Complimenten dag
-
Gezocht: jeugdorganisatie voor Desteldonk!
Posted by Vooruit Lokaal · June 14, 2022 9:00 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie en Buurtwerk, zoekt een persoon of organisatie om het jeugdaanbod in Desteldonk de komende twee jaar (opnieuw) op gang te trekken.
“Desteldonk is één van de elf wijken uit de eerste ronde van ons Wijkbudget’. De inwoners konden dus al ideeën aanbrengen die inspelen op de noden in het dorp. Bij die oproep hoorde ook een uitgebreid participatietraject – de ‘wijkdialoog’ – waaruit onder andere bleek dat er nood is aan een vernieuwd lokaal jeugdopbouwwerk in de wijk. Daar investeer ik met veel plezier in. Er is 54.000 euro subsidie voorzien.”
-
Sint-Niklaas. De bodem van de stadskas is bereikt!
Posted by Jasper D'Hooghe · June 13, 2022 2:31 PM · 1 reaction
Vooruit Sint-Niklaas maakt zich grote zorgen over de stadskas. Van een vrij comfortabel overschot is Sint-Niklaas in een situatie gekomen waarbij het water tot aan de lippen staat. Het stadsbestuur wil de tering niet naar de nering zetten, integendeel.
Dit is bestuur van ‘na ons de zondvloed’. Dit is bestuur waartegen we ons in de gemeenteraad met hand en tand zullen verzetten.
-
SAAMO weg uit Nieuw Gent: ‘Historisch pionierswerk gedaan’
Posted by Vooruit Lokaal · June 13, 2022 1:40 PM · 1 reaction
Na bijna 25 jaar vertrekt SAAMO vzw – het vroegere Samenlevingsopbouw Gent – uit de wijk Nieuw Gent. Daar hoorde een mooi afscheidsfeestje bij, op vrijdag 10 juni 2022 in het buurthuis op het Rerum Novarumplein. Astrid De Bruycker, onze schepen van Buurtwerk, sprak er de aanwezigen toe. Ze had niks dan lovende woorden.
“SAAMO heeft hier historisch pionierswerk gedaan en zo de basis gelegd voor heel veel initiatieven die er vandaag zijn in de wijk. Van de bewonersgroepen in elk van de blokken en het ‘Sleutel- en lichtplan’, in het prille begin; over nieuwjaarsrecepties en buurtbarbecues; tot het ‘PC-café’, de buurtpromofilm, de kluscontainer, en (uiteraard) De Tuintjes. Ik heb een oeverloos respect voor de mensen van SAAMO. Het zijn zij die ‘in de eerste lijn’ (zoals dat dan heet) de problemen aanpakken. Zij maken elke dag het verschil voor heel veel mensen, door er te zijn, door te luisteren en hen wegwijs te maken. Door samen met hen te zoeken naar hoe het structureel anders en beter kan. Chapeau.”
-
Op bezoek bij de UGent in Kortrijk
Posted by Melissa Depraetere · June 13, 2022 11:38 AM · 1 reaction
Het voorbije anderhalf jaar bezocht ik heel wat bedrijven in West-Vlaanderen, UGent was er één van. Ik word enthousiast van wat mensen daar doen.
-
Tentoonstelling ‘Kop-zorgen’ doorbreekt taboe rond bipolaire stoornis
Posted by Vooruit Lokaal · June 13, 2022 9:13 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker heeft op zaterdag 11 juni 2022 in Campo Boma de bijzondere tentoonstelling ‘Kop-zorgen’ geopend, met werk van een bijzonder man. “Marc Reyns is een kunstenaar met bipolaire stoornis en dat mag (na een lang en hobbelig parcours langs ziekenhuizen en instellingen) gewéten zijn. Er zijn in onze samenleving heel wat mensen met een psychische kwetsbaarheid, die óók bijzondere talenten hebben. Net zoals Marc. En dus vond hij het tijd om zijn werk – én zichzelf, en hoe hij ís - te tonen aan de buitenwereld.”
Marc Reyns is vooral tekenaar en schilder. Hij heeft sinds begin jaren 2000 al zijn tekeningen bijgehouden, als zijn hoogstpersoonlijke autobiografische verhaal, waarin je vaak bepaalde symbolen (hartjes, solsleutels, gewone sleutels) ziet terugkeren. Daarnaast zijn ook beeldende kunst en mixed media te zien.
-
Buurthuis ‘De Ooievaar’: warme nest in de Brugse Poort
Posted by Vooruit Lokaal · June 13, 2022 8:54 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Buurtwerk, heeft op zaterdag 11 juni 2022 het vernieuwde buurthuis ‘De Ooivaar’ geopend, in het Kokerpark.
“Nadat de polyvalente zaal een paar jaar geleden werd afgekeurd door de Brandweer, is die helemaal aangepakt. De nieuwe naam is goed gekozen, niet alléén omwille van de Ooievaarstraat maar vooral om het hier een warme nest is geworden. Een plek met een huiskamergevoel, waar je graag komt… en terúgkomt. Vooral het beheer is veranderd. Vroeger kon de zaal door om het even wie uit Gent gehuurd worden en dat is niet de bedoeling van zo’n leuke ontmoetingsplek, middenin een dichtbevolkte wijk zoals de Brugse Poort. Vanaf nu zitten er drie organisaties uit de wijk zélf in, om allerlei leuke dingen te doen.”
-
Vooruit Tienen kiest nieuw bestuur
Posted by Kjell Coel · June 13, 2022 8:11 AM · 1 reaction
Ervaring ontmoet een nieuwe wind
Tienen, 13 Juni 2022 - De leden van Vooruit verkozen vrijdag een nieuw bestuur dat de Tiense afdeling zal ondersteunen in hun werking. Kjell Coel blijft de beweging lokaal aansturen als voorzitter en krijgt een mix van nieuwe en ervaren namen rondom zich heen; ‘Een ding blijft hetzelfde: we zetten ons op de eerste plaats in om het dagelijks leven van iedereen in Tienen te verbeteren.’
-
Zonnebloempark geopend: ‘Van twee kleine parken één mooi geheel gemaakt’
Posted by Vooruit Lokaal · June 12, 2022 9:51 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op zondag 12 juni 2022 het ‘Zonnebloempark’ nabij de sporthal Hekers in Zwijnaarde officieel geopend. Het zoveelste in een lange rij sinds Astrid begin 2019 schepen werd. “Het gaat, ondanks corona, geweldig goed vooruit. Ik heb al 22 nieuwe of vernieuwde parken mogen openen. In dit geval hebben we van twee kleine parkjes één mooi geheel gemaakt van ongeveer 1,75 hectare. 2019 hadden we 64 wijkparken van minstens 1 hectare groot. Daar zijn er nu al acht bij gekomen, én we werken ondertussen hard verder aan nog zes andere.”
-
Waarom is meer geboorteverlof zo belangrijk? Anja legt het uit in 5 vragen
Posted by Ronny Wolfcarius · June 12, 2022 12:00 AM
Zondag 12 juni vieren we alle vaders en mee-ouders in Vlaanderen. Hét moment om ze te bedanken voor al hun goede zorgen, liefde en tijd. “En die tijd is zo kostbaar”, zegt Federaal parlementslid Anja Vanrobaeys in dit interview. “Daarom zorgen we voor meer geboorteverlof voor vaders en mee-ouders. Voor de regering met socialisten waren dat nog maar 10 dagen. 15 dagen verlof vandaag. 20 dagen vanaf 2023.”
-
Op bezoek bij Ardo in Ardooie
Posted by Melissa Depraetere · June 10, 2022 7:25 PM · 1 reaction
Het voorbije anderhalf jaar bezocht ik heel wat bedrijven in West-Vlaanderen, Ardo was er één van. Ik word enthousiast van wat mensen daar doen.