Complimenten dag
-
Joris Vandenbroucke: ‘Trajectcontroles moeten ook op Gentse stadswegen kunnen!’
Posted by Vooruit Lokaal · February 08, 2023 4:27 PM · 1 reaction
Op voorstel van ons gemeenteraadslid en mobiliteitsexpert Joris Vandenbroucke kondigde het stadsbestuur twee jaar geleden aan dat het wilde starten met trajectcontroles op eigen wegen, meer bepaald op de Sint-Denijslaan en in Sint-Kruis-Winkeldorp.
“Trajectcontroles zijn zeer efficiënt om overdreven snelheid tegen te gaan. Waar trajectcontroles staan, daalt het aantal overtredingen, de gemiddelde snelheid, het aantal ongevallen en de ernst van de ongevallen. Voor de verkeersveiligheid zijn ze een heel goede zaak.”
-
Aardbeving in Turkije en Syrië: ook jij kan helpen!
Posted by Vooruit Lokaal · February 08, 2023 2:03 PM · 1 reaction
De verschrikkelijke aardbeving in Turkije en Syrië op maandag 6 februari 2023, waarbij nu al duizenden slachtoffers vielen, maakt bij heel wat Gentenaars emoties los. De Stad Gent is solidair en kent in totaal 35.000 euro toe aan het Rode Kruis, Oxfam en Unicef.
Maar ook jij kan helpen. Op het rekeningnummer BE09 0910 2200 2457 kan je een bijdrage storten met de vermelding 'Gent helpt Turkije en Syrië' (fiscaal aftrekbaar vanaf 40 euro).
Wie zelf een crowdfunding wil opzetten rond een specifiek initiatief, kan dat doen via https://crowdfunding.gent/
-
Vooruit eist crisismanager voor commerciële woonzorgcentra
Posted by Ronny Wolfcarius · February 08, 2023 2:00 PM · 1 reaction
De 3 grootste commerciële woonzorgkoepels sluizen jaarlijks miljoenen euro’s winst door naar buitenlandse holdings. Hannes Anaf: “Daardoor betalen rusthuisbewoners jaarlijks tot 3.300 euro te veel. De Vlaamse regering moet onmiddellijk een crisismanager aanstellen om deze frauduleuze praktijken aan banden te leggen.”
-
Progressieve samenwerking 💪
Posted by Vooruit Kalmthout · February 08, 2023 9:23 AM · 1 reaction
In de gemeenteraad van Kalmthout stemden Groen en Vooruit al regelmatig hun standpunten op elkaar af. Sinds vorig jaar liepen er gesprekken over hechtere samenwerking. Nu beslisten
de twee partijen voor de verkiezingen van 2024 samen op te komen in een kartel “Groen-Vooruit”. -
Tielt-Winge - Smuldag 26/02/2023
Posted by Vooruit Lokaal · February 07, 2023 9:12 PM · 1 reaction
Vooruit Tielt-Winge nodigt je graag uit op hun jaarlijkse smuldag. Hou je van lekker eten, een gezellig samenzijn? Dan mag je onze smuldag absoluut niet missen!
Waar? Gemeenschapscentrum De Maere, Leuvensesteenweg 187, 3390 Sint-Joris-Winge (Tielt-Winge)
Wanneer? Zondag 26 februari 2023 van 11.30u tot 15u
-
Voorgerecht
- Tomaten-groentesoep met balletjes
-
Hoofdgerecht
- Steak (saus naar keuze) OF Visvidé OF Kipfilet (saus naar keuze)
- Dessert
Iedereen van harte welkom!
Prijs: 23,00 euro - kinderportie: 11,00 euro - kindermenu (2 curryworsten met frietjes): 6,00 euro
Vooraf inschrijven kan tot en met 20 februari via https://forms.gle/3UchkubDD1g5crej7, via mail: [email protected] of bij:
Yvette Duerinckx (0474/75.10.49), [email protected]
Fons Lemmens (0476/35.15.48), [email protected]
Filip Broos (0477/69.80.36), [email protected]
Christianne Vanschooland (016/64.09.49), [email protected]
Kris Smekens (0497/40.16.70), [email protected]
Steve Cleynen (0478/26.44.91), [email protected]
Davy Ickx (0496/04.83.91), [email protected]
Robert Huybrechts (0477/68.77.51), [email protected] -
Voorgerecht
-
Astrid De Bruycker presenteert slotrapport invulling Caermersklooster na jaar inspraak
Posted by Vooruit Lokaal · February 07, 2023 3:48 PM · 1 reaction
Al sinds midden 2021 is er heel wat te doen om het Caermersklooster, een beschermd historisch pand in Patersholwijk. Twee eigenaars, sociale woningmaatschappij WoninGent (vandaag ‘Thuispunt Gent’, dat er 32 sociale woningen had) en de Provincie Oost-Vlaanderen, willen hun leegstaande delen verkopen (de Stad Gent besliste al snel om haar deel niet te verkopen). Dat is niet naar de zin van een groep activisten: die bezetten het pand en willen dat het bestemd blijft voor sociale verhuur.
Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie, organiseerde de inspraak over de mogelijke toekomstige bestemming(en) van het gebouw. Ze overhandigde het eindrapport op maandagavond 6 februari 2023 aan de eigenaars.
“Het uitgangspunt was niet evident: delen van het Pand waren gekraakt, er waren protesten bij het stadhuis en op de gemeenteraad. Een jaar lang hebben we de tijd genomen om te praten met actievoerders, buurtbewoners, betrokken organisaties, dekenij, kennisinstellingen en experten. Een goed geïnformeerd gesprek over wat mogelijk, haalbaar en maatschappelijk relevant kan zijn als definitieve invulling. We hebben ook de ‘stille stemmen’ gehoord, niet alleen de luide roepers. Ondertussen werden de veilige delen van het gebouw tijdelijk nuttig ingevuld door vzw Lejo, vzw Stappen en voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen.”
-
Astrid De Bruycker over toegankelijkheid bankautomaten: 'Iedereen moet aan z’n centen kunnen!'
Posted by Vooruit Lokaal · February 07, 2023 3:19 PM · 1 reaction
Steeds meer geldautomaten van grootbanken worden vervangen door het netwerk van Batopin-cashpunten. Helaas pindakaas: in de Gentse Veldstraat bleek het pand met de automaten niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, en Veerle Baert, docent Sociaal Werk, ervaringsdeskundige, en lid van de Gentse klankbordgroep toegankelijkheid, kropen in hun pen. Ze schreven een opiniestuk dat werd gepubliceerd op de website van het weekblad Knack.
“Triest dat we zo’n toestanden anno 2023 nog altijd moeten vaststellen. Als stadsbestuur kunnen we nog zo hard sensibiliseren, adviseren, ondersteunen en begeleiden als we willen… we hebben een stevige hefboom nodig om toegankelijkheid af te dwingen. Net zoals rolstoelgebruikers een hellend vlak nodig hebben om over drempels te geraken, hebben steden en gemeenten bovenlokale wetgeving nodig op weg naar toegankelijkheid. Frankrijk besliste in 2005 dat tegen 2015 elke publieke plaats, van bib tot café, rolstoeltoegankelijk moest zijn. En zo geschiedde. De conclusie is duidelijk: er moet een sterker wettelijk (Vlaams) kader komen dat letterlijk het pad effent met dwingende regels en voorwaarden. Zodat iedereen aan z’n centen kan.”
Onder de foto kan je het volledige opiniestuk lezen.
-
Ottertrotter moet blijven
Posted by Vooruit Mechelen · February 07, 2023 3:18 PM · 1 reaction
Vrijdag kondigde Kristof Calvo, voorzitter van vzw Mechelen Feest, samen met het stadsbestuur aan dat Ottertrotter na 27 jaar verdwijnt. Voor Vooruit een onaanvaardbare beslissing: “Ottertrotter was 27 jaar lang hét feest van de diversiteit in onze stad. Een familiefeest voor jong en oud. Dit is een onaanvaardbare beslissing die duizenden Mechelaars in het hart raakt. Als Vooruit zullen we er dan ook alles aan om dit festival toch verder te laten bestaan,” zo stelt Vooruit-fractieleider Thijs Verbeurgt.
-
Marc Schepers wil voor elk Hasselts gezin 100 gratis parkeeruren op de bovengrondse parkeerterreinen
Posted by Vooruit Hasselt · February 07, 2023 12:01 PM · 1 reaction
Als het van de Hasseltse schepen van mobiliteit Marc Schepers afhangt, krijgt elk Hasselts gezin dit najaar 100 gratis parkeeruren die ze vrij kunnen inzetten op de bovengrondse parkeerterreinen. Het voorstel ligt in maart ter goedkeuring op de Gemeenteraad.
Twee jaar geleden werd het nieuwe parkeerplan uitgerold in Hasselt. “Hasselt is een zeer aantrekkelijke stad, we ontvangen dan ook dagelijks duizenden bezoekers”, verklaart Marc Schepers, de Hasseltse schepen van mobiliteit. “Voor de uitrol van ons parkeerplan, was ons parkeeraanbod niet geordend. Dat zorgde voor veel zoekverkeer in de Hasseltse binnenstad en aanliggende wijken. Niet enkel nefast voor de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit in deze wijken, het leidde eveneens tot de nodige frustratie bij de bewoners die hun eigen wagen niet meer kwijt konden in hun straat.“
Het nieuwe parkeerbeleid steunt daarom op het principe om het parkeren beter te ordenen met als doel de negatieve effecten weg te werken: kortom ‘de juiste auto op de juiste plaats’ “Voor elke doelgroep creëerden we een eigen parkeeroplossing. Degene die een kort bezoekje aan onze binnenstad willen brengen, kunnen 30 minuten gratis parkeren. Voor langere stadsbezoeken stimuleren we het gebruik van de ondergrondse parkeergarages met en parkeerterreinen met een goedkoop aanbod in onze parking Blauwe Boulevard.” De woonstraten in de wijken maakten we zoveel mogelijk vrij voor onze bewoners die er dan met hun bewonersgunning kunnen parkeren.
In 2022 – post corona – maakte Stad Hasselt de eerste evaluaties van ons parkeerbeleid. Opvallend hierin is de aanzienlijke verschuiving van het parkeren van de woonstraten naar de ondergrondse parkeergarages. Het gewijzigde parkeerbeleid heeft duidelijk effect. “Niet enkel is er nu meer duidelijkheid; ook de inwoners in de binnenstad en de wijken rondom ervaren nu veel meer parkeercomfort.” Ook blijkt dat de door sommigen gevreesde impact op de aantrekkelijkheid en het bezoekersaantal in onze stad, ongegrond. Hasselt wordt alleen maar aantrekkelijker, zo blijkt uit de bezoekerscijfers die recent nog werden bekend gemaakt. Ook de overduidelijke groei van het gebruik van onze parking Blauwe Boulevard wijst in diezelfde richting.
"We werken uiteraard verder aan ons parkeerplan en blijven voortdurend evalueren, comfort verbeteren en verduidelijken. Zo evalueren we momenteel het functioneren van de shop&run parkeerplekken in de binnenstad, lanceerden we diverse betaalapps voor makkelijker parkeren, zetten we verder in op het uitbouwen van de TRIXXO-randparking, optimaliseren we parkeerzones, bekijken we hoe het zorgparkeren te verfijnen, werken we verder aan de toegankelijkheid van onze binnenstad voor mensen die wat minder goed te been zijn, halen we kinderziektes uit het plan, … en nog meer", verduidelijkt Schepers.
Natuurlijk is Hasselt veel meer dan het centrum en haar aanliggende wijken, dat beseft ook Schepers. “Ook in onze deelgemeenten kijken we naar kleine bijsturingen om het parkeren waar nodig te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van kortparkeren ter hoogte van handelszaken zodat er meer bezoekers makkelijker en vlotter terecht kunnen. Daarnaast willen we alle Hasselaren de kans geven om comfortabel te parkeren in onze stadscentrum. Dus ook zij die in onze deelgemeenten wonen.” Om dat te realiseren wil Schepers elk gezin of huishouden dat gedomicilieerd is in Hasselt jaarlijks100 gratis parkeeruren geven. “Op deze manier willen we natuurlijk al onze inwoners motiveren om zoveel mogelijk af te zakken naar onze binnenstad, ook op ogenblikken of in situatie waarbij de fiets of het openbaar vervoer geen of een minder aantrekkelijke optie is.”
De duurzame mobiliteitskeuzes blijft Hasselt natuurlijk voorop stellen. "We blijven daar ook in investeren", aldus Schepers. "In de eerste plaats in betere en meer fietsinfrastructuur. Ook het kwaliteitsvol fietsparkeren hoort daarbij. Vandaag plaatsen we over de hele stad in onze woonwijken kwaliteitsvolle fietsenstallingen voor onze bewoners. Maar ook op een site als de 11de Linie waar de parkeerdruk van auto’s groot is, willen we samen met de onderwijsinstellingen de schouders zetten onder een ruime fietsparkeeroplossingen. Daarnaast zitten we ook met de Lijn voortdurend aan tafel om verbeteringen af te dwingen in ons openbaar vervoersaanbod. Helaas is dan een niet zo makkelijke rit en is er nog veel werk om ons stedelijk openbaarvervoernet te brengen waar het moet zijn."
Wat de gratis parkeeruren betreft: deze zouden in te zetten zijn op de bovengrondse parkeerpleinen nabij het centrum. Uit de parkeerevaluatie is immers gebleken dat vooral op die pleinen er nog parkeerruimte. Schepers zag dan ook de kans om deze ruimte optimaal te benutten: “Al onze inwoners kunnen dus zowel op het parkeerterrein Astrid als Dusart, Truierbrug- Noord en Zuid hun gratis uren inzetten.”
Het idee van Schepers is op dit ogenblik een voorstel dat nog verdere uitwerking vraagt. Hij heeft die opdracht intern gegeven en hij hoopt het voorstel voor goedkeuring voor te kunnen leggen op de gemeenteraad van maart. “Bij goedkeuring willen we dit natuurlijk zo snel mogelijk uitrollen. We mikken daarbij op dit najaar”, besluit hij.
-
3 ha nieuw bos op Horendonk
Posted by Helmut Jaspers · February 06, 2023 7:08 PM · 1 reaction
Op woensdag 8 februari plant de gemeente in samenwerking met de Bosgroep Antwerpse Gordel en de leerlingen van basisschool Vincentius Horendonk bijna 3 hectare aan nieuw bos aan. Essen wordt weeral een stukje groener, want in december kwamen er in wijk Wildert ook al 2.000 planten en 21 solitaire bomen bij.