Complimenten dag
-
Emilie Peeters ontvangt ten stadhuize!
Posted by Vooruit Lokaal · September 28, 2022 9:02 AM · 1 reaction
Emilie Peeters zit sinds eind februari 2022 voor Vooruit in de Gentse gemeenteraad. Voor de raadszitting van maandag 26 september mocht ze geïnteresseerde Gentenaars ontvangen tijdens ‘Te gast op de gemeente- en OCMW-raad’.
Maandelijks komen de 53 gemeenteraadsleden samen in het stadhuis om beleidszaken te bespreken en beslissingen te nemen. “Iedereen kan komen kijken en luisteren, maar als ‘gast van de gemeenteraad’ krijg je vooraf een broodje en een introductiefilmpje, en ga je in gesprek met enkele raadsleden over hoe alles ‘ineen zit’. Daarna krijg je ook nog eens een rondleiding in het stadhuis door de Gentse Gidsen.”
Een bijzondere ervaring… ook voor Emilie. “Ik vond het fijn om eens te kunnen uitleggen wat dat nu inhoudt, ‘gemeenteraadslid zijn, want ik krijg daar vaak vragen over. Tijdens zo’n bezoek kan iedereen dat eens met zijn eigen ogen zien. ‘Onbekend maakt onbemind’, zeggen ze – wel: ik hoop dat het tegenovergestelde óók waar is. Als burgers beter weten wat er precies gebeurt in de commissies en de gemeenteraad, gaan ze wellicht ook sneller signalen en suggesties doorgeven aan raadsleden die ze kennen. Wij kunnen die dan aanbrengen in de gemeenteraad en bij de collegeleden.”
-
Rudy Coddens over energiecrisis: ‘Vlaamse regering moet verdoeme uit haar pijp komen’
Posted by Vooruit Lokaal · September 28, 2022 8:53 AM · 1 reaction
Uiteráárd op de agenda van de Gentse gemeenteraad op 26 september 2022: de energiecrisis en de gevolgen daarvan op de (Gentse) gezinnen. Rudy Coddens, onze schepen van (onder andere) Sociaal beleid en Armoedebestrijding, lichtte er toe wat het stadsbestuur allemaal doet om de Gentenaars te helpen.
“Eerst en vooral: elk beleidsniveau moet zijn verantwoordelijkheid nemen. En er worden door verschillende overheden ook maatregelen genomen, ik denk aan de middelen uit het federaal energiefonds (in combinatie met de eenmalige bijkomende middelen van PS-minister van Armoedebestrijding Karine Lalieux), aan de BTW verlaging op energie, het uitbreiden van het sociaal tarief en de extra premies. Maar: het moet meer en beter, duurzamer en structureler. Zeker de Vlaamse regering mag nu verdoeme wel stilaan uit haar pijp komen…”
-
VUB-onderzoek stelt discriminatie vast in Kortrijkse huurwoningenmarkt
Posted by Vooruit · September 27, 2022 6:30 PM · 1 reaction
Kortrijk en immosector werken samen aan eerlijkere toegang
Uit een discriminatietoets van de huurmarkt in opdracht van de stad Kortrijk blijkt dat de kandidaten met een Marokkaanse naam gemiddeld 27% minder worden uitgenodigd voor een plaatsbezoek dan kandidaten met een Vlaamse naam. Bij immomakelaars gaat het om 24%, bij private verhuurders zelfs om 67%. Bij homoseksuele koppels werd geen discriminatie vastgesteld.
Kortrijk en de immosector slaan nu de handen in elkaar om de vastgestelde discriminatie aan te pakken, onder meer door specifieke vorming en training voor immomakelaars en student-makelaars in samenwerking met de CIB (confederatie van de immosector) en de hogescholen. Er komt ook een samenwerking rond het Kortrijks Huurgarantiefonds.

-
Première in de CoGent-box: ‘Ekkergem in ’t groen’
Posted by Vooruit Lokaal · September 27, 2022 5:59 PM · 1 reaction
Heuglijk moment voor Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie: ze mocht op dinsdagmiddag 27 september 2022 ‘Ekkergem in ’t groen’ in première voorstellen, het nieuwe project in de CoGent-box. De wat?!
“CoGent staat voor ‘Collectie van de Gentenaar’. De box is een digitale belevingsruimte, die erfgoedobjecten tot leven brengt door verrassende verhalen. De Gentenaars kunnen er hun verleden ontdekken, beleven en delen met anderen. De CoGent-box zal uiteindelijk een permanente plek krijgen in de nieuwe vleugel van Design Museum Gent. Nu reist hij nog rond in Wondelgem, Sluizeken-Tolhuis-Ham en dus ook in Watersportbaan-Ekkergem, waar het vooral over openbaar groen en de landelijke geschiedenis van Ekkergem gaat.”
-
Bouw kribbe in Vredeswijk absoluut nodig
Posted by Ronny Wolfcarius · September 27, 2022 4:37 PM · 1 reaction
De bouw van een kinderopvang voor 36 kinderen en veertien nieuwe sociale woningen zorgt in de Vredeswijk in Lembeek al maanden voor beroering. De bewoners maakten gebruik van het initiatiefrecht op de gemeenteraad om hun ongenoegen te uiten. Ze zeggen zich niet gehoord te voelen.
Volgens de bewoners is de kribbe buiten proportie. Ze vragen zich ook af waarom hier geen mobiliteitsstudie uitgevoerd werd. De bewoners van de wijk stellen zich ook nog steeds vragen over de geplande veertien woningen, terwijl er een aantal leeg staan.
-
Rudy Coddens over ‘herfstbooster’: ‘Al 35.000 prikken gezet!’
Posted by Vooruit Lokaal · September 26, 2022 6:12 PM · 1 reaction
Ons gemeenteraadslid Emilie Peeters vroeg tijdens het ‘Vragenuurtje’ voor de gemeenteraad van 26 september aan Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid, hoe het zit met de vaccinaties in Gent. “Ik vind dat zo veel mogelijk Gentenaars zich moeten laten vaccineren, om zichzelf en anderen te beschermen. Corona is immers nog niet weg, ook al lijkt dat zo… Ik vroeg daarom aan Rudy of iedereen al uitgenodigd is voor de ‘herfstbooster’ en of men effectief een vernieuwd vaccin kan aanbieden? En vooral: wat de respons is tot nog toe, en of die verschillend is per leeftijdsgroep?”
-
Astrid De Bruycker lanceert 2RUN: sporten en tegelijk Nederlands leren
Posted by Vooruit Lokaal · September 26, 2022 9:52 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Welzijn en voorzitter van het lokale inburgeringsagentschap IN-Gent vzw, heeft op zaterdag 24 september 2022 het nieuwe buddyproject ‘2RUN’ voorgesteld. Ze deed dat, niet toevallig, in natuurgebied de Gentbrugse Meersen. “2RUN is een project waarbij anderstalige nieuwkomers samen met Gentenaars door de stad joggen en zo Nederlands leren. Het is een gezonde, ontspannende en uitdagende manier om elkaar, de stad en onze parken en natuur te leren kennen. Al 12 duo's doen mee.”
Het nieuwe project is een samenwerking tussen IN-Gent en sportorganisator Sportaround, die begeleiders/-sters mee stuurt. Het draait zo goed als uitsluitend op vrijwilligers en krijgt daarvoor subsidies van de Stad Gent. Een duo bestaat telkens uit een anderstalige nieuwe Gentenaar en een sportieve andere inwoner. Vijf maanden lang gaan ze regelmatig samen joggen.
-
Astrid De Bruycker over 25 jaar De Sporen: ‘Samen mensen over drempels helpen’
Posted by Vooruit Lokaal · September 26, 2022 9:20 AM · 1 reaction
Op vrijdag 23 september 2022 vierde Compagnie De Sporen haar 25ste verjaardag. De Sporen, gevestigd in een oude school in de Maïsstraat (Bloemekeswijk), is een centrum voor arbeidsmatige activiteiten, arbeidscoaching en loopbaanbegeleiding voor mensen met een psychische problematiek.
Astrid De Bruycker, onze schepen van Welzijn, was er bij op het feest. Ze sprak er de genodigden toe. “Er zijn drie goeie redenen waarom ik hier vandaag mee op het podium sta: om Compagnie De Sporen een gelukkige verjaardag te wensen, om De Sporen te danken voor de fijne samenwerking met verschillende stadsdiensten… en ‘uit curieuzeteit’. Want ik kende De Sporen al, maar zeer oppervlakkig. Ik kom op 25 november nog eens langs voor een werkbezoek, maar ik wou hier toch vandaag óók al zijn.”
Bij Compagnie De Sporen worden zo’n 120 mensen per jaar begeleid. “Dat maakt voor al die mensen een wereld van verschil. Een aanpak op maat van elk individu, met aandacht voor de eigenheid van elke mens en diens talenten, om iedereen over de drempels te helpen. Drempels naar werk, naar zorg, naar financiële tegemoetkomingen… Het zíjn er nogal wat, voor mensen die niét zomaar hun weg vinden in onze samenleving en onze bureaucratie.”
Activering is de basis, jazeker, maar altijd krachtgericht, en met medezeggenschap. “Dat doen wij bij de Stad ook. Als we beleid maken en projecten opzetten voor doelgroepen, dan luisteren we eerst naar wat de noden zijn. We houden de mensen betrokken gedurende de ganse rit, om samen te evalueren en bij te sturen als het nodig is. Onder het motto ‘Niets voor of over ons, zónder ons’. Dat is fundamenteel, daar heeft iedereen recht op.”
-
De stad is geen racebaan 🏁❌
Posted by Vooruit District Antwerpen · September 23, 2022 5:34 PM · 1 reaction
Wie in Antwerpen-Noord woont of komt, kent het ergerlijke fenomeen: wegpiraten die de straten omtoveren tot een racebaan.
Vooral tijdens de zomermaanden wordt de buurt getroffen door dit
roekeloos rijgedrag. Asociaal, storend, en vooral ... levensgevaarlijk.
Daarom voerden wij actie aan de Kerkstraat. 👇 -
Vlaamse regering, wanneer help je de Vlamingen eindelijk met hun factuur?
Posted by Conner Rousseau en Hannelore Goeman · September 23, 2022 9:38 AM · 1 reaction
Steeds meer Vlamingen vragen zich af hoe ze het einde van de maand halen. En hoewel de Vlaamse regering 1,2 miljard euro verdient aan de stijgende inflatie, verlaagt zij de energiefactuur nauwelijks. De reden? De begroting vindt ze belangrijker dan de factuur verlagen. Laat die 1,2 miljard integraal terugvloeien naar de mensen, schrijven Conner Rousseau en Hannelore Goeman.