Complimenten dag
-
In aanloop naar Suikerrock dringend onderhoud nodig aan Station Tienen
Posted by Kjell Coel · July 25, 2022 9:56 PM · 1 reaction
Komend weekend gaat het vierdaags festival Suikerrock door en zullen tienduizenden mensen afzakken naar Tienen. Met de wagen of met de trein richting Tienen komen. Maar het station in Tienen ligt er op dit moment en dit sinds meerdere maanden/jaren zeer bedenkelijk bij. Het onkruid tiert er welig over de sporen. Het stationsgebouw is in zeer slechte toestand en lijkt wel bouwvallig. In aanloop naar een weekend waarbij zoveel mensen hier zullen passeren is dit eigenlijk ontoelaatbaar. Er gebeurt geen enkel dagelijks onderhoud door de NMBS. Het lukt Stad Tienen bovendien maar niet om de NMBS blijvend op haar verplichtingen te wijzen.
-
Trage wegen
Posted by Vooruit Hasselt · July 18, 2022 4:37 PM · 1 reaction
Een avontuurlijk wandelpad in de vallei van Herk en Mombeek en een veilige, groene route naar school in Kuringen Centrum. “Dit zijn maar enkele ambities die we hebben bij het creëren van een tragewegennetwerk”, vertelt Schepen van Mobiliteit en stadsontwikkeling Marc Schepers. “Nu de inventarisatie van de wegen achter de rug is, werken we verder aan een gedragen toekomstvisie met concrete actieplannen.” De effectieve uitvoering van de terreiningrepen met betrekking tot de uitbouw van het tragewegennetwerk start in 2024.
Onder leiding van schepen van mobiliteit Marc Schepers werkt de stad Hasselt aan een tragewegennetwerk. “Overal in Hasselt vind je trage wegen. Denk aan openbare paden, fietsverbindingen, veldwegen of doorsteekjes. Sommige worden niet frequent gebruikt, andere zijn in de loop der jaren in de vergetelheid geraakt”, aldus de schepen. “Deze wegjes en paden vormen nochtans dé ideale en veilige routes voor wandelaars en fietsers. Het was dus de hoogste tijd om hier een visie voor uit te werken.”
In 2020 werd gestart met de inventarisatie van deze wegen. “We identificeerden ondertussen zo’n 338km aan trage wegen. Er wordt nu onderzocht hoe we ze best met elkaar kunnen verbinden zodat ze een stadsbreed netwerk vormen. Daar zijn natuurlijk terreiningrepen voor nodig. Zo zullen sommige paden verbeterd, hersteld of zelfs verplaatst moeten worden.”
Veilige verbindingen in en tussen wijken
Schepers wil met dit plan sterk inzetten op veilige, groene fiets- en wandelpaden in de verschillende wijken. “Het is namelijk belangrijk dat in deze drukke woonkernen veilige routes naar school – én naar andere buurtfuncties - ontwikkeld kunnen worden. Door al deze wegen te verbinden, zorgen we bovendien voor extra groene ontmoetingsplekken en speelruimtes.”
Een aantal trage wegen die gelegen zijn in woonkernen werden reeds meegenomen in de verschillende mobiliteits- en buurtontwikkelingsplannen. “Zo wordt in Kuringen Centrum een veilige doorsteek vanuit het Prinsenhof naar de toekomstige groene dorpskern gerealiseerd. Het wordt de ideale route naar school. Ook in Runkst willen we de verschillende groene plekken met elkaar verbinden.” Een ander voorbeeld is het functionele fietspad dat vanuit Hasselt Centrum, via Runkst door Kermt zal lopen.
Vallei van Herk en Mombeek
Natuurlijk kijkt de stad Hasselt verder dan enkel de woonkernen. “Ook in de open ruimte en natuur kunnen we acties ondernemen. Door bijvoorbeeld onverharde paden in te schakelen én met elkaar verbinden, kunnen we in de vallei van Herk en Mombeek een mooie wandelroute creëren voor avontuurlijke wandelaars”, aldus Schepers. Een wandelroute die in de toekomst perfect kan aantakken op de GR564 (Loonse Route) en de StreekGR Haspengouw. “Deze kunnen over de gemeentegrenzen heeft voor vele mooie connecties zorgen. Daarnaast kunnen we er ook zorgen voor betere aansluitingen met de nabije woonkernen. Op die manier geraken buurtbewoners vlotter en veiliger tot in de vallei.”
Het project wil verder ook inzetten op de ontwikkeling van wandellussen rondom en tussen kernen en wijken maar ook in het buitengebied. Zo ontstaan er meer mogelijkheden voor recreatie dicht bij huis. Anderzijds kunnen bezoekers verrassende plekken rondom de stad en in de open ruimte ontdekken.
“Tegen het einde van 2023 hebben we een duidelijk beleidskader voor trage wegen ontwikkeld. Een kader dat we steeds zullen koppelen aan onze beleidsplannen. Of het nu gaat over de ontwikkeling van groen, circulatieplannen of buurtontwikkeling”, besluit Schepers
-
Relax-O-Meter doet bewegen
Posted by Vooruit Hasselt · July 18, 2022 2:57 PM · 1 reaction
Bewegen is gezond, daar is iedereen het over eens. Het is dan ook de ambitie van schepen van sport Habib El Ouakili om zoveel mogelijk Hasselaren aan het bewegen te krijgen. “We proberen dit te doen op diverse manieren. Zo proberen we met ons evenement ‘Hasselt Sport’ en onze actie ‘September gratis sportmaand’ zoveel mogelijk inwoners kennis te laten maken met onze sportclubs en ze er naar toe te leiden.” Voor El Ouakili is het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om te bewegen. “Sommige mensen zijn nu eenmaal niet in staat om zich aan te sluiten bij een sportclub, omwille van verschillende redenen. Gelukkig kan bewegen ook al op een leuke en laagdrempelige manier en dat willen we nu zoveel mogelijk promoten.”
Innovatief projecten in samenwerking met studenten
Een nieuw initiatief van de stad Hasselt om het bewegen laagdrempelig en toch attractief te maken, is de Relax-O-Meter. Dit innovatieve project kwam tot in stand in samenwerking met 2 KU Leuven studenten en de Abdijsite Herkenrode. Giete Philips en Claudia Vroonen, 2 voormalige masterstudenten Sportmanagement. “In tijden van Corona werd er veel gewandeld en was er ook een grote interesse in yoga. Toen we in school een project moesten uitwerken over innovatie en sport, kwamen we tot het ruwe idee van de Relax-O-Meter.” Om hun project verder uit te werken, viel hun oog viel al snel op Hasselt. “Meer bepaald op de Herkenrode site, een prachtig stukje natuur dat bovendien vlot bereikbaar en toegankelijk is.” Enkele meetings met de Afdeling Sport van de stad Hasselt en de Abdijsite Herkenrode later, was de Relax-O-Meter een feit.
Yoga en stretchoefeningen
De Relax-O-Meter vind je terug tijdens de wandeling langs de Abdijsite Herkenrode in de vorm van plaatjes die een QR-code bevatten. “6 plaatjes in totaal”, verduidelijkt El Ouakili. “Eens je de QR-code met je smartphone scant, vind je 3 verschillende oefeningen terug. Fysieke oefeningen zoals yoga of stretch oefeningen, maar ook ademhalingsoefeningen, steeds duidelijk uitgelegd via een filmpje.” Elke oefeningen is uitgeschreven in verschillende niveaus (makkelijk, intensief en een kinderversie), zodat je als wandelaars zelf kan kiezen. “De oefeningen van de kinderen werden voorzien van een leuke dierenthema, zodat de wandeling dé perfecte gezinsuitstap wordt.” Als de Relax-O-Meter aanslaat, bekijk de Hasseltse sportdienst om het aantal QR codes en oefeningen uit te breiden.
-
Langste Toog en Stubru presentator bestrijden eenzaamheid bij Hasseltse jongeren
Posted by Vooruit Hasselt · July 18, 2022 2:27 PM · 1 reaction
Eind 2020 organiseerde de stad Hasselt een bevraging bij jongeren over hun mentaal welbevinden. “De resultaten van de bevraging waren ontnuchterend: Hasseltse jongeren gaven aan vermoeid en gedemotiveerd te zijn en moeite te hebben met stress (49%)”, stelt Schepen van jeugd Habib El Ouakili. “Dit was natuurlijk in volle corona tijd, maar toch gaven jongeren aan zich vaker verdrietig (52%) en eenzaam te voelen (42%) en zelfs negatief naar de toekomst te kijken (46%).” Naar aanleiding van deze opvallende resultaten ondernam de stad Hasselt acties. “Onze jongeren zijn de toekomst en we willen natuurlijk al het mogelijke doen om hun welbevinden op te krikken”, klink het bij El Ouakili. ”Er is natuurlijk al een uitgebreid aanbod in Hasselt waar jongeren terecht kunnen. Denk aan instanties als het TEJO, CAW Hasselt, het Overkop-huis, De Serre,.. . Vanuit de stad willen we vooral versterkend werken.”
In eerste instantie werd er daarom een website gelanceerd waarin alle informatie over die beschikbare hulpverlening terug te vinden is. “We wilden daarnaast ook de stap naar de hulpverlener verkleinen door in onze vele blokbars psychologische hulp ter beschikking te stellen.” Dit bleek echter een al stapje te ver voor de jongeren. “We merkten dat de drempel om effectief hulp te zoeken nog heel groot is. Daarom is het belangrijk dat we naast het bekendmaken van de verschillende instanties nu ook de problematieken waar jongeren vandaag mee worstelen meer bespreekbaar maken. We willen jongeren laten zien dat ze heus niet alleen zijn.”
Podcasts
Om enkele belangrijke thema’s uit de taboesfeer te halen, komt de stad Hasselt met 5 podcasts en hieraan gekoppelde events. “In samenspraak met de mensen in het veld werden 5 belangrijke thema’s geselecteerd. Het zijn dus thema’s waar jongeren vandaag echt mee geconfronteerd worden.” Rode draad is ‘mentaal welzijn’, maar er wordt dieper ingegaan op het ontbreken aan zelfvertrouwen, het ervaren van eenzaamheid, het hebben van angststoornissen, alcohol en druggebruik en natuurlijk de drempels naar hulpverlening.
“Via onze podcasts willen jongeren bereiken in hun eigen leefwereld. Het is bovendien een dankbaar medium om een groot publiek te bereiken, dat in alle anonimiteit de podcast kan beluisteren.” De Podcasts zullen geleid worden door Stubru presentator Thomas Michiels, steeds vergezeld door een die ervaringsdeskundige in het thema (denk aan Jaël Ost, RomyCurvy, Xavier Taveirne en Francisco Schuster), een hulpverlener en Hasseltse jongeren. Bij elke podcastaflevering hoort steeds een evenement. “Zo brengen we het thema niet enkel onder de aandacht, maar willen we lotgenoten samenbrengen”, besluit de schepen.
Meer informatie over de campagne en inschrijvingen voor evenementen op www.hasselt.be/cavacava
- Praktische informatie podcasts en evenementen
- Podcast zijn vanaf volgende week te beluisteren op de gebruikelijke podcastkanalen (Spotify, Apple podcasts,..)
Enkele interessante quotes van de eerste podcast over zelfvertrouwen met onder meer plus size Romy Curvy
- “Ik probeer bij bv. daten het te vergelijken alsof je bij de ‘cremerie’ staat en je hebt je favoriete ijsje, je kan niet alle smaken lekker vinden. Dat is hetzelfde met daten of met relaties. Je kan niet iedereen pleasen.”
- “Ik zag vroeger nooit een beeld dat leek op mezelf in de boekjes omdat ik een dik meisje was. Als je jezelf nu op sociale media niet kan herkennen in het lichaamsbeeld word je onzeker.”
- “Om me beter te doen voelen, durf ik soms wel eens in de spiegel te kijken, en dan écht te kijken naar mezelf. En dan denk ik: damn, daar staat eigenlijk best wel een vamp.”
- “Het moet niks problematisch zijn waarvoor je hulp zoekt. Het mag een klein ‘kutmomentje’ zijn waarover je gaat babbelen. Veel mensen vinden het een grote stap voor een klein probleem maar je mag kleine problemen ook als groot beschouwen
- Evenementen:
1.Zelfvertrouwen – “Zijt ma zeker!”
“Een thema van alle tijden en van alle leeftijden. Kinderen en jongeren in het bijzonder hebben mede door de invloed van sociale media veel last van een negatief zelfbeeld”, stelt de schepen. Naast een podcast zal er op woensdag 29 juni (14u-18) een hele themanamiddag georganiseerd worden in De Serre. “Doel is om onze jongeren via verschillende workshops en TED-talks laten werken aan hun zelfbeeld. Denk aan yoga of paaldansen maar ook andere activiteiten om je zelfvertrouwen te boosten komen aan bod.” Op het Molenpoortplein komt een bed te staan waarop mensen aan ‘pillow talk’ kunnen doen en worden zo extra toe geleid naar De Serre.
2.Eenzaamheid – “De Langste Toog”
Uit de enquête bleek dat jongeren zich eenzaam voelden. “Om dit te counteren, organiseren we op donderdagavond 25 augustus (18u30-22u30) ‘De Langste Toog’. De naam zegt het zelf, een lange toog in de Dokter Willestraat waaraan we een soort vriendschappen -speeddating koppelen.” Hapjes en drankjes worden verzorgd door de lokale horeca.
3.De Drempels naar hulpverlening.
“Veel kinderen en jongeren kennen hun weg nog niet in het hulpverleningslandschap, of ervaren hier te veel drempels om de stap te nemen.” Via een educatief spel wil de Stad Hasselt daarom jongeren in school op een speelse manier laten kennis maken met de verschillende organisaties in Hasselt. Deze actie staat gepland voor september
4.Angst – “Je bent meer dan je angsten”
Een problematiek die de laatste jaren meer en meer naar voren komt is angststoornis. “Zo’n stoornis uit zich op verschillende manieren en bestaat dus in verschillende vormen. Hierdoor zijn er vele jongeren die met deze problematiek kampen.” De hele maand oktober in daarom teken staan van angst. “Omdat het zo’n complex thema is, houden we het niet bij een activiteit. De hele maand oktober geven we tips en tricks via een sociale media challenge.” Eén van de gebruikte methodieken is namelijk om stap voor stap jezelf te confronteren met je angst om ze zo minder groot te maken. We willen jongeren dan ook via onze kanalen stimuleren om hiermee aan de slag te gaan. Hiervoor vragen we hulp aan het Angstcentrum van Lanaken.
5.Alcohol en drugs – “high on life”
Net zoals het thema zelfvertrouwen, is ook dit een problematiek die bij elke generatie terug komt: hoe ga je om met experimenteergedrag en hoe ver kan je hierin gaan? “Om dit thema bespreekbaar te maken, willen we in de maand november ex-gebruikers laten getuigen over hun ervaringen en de impact van hun verslaving op hun leven.” In combinatie met een muziekaanbod, wil de stad het thema minder beladen maken.
-
Diest - Vooruit Diest vraagt versoepeling toegang Halve Maan tijdens snikhete dagen
Posted by Ronny Wolfcarius · July 15, 2022 4:24 PM · 1 reaction
'Er staan ons enkele snikhete dagen te wachten, met temperaturen boven de 30°.
We weten allemaal heel goed dat afkoeling bij dergelijke temperaturen zeer belangrijk is.' zegt Vooruit raadslid Carina Jankowski.
'Die afkoeling zou de Diestenaar perfect kunnen vinden in het frisse zwemwater van ons openluchtbad op de Halve Maan. Ware het niet dat het dagelijks aantal toegangstickets nog steeds beperkt is tot 1.600. Daarom verstuurde ik namens onze Diestse Vooruit fractie een mail naar de burgemeester en het schepencollege waarin we aandringen om op zeer korte termijn in overleg te gaan met de bevoegde gedeputeerde Schevenels (Open Vld).' aldus Jankowski.
Vooruit Diest vraagt om de toegangsvoorwaarden en het dagelijks toegelaten aantal bezoekers voor de Halve Maan aan te passen.
-
Rudy Coddens stelt likeur voor: ‘Perfect opstapje naar de Gentse Feesten’
Posted by Vooruit Lokaal · July 14, 2022 5:46 PM · 1 reaction
Bijzondere opdracht voor Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid en Zorg: hij heeft op donderdag 14 juli de ‘RamenStropke-likeur’ voorgesteld in het woonzorgcentrum Ramen&Poel. “Zonder twijfel één van de leukste uitnodigingen van de afgelopen jaren…” lacht Rudy. “Een perfect opstapje, voor we eventjes ‘de riem afleggen’ en ons in de Gentse Feesten storten. Een fantastisch project vooral. Ten eerste: heel dat project is van A tot Z 100% ontwikkeld door de bewoners van het woonzorgcentrum. Van brainstorm tot etiket, van naam tot smaak… Dat is heel straf.”
-
Gentse Feesten krijgen label ‘Toegankelijk event’: ‘Erkenning van jarenlange inspanningen’
Posted by Vooruit Lokaal · July 13, 2022 4:59 PM · 1 reaction
Na het Lichtfestival krijgen nu ook de Gentse Feesten voor het eerst het label ‘Toegankelijk event’ van Inter Vlaanderen (het expertisecentrum in toegankelijkheid). Daar is Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, behoorlijk trots op.
“De Feesten zijn zo veel mogelijk rolstoeltoegankelijk, er is toegankelijk sanitair, ringgeleiding voor slechthorenden, een infopunt voor personen met een handicap, er zijn Inter-vrijwilligers aanwezig, enzovoort. Op verschillende domeinen wordt intensief samengewerkt tussen de toegankelijkheidsambtenaren, verschillende stadsdiensten, pleinorganisatoren, Inter en TrivVelo. Zowel tijdens als voor de Gentse Feesten worden de pleinen, samen met ervaringsdeskundigen, gescreend op toegankelijkheid. Zo bouwen we elk jaar verder op: van een tijdelijke toegankelijke tramhalte in de Burgstraat, over een helling naar de pontons op Polé Polé (4 jaar geleden), een verlaagde toog op elk plein (3 jaar geleden) én elk jaar 10 activiteiten die extra toegankelijk worden gemaakt. Dat we nu dit Inter-label krijgen is een mooie erkenning van onze jarenlange inspanningen.”
-
Hasselt maakt komaf met rondslingerende deelfietsen
Posted by Vooruit Hasselt · July 13, 2022 2:35 PM · 1 reaction
“Alle Hasselaren én bezoekers van onze stad moeten zich veilig, gemakkelijk en efficiënt kunnen verplaatsen in Hasselt”, stelt schepen van Mobiliteit Marc Schepers. “Maar gezien de alsmaar toenemende verkeersdrukte kunnen we ons mobiliteitsbeleid niet langer enkel afstemmen op de auto maar moeten we alle vervoersmodi promoten én zo goed mogelijk op elkaar afstemmen. Dit zal de verkeersdoorstroming en de leefbaarheid van onze stad alleen maar ten goede komen. Omdat er minder CO2 de lucht in wordt gestuurd, zal ook onze luchtkwaliteit verbeteren.”
De stad Hasselt zet om die redenen ook sterk in op deelmobiliteit. “We hebben al enkele deelwagens op ons grondgebied ter beschikking. Om iedereen de mogelijkheid te geven zich op een vlotte én goedkope manier te verplaatsen, willen we vanaf 2023 ook elektrische deelfietsen aanbieden in onze stad.”
Vaste fietsstations
Om komaf te maken met de huidige problematiek van de rondslingerende deelfietsen, bekijk de stad of het principe van de ‘docking stations’ kan worden toegepast. Schepers: “Verschillende vaste fietsstations, waar je op een simpele manier een fiets kan uitlenen en kan terugbrengen.” Een principe dat reeds wereldwijd gebruikt wordt, van Miami tot Antwerpen. “De nieuwe deelfietsen zullen uiteraard aangeboden worden in de 22 Mobipunten die we voorzien (Cfr. vervoersknooppunten waar verschillende vervoerswijze samen komen en waar reizigers van het ene vervoersmiddel naar het andere kunnen overschakelen om op hun eindbestemming te geraken). Maar omdat we willen dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van deze deelfietsen, voorzien we bijkomende stations.” De stad Hasselt selecteerde in totaal zo’n 40 locaties. “Het merendeel van de stations zal gevestigd zijn in de binnenstad en binnen de grote ring. Daarnaast definieerden we natuurlijk enkele belangrijke hotspots zoals Corda Campus, Park H, Domein Kiewiet, Campus SalvatorZiekenhuis en Kinepolis.”
Elektrische steps
“Momenteel loopt ook een proefproject met elektrische deelsteps in onze stad. Hoewel populair in andere steden hebben we toch een bezorgdheid omtrent de veiligheid en willen we eerst weten of en hoe we dit op een veilige manier kunnen implementeren in onze stad”, aldus Schepers. Via Mobicon (Cfr. Het proefproject met een beperkt testpubliek) bieden de stad Hasselt momenteel op 6 locaties in de stad al elektrische steps aan. “We monitoren volop het gebruik, het comfort en de veiligheid van de steps. Bij een positieve evaluatie is het de bedoeling om ook de elektrische step aan te bieden in Hasselt.”
Schepers mikt op begin van volgend jaar om de eerste fiets- en stepstations te installeren. “We hadden gehoopt dit vroeger te kunnen doen én in samenwerking met de stad Genk. In een eerste gezamenlijke bevraging van de markt, voldeed helaas geen enkele aanbieder aan onze eisen. Na het verder verfijnen van onze visie, bleek dat omwille van de verschillende klemtonen die zowel wij als de stad Genk vooropstelden, het juridisch niet mogelijk was om samen op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier.” Beide steden gaan dus nu alleen door. “Bijzonder jammer natuurlijk, maar we blijven mogelijke samenwerking met de stad Genk initiëren.”
-
Op 11 juli met vertrouwen naar de toekomst kijken
Posted by Bertrand Demiddeleer · July 12, 2022 3:30 PM · 1 reaction
Deze 11 juli-viering geeft mij de mogelijkheid om eens diepgaander te bezinnen over de toekomst van onze stad. Wat voor stad wensen we en waar willen we met onze stad naar toe, rekening houdend met de bijzondere situatie van de regio Halle-Vilvoorde en met het feit dat we de meest Zuidelijke stad van Vlaanderen zijn. Met andere woorden, wat is de identiteit van onze stad en hoe wensen we dat deze evolueert.
-
Een geslaagde Zomerdrink
Posted by · July 12, 2022 10:57 AM
Wat een heerlijke fietstocht en zomerdrink, het was fijn jullie allemaal weer te zien. Bedankt om te komen, geniet van de zomer!
