Complimenten dag
-
GENT – Sven Taeldeman: ‘Minder mobiele mensen moeten dicht bij huis kunnen parkeren tijdens wegenwerken’
Posted by Vooruit Lokaal · January 25, 2022 2:26 PM · 1 reaction
Sven Taeldeman, onze fractieleider, mobiliteitsexpert en (vanzelfsprekend) socialist pur sang maakt zich zorgen om de parkeerproblemen van minder mobiele mensen tijdens langdurige riolerings- en wegenwerken in de buurt. “Dan zijn ook de parkeerplaatsen voor houders van een ‘parkeerkaart voor personen met een handicap’ soms langdurig onbeschikbaar. Die mensen kunnen niet ver stappen, bij een kleine oneffenheid riskeren ze te vallen. Ik vroeg dan ook aan de schepen van Mobiliteit, tijdens het ‘Vragenuurtje’ voor de gemeenteraad van 24 januari 2022, hoe die mensen aan hun woning geraken tijdens de werken. Krijgen ze gereserveerde parkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij hun woonplaats? Of worden gewone parkeerplaatsen tijdelijk omgevormd tot plaatsen voor minder mobiele personen? En wat met de groep minder mobielen die géén parkeerkaart hebben?”
-
Yilmaz Kurtal: “Ik wil mensen vooruit helpen in het leven”
Posted by Ronny Wolfcarius · January 25, 2022 2:20 PM · 1 reaction
In de spotlight
Yilmaz Kurtal is schepen van Financiën en Werk in Genk. Een rol die hij sinds januari 2019 combineert met zijn job als consulent bij de VDAB. Een harde werker met een sociaal karakter. Maak kennis met Yilmaz Kurtal. -
GENT – Astrid De Bruycker plant eerste ‘Toekomstboom’
Posted by Vooruit Lokaal · January 25, 2022 1:57 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op dinsdag 25 januari 2022 de eerste ‘toekomstboom’ gepland, een wintereik, in de wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham op het grasveld tussen de Stokerijstraat en de Désiré Fiévéstraat. “Toekomstbomen zijn bomen in de stad die voldoende ruimte krijgen om minstens 100 jaar onbezorgd te groeien. Zo worden ze ijkpunten voor een aangename omgeving en biodiversiteit in de stad. Buurtbewoners, hun kinderen, kleinkinderen én hun nageslacht krijgen er gezellige plekken voor ontmoetingen bij.”
-
Nieuwjaarsreceptie uitgesteld naar vooravond 1 mei
Posted by Vooruit Brugge · January 25, 2022 12:48 PM · 1 reaction
We kunnen helaas om de alom gekende reden weer niet klinken op het nieuwe jaar, maar ... we gaan des te meer knallen op de vooravond van 1 mei!
-
GENT – Joris Vandenbroucke: ‘Poperingestraat wordt heraangelegd’
Posted by Vooruit Lokaal · January 25, 2022 10:52 AM · 1 reaction
Ons gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke vroeg de schepen van Mobiliteit, tijdens het ‘Vragenuurtje’ voor de gemeenteraad van maandag 24 januari 2022, hoe het precies zit met de heraanleg van de Poperingestraat in Wondelgem. Hij kreeg te horen dat de tramsporen en het wegdek tijdelijk zullen worden hersteld door De Lijn, in afwachting van een definitieve heraanleg (inclusief voetpaden, tramsporen met akoestisch verbeterde oplegging, tramhaltes, openbaar groen en gescheiden riolering) door De Lijn, Farys en de Stad Gent in 2025. Goed nieuws voor de buurt.
“Inderdaad” zegt Joris. “De Poperingestraat ligt er heel slecht bij. Buurtbewoners klagen over de gevolgen daarvan: trillingen, lawaaihinder, schade aan woningen, valpartijen bij fietsers, ... Oplapwerk volstaat niet. Ik ben daar afgelopen weekend nog langs geweest om het met mijn eigen ogen te zien. Ik kreeg er een petitie, gesteund door de kameraden van onze wijkafdeling Vooruit Gent-Bloemekeswijk, door 262 buurtbewoners ondertekend. Een duidelijk signaal. Bovendien rijdt tram 1 hier, dé ruggengraat van ons openbaar vervoer. In de wijk Moscou hebben we gezien wat er gebeurt als je jarenlang niet investeert. Daar moest de tram noodgedwongen vervangen door een bus. Zo ver mag het hier echt niet komen.”
-
GENT – Astrid De Bruycker: ‘Geef bij huwelijksverjaardagen een boom cadeau’
Posted by Claude Beernaert · January 25, 2022 9:41 AM · 1 reaction
-
GENT – ‘Geen grote nieuwjaarsreceptie, wel indrukwekkende lijst activiteiten in de wijken’
Posted by Vooruit Lokaal · January 25, 2022 9:36 AM · 1 reaction
Ons gemeenteraadslid Annelies Storms vroeg tijdens het ‘Vragenuurtje’ voorafgaand aan de gemeenteraad van 24 januari 2022 aan Astrid De Bruycker, onze schepen van Buurtwerk, hoe dat nu precies zit met de buurtrecepties in tijden van corona(maatregelen). “De grote nieuwjaarsreceptie onder de stadshal werd afgelastschaft. Da’s jammer natuurlijk. Normaal zijn er ook kleine buurtrecepties in de wijken, voor de buurtbewoners. Ik vroeg me af of die wél konden doorgaan – en zo ja: hoe en waar?”
Kleinschalig en in openlucht, op meerdere locaties en momenten
Astrid had in elk geval goed nieuws. “Buurtrecepties kunnen nog niet zoals vóór corona - binnenshuis (zoals het winterontbijt in de wijk Dampoort) of samen op één centrale plaats (zoals de receptie op de Muide). Maar onze buurtwerkingen (vooral actief waar mensen dicht bij elkaar wonen maar waar sociale cohesie niet vanzelfsprekend is) zochten én vonden alternatieven binnen de geldende maatregelen. We kozen voor kleinschalige acties in openlucht, op meerdere locaties en momenten, om een breder bereik te hebben, zeker in de meer kwetsbare straten en buurten. Dat zorgt voor animo in de wijken. Elke activiteit werd vooraf afgetoetst bij het stedelijke Kernteam Evenementen, een wekelijks overleg met stads- en veiligheidsdiensten. Zo kwamen we tot een indrukwekkend overzicht van activiteiten.”
-
Kwetsbare gezinnen kunnen zelftests gratis krijgen
Posted by Ronny Wolfcarius · January 24, 2022 8:22 PM · 1 reaction
De stad Halle organiseerde een groepsaankoop zodat er met Vlaams overheidsgeld zoveel mogelijk sneltesten gekocht konden worden door de scholen. Schepen Peggy Massien vroeg dit uit te breiden voor het OCMW, zodat kwetsbare gezinnen ook goedkoop aan een zelftest geraken en sommigen het zelfs gratis kunnen bekomen.
-
VOORUIT Diest vraagt zelftests voor onderwijs en kwetsbare gezinnen
Posted by Ronny Wolfcarius · January 24, 2022 4:39 PM · 1 reaction
Zelftests spelen een belangrijke rol om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Toch is dit nog geen gewoonte of speelt het financiële plaatje een rol. Daarom vraagt Vooruit Diest aan het stadsbestuur om zelftesten te voorzien; zowel in het onderwijs als voor kwetsbare gezinnen.
Met gemeenteraadslid Kim Zeelmaekers, die zelf tewerkgesteld is in de zorg en actief is in het Vaccinatiecentrum te Webbekom, zal de Vooruit Diest deze maandag (24/1) tijdens de gemeenteraad voorstellen om vanuit de stad zelftests te voorzien voor de inwoners.
-
GENT – Astrid De Bruycker loopt nieuwe looppiste in Ter Durmenpark in
Posted by Vooruit Lokaal · January 24, 2022 3:39 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft zich op maandag 24 januari 2022 van haar sportiefste kant getoond: ze heeft de nieuwe looppiste in het Ter Durmenpark in Wondelgem ‘ingelopen’. “Dat park is vrij onbekend maar wel heel mooi. Het is een tiental jaar geleden aangelegd als geluidsbuffer tussen de R4 en de wijk Lange Velden. De looppiste is 2,275 kilometer lang en loopt langs bestaande verharde en onverharde paden, die een goeie afwatering kregen zodat er geen plassen blijven staan. Het is onze eigen Groendienst die de piste heeft aangelegd. Het mooie is, dat ze er gekomen is op vraag van de buurt, net zoals de extra picknickbanken. Dat toont hoe betrokken de Gentenaars zijn bij ons openbaar groen. Samen maken we van onze ‘gemeenschappelijke tuinen’ echt de wijste plekken van de stad.”