Complimenten dag
-
Premie voor wie onthardt en vergroent in Mortsel
Posted by Vooruit Mortsel · May 23, 2023 8:17 PM · 1 reaction
Mortselaars kunnen vanaf 1 juli een premie aanvragen wanneer ze hun privé-domein ontharden en vergroenen. Ze kunnen daarvoor tot 1000 euro krijgen van de stad Mortsel.
-
Fietsstraten doen Hasselaar massaal naar de fiets grijpen
Posted by Vooruit Hasselt · May 23, 2023 2:50 PM · 1 reaction
Marc Schepers zet sinds zijn aantreden als Hasselts schepen van mobiliteit sterk in op de fiets. “Fietsen is niet enkel gezond, het is de milieuvriendelijkste en vaak ook de meest efficiënte manier om je te verplaatsen.”
Volgens Schepers heeft de fiets nog onvoldoende haar rechtmatige plek in het verkeer. Het zijn namelijk de fietsers die het vaak nog moeten doen met een schamel fietsstrookje langs de rijbaan. “Nochtans begint alles bij goede infrastructuur”, aldus de schepen. “Nét daarom doen we sinds het begin van deze bestuursperiode grote inspanningen om de fietser een veiligere en comfortabelere plek te geven op de weg”.
“We doen dat onder meer door nieuwe fietspaden aan te leggen, bestaande fietspaden te verbeteren en fietssuggestiestroken aan te leggen. Maar ook tal van andere ingrepen dragen bij tot het comfort en de veiligheid van de fietser.” Denk maar aan de invoering van de zone 30 binnen de grote ring waar we nu ook stap voor stap de nodige straten herinrichten aangepast aan 30 km/h; de invoering van het woonerf in de binnenstad waardoor de straat door elke weggebruiker gedeeld moet worden; de invoering van ondertussen een tiental fietsstraten in onze stad en het structureel investeren in het fietsparkeren in onze wijken en de binnenstad.
Meten is weten
Om het beleid voortdurend te evalueren organiseert de stad Hasselt regelmatig fietstellingen, zo ook in 2022. “Om te weten moet je natuurlijk meten. Daarom wordt het fietsverkeer tweejaarlijks gemeten op een aantal strategische locaties. In totaal wordt er op een 25-tal plekken voornamelijk binnen de grote ring geteld en dat in het vroege najaar.” Er wordt steeds geteld in dezelfde periode om de meest representatieve resultaten te hebben. “Uit de laatste resultaten blijkt nu dat de vele inspanningen om van Hasselt een fietsstad te maken, duidelijke haar vruchten beginnen af te werpen”, stelt een enthousiaste Schepers.
Zo ziet Stad Hasselt in haar roodgekleurde fietsstraten het fietsverkeer stijgen met 28% sinds 2020 en maar liefst 160% sinds het begin van deze bestuursperiode. “Net wat we wilden bereiken met deze straten die speciaal ingericht zijn voor de fietser. De fietsstraten evolueren naar belangrijke fietsinvalsassen. Natuurlijk is de auto er nog steeds welkom, maar zij zijn beperkt tot een snelheid van 30km/u en mogen de fietsers niet inhalen.” Uit snelheidsmetingen blijkt ook dat het autoverkeer er effectief trager rijdt.
De metingen tonen ook op de andere gemeten locaties een duidelijke stijging van het fietsverkeer. Zo stellen we vast dat het aantal fietsers binnen de grote ring met 23% is gestegen t.o.v. 2020 en met 52% ten opzichte van 2018”, duidt Schepers. “Ook op de fietslus rond de binnenstad zien we een opvallende toename met meer dan een verdubbeling van het aantal fietsers sinds 2018.”
Werk op de plank
Hoewel Schepers tevreden is over de tussentijdse resultaten, weet hij ook dat er nog veel werk op de plank ligt. “Dit zijn natuurlijk positieve cijfers en het is fijn om de beginnende resultaten te zien van ons fietsbeleid. We hebben in Hasselt sinds het begin van deze bestuursperiode duidelijk de fietskaart getrokken en die moeten we nu blijven trekken. Er zijn nog veel fietspaden aan te leggen en te verbeteren. We moeten blijven investeren in kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur en daarmee comfort en veiligheid geven aan de fietser. We pakken dat straat per straat aan. Sommige straten krijgen volwaardige fietspaden, denk aan de Toekomststraat, Crutzenstraat en Diepstraat. Voor bepaalde verbindingen leggen we nieuwe fietstrajecten aan los van de steenwegen zoals tussen Kermt en het centrum die dan inpassen in ons tragewegennetwerk. Weer op andere plekken zetten we dan in op andere ingrepen om de zachte weggebruiker een duidelijke, veilige én comfortabele plek te geven.”
Op de agenda voor de komende jaren staan verder de verbetering van fietslus rond de binnenstad en het optimaliseren van het fietsparkeren. Waar nodig worden bijkomende veilige fietsenstallingen geplaatst, breiden we de bestaande infrastructuur uit en passen we die aan op de grote variatie in type fietsen (bakfietsen, elektrische fietsen,..).
Tenslotte wil de schepen blijven inzetten op veilige schoolomgevingen én veilige fietsroutes naar de schoolpoort. “We werken al jaren aan de aanpassing van onze schoolomgevingen. Vooral omdat onze kinderen het verkeer niet lezen zoals volwassenen en we op de veiligheid van onze kinderen geen compromissen mogen maken. Bovendien zijn onze kinderen onze toekomst, en als zij van kindsbeen af leren om met de fiets naar school te komen, en dat op een veilige manier kunnen doen, dan nemen ze dat mee in hun verdere leven. Investeren in de jeugd, is dus ook investeren in de fietsstad van de toekomst.”, aldus nog Schepers.
-
Financieel wanbeheer: stad Eeklo mist 6,5 miljoen euro aan facturen
Posted by Vooruit Eeklo · May 23, 2023 12:23 PM · 1 reaction
Recent viel in veel Eeklose brievenbussen, maar ook ver daarbuiten, een herinnering van een onbetaalde factuur in de bus. Raadslid Bob D‘Haeseleer bond de kat de bel aan en vroeg schepen Koen Loete om uitleg. Facturen en dagdagelijkse werking van de stad is niet sexy, maar de fouten zijn flagrant en alle Eeklonaren zijn de dupe door dit gebrek aan goed huisvaderschap. Schepen van Financien Loete bevestigt dat na het uitvallen van de financiele Directeur heel veel lijken uit de kast vielen. Een echte puinhoop. De stad laat zich nu al meer dan een jaar begeleiden door een extern auditbureau.
-
Tegelwippen in Eeklo: stadsbestuur doet niet mee, jammer!
Posted by Vooruit Eeklo · May 23, 2023 11:35 AM · 1 reaction
Op 21 maart verklaarde de stad mee te zullen doen aan het Vlaams Kampioenschap tegelwippen. Een zeer goede zaak volgens raadslid Bob D‘Haeseleer. Alleen bleef het sindsdien erg stil.
Jammer, want er genoeg goede voorbeelden. Een tegeltaxi om uitgebroken tegels op te halen. Een samenwerking met de tuincentra uit de omgeving opzetten om planten te voorzien voor de ontharde oppervlakte... Een tegelteam van vrijwilligers opstarten van die mensen helpen.
-
Eindelijk een parkeervrije markt in Eeklo!
Posted by Vooruit Eeklo · May 23, 2023 11:03 AM · 1 reaction
Het is goed nieuws dat, sinds Bob D‘Haeseleer in 2014 als toenmalig schepen voorstander was voor een parkeervrije markt, we eindelijk op dit punt gekomen zijn. Bob liet in het mobiliteitsplan ook vastleggen dat de zone van de markt niet tot de N9 moest reiken maar meteen tot de overzijde van de straat.
-
Standpunt openbaar vervoer
Posted by Dirk Wiesé · May 21, 2023 10:26 PM · 1 reaction
De Lijn heeft aangekondigd dat tram 4 vanaf 1 juli tijdelijk wordt vervangen door pendelbussen tussen de Lelieplaats en Zwaantjes. Dit is het gevolg van de slechte staat van de tramsporen op dit traject als gevolg van jarenlange verwaarlozing. De Lijn hoopt de sporen tegen 2025 te vernieuwen, zodat tram 4 weer naar het centrum van Hoboken kan rijden.
Wat is er aan de hand en wat is ons standpunt?
-
Astrid De Bruycker over ‘Buur en Natuur’: “Fijn initiatief mét geweldig resultaat”
Posted by Vooruit Lokaal · May 20, 2023 6:14 PM · 1 reaction
Tussen juli 2021 en december 2022 bracht het project ‘Buur en Natuur’ bijna 300 nieuwkomers en andere Gentenaars samen voor een wandeling in de natuur. Het project is een samenwerking tussen Natuurpunt Gent en Amal vzw, het Gentse lokale inburgeringsagentschap. Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen en voorzitter van Amal, was er bij op het slot- en doorstartfeestje in de Bourgoyen op zaterdag 20 mei 2023, samen met zo’n 40 deelnemers en vrijwilligers van Buur en Natuur.
“Een eenvoudig idee, een subsidie van Samen Aan Zet en mensen samenbrengen die het ook doén: dan krijg je een fijn initiatief zoals dit, mét een geweldig resultaat. Fijn om te zien dat zoveel nieuwkomers ook op déze manier meer en beter Nederlands kunnen oefenen, vrienden maken en hun netwerk uitbreiden. Ik ben blij dat ze dat doen in de natuur. En voor sommigen is het zelfs een opstap naar vrijwilligerswerk. Schitterend!”
Eén nieuwkomer werd zelfs lid van de werkgroep ‘Diversiteit en Toegankelijkheid’ van Natuurpunt, en start in juni bij de Gentse afdeling als ondersteuner Diversiteit en Toegankelijkheid.
-
Blankenberge - Lokaal bestuur faciliteert opleiding tot keukenmedewerker
Posted by Vooruit Lokaal · May 20, 2023 8:00 AM
Het lokaal bestuur Blankenberge blijft inzetten op werkgelegenheid in de stad. Horeca maakt een belangrijk deel uit van het werkgelegenheidsaanbod en daarom ondersteunt de stad de mobiele opleiding ‘keukenmedewerker’ van de VDAB.
-
Blankenberge - Werking restafvalcontainer vereenvoudigt
Posted by Vooruit Lokaal · May 19, 2023 9:18 PM · 1 reaction
Het lokaal bestuur zet al jaren in op ondergrondse (rest)afvalcontainers. Dit om een extra service te bieden waarbij je 24 uur op 7 restafval kan deponeren. Vanaf 15 mei 2023 vereenvoudigt de procedure.
-
Astrid De Bruycker hijst Regenboogvlag én Interseksevlag
Posted by Vooruit Lokaal · May 17, 2023 1:57 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, heeft naar goeie jaarlijkse gewoonte de ‘Regenboogvlag’ gehesen aan het stadhuis op woensdag 17 mei 2023, een klein maar belangrijk symbolisch moment op de ‘Internationale Dag tegen Holebi en Transfobie’.
“Het stadhuis is van en voor álle Gentenaars, op die manier geven we als lokaal bestuur het signaal dat wij vinden dat Gent een stad moet zijn waar iedereen zich altijd en overal veilig moet kunnen voelen, moet kunnen zijn wie die is. Eind 2022 koos het Regenboognetwerk een nieuw thema: ‘Iedereen mee!’ Dat past daar uiteraard perfect bij. Wij gebruiken zelf, als Stad, al enkele jaren de slogan ‘Iedereen anders, allemaal Gent’. Waarmee we dus al langer dan vandaag aangeven dat het voor ons niet uitmaakt wat je afkomst is, je religieuze overtuiging, je seksuele geaardheid – je bent Gentenaar, je hoort er bij, je kan op ons rekenen.”