Complimenten dag
-
Magazine Vooruit Hasselt
Posted by Vooruit Hasselt · May 10, 2022 4:17 PM · 1 reaction




-
Stad Hasselt geeft met feestelijke opening het startschot voor het openlucht zwemmen.
Posted by Vooruit Hasselt · May 10, 2022 3:12 PM · 1 reaction
Traditiegetrouw zet stad Hasselt op 1 mei de deuren van het openlucht zwembad terug open. “Ook dit jaar zijn we weer klaar om de volgende maanden duizenden sportievelingen te verwelkomen in het buitenbad”, verklaart schepen van sport Habib El Ouakili. “Om het seizoen – na 2 jaar van restricties door corona- feestelijk af te trappen, organiseren wij de 1ste mei een heus evenement voor jong en oud.”
Die voormiddag kunnen bezoekers al terecht in het buitenbad voor het ‘baantjes zwemmen’. “Namiddag hebben we tal van leuke activiteiten gepland”, aldus El Ouakili. “In het binnenbad kunnen kinderen zich uitleven op een opblaasbare stormbaan. Maar ze kunnen ook deelnemen aan een partijtje water volley, de vele duikspelletjes of het zeemeerminzwemmen. Buiten kunnen bezoekers zich wagen op de aquarollers of deelnemen een initiaties Aqua Zumba. Tot slot zal onze ligweide worden opgefleurd met een heus springkasteel.”
Meer info over het evenement op https://www.hasselt.be/nl/zwembad
Praktische informatie:
- Openingsuren
Het buitenbad is open van 9u tot 21u, dit van 1 mei tot 30 september. “Met de opening van ons openluchtbad kunnen we binnen en buiten zo’n 1800 bezoekers verwelkomen. Handig om weten: op onze website vind je nog steeds een teller die aangeeft hoeveel volk in het stedelijk zwembad aanwezig is.” Ook de baanindeling vind je terug op onze website.
- Kostprijs
Je betaalt 3,5 euro en je krijgt toegang tot het binnen- én buitenzwembad.
Kinderen en jongeren (5 tot 18 jaar) betalen 2,5 euro.
Kleine kindjes (0 tot 4 jaar) zijn gratis.
Tip! Neem een muntstuk van 1 euro mee voor je opbergkastje.Tijdens de feestelijke opening gelden de ‘normale’ inkomsprijzen
- 20-beurtenkaart: 50 euro (+ 2 euro eenmalige opstartkost) *
- jaarabonnement: 260 euro (+ 2 euro eenmalige opstartkost) *
- schoolzwemmen: 1 euro
- groepen: 2,5 euro per persoon
- sociaal tarief: 1,75 euro (op vertoon van je klevertje van de mutualiteit)
- UiTPAS met kansentarief: 0,70 euro (op vertoon van je uitpas aan de kassa).
* Een jaarabonnement is strikt persoonlijk, een 20-beurtenkaart is niet persoonlijk maar kan niet gelijktijdig door verschillende personen gebruikt worden.
-
12de editie van KPM Cup
Posted by Vooruit Hasselt · May 10, 2022 3:09 PM · 1 reaction
Op donderdag 26 mei gaat in het Hasseltse Kapermolenpark de KPM Cup opnieuw door. ”De 12ste editie ondertussen al”, weet schepen van Sport en Jeugd Habib El Ouakili. “Na 2 jaar afwezigheid is het gratis straatcultuurfestival helemaal terug van geweest!”
In de Cup wordt er gestreden tussen jong en oud, jongens en meisjes en gesponsord en niet gesponsord. “Onze KPM Cup is dé place to be voor lokaal skate talent”, aldus El Ouakili. “Maar ook als je niet handig bent met een skateboard, zijn er voldoende redenen om af te zakken naar ons Kapermolenpark.” Denk aan Dj-sets met strakke beats of optreden van het betere gitaarwerk. Foodtrucks en een lifestyle marktje maken het event compleet. “Het live programma wordt samen gesteld met de Muziekodroom en brengt het beste uit de alternatieve muziekscene.”
De vorige jaren trok de KPM Cup zo’n 1500 skaters en liefhebbers. Hier mikt de organisatie, in handen van de Hasseltse jeugd- en sportdienst, ook dit jaar weer op. “Skaten is in 2022 populairder dan ooit, dat merken we ook in onze stad”, weet El Ouakili. “In Hasselt zetten we dan ook volop in op skate infrastructuur. Dit jaar nog start de renovatie en uitbreiding van de infrastructuur in Kapermolen. Ook komt er ruimte voor twee gloednieuwe skateparken in Kermt en Sint-Lambrechts-Herk.”. Het enige indoorskatepark van Limburg, Hoek 8, in de Bootstraat barst ook al uit z’n voegen. Er wordt gekeken naar bijkomende locaties.
Wil je graag meedoen? Inschrijven kan via https://www.hasselt.be/kpm tot en met donderdag 26.05 om 11u, daarna kan je ter plaatse aan de infobalie terecht.
-
6de editie van tienerfestival ‘We R Young’
Posted by Vooruit Hasselt · May 10, 2022 3:04 PM · 1 reaction
In 2016 kwam Stad Hasselt als eerste op de proppen met het tienerfestival ‘We R Young’. Tot op vandaag is het nog steeds één van de weinige festivals op tienermaat, enkel toegankelijk voor kids tussen 12 en 16 jaar. Een festival als ‘safe space’, zonder blikken van ouders, om samen met leeftijdsgenoten een eerste festivalervaring op te doen! “De afgelopen jaren hebben we sterk ingezet op een evenementenaanbod voor leeftijdscategorieën die te vaak ‘vergeten’ werden. ‘We R Young’ is dus ontstaan als antwoord op het tekort aan evenementen voor tieners.”, vertelt schepen van Jeugd en Evenementen Habib El Ouakili. Van bij de start bleek het een hit. Elke editie raakte uitverkocht. Het vernieuwende concept, in samenwerking met Muziekodroom en Villa Basta bleek een schot in de roos.
“Dit jaar verhogen we de capaciteit en krijgen maar liefst 4000 tieners de kans om af te zakken richting de veilige en groene omgeving van het Kapermolenpark”, aldus een enthousiaste schepen El Ouakili. “Naast een uitdagend programma op het podium zorgen we ook voor evenveel plezier ernaast met onder andere workshops van Villa Basta, TikTok booths, foodtrucks, skate initiaties,… Op het live podium verwelkomen we – naast lokaal talent- headliners Joost, Camille, Lennert Wolfs, Just Louis, Garçon Blond en Cristian D!”
Praktisch:
‘We R Young’ 2022 gaat door in Het Kapermolenpark (Elfde Liniestraat 21, Hasselt) op woensdag 25 mei van 14.00u tot 20.00u. Tickets kosten in voorverkoop 12 euro (inclusief ticketkosten). Tickets en drank/foodvouchers kunnen vanaf 14 april online worden aangekocht via wwwwe-r-young.be. Drank en eten worden voorzien aan zeer democratische prijzen.
Ouders kunnen zoon- of dochterlief met een gerust hart achterlaten. Het festivalterrein is exclusief voor teens. Maar we hebben ook weer aan de ouders gedacht: We Were Young krijgt ook dit jaar een speciaal plekje. Meer info volgt binnenkort via onze website.
Meer info:
www.we-r-young.be • www.facebook.com/weryounghasselt • www.instagram.com/weryounghasselt
-
Komst mobipunt Station Kiewit zorgt voor veiligere schoolomgeving in de buurt
Posted by Vooruit Hasselt · May 10, 2022 3:01 PM · 1 reaction
Sinds zijn aantreden als schepen zet Marc Schepers, bevoegd voor mobiliteit en stadsontwikkeling, sterk in op veilige schoolomgevingen. “We zorgen voor veilige routes naar school én maken ook de directe omgeving van alle Hasseltse scholen verkeersveilig.” De focus voor die laatste doelstelling lag deze bestuursperiode op de vele basisscholen die Hasselt rijk is. “In elke lagere school werd er een mobiliteitsonderzoek gevoerd om te bepalen welke ingrepen nodig zijn om de leerlingen die laatste meters naar de schoolpoort in alle veiligheid en comfort te kunnen laten afleggen. Sommige ingrepen kunnen op korte termijn worden doorgevoerd, andere vragen dan weer iets meer tijd. ”
Recent werd ook een secundaire schoolomgeving onder de loep genomen. “Kindsheid Jesu ligt op een boogscheut van het nieuwe mobipunt dat aan het Station van Kiewit zal komen. Naar aanleiding hiervan werd er in de directe omgeving een hele verkeersanalyse uitgevoerd”, verduidelijkt Schepers. Daaruit blijkt dat zowel op de ventweg – parallel met de Kempische Steenweg- als aan de Paalsteenstraat er zich tal van conflicten voordoen tussen fietsers, voetgangers en automobilisten. “De school telt meer dan 1800 leerlingen. De meeste komen naar school met de fiets, maar er zijn er nog altijd een heel hoop die worden afgezet met de auto. Dat zorgt in de ochtend en na het laatste belsignaal tot onveilige situaties. Dit moet aangepakt worden.”
fietsstraat én nieuwe parking
Om in deze schoolomgeving de veiligheid van de fietsers te verhogen wil Schepers zowel de ventweg als de paalsteenstraat – tussen het Kempenhof en het spoor- omvormen tot fietsstraat. “Op deze manier geven we de vele fietsers terug een duidelijkere en veiligere plek in de straat.” Daarnaast wil de schepen ook het gemotoriseerd verkeerd zo veel mogelijk uit de straat halen om conflicten tot een minimum te beperken. “Dat doen we onder meer door langs de sporen een nieuwe én grotere parking aan te leggen, goed voor zo’n 200 parkeerplaatsen.” Als het van Schepers afhangt wordt nadien de huidige parking voor het woonzorgcentrum, in het bezit van AWV, ingericht als een groen en gezellig plein met beperktere parkeergelegenheid.
De nieuwe parking is bedoeld voor bezoekers van de school, het woonzorgcentrum maar natuurlijk ook voor de gebruikers van het nieuwe mobipunt. “Om de bereikbaarheid van onze stad te verbeteren, werken we samen op deze strategische locatie met de provincie Limburg en gesteund door Europese middelen aan een full-service mobipunt.” De locatie is niet toevallig, op deze strategische plek – pal op de Noord-Zuidverbinding - wordt het nieuwe mobipunt omgeven door 2 belangrijke attractiepolen, Kindsheid Jesu en de Corda Campus. “Beide zijn druk bezocht sites mét de wens om uit te breiden in de toekomst. Om al dat verkeer vlot te laten verlopen, dringen alternatieve vervoersoplossing zicht dus op.”
Het station van Kiewit wordt daarom ingericht als vervoersknooppunt waar de reizigers van het ene vervoersmiddel naar het andere kunnen overstappen. “De aanwezigheid van die parkeergelegenheid is hier belangrijk, zo stimuleren we mensen om hun auto achter te laten en hun rit verder te zetten met een duurzaam vervoersmiddel.” Dit kan met de bus, maar ook met de vele deelfietsen die er aangeboden zullen worden. “Het mobipunt zal verder uitgerust worden met onder meer een kiss&ride zone, fietsenstallingen, fietsherstelzuilen, deelwagens, wachtzones, ticketingsservices en pakjesautomaten. “Aan de achterzijde grenst de nieuwe parking aan de Paalsteenstraat. “Ook hier voorzien een Kiss&Ride zone en een veilige draailus voor het busverkeer.”
Maart 2023
De aanleg van de parking staat gepland voor september 2022. “Ook de fietsstraat op de ventweg zit in dit dossier vervat. De oplevering van zowel het mobipunt en de hele schoolomgeving verwachten we in maart 2023”, verklaart Schepers. “Indien dan blijkt dat de genomen maatregelen niet voldoende zijn om de conflictsituaties op de ventweg op te lossen, opteren we er voor de aanleg van een schoolstraat.” Het hele project kost een miljoen euro, de stad legt daarvan 871.000 op tafel, waarvan ze nog zo’n 250.000 hoopt te verzamelen via subsidies.
-
Sportkampioenen gehuldigd tijdens sportgala
Posted by Ronny Wolfcarius · May 10, 2022 1:29 PM · 1 reaction
Ondanks de coronabeperkingen slaagden toch nog een zeventigtal sporters erin om zich te onderscheiden in zeventien verschillende disciplines. Daaronder ook enkele opmerkelijke nieuwkomers als trailrun, berglopen, Brazilian jiu jitsu, skeleton, artistiek zwemmen en schermen.
Inline skaten en rope skipping zijn zeer populair in Zemst. De vele leden pakten de meeste titels en Elyne, Lisanne en Hannelore van turnclub Excelsior Eppegem mochten hun wedstrijdact op het podium demonstreren. Op het Vlaams Kampioenschap knalden ze naar een zilveren medaille.
-
Weer een stapje dichter bij een vernieuwde stationsomgeving
Posted by Vooruit Hasselt · May 10, 2022 11:23 AM · 1 reaction
Dit stadsbestuur pakt de druk bezochte stationsbuurt grondig aan. “We geven het de nodige opwaardering waarmee de aantrekkelijkheid van dit unieke stadsdeel verhoogd wordt. Het wordt eindelijk een plek die onze provinciehoofdstad waardig is”, aldus schepen van stadsontwikkeling Marc Schepers. “Er werd daarom een concreet plan uitgewerkt om de buurt verkeersveiliger en groener te maken. Naast de herinrichting van de publieke ruimte wordt er in het plan eveneens aandacht besteed aan een invulling die de beleving van de plek moet verhogen en ze aangenamer moet maken.”
Visie én actie
Om van de stationsomgeving die aangename en gezellige buurt te maken, werd er eerst en vooral een visie ontwikkeld. “Op basis van vorige masterplannen, bevragingen en vele participatiesessies werd er voor deze buurt een visie ontwikkeld waar de Hasselaar fier op kan zijn.” Deze visie werd neergeschreven in een nieuw masterplan.
Schepers wil het echter niet bij een visie alleen houden. “We willen actie ondernemen - en liefst snel. We gaan dus een stapje verder en verankeren onze visie meteen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.” Waar een masterplan beschrijft wat er zou moeten gebeuren, legt zo’n ruimtelijk uitvoeringsplan concreet vast waar wat kan verwezenlijkt worden en hoe. “Denk aan concrete afspraken inzake mobiliteit of de regels inzake bouwvolumes. Dit ruimtelijk uitvoeringsplan legt juridisch vast wat er in de toekomst moet gebeuren en maakt dus dat we onze visie sneller kunnen uitvoeren.”
Het ruimtelijk uitvoeringsplan wordt nu dinsdag voorgesteld op de gemeenteraad. “We zitten ondertussen niet stil. Momenteel zitten we namelijk aan tafel met enkele cruciale partners. Zo praten we met de NMBS en Infrabel over het nieuwe stationsgebouw en het nieuwe stationsplein. Met De Lijn wordt het busstation besproken en projectontwikkelaars geven we meteen onze nieuwe krijtlijnen mee.”
De ambitie? (Verkeers)veiliger, groener en aantrekkelijker!
Schepers wil van deze buurt – die loopt van de Bampslaan tot over de Singel- terug een aantrekkelijk stadsdeel maken waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Dat zal in de eerste plaats gebeuren door het publieke domein duidelijker, verkeersveiliger en groener in te richten.
“Deze stationsbuurt is natuurlijk hét mobiliteitsknooppunt van Hasselt én Limburg, een plek waar bijzonder veel verkeer samenkomt”, begint Schepers. “Verkeersveiligheid is uiteraard onze prioriteit, om die reden worden in het nieuwe plan de verkeersstromen op de meest veilige en de meest duidelijke manier georganiseerd. De focus ligt op het openbaar vervoer en de zachte weggebruikers (fietsers en voetgangers).”
Het drukke stationsplein krijgt een make-over: “het busstation krijgt een aparte plek waardoor er aan de voorkant van het stationsgebouw ruimte ontstaat voor een gezellig groen pleintje. Vanuit deze nieuwe groene ontvangstruimte creëren we duidelijke en verkeersveilige routes voor fietsers en voetgangers. In de hele stationsomgeving zal sterk worden ingezet op die fiets- en wandelroutes. “Zo wordt de Bampslaan opnieuw ingericht met meer ruimte voor fietsers en wandelaars én met meer groen. Het zal dé entree worden van de stationsbuurt en natuurlijk in de andere richting ook naar de binnenstad.” De bijkomende fiets- en wandelverbindingen beperken zich niet tot de stationsbuurt, maar maken aansluitingen met de hele stad. “Denk aan de fietsbrug over sporen. Via deze brug krijg je vanuit Runkst een veilige fietsroute naar Park H, met tussenstops in de Blauwe Boulevard en de 11de linie site.”
Bereikbaarheid blijft ook in deze buurt het uitgangspunt. “Elk vervoersmiddel krijgt een eigen veilige plek. Ook de auto. Bewoners en handelaars – en hun klanten- kunnen er nog steeds met de wagen terecht en voor de vele reizigers voorzien we een kiss&ride-zone.” De inrichting beschreven in het nieuwe plan anticipeert bovendien op Spartacus. “Het plan werd zo opgemaakt dat eens er beslissingen vallen inzake het Spartacus dossier, deze hier vlot in kunnen worden opgenomen.”
Groen
Samen met de herinrichting van de publieke ruimte -met als doel meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers - wordt het straatbeeld opgefleurd met extra groen. “Denk aan bomen, aan beplanting of aan mooie bloembakken. Maar evenzeer aan groengevels of groendaken. Als kers op de taart zorgen we voor een groot buurtpark van 2 ha ter hoogte van de Grote Breemstraat, waarin we tal van buurtfuncties onderbrengen.” De aanwezigheid van deze bijkomende natuur draagt niet enkel bij aan de aantrekkelijkheid van de buurt, het is tevens een manier om de effecten van de klimaatverandering te drukken. “We zorgen op deze manier voor gezondere lucht en extra verkoeling in de zomer.”
Beleving voor bewoners en bezoekers
In het plan wordt er natuurlijk ook naar de invulling van de buurt gekeken. “In deze buurt willen we een mix van functies onderbrengen: een combinatie van wonen, ondernemen en recreatie.” Het aantal nieuwe woonprojecten wordt beperkt. “Bij omgevingsvergunning aanvragen waken we er streng op dat de toekomstige projecten op maat van de Hasselaar én van de buurt zijn”, stelt Schepers. Hij verwijst hier naar het recent gewijzigde vergunningenbeleid waar betaalbaarheid en groen centraal staan. “Iedereen moet in Hasselt kunnen wonen. We vragen daarom uitdrukkelijk aan de ontwikkelaars om betaalbare wooneenheden, verschillende typologieën en meer groen te voorzien.”
Schepers wil bijkomend ook een breed arsenaal van ondernemingen onderbrengen in de buurt. “We willen creatief en inspirerend ondernemerschap aantrekken. Een mix van zaken en diensten die matchen met het DNA van de buurt, die zorgen voor interactie met de buurt en zo ook voor beleving. ” Ook wordt er sterk ingezet op recreatieve ruimtes, denk aan leuke ontmoetingsplekken, indoor evenementenlocatie en plek voor de jongeren. “Door deze mix van functies én publiek – zowel overdag als na de kantooruren- brengen we terug leven in de buurt. Die beweging verhoogt er meteen ook de (sociale) veiligheid.”
“Het is voor dit stadsbestuur ook cruciaal dat de stationsbuurt een veilige omgeving is. Leefbaarheid is een belangrijk element in de aantrekkelijkheid van deze buurt. We zijn ervan overtuigd dat we met deze nieuwe ingrepen de buurt een dynamische schwung kunnen geven. Zo krijgt onze stationsbuurt de allure die hoort bij een toegangspoort voor Limburg en Vlaanderen. We zijn enorm tevreden dat we in dat opzicht een historische stap kunnen nemen,” aldus burgemeester Steven Vandeput.
-
Bloemhulde aan het monument van de politieke gevangenen
Posted by Vooruit Boutersem · May 09, 2022 3:41 PM · 1 reaction
Vandaag werd een herdenkingsplechtigheid georganiseerd in Boutersem. Einde Wereldoorlog II, 8 mei 1945, Bevrijding van de concentratiekampen.
Dank aan Bram Libotte, auteur van onderstaande toelichting en ondervoorzitter van ‘De vriendenkring van de Politieke gevangenen Boutersem en rechthebbenden’
WIJ HERDENKEN VANDAAG DE SLACHTOFFERS VAN DE NAZI- CONCENTRATIEKAMPEN. Zeven inwoners van het huidige Boutersem stierven er de marteldood. Het gaat om :
Emiel AUSSELOOS, lid van de N.K.B., aangehouden in Boutersem op 9 december 1943 op 34-jarige leeftijd. Echtgenoot van Maria Huion en vader van Josée en Georgina. Hij overleed vermoedelijk te Lübeck op 3 mei 1945 en ligt begraven in Sandbostel.
Paul DEFILLET, aangehouden in Brussel op 2 september 1942 op 37-jarige leeftijd. Zoon van Remigius Defillet en Mathilde Fontaine. Hij overleed vermoedelijk in Ellrich, een subkamp van Dora en werd er begraven.
Polydor DEWAELHEYNS, lid van de N.K.B., aangehouden in Boutersem op 9 december 1943 op 46-jarige leeftijd. Echtgenoot van Bertha Willems en vader van Eduard. Hij overleed in het werkkamp van Meppen-Versen, een Kommando van Neuengamme, op 13 december 1944 en werd gerepatrieerd naar Boutersem.
Pierre Marie Marcel PEETERS, lid van de N.K.B., aangehouden in Boutersem op 9 december 1943 op 23-jarige leeftijd. Echtgenoot van Maria Buvé en vader van Rosette. Hij overleed vermoedelijk begin mei 1945 in Sandbostel en ligt er vermoedelijk ook begraven.
Jozef VANDENBEMPT, lid van de N.K.B. en werkweigeraar, aangehouden in Vertrijk op 2 augustus 1944 op 20-jarige leeftijd. Zoon van Victor Vandenbermpt en Maria Vanmol. Na de bevrijding door de Amerikanen, overleed hij in Lindig, vermoedelijk door verzwakking wegens het zware werk in de ondergrondse Messerschmitt fabriek van Kahla. Hij ligt begraven in een massagraf langs de Bachstrasse in Kahla.
Veldwachter Lambert WILLEMS, aangehouden in Boutersem op 9 december 1943 op 50-jarige leeftijd. Echtgenoot van Eugenie Pleysier en vader van Denise en Robert. Hij overleed vermoedelijk op 29 april 1945 in Ravensbrück, net voor de bevrijding van het kamp door het Rode Leger. Zijn graf werd nooit gevonden. Joseph Albert WOUTERS, lid van de N.K.B., aangehouden in Boutersem op 9 december 1943 op 25-jarige leeftijd. Echtgenoot van Anastasia Vandeborne en vader van Suzanne. Hij overleed vermoedelijk in Hamburg op 4 juni 1945 aan de gevolgen van vlekkoorts. Na de oorlog werden zijn stoffelijke resten gerepatrieerd
-
Moederddag
Posted by Vooruit Boutersem · May 08, 2022 9:33 AM · 1 reaction
Een goeie mama is goud waard!Daarom zetten we vandaag al die goeie mama's, die alles geven voor hun kinderen, graag even in de bloemetjes.Jullie zijn vaak de rots in de branding, met onvoorwaardelijke liefde, en één van de belangrijkste personen in het leven van je kind. De verantwoordelijkheid die jullie dragen is immens, maar ook 200% de moeite waard.Bedankt om er dag in dag uit te staan!terug naar de homepagina -
Oostende. Vooruit met een programma voor Oostende en de Oostendenaars
Posted by Vooruit Oostende · May 07, 2022 9:38 PM · 1 reaction
John Crombez laat er geen twijfel over bestaan als het over Vooruit Oostende gaat: "De sociaal democraten van Vooruit hebben wel zin voor Oostende. Daarom heb ik geen enkel gesprek gehad met B.Tommelein, en zal ik er ook geen hebben, over een gezamenlijke lijst. Een lijst van meerdere partijen om B.Tommelein op zijn post van burgemeester van Oostende te houden, is een vreemd doel. Partijen en lijsten moeten komen met programma's voor Oostende en de Oostendenaars. Daarom zal Vooruit Oostende met veel overtuiging met een eigen lijst opkomen, en de Oostendenaars zelf de keuze geven wat zij willen."