Complimenten dag
-
Tweede belastingsverhoging op 8 jaar tijd in Kapellen
Posted by Jelle Baart · December 23, 2022 12:00 PM · 1 reaction
👉 Door de toenemende kosten besloot de gemeente Kapellen om de belastingen te verhogen. De tweede belastingsverhoging op 8 jaar tijd! 😠
Door torenhoge energierekeningen, stijgende grondstofprijzen en de loonindexeringen zag de gemeente Kapellen geen andere uitweg dan haar belastingen te verhogen. De aanvullende personenbelasting stijgt vanaf 2023 van 5 naar 5,5 procent, terwijl de opcentiemen onroerend goed toenemen van 551 naar 589.
-
Rudy Coddens en ‘Coco de kanarie’: ‘Samen mensenlevens redden’
Posted by Vooruit Lokaal · December 23, 2022 10:51 AM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid, heeft op vrijdag 23 december 2022 zijn vogel uitgelaten in de Veldstraat. Klinkt bizar, maar maak je geen zorgen. Rudy geeft zelf met veel plezier meer uitleg.
“Ik ben samen met de gezondheidsgidsen van de Stad op pad gegaan met ‘Coco de kanarie’, als start van onze sensibiliseringscampagne over de gevaren van CO-vergiftiging. Volgens het Antigifcentrum zijn er dit jaar al 60 mensen gestorven door CO-vergiftiging, twee keer zoveel als in voorgaande jaren. En de winter moet eigenlijk nog goed en wel beginnen. We houden een korte quiz met passanten om hun kennis te testen. Daarna krijgen ze een flyer en een raamstopper waarmee men een raam of deur op een kier kan zetten.”
-
‘Blaarmeersen blijven gratis én veilig voor alle Gentenaars’
Posted by Vooruit Lokaal · December 22, 2022 1:29 PM · 1 reaction
Het college van burgemeester en schepenen heeft beslist hoe de toegankelijkheid en de veiligheid in de strand- en zwemzone van de Blaarmeersen tijdens het zomerseizoen zal worden gewaarborgd voor iedereen.
“Het belangrijkste is: voor Gentenaars zullen de Blaarmeersen steeds gratis, zonder reservatie en zonder identiteitscontrole toegankelijk zijn”, zeggen onze schepen Astrid De Bruycker en Joris Vandenbroucke, gemeenteraadslid en politiek voorzitter van Vooruit Gent. “Dat was voor ons als socialisten cruciaal en zo is het ook afgesproken. Daar zijn we blij om. Van bezoekers die niet in Gent wonen, verwachten we een minimale inspanning met een reservatie aan 1 euro die gecheckt wordt via een QR-code, niet via identiteitscontrole. Er komt een groene, vaste constructie die enkel zal worden afgesloten als er redders aanwezig zijn. En vooral ook: er komen meer plezante activiteiten, wat voor extra sfeer zal zorgen.”
-
Astrid De Bruycker krijgt Gouden Boslabel
Posted by Vooruit Lokaal · December 22, 2022 1:23 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op donderdag 15 december 2022 het ‘Gouden Boslabel’ gekregen van Vlaanderen. “We hebben ambitieuze doelen die we ook aan het realiseren zijn. Dit gouden label slaat op nieuw bos dat aangeplant werd op eigen grond, door de Stad Gent zelf. Sinds oktober 2019 hebben wij als eerste lokaal bestuur in Vlaanderen meer dan 10 hectare bos aangeplant! Daar ben ik trots op.”
De Stad Gent kreeg eind vorig jaar al een Bronzen Boslabel. Daar hoorde toen ook een robuuste zitbank bij als beloning. Die kreeg een mooi plekje in het Zwijntjesbos in Zwijnaarde.
-
Rudy Coddens: ‘Alles in onze woonzorgcentra wordt vers gekookt!’
Posted by Vooruit Lokaal · December 21, 2022 9:12 PM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, was een tijdje geleden (om het op z’n Gents te zeggen) ‘ferm in zijn gat gebeten’. De oppositie in de Gentse gemeenteraad liet uitschijnen dat de ouderen in de woonzorgcentra van het OCMW ‘opgewarmd eten in plastiek zakken’ krijgen. Niets is minder waar. Dat heeft Rudy op een bijzondere manier duidelijk gemaakt: hij gunde krant Het Laatste Nieuws een exclusieve blik achter schermen van het woonzorgcentrum Zuiderlicht in Mariakerke. “Alles wordt hier vers gekookt!”
-
Vooruit schenkt opbrengst Mols Hopke aan Molse armoedeverenigingen
Posted by Vooruit Mol · December 21, 2022 9:28 AM · 1 reaction
Op dinsdag 20 december om 17u30 overhandigde Vooruit Mol de opbrengst van de verkoop van “Mols Hopke”, een bier gebrouwen voor het 100-jarig bestaan van de Molse afdeling, aan de Molse armoedeverenigingen MIN Mol, Actie MIN en Ons Huis. Er kunnen ook nog steeds geschenkpakketten gekocht worden in het kader van de warmste week.
-
Strijd mee voor meer toegankelijke bankautomaten
Posted by Vooruit · December 21, 2022 9:23 AM · 1 reaction
Er zijn steeds minder bankkantoren en -automaten. Kijk maar naar Bissegem.
Dat is een drama voor wie minder goed te been is, maar zorgt ook voor nodeloze verplaatsingen.Dit is een platte besparing van de banken op kap van wie niet overweg kan met een computer.
Vooruit trekt aan de alarmbel.Iedereen moet toegang hebben tot een bankautomaat in de buurt.
Wil jij ook opnieuw geld kunnen afhalen in Bissegem?

-
Stad Gent en vzw KrachtVeer: samen eenzaamheid doorbreken
Posted by Vooruit Lokaal · December 21, 2022 8:59 AM · 1 reaction
De Gentse gemeenteraad heeft op 20 december 2022 de samenwerking met vzw KrachtVeer goedgekeurd. Tussen 1 december 2022 en 30 november 2023 zal KrachtVeer een gratis groepsgericht aanbod organiseren om eenzaamheid te doorbreken.
Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid, en Astrid De Bruycker, onze schepen van Welzijn, zijn daar blij om. “KrachtVeer bewees al dat haar unieke aanpak mensen ook echt uit eenzaamheid haalt. Ze combineert psycho-educatie (zelfinzicht en kennis rond eenzaamheid) met werken aan sociale vaardigheden en het verruimen van het sociaal netwerk, in 10 wekelijkse workshops met mensen uit dezelfde buurt. Elk traject wordt begeleid door een psycholoog en een acteur. Door oefeningen en rollenspelen trainen de deelnemers zichzelf in het aanknopen van een gesprek, contacten opbouwen, … Binnen de groep worden ook nieuwe duurzame banden gesmeed met anderen.”
-
Bij de beste leerlingen van de klas!
Posted by Helmut Jaspers · December 20, 2022 11:00 PM
Coalitie voert ambitieus beleid gericht op een mooie toekomst voor Essen...
De Essense gemeenteraad keurde op 20 december de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan goed. Daarmee krijgt het college het volle vertrouwen om het beleid verder te zetten, investeringen te doen en Essen klaar te maken voor de toekomst. Dankzij een slim beleid kan Essen de energiecrisis en de vele prijsverhogingen doorstaan, en kunnen de verenigingen zelfs rekenen op een nog grotere ondersteuning!
-
Rudy Coddens: ‘Samen met TEJO werken aan mentaal welzijn van jongeren’
Posted by Vooruit Lokaal · December 20, 2022 3:57 PM · 1 reaction
De Stad Gent verlengt de samenwerking met TEJO Gent vzw voor de periode van 1 december 2022 tot en met 31 december 2023. Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid, legt uit waarom dat een goeie zaak is.
“TEJO werkt met vrijwillige therapeuten die snelle, kosteloze en professionele therapeutische hulp bieden aan jongeren met psychische problemen. Maar het blijft (in tijden van wachtlijsten in de betalende geestelijke gezondheidszorg) een grote uitdaging om die blijvend te motiveren en goed te ondersteunen, laat staan om nieuwe therapeuten te motiveren om dit vrijwillig te doen naast hun bestaande job. Bovendien stelt TEJO vast dat de problemen waarmee jongeren zich aanmelden steeds ernstiger worden, en dat doorverwijzen naar de gespecialiseerde zorg op de tweede of derde lijn, steeds moeizamer loopt. Dat vergt een intensievere en langere begeleiding, waardoor minder jongeren kunnen geholpen worden.”