Complimenten dag
-
Weer 3 veiligere schoolomgevingen
Posted by Bertrand Demiddeleer · December 09, 2022 3:41 PM · 1 reaction
Nadat in de zomer van 2022 al de schoolomgeving van drie Halse scholen veiliger werd gemaakt, volgen in de kerstvakantie de drie volgende scholen: GO Klimop in Lembeek, het Heilig Hart&College Sint-Rochus en het Heilig Hart&College Centrum.
-
Jobdag voor Oekraïense werkzoekenden: ‘Warm welkom’
Posted by Vooruit Lokaal · December 09, 2022 12:31 PM · 1 reaction
De VDAB, Travi (expert in opleiding van uitzendkrachten en kandidaten) en de Stad Gent hebben op vrijdag 9 december een jobdag voor Oekraïense werkzoekenden georganiseerd in het Vlaams Administratief Centrum aan het Sint-Pietersstation. Na twee workshops over solliciteren en werken in België kwamen zo’n 100-tal deelnemers die in en rond Gent aan de slag willen, in contact met uitzendbedrijven en werkgevers in de regio.
“Oekraïense vluchtelingen via een traject op hun maat aan werk proberen helpen, is de beste manier om hen warm te verwelkomen én zelfredzaam te maken in moeilijke omstandigheden”, zegt Rudy Coddens, onze schepen van Sociaal beleid. “Ze willen bovendien graag bijdragen aan onze samenleving, werk versnelt hun integratie, die kans mogen we niet laten liggen. Ook onze bedrijven varen daar wel bij.”
-
De Warmste Quiz Hasselt
Posted by Vooruit Hasselt · December 09, 2022 12:22 PM · 1 reaction
Vooruit Hasselt, Jongsocialisten Hasselt, Curieus Hasselt, ABVV Limburg en Solidaris Limburg slaan de handen in elkaar en organiseren op vrijdag 16 december een gezellige quizavond ten voordelen van De Warmste Week. Quizmaster van dienst is federaal parlementslid voor Vooruit Kris Verduyckt. Hij stelde voor de gelegenheid een leuke en toegankelijke quiz op mét een speciale ‘Hasselt Ronde’.
Onze Quiz gaat door in de zaal van ABVV Limburg, Gouverneur RoppeSingel 51
Deuren gaan open om 19u, de quiz start stip om 20u.
Deelnemen doe je met een ploeg van minimum 3 en maximum 6 personen. Per team betaal je 25 euro.
Begint het al te kriebelen? Schrijf jou en je team dan als de bliksem in via [email protected]
Let op, je inschrijving is pas gelding na storting op BE17 6528 4119 7321 (met vermelding QUIZ en je teamnaam)
-
Stad Hasselt schenkt gebruikte laptops aan Hasseltse stedelijke basisscholen
Posted by Vooruit Hasselt · December 09, 2022 12:06 PM · 1 reaction
Stad Hasselt schenkt zo’n 100 afgeschreven laptops aan haar 5 stedelijke scholen. De laptops werden voorheen gebruikt door medewerkers van de stad en krijgen nu een tweede leven in de handen van leerlingen van Hasseltse basisscholen. Een duurzame oplossing waar alle partijen wel bij varen.
Het gaat om laptops van stadsmedewerkers die zo’n 3 tot 5 jaar oud zijn.
“De laptops mogen dan wel economisch afgeschreven zijn, ze kunnen perfect nog een tijdje dienst doen voor de kinderen”, legt schepen Frank Dewael, bevoegd voor ICT & Digitalisering, uit. “We kiezen er zeer bewust voor om de laptops te schenken aan de scholen die hier ongelooflijk veel baat bij hebben. We voorzien de laptops bovendien van een nieuwe batterij zodat onze scholen geen financiële inspanning moeten doen en het toestel nog enkele jaren kunnen inzetten. Voorafgaand aan de overhandiging werd vanzelfsprekend ook alle informatie van elke laptop zorgvuldig gewist, volgens een strikte procedure, zodat de scholen een volledig clean apparaat ter beschikking krijgen.”
De laptops worden geschonken aan de stedelijke basisscholen van Kuringen, Rapertingen, Spalbeek, Kermt en Tuilt.
“Goed nieuws voor onze 5 stedelijke basisscholen, waaronder de laptops zullen verdeeld worden” vult schepen Habib El Ouakili aan. “Het stedelijke net heeft momenteel zo’n 60 laptops ter beschikking, dat is helaas nog veel te weinig. Deze 100 stuks komen dus als geroepen om hun werking te kunnen garanderen en optimaliseren. We gaan naar de toekomst toe kijken hoe we de afgeschreven laptops nog efficiënter en vlotter een 2de leven kunnen geven in onze scholen”.
Lieven Cleenders, directeur van SBS Spalbeek besluit: “Wij zijn hier natuurlijk heel blij mee! De laptops worden specifiek ingezet voor kinderen met leerproblemen. Hiervoor installeren wij een specifieke software. Daarnaast worden de laptops ook gebruikt voor typlessen of ingezet wanneer er voor een les te weinig pc’s voorhanden zijn of voor kinderen die thuis geen toestel hebben om opzoekwerk te doen.”
-
Tien tablets voor de bib
Posted by Helmut Jaspers · December 09, 2022 8:36 AM · 1 reaction
De Essense bibliotheek zette in het recente verleden al grote stappen op het vlak van digitaal aanbod.
Eén ervan is Bibster. Een interactief digitaal introductiespel dat op een eenvoudige manier aangepast kan worden aan de collectie en -vooral jongeren- op een unieke speelse manier de bibliotheek en haar collectie leert ontdekken. Bibster wordt ingezet voor digitale quizzen of zoektochten, maar wordt ook gebruikt voor klasbezoeken en gidsbeurten.
-
Start bouw topsport-Gymnastiekhal in Runkst
Posted by Vooruit Hasselt · December 08, 2022 10:23 AM · 1 reaction
Het startschot van de bouw van de nieuwe topsport-oefenturnhal in Runkst is officieel gegeven. Stad Hasselt investeert, samen met Vlaanderen, zo’n 4 miljoen euro in de nieuwbouw. De opening is voorzien voor 2024.
Hasselt is de laatste jaren uitgegroeid tot hét regionale opleidingscentrum voor jonge gymnasten. “Jonge talenten uit heel Limburg zakken al een tijdje af naar Hasselt. Met succes”, weet ook schepen van Sport Habib El Ouakili. “Zo begon Olympische kampioene Nina Derwael ooit op Hasseltse matten. Maar ook talenten als Julie Meyers, Erika Pinxten en Michelle Remen kregen hun eerst opleiding bij ons.”
Aan talenten geen gebrek, de huidige infrastructuur laat echter te wensen over: te klein, te verspreid en niet altijd in de beste staat. El Ouakili is opgetogen over de komst van één centrale locatie die helemaal voldoet aan de strenge eisen van het turnen. “We bouwen vandaag onze nieuwe trainingshal die alle faciliteiten heeft die onze turners en turnsters nodig hebben: denk aan oefenruimtes, plaats voor video-analyse of trainersoverleg en zelfs extra bergruimte. Meer dan 40 turntoestellen krijgen een vaste opstelling. De wedstrijden blijven gewoon plaatsvinden in de bestaande sporthal ernaast.”
Ook Inge Doens van de Gymfed is enthousiast: “Met deze topgymhal krijgen de Hasseltse gymclubs eindelijk de sportinfrastructuur die ze verdienen: een moderne gymtempel waar zowel de recreant, de competitiegymnast als de topsporter zich in een veilige, uitdagende en motiverende omgeving kan ontwikkelen.”
State of the art turnhal
Hasselts architectenbureau Avenir zorgde voor de plannen van de nieuwe turnhal.
“Samen kozen we voor hal van 32m op 63m, met een hoogte van 11,5m”, aldus schepen Laurence Libert, bevoegd voor Gebouwen. “De volledige oppervlakte van de hal wordt bekleed met een turnvloer, om op die manier het sportoppervlak en de veiligheid van de sporters te optimaliseren. Er komen 2 olympische turnvloeren, diverse valkuilen (een met schuimrubber beklede kuil voor het veilig aanleren van turnonderdelen), gekeurd wedstrijdmateriaal, een recreatiezone en een lokaal voor trainersoverleg.”
Bouwtechnisch werd er ook rekening gehouden met alle moderne noden.
“De gebouwschil wordt doorgedreven geïsoleerd en luchtdicht voorzien”, gaat schepen Libert verder. “Hierdoor kunnen we de warmtevraag – en dus het energieverbruik – beperken. Het dak wordt ook zo geconstrueerd om volledig te kunnen voorzien met zonnepanelen. Daarnaast vernieuwen we in de bestaande sporthal alle douches en voegen we sanitair toe voor personen met een beperking. Daarmee zetten we ook weer stappen in onze duurzame vastgoedstrategie. We mikken op 2024 om de nieuwe turnhal feestelijk te openen.”
4 miljoen euro & Vlaamse subsidies
De kostprijs van de hal bedraagt om en bij de 4 mio in deze nieuwe hal. Vlaanderen draagt 800.000 euro bij. “We creëren hier met deze sporthal het Roland Garros van het turnen in Vlaanderen. Een nieuw ijkpunt voor de turnsport. Daarmee doen we onze vele turners en turnsters die Hasselt rijk is, alle eer aan. Zij verdienen dit. Hiermee houden we de naam en faam van het Hasseltse turnen hoog. Mede dankzij de welgekomen steun van de Vlaamse Overheid zetten we Hasselt zo op de kaart voor de volgende decennia,” aldus burgemeester Steven Vandeput.
Naam
“Onze state of the art topsporthal zal ook een nieuwe naam krijgen. Voor die naam doen we beroep op de Hasselaar. Meer info hierover volgt volgend voorjaar”, besluit schepen El Ouakili. Meer info hierover volgt later.
-
Na 40 jaar onzekerheid: Scouts Sint-Martinus mogen toch aan Hasseltse kanaalkom blijven
Posted by Vooruit Hasselt · December 08, 2022 9:42 AM · 1 reaction
De scoutsgroep Sint-Martinus krijgt een permanente plaats aan de Kanaalkom in Hasselt. Het stadsbestuur kocht een stuk grond van de CM, waar de scouts op termijn een lokaal kan bouwen. De stad maakte daarvoor 168.331 euro vrij en bekijkt nu samen met de groep wat de toekomstplannen zijn.
-
‘Levenskunst’ in Huis van Alijn versterkt mentaal welzijn 65-plussers
Posted by Vooruit Lokaal · December 06, 2022 4:34 PM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid en Gezondheid, heeft op dinsdag 6 december 2022 het bijzondere (piloot)project ‘Levenskunst’ voorgesteld. “Een groep 65-plussers gaat tijdens zes sessies op zoek naar ‘kleine gelukjes’ in de erfgoedcollectie van ons Huis van Alijn, het ‘museum van het dagelijks leven’. De bedoeling is om de deelnemers samen interesses te laten (her)ontdekken en zo te zorgen voor meer sociaal contact en een zinvolle tijdsbesteding. Bovendien wordt hun mentaal welzijn er groter van. Het is een fijne samenwerking van Het Huis van Alijn en (de gezondheidspromotoren van) de wijkgezondheidscentra De Sleep, ’t Vlot en Rabot die perfect past binnen ons beleid: de zorg om het geestelijk welzijn van alle Gentenaars is één van onze prioriteiten.”
Internationaal onderzoek toonde al aan dat werken met erfgoed een positieve impact heeft op de mentale gezondheid. De wijkgezondheidscentra maken het project bekend in de wijken en houden tijdens het traject de vinger aan de pols bij de deelnemers.
-
Astrid De Bruycker en Rudy Coddens over ‘De Armste Week’: “Meer solidariteit, meer begrip”
Posted by Vooruit Lokaal · December 05, 2022 4:15 PM · 1 reaction
Van 12 tot en met 18 december 2022 is het opnieuw ‘De Armste Week’ in Gent, een initiatief van het Gents Kunstenoverleg, Refu Interim, Cirq, het Gents Solidariteitsfonds en Burgerplicht Gent in samenwerking met tal van culturele organisaties, horecazaken, buurtwerkers van Stad Gent, KRAS Gent, AVS… om geld in te zamelen voor armoedeorganisaties. Met dat geld kopen ze voedsel, medicatie, kledij, schoolbenodigdheden…; waar mogelijk wordt steun verleend bij het betalen van huur of EGW – kosten.
Onze schepenen Rudy Coddens (Armoedebestrijding) en Astrid De Bruycker (Welzijn en Participatie) waren gevraagd om ‘een woordje te plaçeren’ namens de Stad Gent, tijdens de persvoorstelling op zaterdag 3 december aan De Krook.
‘Stad Gent ís er voor jullie!’
“We moeten alle mensen en organisaties achter De Armste Week in de eerste plaats uiteraard bedanken. Meer aandacht voor armoede, meer begrip bij mensen die niét in armoede moeten leven: da’s goed. Want er zijn alsmaar meer mensen die het moeilijk krijgen. Mijn boodschap aan die mensen is: laat het niet te ver komen. Informeer je tijdig, zoek tijdig hulp. Wij zijn er voor jullie. Wij blijven als Stad – ook in moeilijke tijden, ook na moeilijke budgetbesprekingen – solidair. Da’s een keuze die we heel bewust opnieuw gemaakt hebben: aan de steun voor de mensen die onze hulp het hardst nodig hebben, gaan we niét raken!”
-
Essen plant in december 4.249 bomen en struiken aan
Posted by Helmut Jaspers · December 05, 2022 11:11 AM · 1 reaction
In Essen komen er in december heel wat groene longen bij. De leerlingen van de gemeentelijke basisschool Wigo zullen op 8 december een nieuw landschapspark voorzien van bomen en struiken. En dankzij de bosrandactie van de Bosgroep Antwerpse Gordel haalden bewoners van bosgebieden dit weekend hun plantpakketten op in het magazijn van de gemeente.