Complimenten dag
-
Sven Taeldeman: “Meer draagvlak voor nieuwe fietsinfrastructuur nodig”
Posted by Vooruit Lokaal · March 23, 2023 8:50 PM · 1 reaction
Natuur- en milieuverenigingen verzetten zich recent tegen de aanleg van enkele nieuwe fietsinfrastructuren. Niet meteen de hoek van waaruit je dit zou verwachten : meer mensen aan het fietsen krijgen is immers goed voor milieu en klimaat. Sven Taeldeman, onze fractieleider in de gemeenteraad (en zelf professioneel bezig met fietsbeleid binnen de Provincie Oost-Vlaanderen), kaartte die kwestie aan tijdens de commissie Mobiliteit.
“Er zijn inderdaad recent drie dossiers opgedoken waarin het lijkt alsof fietsinfrastructuur ‘op gespannen voet leeft’ met natuur. Er is de beroepsprocedure tegen de fietsverbinding Rijvissche, de vernietigde stedenbouwkundige vergunning voor de fietsbrug over de Tijarm ter hoogte van het Eilandje Zwijnaarde/Merelbeke, en protest tegen de verlichting op de fietssnelweg F7. Nochtans gaat het telkens om goed uitgekiende functionele fietsverbindingen om werknemers en schoolgaande kinderen - ook tijdens de donkere uren – veilig op hun bestemming te brengen. Ik vroeg daarom aan de schepen van Mobiliteit of de Stad Gent stappen zal zetten in die drie dossiers; en of er, in het algemeen, ook initiatieven zullen worden ondernomen om in de toekomst het draagvlak voor fietsinfrastructuren te vergroten, bijvoorbeeld door meer voorbereidende gesprekken met natuurverenigingen en anderen.”
De info over de drie dossiers (uit het antwoord van de schepen) vind je onder de foto.
“Ik heb vanzelfsprekend begrip voor aandacht en zorg voor natuur en biodiversiteit, we erkennen die doelstelling evenzeer”, besluit Sven. “Maar ik betreur dat uitgerekend fietsinfrastructuur nu geviseerd wordt door natuurverenigingen, nadat in ons land zowat 80 jaar lang vooral beton en asfalt gegoten is voor auto’s, en het verlichte klaverblad E17/E40 zichtbaar is vanuit de ruimte …”
-
Stad Hasselt verfijnt parkeerbeleid
Posted by Vooruit Hasselt · March 23, 2023 4:57 PM · 1 reaction
Gratis parkeren op zondag, meer inzetten op bewonersparkeren en honderd gratis uur op de bovengrondse parkeerterreinen voor alle Hasselaren. Het zijn maar enkele van de verfijningen aan het parkeerbeleid die het stadsbestuur vanaf 1 mei doorvoert. “Na een grondige evaluatie blijkt dat het nieuwe parkeerregime doet wat het moet doen. Maar met deze aanpassingen willen we nog meer comfort bieden aan de verschillende doelgroepen,” aldus schepen van Mobiliteit Marc Schepers en burgemeester Steven Vandeput.
-
Schepers zet puntjes op de i in het parkeerbeleid voor nog meer comfort
Posted by Vooruit Hasselt · March 23, 2023 4:57 PM · 1 reaction
Uit onze evaluatie blijkt dat het nieuwe parkeerregime exact doet wat het moet doen: niet alleen ervaren onze inwoners – binnen de grote ring- duidelijk meer parkeercomfort, ook de vele bezoekers van onze stad geraken vlotter op de voor hun voorziene parkeerplekken. Hierdoor is ook het storende zoekverkeer in de wijken sterk afgenomen en de verkeersveiligheid er toegenomen.
Het spreekt voor zich dat de schepen tevreden is over die eerste tendensen van het nieuwe parkeerbeleid. “We wisten natuurlijk vanaf het begin dat zo’n evaluatie aanleiding zou geven tot verfijningen en verbeteringen. We kunnen niet alles voorzien en het is niet meteen helemaal zoals we zouden willen. Daar waar nodig zullen we vanaf 1 mei dan ook aanpassingen uitrollen.”
- Gratis op zondag
De eerste verfijning is al meteen een opvallende: vanaf 1 mei kan er op zondagen weer gratis geparkeerd worden op straat en op de parkeerterreinen. “Uit onze onderzoeken blijkt dat op zondagen parkeersturing minder noodzakelijk is. Er is voldoende capaciteit zowel op straat als in de parkeergarages en – terreinen. We voeren daarom het gratis parkeren op zondag terug in.” Schepers beseft dat zondag dé dag bij uitstek is om bezoek te ontvangen en families te verenigen en dat wil hij makkelijker maken. “De voorbehouden plaatsen, zoals onder meer shop & run, mindervalide,.. blijven natuurlijk wel actief op zondagen.”
- Optimalisatie van de parkeerzones in functie van bewonersparkeren
Vervolgens zullen die eerste mei ook de parkeerzones Station en Kuringersteenweg samensmelten “Inwoners die op de grens wonen van deze parkeerzones gaven ons door dat ze, als gevolg van deze begrenzing, moeilijker een parkeerplek te vinden. Door de zones samen te smelten, verdwijnt dit nadelige grenseffect en krijgen deze inwoners een ruimer parkeergebied en dus meer comfort.”
- Verder uitrollen vergunningenparkeren
Onderdeel van de evaluatie was ook het onderzoeken van de mogelijkheden om betalend parkeren te vervangen door vergunningenparkeren zoals uitgetest ter hoogte van het Dusartplein.”De regio binnen onze Grote Ring is heel divers, er wonen niet enkel veel mensen, vele ondernemen er ook. In deze regio is dus onmogelijk om het vergunningsparkeren als algemene regel door te voeren, dat zou namelijk een negatieve impact hebben op de vele winkeltjes, bedrijfjes en praktijken die er liggen.”
De meer residentiele zones binnen de Grote Ring, waar er dus hoofzakelijke gewoond wordt én waar er een grote parkeerdruk is, komen volgens de schepen wel in aanmerking voor het parkeermodel waar de straten exclusief worden voorbehouden voor bewoners. “We onderzoeken nu in welke zones we het vergunningsparkeren toch kunnen invoeren, in eerste instantie ter hoogte van het Dusartplein en de straten in Runkst die het dichtst tegen onze Klein Ring liggen.”
- Verbeteren bezoekerparkeren binnen de Grote Ring
“Daarnaast maken we dit najaar het in de blauwe zones makkelijker voor bewoners die persoonlijk bezoek willen ontvangen”, duidt Schepers. “Gedaan met de fysieke bezoekerskaarten, we komen nu met elektronische oplossingen.”
De schepen erkent dat het gebruik van die enkele papieren bezoekerskaart praktisch omslachtig was. “Daarom werken we vanaf dit najaar met elektronische badges waarop 300 bezoekersuren staan, net zoals dat nu al in onze betaalzones gebeurt. Op die manier kan je meerdere bezoekers tegelijkertijd ontvangen.” Gezinnen kunnen een maximum van 6 badges aanvragen. “In de volgende versie van de stadsapp zullen onze bewoners hun bezoek zelfs gewoon van thuis kunnen registeren.”
- Van 2 uur naar 3 uur parkeren in de Blauwe zone binnen de Grote Ring
Dit najaar verandert er in die blauwe zone nog meer. “Bezoekers die in zone Alverberg, Runkst, Hollandsveld of Casterhoven moeten zijn voor hun bezoek of afspraak, mogen vanaf nu maximaal 3 uur gratis parkeren in plaats van 2 uur”, aldus Schepers. “Op voorwaarden dat ze hun parkeersessie steeds registeren. Dus of je er nu 10 minuten moet zijn om naar de bakker te gaan, of de volledige 3 uur gratis parkeert, je moet je parkeersessie registeren via de parkeerautomaten of – nog makkelijker- via de vele apps die ter beschikking zijn.” Deze digitalisering moet het misbruik eruit halen en meer comfort geven voor zowel de bewoners als hun persoonlijk bezoek.
- Oplossen ongewenste randeffecten
Door deze digitalisering van de blauwe zone wil Schepers ook de negatieve effecten die zich nu voordoen aan de rand met sommige betaalzones oplossen. “Het gaat om de zogenaamde ongewenste verdringingseffecten, waardoor de parkeerdruk net buiten die betaalzone binnen de aangrenzende blauwe zone niet enkel buitenproportioneel hoog is, maar waardoor het voor sommige inwoners nog steeds moeilijk is om een parkeerplek te vinden.”
- 100 gratis uren voor Hasselaren
Schepers wil het ook de inwoners buiten de Grote Ring tegemoet komen. “Na de evaluatie konden we vaststellen dat het nieuwe beleid en het corona-effect extra ruimte creëert op de bovengrondse parkeerterreinen. Die ruimte willen we natuurlijk zo goed mogelijk benutten”, stelt de schepen. In de eerste fase van het nieuwe parkeerregime werden deze terreinen al ingezet voor inwoners van de omliggende betaalzones, nu wil Schepers die mogelijkheid geven aan alle Hasselaren. “Dit najaar krijgt elk Hasselts gezin 100 gratis parkeeruren die ze kunnen inzetten op deze terreinen. Het is een manier om ervoor te zorgen dat inwoners die verder van het centrum wonen of voor wie de fiets geen evidentie is, het openbaar vervoer te weinig oplossingen biedt of die minder mobiel zijn ook makkelijk en comfortabel kunnen parkeren nabij ons stadscentrum.” Ook het gratis half uurtje zal vanaf 1 mei beschikbaar zijn op de parkeerterreinen.
Mobiliteitsbudget
Die gratis 100 uren regel is al een voorloper van het mobiliteitsbudget dat Schepers wil aanbieden. “Natuurlijk heeft niet iedereen nood aan parkeeruren voor de wagen. Sommige Hasselaren willen misschien liever een plekje in een gesloten fietsenstalling, gebruik maken van onze deelmobiliteit of goedkoper met het openbaar vervoer reizen. Wel, via dat mobiliteitsbudget zal elk Hasselts gezin mobiliteitskeuzes kunnen maken op maat.” Dit najaar start alvast een eerste beperkt proefproject met het mobiliteitsbudget.
Doelgroepen
Tot slot wil Schepers verder doorzetten op het faciliteren van specifieke doelgroepen. Hierbij gaat bijzondere aandacht naar mensen die minder goed te been zijn en de sector van de zorgverstrekkers. Schepers kijken ook naar leerkrachten die tewerkgesteld zijn binnen de Grote Ring. “Met hen is onze mobiliteitsdienst in dialoog om via ons project ‘veilige schoolomgevingen’ de nodige mobiliteitsoplossingen uit te werken."
-
Het nieuwe parkeerbeleid doet exact wat het belooft: Onze inwoners binnen de grote ring ervaren meer parkeercomfort
Posted by Vooruit Hasselt · March 23, 2023 4:54 PM · 1 reaction
Op 1 april 2021 werd in Hasselt een nieuwe parkeerbeleid ingevoerd. Hoognodig volgens mobiliteitsschepen Marc Schepers. “Een aantrekkelijke stad als Hasselt – die dagelijks duizenden mensen trekt- heeft automatisch te kampen met de nodige verkeers- én parkeerdruk. Het is belangrijk dat we dat in goede banen leiden zodat we ook in de toekomst die aangename en bereikbare stad kunnen blijven”
Klachten over bewoners (woonachtig binnen de Grote Ring) die niet meer in hun eigen straat konden parkeren waren schering en inslag vroeger. “Net zoals klachten over overvloedig zoekverkeer in de straten. Iedereen bleef rondjes rijden om net dat ene parkeerplekje te vinden. Dat leidde niet enkel tot veel extra verkeer, maar vooral tot veel verkeersonveiligheid en luchtverontreiniging.” Om ervoor te zorgen dat Hasselt die aangename stad blijft waar het goed wonen is, was een bijsturing van het parkeerbeleid dus nodig. Schepers “Onze doelstelling is simpel: of je nu in Hasselt woont, werkt of er gewoon een dagje komt shoppen, we willen dat je comfortabel en vlot je weg naar een vrije parkeerplaats vindt.”
Meer parkeercomfort door de juiste auto op de juiste plek
De schaarse ruimte die Hasselt heeft, wil het stadbestuur natuurlijk zo goed mogelijk benutten en tegelijkertijd maximaal parkeercomfort bieden aan elke doelgroep. Vanuit die insteek werd het beschikbare parkeeraanbod zo efficiënt mogelijk georganiseerd.
- Inwoners
“Natuurlijk wilden we in de eerste plaats de Hasselaren (en hun persoonlijk bezoek en wijkgevestigde functies in woonwijken) binnen de Grote Ring meer parkeercomfort geven in en rond hun eigen straat en zo de leefbaarheid er maximaal verhogen.” Schepers vindt het niet meer dan normaal dat inwoners na hun werk, of zelf na een bezoek aan de supermarkt, de mogelijkheid moeten hebben er dicht bij hun woning te parkeren.
In enkele straten – bijvoorbeeld rond het Dusartplein- werd er zelfs bewonersparkeren ingevoerd. “We reserveren het parkeren hier dus exclusief voor de bewoners, dat doen we via vergunningsparkeren.” Het is belangrijk dat een straat zich hier toe leent. Schepers: “We kunnen dit enkel doorvoeren in straten die exclusief woonstraten zijn. Wanneer er te veel andere functies naast wonen in een straat zijn, denk aan winkeltjes, bedrijven of praktijken, is vergunningsparkeren praktisch niet haalbaar.”
De betaalzones werden behouden, maar daar werden de parkeertarieven en parkeertijd voor bezoekers aangepast en geüniformeerd. “Op die manier kunnen we er het parkeren op straat maximaal voorbehouden voor onze inwoners en hun persoonlijk bezoek (behalve in de binnenstad – daar mogen bezoekers niet op straat parkeren).” Stad Hasselt zorgt bovendien voor een handige regeling voor dat persoonlijk bezoek.
- Bezoekers
Bezoekers van de stad werden dan weer geleid naar hun specifieke parkeeraanbod. “Werknemers en handelaars kunnen terecht op de bovengrondse parkeerterreinen, zij kunnen er gebruik maken van tal van interessante abonnementsformules. Shoppers en stadsbezoekers worden dan weer gestimuleerd kort bij de winkelstraten te parkeren, namelijk ondergronds. Ook daar zijn er interessante abonnementen voor bepaalde doelgroepen zoals werknemers en bewoners.” In totaal zijn er in Hasselt ondergronds en op de terreinen maar liefst 7000 parkeerplaatsen beschikbaar, met de meest -zo’n kleine 2000 - in parking Blauwe Boulevard. Met een tarief van maximaal 10 euro per dag is dat meteen ook de goedkoopste.
Tot slot introduceerde Schepers in de binnenstad de Shop & Run parkeerplaatsen, die een korte boodschap mogelijk maken, het gratis half uurtje op straat en tal van parkeermogelijkheden voor doelgroepen zoals mindervaliden, zorgverstrekkers en andere.
2 grote tendensen
Meten is weten. Schepers: “De effecten van het nieuwe beleid in de zone binnen de Grote Ring worden voortdurend gemeten. (Nvdr. De zone binnen de Groene Boulevard werd niet meegenomen, daar wordt het plan bereikbare binnenstad volop uitgerold) Op die manier kunnen we bijsturen waar nodig.” Zo’n twee jaar na invoering ligt er dan ook een heldere evaluatie op tafel.
Uit die evaluatie – die liep van januari 2019 tot en met juni 2022 en die eind 2022 aan de gemeenteraadscommissie werd voorgesteld– kunnen alvast twee belangrijke conclusies getrokken worden. “Uit de cijfers blijkt dat het aantal betaalsessies op straat afneemt met -maar liefst 30%. Onderzoek toont ook aan dat 90% van de geparkeerde wagens op straat nu behoren tot bewoners, hun persoonlijk bezoek of vergunninghouders. We kunnen dus concluderen dat de Hasselaar die binnen de Grote Ring woont effectief meer parkeercomfort heeft in en rondom zijn eigen straat.” De schepen leidt dat niet enkel af uit de cijfers, het blijkt ook uit de sterke afname van de klachten en de positieve reacties van de inwoners die Stad Hasselt mocht ontvangen.
Ook de bezoekers van de stad lijken meer en meer hun weg gevonden te hebben naar de voor hun voorziene parkeeroplossingen. “We stellen vast dat het beleid meer duidelijkheid schept. We zien niet enkel minder parkeersessies op straat, we zien ook een duidelijke shift van bovengronds naar ondergronds parkeren.” stelt Schepers. Op week en zaterdagen tonen de cijfers een verdubbeling, op zondag zelfs een verdriedubbeling van het aantal sessies. De schepen leidt uit deze twee belangrijke tendensen ook af dat het zoekverkeer in de wijken verminderd is. “Natuurlijk is het quasi onmogelijk om dit zoekverkeer te filteren uit de vele verkeersstromen die er zijn, maar alle cijfers gecombineerd met een duidelijke afname van het aantal klachten over drukte in de verschillende woonwijken geven aan dat de verbetering van de verkeersveiligheid in de straten een redelijke aanname is.”
Corona
Opvallend, de evaluatie werd gevoerd in een periode waarin we ook te maken kregen met Corona . “Nadat we enkele lockdowns om de oren kregen, stellen we onder meer uit de bezettingsgraad van onze parkeerterreinen en ondergrondse garages vast dat het aantal bezoekers aan de stad hoegenaamd niet beïnvloed wordt naar de vernieuwde parkeeraanpak. Onze bezoekersaantallen zijn hetzelfde als pré-corona én stijgen zelfs verder.”
Die wereldwijde pandemie had volgens Schepers wel blijvende gevolgen. “Het heeft er onder meer voor gezorgd dat hybride werken het nieuwe normaal is. Meer mensen werken van thuis en dat merken we ook in onze cijfers: we zien een lichte daling qua parkeerbezetting op onze parkeerterreinen door de week, vooral dan op de sites Astrid en Dusart.” Daarnaast is er ook een duidelijke toename van het fietsgebruik. “Die tendens was al zichtbaar sinds 2019 en blijft aanhouden. Zo meten we op onze fietsstraten Spoorwegstraat en Boomkensstraat een verdubbeling van het aantal fietsers en ook op Slachthuiskaai, Capucienenstraat en de fietslus zien we een duidelijke stijging.”
-
Earth hour: doe mee een uurtje het licht uit !
Posted by Helmut Jaspers · March 23, 2023 12:33 PM · 1 reaction
Elke laatste zaterdag van maart organiseert het World Wildlife Fund (WWF) Earth Hour. Dat is de jaarlijkse, internationale mobilisatie voor onze planeet. Op zaterdag 25 maart om 20.30 uur zullen miljoenen mensen in actie komen of het licht uit doen om te benadrukken dat onze toekomst niet kan bestaan zonder een bloeiende natuur.
-
Astrid De Bruycker: “In Gent is élke dag een dag tegen racisme”
Posted by Vooruit Lokaal · March 23, 2023 12:02 PM · 1 reaction
21 maart is de ‘Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie’. Het Gentse inburgeringsagentschap Amal organiseerde daarom een bijzondere omstaandertraining, VOEM vzw sloot de avond feestelijk af met een ‘creatieve interventie’ gebaseerd op de verhalen uit die training.
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen en voorzitter van Amal, was er uiteraard bij. Ze sprak de menigte toe. “Vandaag begint ook de lente. Dat is een mooi toeval: zonder racisme en discriminatie krijgt élk individu de kans om ‘open te bloeien’. Dat zo’n speciale ‘Dag tegen racisme’ überhaupt nog nodig is, is zonde. In Gent is élke dag een dag tegen racisme.”
-
Joris Vandenbroucke & Bruno Matthys strijden tegen snelheidsduivels
Posted by Vooruit Lokaal · March 23, 2023 11:55 AM · 1 reaction
“Waar blijft die beloofde trajectcontrole?” Dat vragen de bewoners van de Sint-Denijslaan (achter het Sint-Pietersstation) zich af. Op voorstel van gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke beloofde het stadsbestuur om vanaf eind 2022 ook op Gentse stadswegen trajectcontroles in te zetten om overdreven snelheid aan te pakken, te beginnen in de Sint-Denijslaan.
“We wachten er nog altijd op”, zegt Bruno Matthys, onze fractieleider in de Provincieraad die in de Sint-Denijslaan woont. Samen met het buurtcomité voerde hij actie om de druk op te voeren. “Onze straat is zone 30 maar te veel chauffeurs houden zich daar niet aan. Zonder controles is die zone 30 een lege doos. Daarom doopten we onze straat tijdelijk om in de ‘Sint-deRACElaan’. Het stadsbestuur moet haar belofte nakomen!”
(lees verder onder de foto)
-
Sportplein Alverberg helemaal vernieuwd
Posted by Vooruit Hasselt · March 23, 2023 11:03 AM · 1 reaction
Het kunstgras sportpleintje aan de Alverberg in de Heilig-Hartwijk is na renovatiewerken weer helemaal klaar om op te ravotten. Schepen van jeugd en sport Habib El Ouakili huldigde samen met de vele jongeren het pleintje in.
-
Vooruit pakt eenzaamheid bij bejaarden aan
Posted by Peter Maene · March 22, 2023 5:26 PM · 1 reaction
In het voorjaar van 2022 werden 1485 senioren in Turnhout bevraagd om te peilen naar hun noden. Opvallend was dat een groot aantal senioren zich eenzaam voelt. Maar liefst 45% geeft aan hiermee te kampen. Uit het onderzoek blijkt dat de eenzaamheid vooral bij alleenwonende senioren, senioren met een chronische aandoening of langdurige ziekte of senioren met een kortere scholing en langer inkomen het grootst is. Daarom ontwikkelden we een plan om eenzaamheid bij senioren preventief aan te pakken.
-
‘Allemaal Antwerpenaar’: hoe we in ’t stad discriminatie bestrijden
Posted by · March 22, 2023 11:19 AM
Op dinsdag 21 maart, de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, werd de vervolgcampagne 'Allemaal Antwerpenaar' gelanceerd. Deze campagne, die oproept altijd te reageren bij voorvallen van discriminatie, was zichtbaar in het straatbeeld, in openbare instellingen maar ook bij verschillende bedrijven, organisaties en online. Want discriminatie, racisme en (seksuele) intimidatie zijn helaas nog steeds een realiteit. De campagne geeft bruikbare tips zodat mensen leren hoe ze op een gepaste manier kunnen reageren. Zo bouwen de Antwerpenaren met z'n allen aan een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn.