Complimenten dag
-
Astrid De Bruycker feest met de Kookploeg: ‘Stevige sociale organisatie’
Posted by Vooruit Lokaal · November 14, 2022 6:55 PM · 1 reaction
Groot feest op donderdagavond 10 november 2022 in de Buurtloods Muide: de Kookploeg van Gent Solidair serveerde er een viergangenmenu, waarna de beentjes werden gestrekt op de dansvloer. Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie en Buurtwerk, mocht het feest op gang schieten.
“Het doet mij veel plezier dat een initiatief opgestart tijdens de eerste coronaperiode vandaag een stevige sociale organisatie is. Da’s mede dankzij de subsidie uit ons stedelijk ‘Pioniersbudget’, bedoeld om nieuwe organisaties en burgerinitiatieven in het sociale middenveld een tijdelijk duwtje in de rug geven zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen. In dit geval hebben die centen geholpen om Bert Buysse in dienst te kunnen nemen als coördinator… waardoor dié dan weer kon zorgen voor extra subsidies. En zo krijg je een sneeuwbaleffect zonder sneeuw”, lacht Astrid.
-
Rudy Coddens over medische missies van REVIVE in Afrika: ‘Oeverloos respect’
Posted by Vooruit Lokaal · November 13, 2022 6:09 PM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid en Zorg, heeft op donderdag 10 november 2022 de kunstverkoop ten voordele van vzw REVIVE geopend, in Landgoed De Campagne in ‘zijn’ Drongen.
“Een bijzonder initiatief van een heel bijzondere vereniging. De vrijwilligers van REVIVE zijn allemaal medici (verplegers, dokters, tandartsen, enzovoort) die met regelmaat op missie gaan naar Afrika om daar de hoogste noden te gaan lenigen. De vereniging werkt met opzet zonder subsidies, om volledig onafhankelijk te zijn. De vrijwilligers helpen gratis mensen, ver van huis… Ik heb daar oeverloos respect voor.”
-
Astrid De Bruycker plant 10.000 bloemen in Wolterslaan
Posted by Vooruit Lokaal · November 13, 2022 5:53 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar Groen, heeft op vrijdag 11 november 2022 de eerste van 10.000 krokussen en narcissen geplant in de Wolterslaan.
“De bewoners hadden de steun gevraagd van onze Groendienst. Ik heb met veel plezier toegezegd om 10.000 bloembollen te schenken en die samen te planten. Een initiatief zoals dit is zeer belangrijk voor de samenhorigheid tussen de buren, om elkaar beter te leren kennen. Maar ook meer groen in straat en stad is natuurlijk superbelangrijk. Tijdens de moeilijke coronamaanden hebben een pak méér mensen ingezien het belangrijk is om gras en bloemen en struiken en bomen in de buurt te hebben – groene plekken om elkaar in te ontmoeten, of om gewoon van te genieten op jezelf.”
-
Fractie vroeg stand van zaken in verband met het buurthuis en de kleuterschool in Willebringen
Posted by Vooruit Boutersem · November 13, 2022 3:55 PM · 1 reaction
Mogen we op de komende gemeenteraad een update over het buurthuis en de kleuterschool in Willebringen verwachten?Wij hopen alvast van wel!Onze fractie vroeg in oktober opnieuw naar een stand van zaken.Een concrete update was er helaas nog niet, maar het gemeentebestuur wist wel te vertellen dat er die dag zelf nog info was binnengekomen. De info kon alleen nog niet toeglicht worden omdat onze schepenen ze zelf dus nog niet hadden kunnen bekijken.Gezien er wekelijks schepencolleges doorgaan, gaan we er wel van uit dat we deze maand de concrete documenten en inlichten zullen krijgen.
Terug naar de homepagina -
Verkoop pastorie Butsel gaat door
Posted by Vooruit Boutersem · November 09, 2022 5:28 PM · 1 reaction
Verkoop pastorie Butsel gaat door, maar Vooruit zorgt voor behoud van dorpsplein met parkeerplaatsen.
In 2021 werd besloten dat een herbestemming van de pastorie van Butsel niet meer mogelijk was wegens de te hoge renovatiekosten. Het gemeentebestuur legde dan ook plannen voor verkoop op tafel.
Op zich weinig tegen in te brengen, ware het niet dat ook het dorpsplein mee in de verkoop was opgenomen. Dankzij de oplettendheid en tussenkomst van onze fractie toen, werden de plannen herzien en konden de aangepaste verkoopplannen op de gemeenteraad van oktober goedgekeurd worden.
Terug naar de homepagina
-
Astrid De Bruycker ontvangt voorzitter Voetbalbond voor omstaandertraining: ‘Wat in Gent kan moet ook elders kunnen!’
Posted by Vooruit Lokaal · November 08, 2022 2:39 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, mocht op maandagavond 7 november 2022 hoog bezoek ontvangen in de kantine van voetbalclub KVV Sint-Denijs Sport: Paul Van den Bulck, de voorzitter van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (nog maar de tweede voorzitter met migratieachtergrond in de geschiedenis van ons voetbal) en Lorin Parys, CEO van de Pro League (de vereniging van profclubs) kwamen er een omstaandertraining tegen discriminatie en haatspraak volgen.
“Onze trainingen zijn een groot succes”, zeg Astrid. “Het is pionierswerk door de Stad en IN-Gent vzw (het lokale inburgeringsagentschap voor nieuwkomers) dat wordt opgemerkt. De federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken contacteerde ons eerder al, om te informeren naar wat de trainingen precies inhouden. De KAA Gent Foundation organiseert er nu ook voor de Gentse (jeugd)voetbalclubs (inclusief KAA Gent zelf), aangepast aan de specifieke voetbalcontext onder het motto ‘Iedereen anders, allemaal voetbal’. Jeugdtrainers, coaches, teambegeleiders en ouders van spelertjes leren discriminatie en racisme herkennen – en vooral: ze leren hoe ze er effectief op kunnen reageren.”
Op uitnodiging van Astrid kwamen ook Paul Van den Bulck en Lorin Parys langs. Ze waren alvast heel enthousiast. “Ik zou zeggen: laat ons samen dit Gentse goede voorbeeld uitrollen in de Jupiler Pro League en het hele amateurvoetbal in ons land. Wat in Gent kan, moet ook elders kunnen!”
-
Proefproject zelfrijdende shuttle voorlopig stop gezet
Posted by Vooruit Hasselt · November 08, 2022 12:23 PM · 1 reaction
Sinds enkele weken loopt in Hasselt een uniek proefproject: voor het eerst wordt er een zelfrijdende shuttle ingezet in het openbaar domein. “Het busje, dat rijdt tussen de Trixxo Arena en de 11de Liniestraat, krijgt op de openbare weg natuurlijk te maken met andere weggebruikers en dus met onverwachte en complexe situaties”, aldus Schepen van Mobiliteit Marc Schepers.
De afgelopen weken registreerden de stad Hasselt echter enkele kleine voorvallen waarbij de technologie niet reageerde zoals gedacht of gewenst en de aanwezige veiligheidssteward moest ingrijpen. “Er zijn geen incidenten met mensen geweest, noch was er sprake van gevaarlijke of risicovolle situaties. Maar sinds vorige week werd de waakzaamheid wel extra verhoogd. Na verder onderzoek is gisterenochtend beslist met de projectleiding om het project voorlopig op te schorten.”
De schepen geeft aan op korte tijd veel en waardevolle informatie verzameld te hebben, waarmee er nu verder aan de slag kan gegaan worden. “Het werd een kort maar boeiend leertraject. De shuttle nog langer laten rijden was dan ook niet nodig. De komende dagen zitten we samen met de projectleiding om het verdere verloop van het project te bespreken. Zoals onder meer de evaluatie en bijsturing van de huidige technologie en het onderzoeken van alternatieven.”
Ondanks de vroegtijdige stopzetting blijf Schepers grote voorstander van het testen van nieuwe en veelbelovende technologieën in gecontroleerde omgevingen. “Want enkel zo kunnen we slimme oplossingen echt laten verder evalueren. Een onderdeel van zulke gecontroleerde levende laboratoria is net het leren uit onverwachte en levensechte situaties, waardoor de technologie kan bijgesteld worden. En dan is precies wat we hier doen.”
Bijkomende informatie over het traject
Het shuttlebus volgde een veilig en duidelijk traject waarbij andere weggebruikers het busje steeds veilig konden kruisen. Op sommige plaatsen werden het fietspad zelfs verbreed, op de smalste stukken paste de shuttle haar snelheid aan om de veiligheid te garanderen.
De uitzonderingsaanvraag voor het gebruik van het traject inclusief dat deel dat officieel binnen het statuut fietspad valt, werd door het projectconsortium ingediend bij FOD Mobiliteit én bij de Vlaamse overheid - AWV. Beide instanties gaven formeel de goedkeuring voor deze test op het vlak van zowel voertuig als tracé. Uiteraard vragen zij de noodzakelijke kennisgeving op het terrein en veiligheidsmaatregelen. Daaraan werd voldaan met informatieborden langs het traject, diverse communicatieacties, de reductie van de rijsnelheid van het voertuig tot 12 km/h, de verbreding van het fietspad waar nodig en de aanwezigheid van de safety steward in het voertuig die steeds kan ingrijpen bij conflicten. Deze maatregelen hebben overigens gewerkt. Er zijn geen incidenten met mensen geweest, noch was er sprake van gevaarlijke of risicovolle situaties.
-
Hasselt rolt rode loper in fluo uit voor in-fluo-encers.
Posted by Vooruit Hasselt · November 08, 2022 12:15 PM · 1 reaction
Fluo is cool. Dat is de boodschap die Hasselt wil meegeven. Dat doen ze in samenwerking met het High-Five project en in-fluo-encers CEMI. De actie werd afgetrapt in SBS Kuringen waar er een première wordt georganiseerd in fluo thema.
NAAR PLOPSALAND DOOR FLUO TE DRAGEN
Het High-Five project is actief in 70 Vlaamse en Nederlandse scholen en zet zich in om kinderen verkeersvaardiger te maken. Er is een superheld die kinderen elke dag waarop ze stappen en fietsen naar school beloont met digitale munten. “De beloningen gaan van een Plopsa ticket naar extra speeltijd met de klas”, vertelt Authier Degryse, projectcoördinator van High-Five. Van november tot februari kunnen kinderen ook extra punten verdienen door zichtbaar in het verkeer te staan met de in-fluo-encer campagne.
IN-FLUO-ENCERS CELINE & MICHIEL
Voor die actie heeft High-Five de hulp ingeroepen van de bekende Youtubers Céline & Michiel. “De bedoeling is om fluo niet alleen te belonen, maar ook echt cool te maken bij de kids” zegt Degryse. Er werd een kortfilm opgenomen waarin het in-fluo-encer duo samen met superheld Five strijdt tegen de krachten van Kapitein Smog.
PREMIERE IN HASSELT
De campagne wordt voor het eerst voorgesteld in SBS Kuringen waar de kinderen ondergedompeld worden in een filmpremiere in Hollywood stijl. De dresscode is uiteraard fluo. “We vinden zichtbaarheid in het verkeer een topprioriteit en willen met de stad onze schouders achter deze campange zetten. op deze verfrissende en speelse manier hopen we veel kinderen aan te moedigen niet alleen meer te fietsen maar ook zichtbaar te zijn..” zegt Marc Schepers, schepen van mobiliteit.
RESULTATEN VAN HET PROJECT
Reeds 77% van de kinderen doen mee aan het project. Sinds de start in 4 scholen eind september zijn er intussen 849 deelnemers die in iets meer dan een maand een spectactulaire 35.805 kilometer hebben afgelegd. “voor ons is het succesvol. Meer dan de helft van de kinderen komt al high-fivend naar school en we zien nu al een stijging met 33% van het aantal stappers”. Vertelt Degryse
-
‘Ik ga naar school’-box is groot succes
Posted by Peter Maene · November 08, 2022 11:57 AM · 1 reaction
Op 1 september gingen veel kleuters voor de eerste keer naar school. Door de ‘ik ga naar school’-box wisten deze kindjes en hun ouders vooraf al goed wat een dag op school inhoudt. "De box zit vol met spelletjes en info. Leuke filmpjes laten zien dat kinderen op school al spelend leren en dat naar school gaan plezant is. Ze tonen ook praktische dingen, zoals hoe de speeltijd verloopt, wat een boekentas of brooddoos is, en nog veel meer”, zegt schepen Kelly Verheyen.
-
Rudy Coddens en Frank Vandenbroucke geprikt tegen griep
Posted by Vooruit Lokaal · November 07, 2022 3:17 PM · 1 reaction
Hoog bezoek in AZ Jan Palfijn op maandagochtend 7 november 2022: ziekenhuisvoorzitter Rudy Coddens (die ook schepen van Gezondheid en Zorg is) ontving er ‘onze’ minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke. Niét voor een vergadering, wel om er… samen hun griepvaccin te krijgen.
“Frank en ik hebben samen de campagne voor het griepvaccin afgetrapt”, zegt Rudy. “Het is belangrijk dat vooral oudere mensen en mensen die gevoelig zijn voor griepinfecties zich tijdig laten inenten. Dat wil zeggen: rond deze periode, want het is nú dat de griep opmars maakt in onze contreien. Mijn advies: als je zelf gezond wilt blijven en je naasten niet wilt besmetten, vooral doén. Het principe is hetzelfde als bij corona, maar het zijn uiteraard verschillende vaccins.”
Onze minister was in elk geval opgetogen over de ‘service’. “Ik ben vakkundig geprikt, ik heb er niets van gevoeld!” lachte hij.