Complimenten dag
-
IN DE PERS: Schepen El Ouakili: “Kinderopvang is veel te belangrijk om alleen aan Vlaanderen over te laten”
Posted by Vooruit Hasselt · October 02, 2023 11:51 AM · 1 reaction
Afgelopen weekend verscheen in Het belang van Limburg volgend artikel van journalist Ruben Steegen:
Rheia, Kamiel, Charlotje … Hasselts schepen voor Kinderopvang Habib El Ouakili (Vooruit) rolde het afgelopen jaar van de ene kinderopvangcrisis in de andere. “Als stad loop je bij een sluiting constant achter de feiten aan omdat we te weinig bevoegdheden krijgen.” El Ouakili roept de Vlaamse regering op om meer armslag te geven aan steden en gemeenten.
De beslissing van Vlaanderen om 270 miljoen euro extra te investeren in kinderopvang kon maandag op luid applaus rekenen in het Vlaams Parlement, maar bij Habib El Ouakili heerste allesbehalve een feeststemming. “Uiteraard is elke cent extra meer dan welkom, maar er moet dringend iets veranderen aan de organisatie van kinderdagverblijven willen we de sluitingen van crèches een halt toeroepen.”
El Ouakili weet waarover hij spreekt. Sinds 2022 verdwenen in Hasselt 150 opvangplaatsen in de niet-inkomensgerelateerde kinderdagverblijven en bij onthaalouders. Er kwamen slechts vijftig plaatsen bij. “Vandaag zitten we in Hasselt met wachtlijsten tot eind 2024 en wij zijn lang geen uitzondering.”
Sinds de sluiting van het Hasseltse kinderdagverblijf Rheia in november 2022 is Habib als bevoegd schepen eigenlijk non-stop op zoek naar extra opvang in zijn stad. Begin september van dit jaar kwam daar de sluiting van kinderdagverblijf Kamiel bovenop. Opnieuw zaten 35 kindjes van de ene op de andere dag zonder opvang. De toekomst oogt somber, met donkere wolken boven kinderdagverblijf Charlotje. Ook Het Zonnetje in Stevoort staat sinds kort onder verhoogd toezicht van het agentschap Opgroeien.
Geen middelen
“Telkens opnieuw komen ouders na een sluiting bij de stad aankloppen, maar we hebben nauwelijks de middelen en bevoegdheden om extra plaatsen te creëren”, zucht Habib. Volgens de schepen heeft Vlaanderen deze crisis zelf in de hand gewerkt toen het in 2019 besliste om het aantal begeleiders per kind te verhogen. “Op heel korte termijn kwam er capaciteit bij, maar daardoor steeg de werkdruk en daalde de kwaliteit van de zorg. Uitgebluste medewerkers stapten uit de sector, crèches kregen negatieve inspecties omdat ze met te weinig personeel zaten … Er is in 2019 een perfecte storm gecreëerd waardoor vandaag de ene na de andere crèche de deuren sluit. De klappen vallen vooral in de hoek van de niet-inkomensgerelateerde initiatieven, die al jaren ondergefinancierd zijn.”
Handen en voeten
Dat laatste pakt Vlaanderen vanaf 2024 aan met 270 miljoen euro extra middelen, maar volgens de Hasseltse schepen is er naast extra centen dringend nood aan een verschuiving van bevoegdheden van Vlaanderen naar het lokale niveau. “Als schepen van Kinderopvang ben je door Vlaanderen aan handen en voeten gebonden”, vertelt El Ouakili. “Je hebt de ouders, de crèches en het Agentschap Opgroeien. Een lokaal bestuur heeft in die driehoeksverhouding nauwelijks iets te zeggen. Nochtans is dat gebrek aan lokale ondersteuning de oorzaak van heel wat problemen. De afstand tussen het agentschap en de crèches is veel te groot. Wij zouden op lokaal vlak een veel doortastender beleid kunnen voeren als we daar de middelen en bevoegdheid voor krijgen. Net zoals we die wel hebben voor de buitenschoolse kinderopvang. Die aanpak werkt. Met onze lokale kennis in domeinen als armoedebestrijding, onderwijs, jeugd, woonbeleid en vergunningen zouden we de crèches veel beter kunnen ondersteunen.”
Privacy
De schepen heeft aan den lijve ondervonden hoe machteloos hij stond na de sluitingen van Rheia, Charlotje en Kamiel. “Ouders zaten met de handen in het haar, maar wij kregen als stad niet eens de lijsten met namen van getroffen gezinnen. Je wilt niet weten hoe lang het bij Kamiel heeft geduurd voordat we precies wisten hoeveel kinderen opvang nodig hadden. Maar tegelijkertijd komen er wel boze mails en telefoons binnen van ouders en familieleden die vinden dat de stad hen in de steek laat. Ik heb nu een aantal acute sluitingen meegemaakt en telkens loop je als stad achter de feiten aan. Dat is ontzettend frustrerend, want als lokaal bestuur hebben we de kennis in huis om snel te schakelen. Daarom mijn vraag aan Vlaanderen om ons die bevoegdheden te geven. Kinderopvang is veel te belangrijk om alleen aan Vlaanderen over te laten. Geef meer daadkracht aan de lokale besturen.”
-
Astrid De Bruycker over verbouwingen De Koer: ‘Trots op plekken zoals deze’
Posted by Vooruit Lokaal · October 02, 2023 10:21 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie en Buurtwerk, heeft op zaterdagmiddag 30 september de nieuwe keuken en het geweldige heringerichte binnenpleintje van ‘De Koer’ in de Meibloemstraat (in het hart van de Brugse Poort) ingehuldigd.
“Ik ben hier ‘kind aan huis’ geweest toen hier nog een wijkafdeling van Vooruit (toen sp.a) zat. Meer dan 100 jaar geleden is alles hier ontworpen door Ferdinand Dierkens, de architect die ook het prachtige ‘Ons Huis’ (op de Vrijdagmarkt) en De Vooruit (het gebouw dus) heeft ontworpen. Déze verbouwingen, die hadden iets méér voeten in de aarde… Daar kwam ‘een klein viruske’ tussen. Maar kijk, ook dát is gelukt. Met vereende krachten, alweer. De Stad Gent heeft daar haar rol in gespeeld, maar de grote groep vrijwilligers, die hebben het gedáán, weliswaar bijgestaan door professionelen. Proficiat!”
-
Rudy Coddens stelt ‘Troostbrievenbus’ voor
Posted by Vooruit Lokaal · October 02, 2023 9:59 AM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Sociaal Beleid, heeft op vrijdagmiddag 29 september 2023 – net voor de start van de ‘Tiendaagse van de Veerkracht’ op 1 oktober - een eerste ‘Troostbrievenbus’ ingehuldigd, in de Justus de Harduwijnlaan in de Tolhuiswijk.
“Het toeval wil dat ik eergisteren nog een tweede ‘troostplek’ heb ingehuldigd, in Zwijnaarde. Dit is een mooie variante. Je hebt mensen die troost vinden in de nabijheid van anderen, maar je hebt ook mensen, jong en oud, die het verdriet als het ware ‘van zich af willen schrijven’ of een tekening willen maken – en die discreet ergens kwijt willen, bij een luisterend oor (een ‘lezend oog’ in dit geval) van iemand die daar even discreet mee omgaat.”
-
Ginne ijle , nu Vooruit!
Posted by Kjell Coel · October 02, 2023 9:35 AM · 1 reaction
Vandaag geeft de afdeling Vooruit Tienen het startschot voor haar pré-campagne voor de verkiezingen van 2024. De beweging wil volgend jaar het verschil maken met een programma op maat van de Tienenaars en de echte problemen van hun stad.
Vooruit wil dat samen met de Tienenaar doen en daarom mag elk huis in Tienen de komende maanden een bezoek van ons verwachten. Op die manier wil de beweging van alle bewoners te weten komen waar hun specifieke bezorgdheden liggen en haar programma daarop afstemmen. Daarnaast krijgt de Tienenaar ook de mogelijkheid zelf mee te werken en denken aan het Tienen van morgen in een aantal ‘Idee Cafee’s’.
-
Oostende. Fractieleider Jeroen Soete over de leegstandstaks
Posted by Vooruit Oostende · September 30, 2023 8:14 PM · 1 reaction
OPINIE Fractieleider Jeroen Soete:Fractieleider Jeroen Soete in een reactie op volgende VRT-artikel: Anthony uit Oostende krijgt boete van 112.500 euro voor vervallen boerderij in achtertuin: "Viel bijna flauw toen ik het hoorde" -
4 nieuwe zaken dankzij 'Win je winkel'
Posted by Bertrand Demiddeleer · September 30, 2023 8:05 PM · 1 reaction
'Win je winkel', een wedstijd uitgeschreven door de stad waarbij een aantal ondernemers een jaar lang een pop-up winkel kunnen uitbaten, leverde 4 nieuwe winkels op.
-
Oostende. Ondersteun het onkruidvrij houden van de stoep
Posted by Vooruit Oostende · September 30, 2023 7:50 PM · 1 reaction
VOORUIT OOSTENDE WIL ONDERSTEUNING IN HET ONKRUIDVRIJ HOUDEN VAN DE STOEP.
Het stadsbestuur van Oostende stelt de eis aan zijn inwoners om het onkruid te verwijderen van het stuk stoep dat grenst aan de woning die ze betrekken en dit tot in de goot toe! Het communiceert dan ook op deze manier en dreigt met boetes als niet wordt voldaan aan deze eis. Gemeenteraadslid Björn Tratsaert deed ook op de gemeenteraad van 26 september 2023 een voorstel om tenminste de mensen die het fysiek moeilijker hebben de kans te geven ondersteuning te krijgen bij het onderhoud van hun stukje stoep.
-
Thérèse Merckx geëerd met straatnaam
Posted by Bertrand Demiddeleer · September 30, 2023 7:21 PM · 1 reaction
Gewezen schepen en voorvechter van democratie en gelijkheid, Thérèse Merckx kreeg een straatnaam naar haar vernoemd.Mevrouw Thérèse Merckx was jarenlang gemeenteraadslid en schepen in de gemeente Lembeek voor de fusie van gemeenten en vanaf 1976 in Groot-Halle. -
Kalmthout - Moeten Suske en Wiske vertrekken?
Posted by Vooruit Kalmthout · September 30, 2023 5:49 PM · 1 reaction
Kalmthout pakt altijd trots uit met zijn bekendste figuren Suske en Wiske. Maar hoe lang nog?
Het museum (het woonhuis en werkplaats van Willy Vandersteen) aan de Beauvoislaan staat al te koop! De provincie stopt er mee per 1 januari 2025 als er tegen dan geen overnemer is. Ze liet het gebouw in 2019 nog helemaal vernieuwen; het besluit kwam dan ook totaal onverwacht.
-
SOS Marokko-Libië
Posted by · September 30, 2023 4:52 PM
Gemeentebestuur Willebroek weigert humanitaire hulp aan Marokko en Libië
Op de Willebroekse gemeenteraad van september speelde zich een bizar schouwspel af. Het college van burgmeester en schepenen stemde een vraag van Vooruit, om steun te geven aan de slachtoffers van de aardbevingen in Marokko en Libië, weg.