Complimenten dag
-
Maxim: “Geef slachtoffers van LGBTQIA+-gemeenschap van haat en geweld zekerheid dat ze hulp krijgen”
Posted by Ronny Wolfcarius · May 18, 2022 6:04 PM · 1 reaction
→ Holebifobie en transfobie zijn nog steeds een groot probleem in Vlaanderen. Dat bewijzen de stijgende cijfers van meldpunt Unia. Maxim Veys: “We mogen nooit tolereren dat mensen slachtoffer zijn van geweld en haat om wie ze zijn of om wie ze graag zien.” Lees meer ▼
→ De hervorming van het capaciteitstarief voor elektriciteit, bepaald door verbruik, wordt opnieuw uitgesteld. Kleine verbruikers, vooral gezinnen, zijn het slachtoffer. Bruno Tobback eist een eerlijk, rechtvaardig en duidelijk systeem voor Vlaamse gezinnen. Lees meer ▼
-
Essen.- Streetartproject moet het ‘tunnelleke’ opwaarderen
Posted by Helmut Jaspers · May 18, 2022 4:50 PM · 1 reaction
Het ‘tunnelleke’ aan de Spoorwegstraat is al langer voor velen terecht een doorn in het oog: slecht verlicht, vol graffiti, kapotte goten…
Helmut Jaspers, schepen van cultuur (Vooruit): “Deze voet- en fietsersverbinding moet mooier, properder en ook veiliger. Daarvoor gaan we beroep doen op de organisatie Wallin’. Zij zijn gespecialiseerd in street art in de publieke ruimte. Verschillende professionele artiesten zullen samen aan de slag gaan om de tunnel te voorzien van een mooi ‘tekeningverhaal’, geïnspireerd op verhalen, tradities of zaken uit de omgeving”.
-
Essen.- Kon. Sint-Sebastiaansgilde organiseert 19e Landjuweel
Posted by Helmut Jaspers · May 18, 2022 4:43 PM · 1 reaction
Het schepencollege gaf haar goedkeuring voor de organisatie van het Landjuweel van de Sint-Sebastiaansgilde. Dat vindt plaats op 25 en 26 juni op een terrein in de wijk Schildershof (statie).
Aanvankelijk zou het landjuweel plaatsvinden in 2020, maar ook daar gooide corona roet in het eten.
In juni 2015 won de Koninklijke Sint-Sebastiaansgilde Essen het 18de Landjuweel, georganiseerd door de Sint-Jorisgilde te Nieuwmoer en kreeg ze de landjuweeltrofee overhandigd. Daardoor werd ze verantwoordelijk voor de organisatie van het 19de Landjuweel.
-
Essen.- Straten en fietspaden in wijk Horendonk krijgen nieuw wegdek
Posted by Helmut Jaspers · May 18, 2022 4:03 PM · 1 reaction
Jaarlijks voorziet de gemeente een budget voor het herstel en het opnieuw overlagen van asfaltwegen. Omdat de straten die tijdens de werken aan Over d’Aa als omleidingsweg dienden heel wat te lijden kregen onder deze extra belasting, is de toplaag dringend aan vervanging toe.
Daarom zullen dit jaar volgende wegen worden van een nieuw wegdek voorzien: Steenpaal (€ 104.081,78), Heiblok en fietspad Heiblok fietspad (€ 96.543,77), Schanker (€ 85.614,76), Essendonkbos (€ 38.129,52), Melkerijstraat zijde Over d’Aa (€ 12.803,11), Watermolenstraat (€ 26.513,81).
Ook het fietspad tussen Kraaienberg en Over d’Aa wordt vernieuwd (kostprijs: € 119.188,45).
De totaliteit van de werken kosten € 488.046,06 incl. btw. Door de stijgende aardolieprijzen en inflatie zijn ook de asfalteringswerken sinds januari sterk gestegen. Hopelijk zullen de komende maanden geen prijsherzieningen nodig zijn.
-
OPINIE - Melissa: “Berecht homohaat op dezelfde manier als racisme”
Posted by Ronny Wolfcarius · May 18, 2022 2:23 PM · 1 reaction
Opinie
LGBTQIA+-rechten staan wereldwijd onder druk. Ook in ons land ontving het parket tussen 2017 en 2021 maar liefst 282 homofobie dossiers. Het gaat meestal om opzettelijke slagen en verwondingen. Melissa Depraetere: “Dit is slechts het topje van de ijsberg. In ons land is geen plaats voor haatspraak en geweld. Berecht homohaat op dezelfde manier als racisme.” -
Sven Taeldeman: ‘Wildgroei parkeerborden maakt voetpaden ontoegankelijk’
Posted by Vooruit Lokaal · May 18, 2022 12:58 PM · 1 reaction
Sven Taeldeman, onze fractieleider in de gemeenteraad, maakt zich zorgen over de toegankelijkheid van de voetpaden in onze stad. “Naast de ‘gangbare obstakels’ (zoals fietsen, paaltjes en vuilnisbakken) worden er vaak ook nog eens kriskras parkeerverbodsborden geplaatst… Dat maakt het voor mensen die minder goed te been zijn, rolstoelstoelgebruikers, slechtzienden en ouders met een kinderwagen, zowat onmogelijk om het voetpad te gebruiken. Als er in een straat meerdere werven zijn krijg je vaak een woud aan parkeerborden, met verschillende, langdurende verbodsperiodes, toegestaan door de Stad. Dat moet anders. Ik vroeg daarom aan de schepen van Mobiliteit om daar iets aan te doen. Kan een verplichte toegankelijkheidsvoorwaarde opgenomen worden in de vergunning? Kan de Stad een sensibiliseringscampagne starten? En, zolang het nodig is: meer controleren?”
-
Essen.- Succesvolle regio-jobbeurs nu ook inclusief
Posted by Helmut Jaspers · May 17, 2022 5:56 PM · 1 reaction
Dinsdag jongstleden organiseerden de gemeenten Essen, Kalmthout en Wuustwezel na enkele maanden uitstel opnieuw een regionale jobbeurs.
Meer dan 70 standhouders, waarvan vele uit de onmiddellijke omgeving van Essen, tekenden present. Ook de VDAB was aanwezig om sollicitanten bij te staan met tips en tricks.
Er zijn in onze regio heel wat vacatures, waaronder ook veel zogenaamde knelpuntberoepen. Vooral naar verpleegkundigen en zorgpersoneel, technische en industriële werfleiders en techniekers, koeltechniek en klimatisatie is er grote vraag. Maar ook calculators en andere gespecialiseerde beroepen in de bouw- en wegensector zijn zeer gegeerd.
Voor het eerst namen ook maatwerkbedrijven, die mensen met een arbeidshandicap of langdurig werklozen aan de slag helpen, deel aan de beurs
Ook bij de gemeentelijke diensten zijn er verschillende interessante vacatures. Meer info op: www.essen.be/vacatures.
-
Astrid De Bruycker hijst Regenboogvlag én non-binaire vlag
Posted by Vooruit Lokaal · May 17, 2022 4:00 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, heeft op dinsdag 17 mei - Internationale Dag Tegen Holebi- en Transfobie – de Regenboogvlag gehesen aan het stadhuis. “Da’s een jaarlijkse gewoonte. Zo tonen we dat iederéén er bij hoort in onze stad. Bijzonder dit jaar is dat onder de Regenboogvlag ook de non-binaire vlag wordt gehesen. Non-binariteit is wellicht nog bij weinig mensen gekend: als iemand geen keuze maakt in de genderidentiteit man of vrouw, dan spreken we van non-binair. Zo vragen we op die manier ook aandacht en respect voor die mensen.”
-
1,2 miljoen euro subsidies voor mobiliteitstechnologie in Hasselt
Posted by Vooruit Hasselt · May 17, 2022 3:08 PM · 1 reaction
Stad Hasselt is een trendsetter inzake mobiliteit. En dat blijft niet onopgemerkt bij de Vlaamse overheid: in het kader van het initiatief City of Things krijgt de provinciehoofdstad 1,2 miljoen euro steun om haar mobiliteit met de inzet van technologie nog slimmer en veiliger te organiseren. Schepen van mobiliteit Marc Schepers wendt deze financiële middelen aan om tegen 2024 twee baanbrekende projecten te realiseren: een (spaar)puntensysteem waarmee elke bewoner zich duurzaam kan verplaatsen, en een dataplatform dat de leveringen aan handelszaken efficiënt en veilig organiseert.
Spaarpuntensyteem
Voor dat puntensysteem haalt Schepers de mosterd in het bedrijfsleven: “Veel bedrijven werken tegenwoordig met een mobiliteitsbudget. Ze vergoeden de verplaatsing van hun werknemers en niet meer het vervoersmiddel an sich. Een werknemer kan dus nog steeds opteren voor een bedrijfswagen, maar kan evenzeer kiezen voor een leasefiets of toegang tot een office-bus of een flexwerkplek.” Zo’n mobiliteitskeuze wil hij nu ook aan iedereen Hasselaar geven. “Sommige van onze inwoners – zij die in de blauwe en betaalzone wonen- hebben nu recht op een bewonersparkeervergunning. Niet meer dan logisch, zij krijgen parkeervoorrang in deze drukbevolkte en drukbezochte gebieden. Maar wat wanneer deze inwoners de fiets verkiezen? En wat met inwoners die buiten deze zone wonen?” Om iedere Hasselaar dezelfde voordelen te geven, werkt Schepers aan een mobiliteitspuntensysteem. “Iedere Hasselaar zou dan een bepaald aantal mobiliteitspunten krijgen. Zo’n systeem schept veel mogelijkheden. Bewoners afkomstig buiten de Grote Ring zouden hun punten kunnen gebruiken om te parkeren op de parkeerterreinen rond het stadscentrum. Mindere mobiele mensen zouden dan weer makkelijker gebruik kunnen maken van een taxi.” Met de vrijgekomen middelen wil de schepen nu het project concretiseren én de bijhorende technologie op punt stellen. “We onderzoeken de noden van de gewenste doelgroep. We hopen dat we dit puntensysteem in 2024 kunnen lanceren.”
Stadsdistributie
Een tweede project is er eentje om de stadsdistributie beter te managen. “Hasselt is geliefde shoppingstad, dat hebben we natuurlijk voornamelijk te danken aan de vele aantrekkelijke handelszaken in onze binnenstad”, stelt Schepers. Al die handelszaken brengen echter ook veel leveranciers op de been. “Elke voormiddag rijden er tal van leveranciers naar en door ons centrum. Om ervoor te zorgen dat onze binnenstad ook tijdens deze momenten verkeersveilig én gezellig blijft, is het belangrijk dat we dit verkeer zo efficiënt mogelijk sturen.” Samen met een externe partner zal de stad Hasselt een digitaal platform ontwikkelen. “Bedoeling is niet enkel om informatie te verzamelen zodat we het verkeer beter kunnen organiseren, we willen die informatie ook ter beschikking stellen aan de leveranciers zodat zij hun planningen kunnen optimaliseren.”, besluit Schepers
-
Leuven – Denise Vandevoort stopt eind dit jaar als schepen
Posted by Vooruit Lokaal · May 17, 2022 10:22 AM · 1 reaction
Denise Vandevoort, Leuvens schepen van onder meer cultuur, toerisme en senioren, neemt eind dit jaar afscheid van de politiek en stopt als schepen. “Hoe graag ik het ook doe, al 19 jaar met ontzettend veel engagement, het is tijd voor mezelf, voor mijn familie en vrienden,” zegt Denise Vandevoort. Gemeenteraadslid Bert Cornillie volgt haar vanaf 2023 op als schepen.