Complimenten dag
-
De Lemoon verhuist naar de oude pastorie
Posted by Bertrand Demiddeleer · July 04, 2023 1:59 PM · 1 reaction
Het dienstencentrum De Lemoon in Lembeek verhuist naar de vroegere pastorij. -
Jacminstraat wordt weldra heraangelegd
Posted by Bertrand Demiddeleer · July 04, 2023 1:36 PM · 1 reaction
"De stad Halle is bezig met het plannen van een heraanleg van de Jean Jacminstraat." vertelt Bertrand Demiddeleer, voorzitter van de gemeenteraad en buurtbewoner.
-
Vergroenen van straten en wijken
Posted by Vooruit Lokaal · July 04, 2023 9:00 AM
Naar aanleiding van een bevraging in de Matexiwijk (deelgemeente Reet) werd overgegaan naar een knip in de Quinten Matsijslei en er zullen tevens boomvakken voorzien worden in de ganse wijk. Christine Jacobs stelde op de gemeenteraad van maart vragen met betrekking tot de besluitvorming hiervan.
-
Kunstwerk 'Looking Inside Future'" onthuld op Sint-Jansplein
Posted by Helmut Jaspers · July 03, 2023 5:19 PM · 1 reaction
Afgelopen vrijdag onhulde cultuurschepen Helmut Jaspers (Vooruit) samen met de Oekraïnse kunstenaar Michael Levchenko een nieuw beeld op het Sint-Jansplein in Essen-Wildert. “We vinden het belangrijk dat we blijven investeren in kunst in de publieke ruimte. Kunst verfraait niet alleen onze straten, parken en pleinen, maar stimuleert ook kritisch denken, inspireert, prikkelt de verbeelding en heeft ook de kracht om grenzen te overstijgen en mensen van diverse achtergronden met elkaar te verbinden.”, aldus Jaspers.
-
In de pers: Garde Civique neemt taken over van Eenheidsfront in Hasselt
Posted by Vooruit Hasselt · July 03, 2023 3:43 PM · 1 reaction
Artikel verschenen in hbvl vrijdag 23/6/2023
Copywrite: Dirk Jacobs
Foto: Serge Minten
Garde Civique neemt taken over van Eenheidsfront in Hasselt: “Vergrijzing slaat genadeloos toe”
Hasselt - Het Eenheidsfront dat sinds eind jaren 80 alle vaderlandslievende plechtigheden in Hasselt organiseerde, houdt ermee op. “De vergrijzing slaat genadeloos toe”, zegt afscheidnemend voorzitter Raymond Joris. “Gelukkig hebben we in de Garde Civique meer dan waardige opvolgers gevonden.”
Dat werd woensdagavond officieel bekendgemaakt. Maar lang hebben de ‘onderhandelingen’ niet geduurd. “We nemen al jaren deel aan de plechtigheden”, zegt commandeur van de Garde Civique Raymond Willems (65). “Nu gaan we ook de organisatie op ons nemen, met hulp van de stad. We staan altijd klaar om als burgerwacht de feestelijkheden mee te promoten.”
“Het was gewoon tijd om te stoppen voor ons”, stelt Raymond Joris nuchter vast. “Ik ben 72 jaar, met acht jaar voorsprong de jongste in onze groep. We hadden nog verder kunnen doen, daar niet van, maar het blijkt niet eenvoudig om jonge mensen te vinden die mee in ons verhaal wilden stappen. Er is geen wrevel, geen spanningen, niks. Maar de vijf bestuursleden zijn het erover eens: het is tijd voor andere, en vooral jongere, mensen.”
Brandend actueel
“Toen we gestart zijn, groepeerde het Eenheidsfront 34 verenigingen”, zegt Joris. “Vandaag schieten er daar amper acht van over. Vijftien jaar heb ik me in toespraken gericht naar de jeugd, we hebben scholen uitgenodigd … Alleen het Atheneum heeft gereageerd, daar houden we jaarlijks op 8 mei een hulde. De wereldoorlogen, dat leeft gewoon niet meer.”
Schepen van Onderwijs, Habib El Ouakili (RoodGroen+) vindt het belangrijk dat de jeugd de geschiedenis kent. “Net daarom is het zo goed dat de Garde Civique het werk van het Eenheidsfront voortzet”, zegt hij. “Ons gemeenschappelijke doel moet zijn dat we jongeren blijven onderwijzen en dat ze de wereldoorlogen niet vergeten. Dat zou net brandend actueel moeten zijn toch, met een nieuwe oorlog niet zo ver van hier.”
Detail
Raymond Willems van de Garde Civique bevestigt dat dat een van de hoofddoelen wordt. “We willen de scholen meer betrekken en ook gericht naar geschiedenisleerkrachten stappen”, zegt hij.
Nog een fijn detail: door het verminderde aantal vaderlandslievende verenigingen, zijn er te weinig vlaggen op de hulden. “Op 21 juli stellen wij alvast onze vlag voor. Die verdienen we zeker na meer dan veertig jaar hard werken, onder meer door onze erevoorzitter Roger Fontaine. En die vlag zal voortaan ook op de plechtigheden meegedragen worden.”
-
Vooruit en Groen zetten hun samenwerking in Hasselt verder
Posted by Vooruit Hasselt · July 03, 2023 3:32 PM · 1 reaction
De Hasseltse afdelingen van Vooruit en Groen stappen bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 opnieuw samen naar de kiezer. De leden van beide partijen hebben daarvoor het licht op groen gezet.
De voorbije vijf jaar konden de schepenen en raadsleden van Vooruit en Groen flink wat sociale en ecologische projecten met impact voor de Hasselaar realiseren. Vanuit die basis en met een duidelijke visie op nieuwe noden van onze stadsgenoten willen we ook de volgende zes jaar samenwerken aan het Hasselt van morgen”, zeggen voorzitters Frank Vandenhoudt (Vooruit) en Katrien Lambrechts (Groen). Het kartel staat voor verbreding, vooruitgang voor alle Hasselaren en een sociaal en duurzaam beleid.
De samenwerking tussen Groen en Vooruit is al enkele legislaturen de progressieve motor van het Hasseltse stadsbestuur. In 2018 haalde de fractie ‘RoodGroen+’ 25,3 procent van de stemmen, goed voor 11 verkozenen. “Als progressieve partijen hebben we een gelijkaardig maatschappijbeeld”, klinkt het bij beide voorzitters. “We staan voor een Hasselt waar we goed zijn voor elkaar, waar het gezellig en veilig is om te wonen, waar iedereen zich goed in zijn vel kan voelen, maar waar we ook goed zijn voor de planeet. Vanuit die basis konden we vertrekken.”
Goesting
Tijdens de gesprekken bleek al snel dat de ‘goesting’ om elk vanuit de eigen kracht verder samen te werken groot is. “Over hoe we dat gaan doen, zijn alvast enkele afspraken gemaakt. De volgende stap, en misschien de belangrijkste, is nu wat we willen doen voor Hasselt in de volgende jaren. Er zijn uiteraard al heel wat ideeën. Samen met onze mandatarissen, leden en geëngageerde Hasselaren willen we de volgende maanden werk maken van een nieuwe droom voor Hasselt, die we na de verkiezingen vol enthousiasme willen realiseren”, klinkt het.
De naam van de gezamenlijke lijst zal beide partijnamen bevatten. Vast staat ook dat er naast kandidaten van beide partijen ook plaats zal zijn op de kieslijst voor onafhankelijke kandidaten. “Er zijn heel wat inwoners die onze idealen delen, maar dat niet per se willen doen vanuit een partij. Zij verdienen ook een platform. Samen koppelen we enthousiasme, ervaring en vernieuwing aan mekaar tot een ploeg die zich ten dienste wil stellen van onze stad.”
In de volgende weken zullen beide partijen al een aantal sleutelposities invullen op de lijst. Voor plaats 1, 2 en 5 gebeurt dat door Vooruit, voor de plaatsen 3 en 4 door Groen.
-
Studente knst.beeld creëert eyecatcher Huis van het Kind
Posted by Vooruit Hasselt · July 03, 2023 3:23 PM · 1 reaction
Huis van het Kind Hasselt is dé informatie – en ontmoetingsplaats voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en jongeren. “Ouders, grootouders, maar ook leerkrachten, begeleiders of opvoeders kunnen hier terecht. Via persoonlijke gesprekken, workshops, activiteiten of boeken geven de medewerkers van Huis van het Kind je steeds nodige informatie”, verduidelijkt bevoegd schepen El Ouakili. “Maar ze doen meer dan informeren alleen. Onze experts bieden steeds een luisterend oor, verwijzen je door en maken je wegwijs in de mogelijke financiële tussenkomsten. Opvoeden doe je natuurlijk niet alleen. En dat geldt ook voor Huis van het Kind: we vormen een groot netwerk met zo’n 50-tal partners, die je graag verder helpen met opvoedingsvragen voor kinderen van 0-24 jaar.”
Om haar jaarlijkse 7500 bezoekers nog beter te ondersteunden, ruilden Huis van het Kind een jaar geleden haar oude lokalen (Maastrichterstraat) in voor die van de Kezerreme. El Ouakili: “Deze nieuwe locatie ligt op onze kleine ring en is dus nog makkelijker bereikbaarder. Bovendien liggen deze nieuwe lokalen ook vlakbij ’t Scheep, wat natuurlijk resulteert in een nog betere samenwerking met de verschillende stadsdiensten zoals onder meer de sportdienst, jeugddienst en het ocmw.” De nieuwe locatie valt alvast in de smaak.
Creatieve talenten van knst.beeld
Om deze informatie- en ontmoetingsplaats nóg meer te laten opvallen, klopte stad Hasselt aan bij knst.beeld. “In onze eigen kunstencampus barst het natuurlijk van het creatieve talent”, aldus El Ouakili. “Daarom vroegen we aan de studenten van het nieuwe atelier ‘concept 3D’ een eyecatcher te maken.” Uit zo’n 15 inzendingen kwam Christel Kil, die eerder ook haar opleiding ‘Beeldhouwen en Ruimtelijke Kunst’ afrondde, uit de bus.
“Het spreekt voor zicht dat ik zeer vereer ben dat mijn creatie staat te blinken op de kleine ring’, aldus Kil, die eerder ook het monument op het kerkhof van Spalbeek mocht ontwerpen. In zo’n 170 werkuren transformeerden ze een hoop klei tot dé nieuwe eyecatcher, het creatieve denkproces en voorontwerp niet meegerekend. “Voor mij was het belangrijk dat het beeld toegankelijk is, dat het letterlijk leesbaar is voor iedereen.” Een kind is voor Kil hét dierbaarste bezit. “Bovendien verdient iedereen een dak boven zijn hoofd. Niet enkel louter fysiek, maar ook die mentale ondersteuning is oh zo belangrijk.” Opvallend is de kleur. “Een speciale kleur, die niet enkel de aandacht trekt – de kleuren veranderen in het licht – ze staat bovendien ook voor iedereen: ongeacht gender, ras of religie.”
Een uitvergroot kind,
ons dierbaarste bezit.
Met een ballon in de vorm van een huis,
zoals een dak boven het hoofd hebben,
een basisbehoefte
Een beeld dat toegankelijk is voor iedereen,
omdat het "letterlijk" leesbaar is.
In kameleon paint staat het voor ieder van ons,
ongeacht afkomst, religie of gender.
Het Huis van het Kind is er voor kind en ouders.
Samen werken om oplossingen te vinden voor vragen en zorgen.
Kind en ouders in dialoog met de maatschappij
Christel Kil
-
Vooruit Diest en de provinciale Vooruit fractie richten opnieuw schrijven aan gedeputeerde Scheveneels om toegang Halve Maan aan te passen.
Posted by Team Vooruit · July 03, 2023 11:39 AM · 1 reaction
Ze hadden het zelf graag anders gezien, maar Marc Florquin (provinciale fractievoorzitter Vooruit) en Carina Jankowski (lijsttrekker Vooruit Diest) blijven zich inzetten om de toegangsvoorwaarden tot provinciedomein Halve Maan in Diest aan te passen. Hiervoor richten ze opnieuw een schrijven tot gedeputeerde A. Schevenels (Open Vld) die bevoegd is voor de provinciale domeinen.
-
Stad koopt pand op Possozplein en vergroot zo het cultureel centrum
Posted by Bertrand Demiddeleer · June 29, 2023 2:05 PM · 1 reaction
De Stad Halle heeft het gebouw op het J. Possozplein 30 aangekocht en creëert zo een oppertuniteit om het Cultureel Centrum uit te breiden.
-
Melle - Fusie Melle en Merelbeke
Posted by Yves Van Walle · June 29, 2023 10:44 AM · 1 reaction
Intussen zal elke inwoner van Melle en Merelbeke het krantje met het Vooruit-standpunt over de fusie tussen Melle en Merelbeke hebben ontvangen. Intussen kregen we heel wat felicitaties en positieve reacties op deze publicatie. Mocht je het hebben gemist, dan bezorgen we jou het krantje nog eens.
Vooruit steekt het niet onder stoelen of banken: wij zien een fusie zitten, omdat we overtuigd zijn dat een fusie zowel de inwoners als de openbare dienstverlening ten goede zal komen. Een fusie heeft pas een slaagkans als de dienstverlening hetzelfde of nog beter wordt aangeboden en dat is: dichtbij huis, kwaliteitsvol, klantvriendelijk en herkenbaar.