Complimenten dag
-
Tentoonstelling ‘Zwerveling’ brengt illustraties van Peter Van den Ende tot leven in Bibliotheek Hasselt Limburg
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 2:05 PM
Tentoonstelling ‘Zwerveling’ brengt illustraties van Peter Van den Ende tot leven in Bibliotheek Hasselt Limburg
Vanaf donderdag 26 augustus pakt Bibliotheek Hasselt Limburg uit met een nieuwe tentoonstelling Zwerveling, gebaseerd op het gelijknamige boek van illustrator Peter Van den Ende.
“Zwerveling, waarmee Van den Ende in 2019 debuteerde, sloeg meteen aan en werd eind 2020 door The New York Times zelfs verkozen werd tot een van de 25 beste kinderboeken aller tijden”, vertelt een enthousiaste Habib El Ouakili, bevoegd voor Bibliotheken. “Het boek is een woordeloos beeldverhaal over een papieren bootje dat de wereldzeeën afreist. Onderweg kruist het bootje mythische zeewezens, overweldigende natuurfenomenen en vreemde duikers.”
De tentoonstelling brengt die illustraties van het boek tot leven en neemt je mee op een fantasierijke reis door de levensgrote reproducties van de prachtige zwart-wit illustraties. Je wordt ondergedompeld in een magisch wereld van zeecreaturen en fantasturia onder en boven water. Als apotheose keer je terug naar de originele illustraties uit Zwerveling die Peter Van den Ende met veel zorg en geduld - hij werkte 3 jaar aan dit boek - vervaardigde in Oost-Indische inkt. Boven maak je kennis met zijn inspiratiebronnen en krijg je de kans om een kijkje te nemen in zijn creatief atelier.
“Dit is de eerste keer dat het werk van Peter op een dergelijke creatieve manier tentoongesteld wordt. Wij zijn dan ook enorm trots dat onze bibliotheek dit heeft kunnen realiseren,” verduidelijkt El Ouakili. BHL zet tegenwoordig sterk in tentoonstellingen, workshops en lezingen. “Een bibliotheek is dan ook zoveel meer dan een plek waar je boeken uitleent: het is een plaats die bruist, waar je geïnspireerd wordt en waar je gelijkgestemde mensen ontmoet.”
De tentoonstelling loopt tot 18 december en is vrij te bezoeken tijdens de openingsuren van BHL
Bijkomende informatie:
Peter Van den Ende (°1985) volgde kunstonderwijs aan het H. Pius X-instituut in Antwerpen, waar hij in de schoolbibliotheek de boeken van Jules Verne ontdekte. Vooral Twintigduizend mijlen onder zee zou een belangrijke inspiratiebron vormen. Daarna ging hij biologie studeren aan de Universiteit Antwerpen, maar maakte zijn studie niet af. Hij ging op de Kaaimaneilanden werken als natuurgids. Snorkelen in de koraalriffen, kajakken door de mangroven, het was een droom. Al keerde hij twee jaar later terug naar Antwerpen om zich toe te leggen op het tekenen.
De bijzondere illustraties in Een hele leven, waarin De Schepping, Het Paradijs en De Hemel van Bart Moeyaert worden samengebracht, zijn ook van de hand van Peter Van den Ende.
Meer zien van Peter Van den Ende?
- Festivaldag Zin in Zomer in Hasselt (zaterdag 28 augustus 2021)
Laat je onderdompelen in de wondere wereld van illustratie via tentoonstellingen, lezingen, workshops en veel meer.
Samen met drie andere topillustratoren (Sabien Clement, Brecht Evens en Rébecca Dautremer) die elk een graphic novel maakten, geeft Peter Van den Ende een unieke inkijk in zijn interne keuken, geïllustreerd met geprojecteerde beelden. Een buitenkans!Informatie en tickets via www.zininzomer.be
- Drawing Days (zaterdag 2 oktober 2021)
Tijdens het tekenfestival Drawing Days stelt Peter Van den Ende zijn tekentafel op in de bibliotheek. In deze workshop leert hij je de technieken om zelf te tekenen met Oost-Indische inkt.
Informatie en inschrijving via bibliotheek.hasselt.be
- Bart Moeyaert & Peter Van den Ende (zaterdag 13 november 2021)
Na hun samenwerking in Een hele leven slaan Bart Moeyaert en Peter Van den Ende opnieuw de handen in elkaar. Peter maakte voor de nieuwe boekuitgave van Iemands lief fantastische illustraties bij Moeyaerts tekst.
Dit najaar zijn ze samen te gast in de bibliotheek met een verrassende dubbellezing!
Informatie en inschrijving via bibliotheek.hasselt.be
-
Flaneren door Hasselt: blik op een stad in verandering.
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 1:35 PM
Flaneren door Hasselt. Blik op een stad in verandering.
Prentbriefkaarten expo toont stad in verandering
“Ondanks de digitalisering blijft iedereen gefascineerd door oude prentbriefkaarten en stadsgezichten”, steekt schepen Habib El Ouakili (RoodGroen+) bevoegd voor bibliotheken, van wal. “Die prentbriefkaarten waren rond 1900 alomtegenwoordig. Het was dé manier om aan familie en vrienden te laten zien waar je was en hoe het met je ging. Tegenwoordig kan dat met een simpele selfie.”
Bewaarcollecties als bron voor de expo
Bibliotheek Hasselt Limburg verzamelt, via dienst erfgoed, al jaren zulke prentkaarten en oude stadsgezichten uit alle Limburgse gemeenten. De Hasseltse beelden worden nu tentoon gesteld via een expo en een stadswandeling genaamd ‘Flaneren door Hasselt. Blik op een stad in verandering’. “De tentoonstelling focust zich vooral op onze binnenstad en geeft een fascinerende blik in de tijd”, aldus El Ouakili. “Het oude Leopoldplein? De percée, later omgedoopt tot de Ridder Portmansstraat? De oude jeneverstokerijen? Je ziet het allemaal terug. Bovendien kan men dankzij de foto’s van fotograaf Kobe Vanderzande, die op exact dezelfde plaats een huidige foto nam, vroeger en nu letterlijk naast elkaar leggen.”
2 manieren
Je kan de fysieke expo ‘Flaneren door Hasselt. Blik op een stad in verandering’ bezoeken in BHL vestiging Dusart vanaf 11 september, tijdens de openingsuren van de bib. De expo loopt tot Erfgoeddag 23 april 2022. Wie het allemaal liever zelf ontdekt in openlucht, kan dat via de ErfgoedApp-wandeling ‘Flaneren door Hasselt’. Op elke locatie die je tegenkomt in de virtuele wandeling vind je een beeld van de oude prentbriefkaart, de hedendaagse foto en een woordje uitleg. Deze wandeling wordt gelanceerd op zondag 12 september in het kader van Open Monumentendag! Zowel de expo als de wandeling zijn gratis.
Meer info op bibliotheek.hasselt.be
-
GENT - Sven Taeldeman over Gent als ‘toeristisch centrum’: “Alleen mits goeie work-life balance en correcte zondagverloning”
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:48 PM
Het Gentse stadsbestuur heeft tijdens de gemeenteraad van 25 oktober 2021 beslist over de belangrijke randvoorwaarden die bij de aanvraag voor erkenning van de Stad Gent als ‘toeristisch centrum’ horen. Door die erkenning zullen winkeliers in het centrum zelf hun sluitingsdag kunnen kiezen – en dus open kunnen zijn op zondag.
Sven Taeldeman, onze fractieleider, hield daarover een opvallende tussenkomst. “Gent moet een aantrekkelijke stad zijn voor de inwoners en de bezoekers. Maar voor ons is hét belangrijkste daarbij: de zorg voor een goeie work-life balance van de werknemers, én een correcte zondagverloning. Gent mag (moet) bruisen, maar mag géén ‘overkokende pot’ worden. Daar gaan we over waken. Vandaar ook de oproep aan handelsorganisaties en vakbonden om nog voor het einde van dit jaar overleg op te starten en een extra charter op te stellen dat werkbaar werk en die goede work-life balance garandeert. Een winkelier heeft uiteindelijk alleen maar baat bij tevreden winkelbedienden - en die krijg je door in de eerste plaats in dialoog te gaan over de arbeidsvoorwaarden.”
Opvallend: geen enkele partij in de gemeenteraad stemde tegen het besluit, ook de oppositiepartijen N-VA, VB en PVDA niet.
-
GENT – Astrid De Bruycker: ‘Gevel- en straattuinen mogen groter!’
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:45 PM
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar Groen, Participatie en Buurtwerk, heeft goed nieuws voor de Gentenaars: vanaf 1 november 2021 mogen gevel- en straattuinen nog groter worden. Dat is beslist door de gemeenteraad. “We willen inwoners echt de kans geven hun straat nog groener te maken. Het brengt hen samen en zorgt voor kleur en gezelligheid. Zeker in dichtbebouwde wijken is dat nodig, want van alleen maar stenen zien wordt een mens niet gelukkig. Wie de handen uit de mouwen steekt, zal er bovendien buren, vrienden of collega’s voor warm maken. Samen maken we de stad en doen we de wijken bloeien.”
-
GENT – Vier ‘relance-psychologen’: al 668 Gentenaars geholpen
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:42 PM
De corona-crisis heeft heel wat psychologisch leed berokkend bij heel wat mensen, zo blijkt uit allerlei signalen en studies. Een klap die wellicht nog zal nazinderen. “Maar het stadsbestuur heeft daar van meet af aan oog voor gehad” weet ons gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke. “Onder impuls van Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid, werden zogenaamde ‘relance-psychologen’ ingeschakeld die gratis ter beschikking staan van kwetsbare Gentenaars die behoefte hebben aan psychologische hulp. Ik was benieuwd naar het resultaat van die inzet. Hoeveel relance-psychologen zijn er aan de slag? Wie bereiken ze? Hoe maken ze een verschil?”
-
GENT – Burak Nalli aangesteld als lid van Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:38 PM
Burak Nalli (32) is door de Gentse gemeenteraad op 25 oktober 2021 aangesteld als vervanger van Emilie Peeters in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van de Stad Gent (BCSD, de vroegere OCMW-raad). Hij zal op 4 november voor het eerst zetelen in het comité dat beslissingen neemt rond individuele dienstverlening en maatschappelijke integratie.
“Gent is en blijft een rode stad, een warme stad met een stevig sociaal beleid. Toch zijn er jongeren die niet aan een job geraken, mensen die niet rondkomen, gezinnen die schulden opstapelen. Dit wordt al te makkelijk in statistieken omgezet waarna beleidsmakers vergeten dat er echte verhalen van mensen en gezinnen achter schuilgaan. Daarom ben ik gedreven om in het BCSD te zetelen. Daar wordt de tijd genomen om een dossier uit te pluizen, verhaal per verhaal te bekijken. Vertrekkend van die verhalen moeten we vanuit het BCSD signalen doorgeven en het bestuur adviseren over het te voeren sociaal beleid.”
-
GENT: Sven Taeldeman over Belgacomtoren: “Laatste 25.000 ton puin hopelijk ook via binnenvaart af te voeren…”
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:35 PM
Uit eerdere vragen van onze fractieleider Sven Taeldeman in de gemeenteraad bleek al dat 100.000 ton grond na de afbraak van de ‘Belgacomtoren’ (het opvallende betonnen kantoorgebouw aan Portus/Keizer Karelstraat) via binnenvaart zou kunnen worden afgevoerd. Een goeie zaak, want dat betekent: géén 15.000 vrachtwagenritten door het stadscentrum. Alleen voor de resterende 25.000 ton puin is er (nog) geen oplossing.
“Ik blijf dit dossier van nabij volgen. Die 25.000 ton puin zou eerst vakkundig moeten gebroken worden, maar de vergunning is geweigerd omdat de speciale breekinstallatie te veel lawaai maakt. Dat zou dus alsnog 3.000 vrachtwagenbewegingen kunnen betekenen.”
Bij de afvoer over het water is een van de bezorgdheden dat de schepen beschadigd zouden kunnen geraken. “Maar dat kan, volgens mijn informatie van een expert, opgevangen worden door een bepaalde manier van laden toe te passen. Schepen kunnen sowieso grotere brokstukken puin afvoeren. Dat zou dus opnieuw veiliger en leefbaarder zijn voor de omgeving. Daarom blijf ik bij de schepen van Mobiliteit aandringen op een oplossing.”
80% al opgelost dankzij aandringen door Sven…
De schepen beloofde de mogelijkheid om het puin alsnog via het water af te voeren verder te onderzoeken. “Ik hoop echt dat het lukt. In mei 2021 zou álles nog met vrachtwagens worden afgevoerd. Door mijn aandringen is er al een oplossing via het water voor 80% van het materiaal. Als die 20% niét via het water kan, dan moéten er extra veiligheids- en minder-hindermaatregelen komen. Ik blijf het opvolgen.”
-
Stad Hasselt opent officieel nieuwe gebouwen SBS Rapertingen en kinderopvang ’t Ravotje
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:34 PM
De populaire stedelijke basisschool (SBS) in Rapertingen barst al enkele jaren uit haar voegen. Daarom realiseerde het stadsbestuur een bijbouw op de site aan de Biestraat voor de kleuterafdeling. Nog aan de schoolsite nam de stedelijke buitenschoolse kinderopvang ’t Ravotje een splinternieuw prefabgebouw in gebruik. Op zaterdag 9 oktober werden alle nieuwe lokalen feestelijk geopend.
De leerlingenaantallen van SBS Rapertingen, en ook de vraag naar buitenschoolse kinderopvang bij ’t Ravotje, zitten al jaren in de lift. Door de realisatie van de bijbouw moeten kinderen van de derde kleuterklas niet langer les volgen in prefab units, terwijl de kinderopvang grote stappen vooruit zet met de komst van het nieuwe prefabgebouw. “Als buurten of deelgemeenten groeien, is het de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke faciliteiten meegroeien”, zegt burgemeester Steven Vandeput. “Dat is precies wat we nu in Rapertingen verwezenlijkten met de creatie van extra plaatsen in de buitenschoolse kinderopvang en kleuterschool. Zo kunnen ouders gerust zijn dat hun kind(eren) in optimale omstandigheden worden opgevangen.”
Stad schiet subsidies voor
Omdat de nood voor de kleuterschool zo hoog was, schoot de stad de financiering van iets meer dan 1 miljoen euro voor. De Vlaamse Agion-subsidies zijn goedgekeurd en ontvangt de stad binnen enkele jaren. “Deze school groeit elk jaar, we konden niet langer wachten op die subsidie”, zegt schepen van onderwijs Habib El Ouakili, “kinderen moeten namelijk les kunnen krijgen in de beste omstandigheden. Door deze realisatie zetten onze kleuters nu de eerste stappen van hun schoolcarrière in een splinternieuw modern gebouw.”Vijf nieuwe klaslokalen
De nieuwbouw voor de kleuterschool omvat drie volwaardige klaslokalen voor de kleuters en nog eens twee iets kleinere lokalen die polyvalent kunnen gebruikt worden voor onder meer zorg, overleg of oudergesprekken. Deze lokalen vervangen integraal drie prefablokalen. Het nieuwe sanitair werd uitgerust met een andersvalidentoilet en vervangen op die manier ook de sanitaire prefabunit. Daarnaast voerde de stad ook verfraaiingswerken uit aan het bestaande gebouw.
“Zowel het bestaande gebouw als de 2 nieuwe vleugels werden uitgerust met een modern branddetectiesysteem, LED-verlichting en een automatisch ventilatiesysteem, gestuurd op basis van CO2-meting. Hierdoor hebben we dus ook het volledige plafond van de bestaande klaslokalen, gang en eetzaal volledig vernieuwd”, vertelt schepen van Gebouwen Laurence Libert. “Het gebouw voldoet verder aan de modernste eisen inzake isolatie en centrale verwarming. Het geheel aan technieken kan ook opgevolgd en gestuurd worden vanop afstand via een gebouwbeheersysteem. We zorgden er ook voor dat de 5 bestaande lokalen een nieuw jasje kregen met een schilderbeurt en de bouw van ’n mezzanine in elke klas. Nu zien alle klaslokaken – oud en nieuw – er hetzelfde uit en hebben alle klassen extra speel- en werkruimte onder de mezzanines.”
Schoolhoofd Filip Kuijpers is een gelukkig man: “We zijn heel blij met en heel fier op onze kleuterafdeling anno 2021. De nieuwbouw, in combinatie met de verfraaiingswerken in de bestaande klassen, zorgt ervoor dat we onze kleuters kwaliteitsvol onderwijs kunnen aanbieden in mooie, moderne en goed uitgeruste lokalen. De extra lokalen geven de school bovendien letterlijk en figuurlijk de ruimte om aan de noden en de vragen die een school in deze tijd allemaal krijgt te kunnen beantwoorden.”
Opvangcapaciteit stijgt
De buitenschoolse kinderopvang ’t Ravotje verhuist van het handelshuis in Bieststraat nummer 17 naar Bieststraat nummer 39. Het gaat om splinternieuwe prefabgebouwen, korter bij de school én met een grote opvangcapaciteit. “We gaan van 28 opvangplaatsen naar 37 opvangplaatsen”, vertelt Christel Van Eygen, coördinator Buitenschoolse Kinderopvang. “Dat is een mooie opschaling. In praktijk wordt deze locatie voornamelijk gebruikt voor kleuters en kinderen van het eerste leerjaar. Want de vraag naar opvang is nog groter. Alle oudere kinderen kunnen, met dank aan de school die een studiemoment voorziet, terecht in de sporthal die ook gelegen is op de schoolsite. Dit biedt ons de mogelijkheid om het dubbel aan kinderen op te vangen dat de locatie toelaat.” -
Centraal Digitaal Aanmeldsysteem
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:24 PM
“Het Hasseltse basisonderwijs heeft voldoende plaats voor alle leerlingen”, steekt schepen van Onderwijs Habib El Ouakili van wal, “toch merken we dat sommige scholen onder druk komen te staan qua capaciteit. Dat vertaalt zich dan helaas in het jaarlijks fenomeen van kamperende ouders bij aanvang van de inschrijvingsperiode en dat moet eruit. We moeten afstappen van het principe ‘eerst komt, eerst maalt’ en maximaal inzetten op gelijke onderwijskansen.”
Iedereen gelijk
Vorig jaar was er nog twijfel, maar Corona confronteerde de onderwijssector nog eens met een versnelde digitaliseringsgolf. Daardoor groeide het besef én het vertrouwen bij scholen, ouders en overheid dat centraal digitaal aanmelden de toekomst is. “Er zijn vele voordelen verbonden aan het systeem. Eerst en vooral zorgen we nu voor één manier van inschrijven, dit zorgt voor transparantie en duidelijkheid voor alle ouders. Alle ouders worden nu op dezelfde manier geïnformeerd. Daarnaast stelt het systeem ons ook in staat kwetsbare ouders op te sporen én te ondersteunen bij die inschrijving. Ze werken we ook weer een stukje van de sociale ongelijkheid weg. ”, aldus El Ouakili. De kosten van het systeem zullen worden gedragen door de stad, wat alvast een grote ondersteuning betekent voor de Hasseltse scholen.
Variabele
Hoe werkt het nu? “Ouders kunnen hun kinderen aanmelden in enkele voorkeursscholen. Het systeem kiest dan op basis van variabele zoals onder meer locatie. De criteria die we handteren zijn natuurlijk afgesproken met de hele Hasseltse onderwijssector. We willen streven naar een gezonde sociale mix binnen onze verschillende scholen.” Ouders krijgen uiteindelijk via het systeem een ticket voor een bepaalde (voorkeurs)school, waarmee ze dan hun inschrijving kunnen finaliseren.
In overleg met de Hasseltse onderwijssector wil de stad voor in de inschrijvingen van schooljaar 2022-2023 via dit digitaal systeem werken. “Het akkoord moet nog bekrachtigd worden op de algemene vergadering en er wordt volop gezocht worden naar leveranciers, maar als alles vlot verloopt, kunnen we er in maart 2022 mee aan de slag.
-
Jordy Kunnen : “Ik wil mensen dichter bij de politiek brengen”
Posted by Team Vooruit · October 26, 2021 12:04 PM
In de spotlight
Jordy Kunnen is enthousiast, gedreven en weet van aanpakken. Op zijn 22ste werd hij de jongste gemeenteraadsvoorzitter van Vlaanderen. Onlangs rondde hij ook een master Nationale Politiek aan de UGent af. Jordy: “ Ik wil de politiek opnieuw dichter bij de mensen brengen.”