Complimenten dag
-
Studeren op unieke locaties in Hasselt
Posted by Vooruit Hasselt · January 18, 2023 4:29 PM · 1 reaction
De examens komen er weer aan. Weet jij al waar je gaat blokken?
Productief studeren met andere lotgenoten, het kan in onze blokbar! Als studentenstad met een gloednieuw studentenbeleidsplan organiseert stad Hasselt vanaf 27 december 2022 op vaste én speciale locaties verschillende blokbars. Verwacht je in totaal aan 250 vaste blokplaatsen verspreid over 4 locaties: in de creatieve broeikas De Serre, stadhuis ’t Scheep, theaterzaal De Nieuwe Zaal en bibliotheek Hasselt Limburg. Reservaties voor de vaste bloklocaties zijn niet nodig.
Daarnaast voorzien we eenmalige ludieke blokplekken, van de showroom van IKEA tot het Radisson Blu Hotel, maar ook op de schaatsbaan of op een boot. Reserveren doe je best op voorhand, omwille van de beperkte plaatsen.
Reserveren doe je hier.
-
Hasselt wil gratis bus tussen parking Trixxo-arena en centrum
Posted by Vooruit Hasselt · January 18, 2023 3:18 PM · 1 reaction
Door de komst van de nieuwe trambus, verdwijnen er 350 parkeerplaatsen op de Hasseltse Boudewijnlaan. Marc Schepers, Hasselts schepen van mobiliteit: “Het is natuurlijk belangrijk dat wij ons parkeercomfort behouden in Hasselt. Daarom onderhandelen we met Vlaanderen over een gratis shuttle tussen de parking aan de Trixxo-arena en de binnenstad.”
Het dossier Spartacus was er eentje van lange adem, maar ondertussen maakt de Vlaamse overheid vaart. Zo starten ze dit voorjaar met de heraanleg voor de Hasseltse Boudewijnlaan.“Goed dat er schot in de zaak komt inzake Spartacus", verklaart Hasselts mobiliteitsschepen Marc Schepers, “maar het is natuurlijk wel belangrijk dat we deze parkeercapaciteit én het parkeercomfort nu op een andere plek in Hasselt gaan organiseren. Anders krijgen we een probleem.”
Bezoekers zullen vanaf mei dus niet meer kunnen parkeren op de Boudewijnlaan, maar wel op de parking van de Trixoo-arena. “We willen dat onze bezoekers, nadat ze hun auto geparkeerd hebben, vlot en gratis op hun bestemming kunnen geraken. Dat comfort hebben ze nu op de Boudewijnlaan en willen blijven garanderen op de Trixxo site”, aldus Schepers.
De stad Hasselt is hierover in onderhandeling met de Vlaamse overheid. “Een gratis shuttle vanaf de Trixxo parking tot het centrum is hier de beste oplossing. “ Voor de financiering kijkt Schepers naar de Vlaamse overheid. “We denken als stad dat dat geld ook moet komen van diegene die de trambus er wil laten rijden en dat is Vlaanderen." -
Nieuwjaarsreceptie
Posted by Luc Proot · January 17, 2023 3:54 PM · 1 reaction
Iedereen is welkom op onze nieuwjaarsreceptie voor een gratis hapje en drankje.
-
Nieuwe jeugdsite in Runkst officieel geopend
Posted by Vooruit Hasselt · January 17, 2023 12:55 PM · 1 reaction
Met veel enthousiasme werd deze namiddag de nieuwe jeugdsite in de Bakkerslaan officieel geopend. Alle jeugdverenigingen uit Runkst kan je vanaf nu samen terugvinden in een moderne en energiezuinige nieuwbouw met aansluitend een grote groene speelzone.
“Eindelijk!”, aldus een glunderende schepen van Jeugd Habib El Ouakili. “Eindelijk kunnen we onze sterke jeugdverenigingen in Runkst - KSA, Arktos en de nieuwe scoutsgroep Raksha Runkst – voorzien van een nieuwe, mooie en vlot bereikbare locatie. Gedaan met de versnippering en met verouderde kleine lokalen.” Door middel van deze nieuwe locatie én door ze samen te huisvesten, wil El Ouakili de verenigingen een boost geven. “In een jonge en diverse wijk als Runkst liggen er groeikansen. We hopen dat we met deze moderne jeugdsite zoveel mogelijk jongeren kunnen enthousiasmeren om de stap te zetten naar een jeugdvereniging.”
Dat Runkst leeft, mocht de nieuwe scoutsgroep Raksha al ervaren. “Sinds onze oprichting in september kunnen wij al rekenen op zo’n 50 leden en dat aantal groeit nog steeds”, vertelt Febe Reners. “Het nieuwe gebouw is natuurlijk een belangrijke meerwaarde in onze werking. Denk bijvoorbeeld aan extra mogelijkheden tijdens slecht weer. Ik weet zeker dat menig scoutsgroep met grote ogen staat te kijken. ”
Prikkelarm jeugdhuis
Naast de huidige jeugdverenigingen neemt ook Autisme Leeft vzw zijn intrek in de nieuwbouw. Zij starten er met de broodnodige naschoolse opvang voor kinderen met een zware vorm van ASS. Marleen Bloemen van Autisme Leeft vzw: “We zijn ondertussen helemaal gesetteld en klaar voor onze start deze zaterdag.” Bloemen kijkt uit naar een fijne samenwerking met de rest van de verenigingen en droomt hardop van het eerste prikkelarm jeugdhuis in Hasselt. “Gerund door onze jongeren, maar uiteraard toegankelijk voor iedereen.”
Functionele nieuwbouw
Schepen Laurence Libert, bevoegd voor gebouwen, verduidelijkt dat ze in het nieuwe jeugdlokaal vooral de nadruk hebben gelegd op functionaliteit. “Een totale oppervlakte van 784m², verdeeld over één bouwlaag van 17m op 47m, opgebouwd uit eenvoudige en robuuste materialen mét een lange levensduur. Zoals in al onze nieuwbouw-projecten is ook hier voldoende aandacht besteed aan de duurzame technieken waardoor het een zogenaamd bijna-energieneutraal gebouw is waar we geen gebruik meer maken van fossiele brandstoffen. Door het gedeeld gebruik, door de 5 verschillende verenigingen, is het ook een toonbeeld van onze nieuwe vastgoedstrategie, waarbij we per gebouw kijken hoe we het meest efficiënt kunnen benutten.”
De werken zijn nog niet helemaal afgerond op de site. “De opening van het nieuwe gebouw en de verhuis ernaartoe wil ook zeggen dat het oude gebouw nog weinig nut heeft”, gaat schepen Libert verder. “We gaan nu op zoek naar aannemer die binnen afzienbare tijd het oude pand zal afbreken. Daarnaast starten we binnenkort een klein participatietraject met de verenigingen en de buurt over de groenaanleg. We willen eerst luisteren naar de noden van alle betrokkenen zodat we in het voorjaar kunnen starten met de laatste afwerking rondom het gloednieuwe gebouw.”
-
Verhoogde tussenkomst Buzzy Pazz
Posted by Vooruit Oudenburg · January 16, 2023 3:09 PM · 1 reaction
Een verplaatsing met de bus naar school is veilig, efficiënt en duurzaam”, meent schepen van Mobiliteit Gino Dumon. “Vanaf 2023 verhogen we de tussenkomst in de Buzzy Pazz van 30 naar 50 procent en willen we jongeren blijven aanzetten om meer gebruik te maken van het georganiseerd vervoer en de gezinnen daarbij extra financieel ondersteunen."
-
‘Tunneleke’ opgefrist met streetart
Posted by Helmut Jaspers · January 13, 2023 4:26 PM · 1 reaction
Het ‘tunnelleke’ aan de Spoorwegstraat was -terecht- voor vele mensen een doorn in het oog. Het was slecht verlicht, vol graffiti en de goten waren stuk.
“Deze voet- en fietsersverbinding moest mooier, properder en veiliger worden”, zegt Helmut Jaspers, schepen van cultuur (Vooruit). “We gaven het dan ook een opknapbeurt en deden daarvoor beroep op het kunstplatform Wallin’. Zij zijn gespecialiseerd in street-art”.
-
Minder brol bij onze (glas)bol
Posted by Helmut Jaspers · January 13, 2023 3:38 PM · 1 reaction
Sluikstort rond glasbollen is en blijft ondanks alle maatregelen een probleem.
In het najaar 2022 organiseerden Igean in samenwerking met de gemeente de tekenwedstrijd Minder brol bij onze (glas)bol. Daarmee daagden we creatieve leerlingen van de Essense scholen uit om hun eigen glasbol te ontwerpen.
“De wedstrijd moet de betrokkenheid van inwoners verhogen om het glas correct aan te bieden op de glasbolsites enerzijds, maar ook de netheid op en rond de sites verbeteren”, zegt schepen van leefmilieu Helmut Jaspers (Vooruit).
-
Evergem - Vooruit Evergem gaat met een eigen lijst naar de kiezer.
Posted by Vooruit Evergem · January 12, 2023 8:23 PM · 1 reaction
Dat besliste het partijbestuur unaniem.
"We zijn enthousiast om ons met een ambitieus programma en een sterke lijst te presenteren aan de Evergemse kiezer", zegt Wim De Vlaminck, voorzitter van Vooruit Evergem.Het besluit om in 2024 met een eigen lijst deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen is er gekomen na een grondige evaluatie van het politiek samenwerkingsverband met Open VLD. Deze samenwerking was en is op een constructieve manier verlopen met een goede verstandhouding tussen de mandatarissen. We zullen de rest van de legislatuur als één fractie blijven functioneren op een correcte manier.
-
Als verkeer verkeerd loopt
Posted by · January 11, 2023 7:42 PM
De mobiliteit in Willebroek loopt fout door een gebrek aan visie. Het beleidsplan zou dit moeten regelen, maar dat is van…2010.
Gelet op de sterke ontwikkeling van woonwijken en industrieterreinen is dit totaal voorbijgestreefd . Jammer dat geen enkele moeite gedaan wordt om een up-to-date plan te maken.
-
Leegstand bestrijden op een sociale manier
Posted by · January 11, 2023 7:37 PM
Iedereen weet het: leegstaande gebouwen en woningen zijn een probleem, maar de ene leegstand is blijkbaar de andere niet.
Er is volgens Vooruit Willebroek een verschil tussen projectontwikkelaars en eigenaars van meerdere woningen en appartementen enerzijds en de gewone burger anderzijds. De eersten zijn goed voorbereid om de gemeentelijke belasting op de leegstand te “ontwijken”.
Gewone eigenaars beschikken vaak maar over 30 dagen om een leegstand te betwisten en moeten zelf hun weg vinden in vele formulieren en reglementen.