Complimenten dag
-
Frank Vandenbroucke investeert opnieuw in onze zorg
Posted by Ronny Wolfcarius · December 16, 2021 10:22 AM · 1 reaction
Frank Vandenbroucke investeert opnieuw massaal in onze gezondheidszorg: “Gezondheid is ons allerhoogste goed, onze gezondheidszorg is van onschatbare waarde. Dat heeft deze gezondheidscrisis meer dan ooit aangetoond. Investeren in onze gezondheidszorg is dan ook investeren in ons allen.”
-
Oostende. Tijdens bouwwerken extra aandacht voor de leefbaarheid en de veiligheid
Posted by Vooruit Oostende · December 16, 2021 9:16 AM · 1 reaction
Vernieuwingswerken in of van een wijk moeten gebeuren, maar wel met respect voor de leefbaarheid en veiligheid in de buurt. Helaas stellen we vast dat de bouwwerken aan het Mispelplein (Stene) en op de oude voetbalvelden de buurtbewoners geen rust gunnen. De overlast is groot en bovendien dendert het zwaar verkeer er door de wijk, ook in het weekend. Dit kan niet! -
GENT – ‘Samen Gentenaar’: opvallende fototentoonstelling in Dampoortstation
Posted by Vooruit Gent · December 15, 2021 2:51 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen en voorzitter van IN-Gent vzw, heeft op 15 december 2021 de opvallende fototentoonstelling ‘Samen Gentenaar’ geopend in de wachtzaal van het treinstation Gent-Dampoort.
“Soheil Mahmoudi portretteert ontmoetingen tussen Karin en Yi-Ju, Nicky en Nasra, en Ann en Marzena. Zijn passie voor fotografie is nauw verweven met zijn eigen parcours. Soheil (geboren in 1994) nam drie jaar geleden zelf deel aan ‘Samen Gentenaar’, het buddyproject van IN-Gent vzw waar Gentenaars en nieuwe Gentenaars elkaar in duo ontmoeten. Gedurende zes maanden leren ze elkaar en de stad beter kennen. Tegelijk oefenen de anderstalige nieuwkomers Nederlands. Het contact met een buddy is ook goed voor het mentaal welzijn van de inburgeraar. Bovendien heeft onderzoek van de KU Leuven aangetoond dat als je één persoon buiten je etnisch-culturele netwerk hebt, je kansen op de arbeidsmarkt verdubbelen.”
-
Action Park Kiewit komt met gloednieuw winterprogramma
Posted by Vooruit Hasselt · December 15, 2021 1:18 PM · 1 reaction
Action Park Kiewit is al jaar en dag dé place to be voor de meest avontuurlijke activiteiten. “We verwelkomen hier al jaren tal van groepen die komen genieten van een leuke actieve dag in de gezonde buitenlucht”, steekt schepen van Sport Habib El Ouakili van wal. “Bewegen in openlucht is gezond: je krijgt meer zuurstof en meer vitamine D binnen, je verhoogt het mentale welzijn,.. In deze pandemie wordt buiten sporten trouwens ook sterk aangeraden. Reden genoeg voor ons om de deuren van Action Park Kiewit het hele jaar lang open te zetten.”
Het Hasseltse sportcomplex zal dus niet meer sluiten tussen 11 november en 1 maart. El Ouakili: “We blijven vanaf nu in deze periode open en voorzien een aangepast winteraanbod voor onze bezoekers. Omwille van veiligheidsredenen sluiten we enkele toestellen maar we introduceren wel 6 gloednieuwe activiteiten.”
Ganzenbord XL
We spelen levend ganzenbord. De teams gooien om de beurt met de reuzedobbelsteen. Afhankelijk van de kleur en het aantal ogen dat je gooit, mag jouw gans vakjes vooruit, achteruit en voert je team een doe-opdracht uit. Het team dat als eerste de finish bereikt, is de winnaar!
Survival skills
We trekken erop uit en bouwen een megazot, superdeluxe, keivet kamp met schuilplaats. We bouwen een droomhut met wat we vinden in de natuur. Je leert vuur maken met enkel natuurlijke materialen. Eens je vuurtje brandt, halen we de ingrediënten boven voor een smakelijke afsluiter.
Tafelvoetbal XL
Het leuke, sportieve tafelvoetbalspel, maar mét levende voetballers! Je zit vast aan de “stangen” binnen de boarding. Door een schuifsysteem kun je gemakkelijk heen en weer schuiven. Treed binnen in onze mooie voetbalarena! Scoor jij met je team de meeste doelpunten?
Aquarollers
Altijd al eens willen lopen op het water? In deze reusachtige dubbelwandige cilinder is samenwerking en coördinatie van groot belang. Geraakt jouw team het snelst voorbij de hindernissen op het waterparcours? Waterpret verzekerd! En we houden het allemaal lekker droog!
Outdoor Escaperoom
We sluiten je op in ons park en schotelen je net als bij een klassieke escaperoom allerlei soorten hersenkrakers voor. Maak gebruik van al de talenten van je groep om samen alle breinbrekers en sportieve opdrachten tot een goed einde te brengen. Kan jouw team de code binnen de opgegeven tijd kraken? Deze activiteit neemt minimum een half dagdeel in beslag.
Padel
Je maakt kennis met de energie en het plezier van padel, een unieke racketsport die het beste van tennis en squash combineert. Een initiatie padel neemt 1,5 u in beslag. Er wordt een toeslag aangerekend van 25€ per gereserveerd terrein, materiaal inbegrepen.
Reserveren voor Action Park Kiewit kan via www.hasselt.be/actionpark
-
Stad Hasselt zorgt voor elektrische deelwagens in Kermt en Kuringen
Posted by Vooruit Hasselt · December 15, 2021 1:15 PM · 1 reaction
De stad Hasselt zet sterk in op deelmobiliteit. “Hoe meer deelwagens, hoe minder verkeer. Dan leidt automatisch tot minder files en minder CO2 vervuiling”, verklaart schepen van Mobiliteit Marc Schepers. ”Doordat er minder auto’s zijn, moeten er ook minder parkeerplaatsen voorzien worden en kunnen we ons openbaar domein anders inrichten, met meer groen en meer open ruimtes.” Niet verwonderlijk dus dat je in Hasselt al enkele jaren deelwagens kan terugvinden. “Die wagens bevinden zich vandaag allemaal binnen de grote ring. Nadat ZenCar vorig jaar failliet ging, heeft aanbieder Cambio het aanbod overgenomen en met succes uitgebreid.”
Elektrische wagens
Schepers wil nu ook de verschillende deelgemeentes van Hasselt bedienen. Schepers: “We willen zoveel mogelijk inwoners laten kennis maken met de voordelen van deelwagens. We investeren daarom in een nieuw project waarbij we samen met een leverancier deelwagens aanbieden in de verschillende wijken en deelgemeentes.” Een eerste opdracht werd uitgeschreven en gegund aan Paesmans Shares. “We starten in Kuringen en Kermt. Daar kan je vanaf nu twee elektrische deelwagens van Paesmans terugvinden op parking Kermeta (Diestersteenweg 204) en aan de Bibliotheek in Kuringen (Joris Van Oostenrijkstraat 55).” Het project loopt twee jaar en wordt nadien geëvalueerd. Schepers hoopt op die manier de vraag naar deelwagens op te krikken en zo leveranciers aan te trekken.
Infomomenten
“Voor degene die niet bekend zijn met deelmobiliteit of met elektrische wagens, vergt het gebruik natuurlijk wat uitleg. De voorziene infomomenten zijn helaas uitgesteld omwille van de huidige coronamaatregelen en zullen waarschijnlijk plaatsvinden in januari”, besluit de schepen. Meer informatie vindt je alvast op www.hasselt.be/autodelen.
Praktische informatie
De twee wagens die worden aangeboden zijn Renault Zoë. De wagens zijn 24u op 24u, 7 dagen op 7 te huur. Paesmans Shares werkt niet via abonnement formules, je betaalt € 4 per uur (maximaal € 29 per dag) en € 0,20 per gereden kilometer. Eenmalige registratie is nodig www.paesmansshare.be
-
Het project ‘School in zicht’ helpt toekomstige ouders kennismaken met de school in hun buurt
Posted by Vooruit Hasselt · December 15, 2021 1:00 PM · 1 reaction
“Hasselt telt zo’n 30 basisscholen en dat zijn stuk voor stuk kwaliteitsvolle scholen die onze kinderen de beste onderwijskansen én de beste zorg zullen bieden”, weet schepen van Onderwijs Habib El Ouakili. “We zien ook dat deze basisscholen zich steeds sterker integreren in hun buurt of wijk en zo echte buurtscholen worden. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen.” Zo’n buurtschool versterkt namelijk de sociale cohesie in de wijk. “Zowel kinderen als ouders leren aan de schoolpoort hun buren en wijkgenoten beter kennen. Hierdoor wordt meteen een warm samenhorigheidsgevoel in de buurt gecreëerd.” Daarnaast zorgt een buurtschool ook weer voor minder verkeer in onze stad. “Gezien de afstand, kan er nu vaker gekozen worden om te voet te gaan, of met fiets. Ook nog eens goed voor de gezondheid én het milieu dus.”
Echter niet iedereen is bekend in de school in zijn of haar buurt. “Ongekend is helaas nog steeds onbemind”, aldus El Ouakili, “daarom werken we vanaf nu samen met het project ‘School in zicht.” Onder deze noemer zullen tal van activiteiten georganiseerd worden die ervoor zorgen dat ouders niet enkel de buurtschool en de leerkrachten beter leren kennen, maar ook de andere ouders en kinderen uit de buurt. “Zo kunnen we meteen een hele hoop vooroordelen en bezorgdheden wegwerken en werken we aan een goede start voor elk kind.”
Het Vlaamse project ‘School in zicht’ richt zich vooral op het informeren van de ouders via infosessies, ouderbabbels en openschooldagen. De Hazelaar, De Bomgaard, De Puzzel, Het Lyceum en de Mozaïek tekende alvast in op het project, dat nog start dit schooljaar. Meer info op www.schoolinzicht.be/hasselt
-
Schepers gaat strijd aan met verkeersonveilige werven
Posted by Vooruit Hasselt · December 15, 2021 12:44 PM · 1 reaction
Hasselt is een aantrekkelijk stad voor gezinnen en bedrijven. Er wordt veel geïnvesteerd en dus ook veel gebouw en verbouwd. Dat brengt natuurlijk we veel werkverkeer met zich mee. Schepen van Mobiliteit, Marc Schepers, wil dan ook graag inzetten op een betere verkeersveiligheid rond de werken.
De aanpak via een Minder Hinder Plan (MHP): Bij grote bouwwerken, zeker in de binnenstad en schoolomgevingen, vragen we aan de aannemer om een MHP te voorzien. Hierin staat beschreven hoe de aannemers zijn werk zal organiseren en welke maatregelen ze nemen om de hinder van de bewoners te minimaliseren. Dat gaan over het routes van het werfverkeer tot het schrijven van de bewonersbrieven. – deze plannen worden dan besproken met de dienst mobiliteit en de hulpdiensten.
Een andere oplossing is het Werfcharter (WC). Dat is een initiatief van de Bouwunie, de Confederatie Bouw, Fema en de stad Hasselt. Het is een engagementsverklaring waarin ze verklaren bij te dragen aan een maximale, leefbare en verkeersveilige omgeving tijdens bouw- en wegenwerken op het grondgebied van de stad.
Echter, het MHP en het WC zijn nog te vrijblijvend. Vaak wordt het goed opgevolgd, maar we merken dat onderaannemers en/of leveranciers niet altijd goed op de hoogte zijn van gemaakte afspraken of zich ze er simpelweg niet aan houden. Dat zorgt vaak voor gevaarlijke situaties: vrachtverkeertijdens begin- en einduren school. Tientonners door de winkelstraten, vermijdbare verkeersopstoppingen tijdens de spits, …
Gezien verkeersveiligheid onze prioriteit is, hebben we ons voorgenomen het Minder Hinder Plan nu te verankeren in ons vergunningenbeleid via onze kwaliteitsmeter. Maw: bij een vergunningsaanvraag zullen we – voor dossiers op gevoelige plekken, grotere dossiers en dossier met een belangrijke impact - het aanwezig zijn van een MHP in het dossier en de inhoud ervan, stevig mee laten wegen in de kwaliteitsbeoordeling van vergunningsdossiers. Evenals zullen we in de omgevingsvergunning bijzondere voorwaarden opnemen zoals bv het organiseren van een startvergadering bij de start van de werken en het maken van een overeenkomst tussen stad en bouwheer rond het Minder Hinder Plan met de nodige afspraken evenals waarborg- en boeteclausules. Ook op het vlak van controle en handhaving van een veilige werforganisatie en de impact op de omgeving zullen we nauwer toekijken. De praktische uitwerking wordt momenteel verder bekeken door onze diensten.
In diezelfde context werken, in het kader van ons project veilige schoolomgevingen, we ook aan het concept van vrachtwagenvrije schoolomgevingen. Het komt er op neer dat we als variant op de schoolstraat, tijdens het begin en einde van de school een verbod willen instellen op zware voertuigen. We onderzoeken hier de haalbaarheid en mogelijkheden. Dit moet per schoolomgeving beoordeeld worden op haalbaarheid. Zo moeten er steeds “veilige uitwijkmogelijkheden” zijn voor vrachtwagens die zich aanmelden op het ogenblik van een passageverbod.
-
Stad Hasselt organiseert blokbars samen met De Serre, Z33 en Muziekodroom
Posted by Vooruit Hasselt · December 15, 2021 12:32 PM · 1 reaction
De examenperiode is traditioneel een stevige periode voor scholieren en studenten. “Zeker als je niet over de nodige faciliteiten beschikt om degelijk te studeren, denk aan een eigen bureauruimte of werkplek, een goede internetverbinding en een stille omgeving”, weet schepen van jeugd en studentenzaken Habib El Ouakili. “We merkten bovendien dat in groep studeren voor vele studenten hét middel is om dagelijks gemotiveerd achter de boeken te zitten.”
Drie unieke locaties
De stad Hasselt riep daarom enkel jaren geleden de Blokbar in het leven. Studenten vinden er sindsdien vlot hun weg naar deze extra studeerplekken in de Hasseltse binnenstad. El Ouakili: “Ook dit keer opent onze bibliotheek haar deuren. Daarnaast heeft onze jeugddienst nog drie extra inspirerende locaties gevonden die dienst doen als studieplek, en niet de minste.” Studenten kunnen nu studeren waar ze anders gaan dansen: De Serre voorziet plekken in de broeikas en ook de Muziekodroom zet haar deuren open. “Als laatste locatie kozen voor de exporuimte van Z33, een inspirerende en rustige studeerplek. We hopen ook op deze manier deze prachtige kunstinstelling bekender te maken bij het jonge publiek.”
Woensdag verwendag
Om het blokken wat dragelijker te maken, zijn er op alle locaties ook randactiviteiten voorzien. Zo kan je bijvoorbeeld mediteren in de Serre, de Z33 expo’s bezoeken tijdens de pauze of de studeerstress van je afdrummen tijdens instrumentinitiaties in Muziekodroom. “Elke woensdag is het bovendien verwendag en worden er gratis koffiekoeken voorzien voor alle studenten”.
Coronaproof
Elke blokbarlocatie is voorzien van de ideale studeeromstandigheden. “Op elke locatie is gratis Wifi stroom en sanitaire voorzieningen”, aldus El Ouakili, “je kan in alle stilte studeren, maar we voorzien ook oordoppen voor de nodige extra concentratie. Op elke locatie is het ook mogelijk om een drankje te kopen.”
De Blokbars wordt uiteraard volledig volgens de geldende coronamaatregelen georganiseerd. In alle ruimtes wordt CO2 gemeten en wordt er voldoende verlucht. Studeren doe je mét mondmasker op en overal worden de afstandsmaatregelen gerespecteerd. Bovendien moet je je plek op voorhand reserveren. Zo ben je zeker van je plaats en vermijden we wachtrijen aan de ingang.
Praktische informatie
De blokbars gaan door van 20 december t.e.m. 30 januari. In de Serre en de Muzikodroom kan studeren van 9u – 21u. In Z33 kan je terecht tijdens de reguliere openingsuren (ma,woe,do,vrij van 11u-18u en zat, zon van 10-18u) terecht. Op alle locaties moet je een Covid Safe Ticket kunnen voorleggen om toegang te krijgen tot het gebouw. Reservatie is verplicht en doe je via www.hasselt.be/blokbar
-
GENT – Stad Gent helpt dodehoekongevallen voorkomen: stickers én camera voor alle grote voertuigen
Posted by Vooruit Gent · December 14, 2021 9:16 PM · 1 reaction
Sven Taeldeman, onze fractieleider in de gemeenteraad, maakt zich zorgen om het feit dat dodehoekongevallen blíjven voorkomen. Hij vroeg daarom aan Annelies Storms, onze schepen van Facility Management, welke initiatieven de Stad Gent al nam en wat er nog op de planning staat. “Bij dodehoekongevallen zijn de slachtoffers heel vaak zwakke weggebruikers - fietsers en voetgangers dus. Jaarlijks gebeuren er zo’n 50 dodehoek-gerelateerde ongevallen in Gent, waarvan de helft zware gevolgen heeft. De Stad Gent heeft veel vrachtwagenchauffeurs in dienst, vandaar mijn vraag.”
Annelies antwoordde dat het Departement Facility Management continu actief naar oplossingen zoekt.
-
Gent – Eerste genderinclusief toilet in Gent: ‘Fysieke én mentale drempels wegnemen’
Posted by Team Vooruit · December 14, 2021 2:17 PM
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, en Annelies Storms, onze schepen van Facility Management, hebben op 14 december 2021 samen het eerste genderinclusief openbaar toilet in Gent geopend, het Voorhavenpark aan loods 22 in de Muide.
Voor Astrid opnieuw een belangrijke stap vooruit richting haar ambitie om van Gent een stad te maken waar iederéén zich welkom voelt. “We nemen fysieke en mentale drempels want iedereen kan comfortabel gebruik maken van dit toilet. De stereotiepe opdeling tussen ‘gebroekte’ mannen en ‘gerokte’ vrouwen is noch relevant, noch functioneel en sluit sommige mensen uit. We stappen dus af van dat hokjesdenken. Thuis heb je toch ook maar één toilet dat door iedereen gebruikt wordt?”