Complimenten dag
-
Evergem
Posted by Vooruit Evergem · May 23, 2022 9:32 PM
-
LOKAAL | Vooruit Tienen houdt bestuursverkiezingen
Posted by Kjell Coel · May 23, 2022 4:10 PM · 1 reaction
Vooruit Tienen blijft in beweging en wil een stap vooruit zetten met een frisse wind en nieuwe bestuursverkiezingen.
Deze zullen plaatsvinden op vrijdag 27 mei van 17u tot 20u in Café Ascott | Aarschotsesteenweg 33 -
Astrid De Bruycker opent Reigersparkje: ‘Gedeelde tuin van de buurtbewoners’
Posted by Vooruit Lokaal · May 23, 2022 11:52 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op zondag 22 mei 2022 het Reigersparkje (in de Reigerstraat, achter het Sint-Pietersstation) officieel geopend.
“Ik was er al bij in oktober 2019, toen we de eerste boom hebben geplant. Ondertussen kwam de coronacrisis er tussen… Maar óndanks dat is er in onze stad ferm verder gewerkt aan ’t openbaar groen. Deze officiële opening hadden de buurtbewoners nog tegoed. ’t Is een fantastisch project: een prachtig stuk natuur middenin de stad, waar kinderen naar hartenlust kunnen ravotten maar ouderen ook kunnen genieten van de rust, en vooral ook: een plek waaraan veel is samengewerkt. Het Reigerspark is bovenal de gedeelde tuin van de buurtbewoners – mét een insectenhotel, én een boekenruilkastje!”
-
Astrid De Bruycker opent ‘Rozanetuin’
Posted by Vooruit Lokaal · May 23, 2022 11:22 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op zaterdag 21 mei 2022 de ‘Rozanetuin’ geopend, het kleine parkje in het Zilverhof nabij het Prinsenhof. “Dat bestond al, alleen had het nog geen naam. Het zijn de bewoners, onder impuls van het buurtcomité Zilverhof en de vzw Prinsenhof Cultuur, die voor de prachtige naam kozen. In ‘Rozane’ uit 1975, één van de allermooiste Nederlandstalige chansons ooit, bezingt Wim De Craene zijn liefde voor Rozane… én gaat het ook over deze plek.”
De opening gebeurde in stijl, met muziek door Ramses De Craene (zoon van) als eerbetoon aan zijn vader, in aanwezigheid van Chris Thys, de Vlaamse actrice over wie Rozane eigenlijk gaat…
-
Dankzij Vooruit premie voor poetshulpen in ziekenhuizen
Posted by Ronny Wolfcarius · May 23, 2022 10:42 AM · 1 reaction
Het zorgpersoneel kreeg 2 jaar geleden een premie voor al hun werk tijdens de coronacrisis. Poetshulpen in ziekenhuizen kregen die premie niet. Gitta Vanpeborgh, federaal parlementslid voor Vooruit, pleitte om ook de poetshulpen die erkenning te geven. Zij krijgen nu een premie van 985 euro bruto.
-
Politici in de adviesraad
Posted by Vooruit Boutersem · May 20, 2022 9:47 PM · 1 reaction
Politici in adviesraden: liever geen pottenkijkers?
Er is een nieuwe ontwikkeling in verband met de adviesraden in Boutersem. Het gemeentebestuur heeft beslist om de politieke vertegenwoordiging, met uitzondering van de bevoegde schepen af te schaffen. De reden? Omdat dat wettelijk verplicht is, of dat beweert het bestuur toch.We onderzochten de zaak en moeten concluderen dat die stelling niet klopt. Dat kan je zien aan de wetteksten onderaan.Puur wettelijk gezien mag het bestuur beslissen om geen andere politici buiten de schepen in adviesraden toe te laten, maar er is geen enkele wet die dat verplicht (noch verbiedt).Zich verschuilen achter een de Vlaamse wet of zelfs de federale cultuurpactwet slaat dus nergens op.Als oppositie vinden we onze aanwezigheid in de raden belangrijk, niet om ons in te mengen, maar wel om mee op de hoogte te blijven en indien nodig zaken aan te kaarten op de gemeenteraad. Met een afschaffing van dat recht, verliezen we dus opnieuw wat meer inzicht en een stukje onze controlefunctie (want hoe kan men er nu nog op toezien dat de schepen enkel toelichting geeft waar gevraagd en zich verder niet in de discussies mengt). Ook in het kader van burgerparticipatie is deze beslissing moeilijk te verantwoorden. Al geloven we liever anders en willen we blijven vertrouwen op de democratie, worden we op deze manier dan toch niet een beetje onwetend gehouden?Wat vind jij als burger, of misschien wel als lid van een adviesraad? Is het OK dat schepenen én gemeenteraadsleden aanwezig mogen zijn, of toch liever alleen de schepen?Laat het gerust weten zie Facebook !WETTEKSTENVlaamse Overheid, Decreet Lokaal Bestuur, algemene info:“De gemeenteraden kunnen bij reglement bepalingen opnemen over: de samenstelling van de raden; …”(Het gemeentebestuur kan dus inderdaad op eigen houtje beslissen, maar GEEN verplichting.)Vlaamse Codex, Artikel 304, paragraaf 3:“Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen mogen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraden.”(Aanwezigheid van gemeenteraadsleden is dus niet verboden, enkel mee stemmen mag niet).Federale cultuurpactwet, hoofdstuk 3, artikel 6:“Elke overheid moet alle erkende representatieve verenigingen en alle ideologische en filosofische strekkingen betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het cultuurbeleid.”(Hier wordt zelfs eerder aangegeven om geen strekkingen, dus ook politiek niet, uit te sluiten.)Terug naar de homepagina -
Vicky: “Wij blijven strijden voor meer koopkracht”
Posted by Ronny Wolfcarius · May 19, 2022 2:00 PM · 1 reaction
→ Op 1 maand tijd schuiven 10.000 extra mensen aan bij de voedselbanken. Nog nooit moesten zoveel mensen aankloppen bij de voedselbank. Vicky Reynaert: “ Het gaat om hardwerkende Vlamingen met een voltijdse job. Hoe is het mogelijk dat wie werkt naar de voedselbank moet? Werken moet lonen, ook in crisistijden.” Lees meer ▼
→ De voorbije 3 maanden maakte Engie meer dan een half miljard winst op onze Belgische kerncentrales. Kris Verduyckt: “Terwijl onze facturen 3 keer zo duur zijn en veel mensen niet meer weten hoe ze het einde van de maand halen. Zij moeten kiezen tussen eten of verwarmen. Dat krijg je toch niet uitgelegd?” Lees meer ▼
-
Essen.- Resultaten enquête buurtspeelpleintjes bekend!
Posted by Helmut Jaspers · May 19, 2022 1:49 PM · 1 reaction
Zoals eerder aangekondigd zullen er in 2022 drie buurtspeelpleintjes worden (her)ingericht. Benieuwd welke toestellen er zullen worden geïnstalleerd op de buurtspeelpleintjes van Den Uil, Etting en de Schilderswijk? Lees dan vooral verder!
Voor wijk Den Uil werden er 165 uitnodigingen verstuurd en werden er 63 antwoorden ontvangen. De meest gekozen toestellen waren de (inclusieve) multischommel, een tweepersoonswip, duikelstoestel en een klimtoestel.
Rond Etting werden er 190 uitnodigingen verstuurd en ontvingen we van 88 personen een respons. Een klimtoestel, een glijbaan, een duikelrek, een inclusieve multischommel en een tweepersoonswip werden het meest gekozen door de deelnemende inwoners.
De responsgraad van de bewoners in de Schilderswijk was overweldigend: ruim 70% van de uitgestuurde uitnodigingen (242) werd beantwoord. Hier werden een inclusieve vogelnestschommel, een toren met schommel, een duikelrek, een volleybalnet, een inclusieve multischommel én een kabelbaan gekozen.
-
'Brugge met ballen', een pleidooi voor meer durf en ambitie
Posted by Vooruit Brugge · May 19, 2022 11:34 AM · 1 reaction
Vind je soms ook dat er van Brugge zoveel meer te maken valt? Dan moet je zeker 'Brugge met ballen' lezen. Het boekje van Pablo Annys is een oproep om te durven dromen, te durven experimenteren, weg van de status quo, weg van de platgetreden paden. Hoe maken we van Brugge een stad die klaar is voor de toekomst? Een stad met durf en ambitie
-
Geen recht van spreken voor oppositie
Posted by Vooruit Boutersem · May 18, 2022 10:24 PM · 1 reaction
Geen recht van spreken voor oppositie, ook niet op vraag van burger.
De laatste gemeenteraad begon met een vraag van een inwoner tijdens het daarvoor voorziene “vragenhalfuurtje”. Deze inwoner volgde netjes de regels en diende zijn vraag voldoende op voorhand en schriftelijk in. De vraag ging over wat de verschillende visies op inbreidingen zijn en de indiening vermeldde ook expliciet dat er een antwoord van zowel het gemeentebestuur als van de oppositie verwacht werd. Dat mag perfect volgens het huishoudelijk reglement.
De bevoegde schepen beantwoordde de vraag en lichtte de situatie toe. Los van of je het er wel of niet mee eens bent was dat helemaal OK.
De oppositie kreeg echter het woord niet en onze fractie werd ook afgeblokt door de voorzitter van de gemeenteraad toen ze er op wees dat dat wel gevraagd was. Het vragenhalfuurtje dient enkel voor toelichtingen en niet voor het openen van een debat, luidde het.
We willen zeker niet zo ver gaan als te zeggen dat de oppositie hier moedwillig monddood gemaakt werd, het kan ook een misverstand zijn. Toch vinden we het jammer dat het zo gelopen is, want 2 of 3 verschillende toelichtingen zijn geen debat of discussie. Ook in het kader naar transparantie toe, een transparantie waar de burger expliciet om vroeg, is dit verloop geen hoogvlieger.
Wordt in elk geval nog vervolgd, zij het binnen of buiten de gemeenteraad.
terug naar de homepagina