Complimenten dag
-
Extra kinderopvang in Hellegat
Posted by Peter Maene · October 14, 2022 2:41 PM · 1 reaction
Sinds 1 september 2022 heeft Turnhout in buurt Hellegat een bijkomende locatie voor buitenschoolse kinderopvang. Eind juni sloot het stadsbestuur een akkoord met Freinetschool de Regenboog in de Tijl- en Nelestraat om zo de vraag naar extra kinderopvang vorm te geven. “In deze buurt was er al langer nood aan extra opvangplaatsen. De realisatie hiervan stond dan ook met stip aangeduid in ons meerjarenplan”, zegt schepen Jan Van Otten.
-
Rudy Coddens over e-inclusie van senioren: “Speerpunt in ons beleid”
Posted by Vooruit Lokaal · October 13, 2022 5:12 PM · 1 reaction
In januari 2021 kaartte de Gentse Stedelijke Seniorenraad de talrijke uitdagingen aan die de digitalisering van onze samenleving met zich meebrengt voor (sommige) ouderen, in een spontaan advies aan het stadsbestuur. Daar ging Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, mee aan de slag… voor zover dat nog nodig was.
“De digitale kloof dichten bij Gentse burgers is een speerpunt in ons beleid. We hebben dan ook een zeer ruim aanbod aan acties. Onze elf lokale dienstencentra zijn cruciale partners: met vrij te gebruiken computers (‘surfpunten’) en een breed aanbod van cursussen zetten ze zich al jaren in voor e-inclusie bij de oudere generaties. De cursussen evolueren mee met de nieuwe trends of noden, zoals leren werken met de smartphone, veilig surfen op het internet, en het gebruik van Itsme en Spotify. Aanvullend werken ze projecten op maat uit voor de meest kwetsbare ouderen of verwijzen ze door naar het bestaande aanbod.”
-
Rudy Coddens breidt Energiecel OCMW uit
Posted by Vooruit Lokaal · October 13, 2022 5:05 PM · 1 reaction
De ‘Energiecel’ van het OCMW Gent krijgt steeds meer vragen van Gentenaars over de enorme stijging van de energieprijzen en hoe daar mee om te gaan. Logisch, in tijden dat het financieel voor veel meer mensen al moeilijk is. Rudy Coddens, onze schepen van Armoedebestrijding en voorzitter van het OCMW, liet daarom meteen twee tanden bij steken.
“We hebben daar inderdaad zeer snel op geanticipeerd. We hebben de Energiecel uitgebreid met vier personeelsleden, een stijging in personeelsbezetting van 35%. Er werden in april 2022 al twee extra maatschappelijk werkers aangeworven voor energievragen die in de welzijnsbureaus toekomen. Vragen van burgers die reeds door het OCMW begeleid worden komen immers daar terecht. Vragen van andere mensen worden opgenomen in de Energiecel.”
-
Astrid De Bruycker beloont 1.500ste deelnemer aan omstaandertrainingen
Posted by Vooruit Lokaal · October 13, 2022 4:00 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, mocht op donderdagmiddag 13 oktober 2022 al de 1.500ste deelnemer aan de gratis omstaandertrainingen van de Stad Gent belonen met een mand Gentse lekkernijen. De deelnemer zat in de groep personeelsleden van kunstschool KASK, die training kreeg van Marijke van vzw IN-Gent. Bovendien wil nu ook de Vlaamse overheid volgend jaar 5.000 Vlamingen opleiden naar Gents voorbeeld, met de Stad Gent als ‘mentor’ van andere steden en gemeenten.
“We zijn de eerste stad die inzet op gratis trainingen in zo veel mogelijk sectoren, als onderdeel van ons ‘Actieplan Antidiscriminatie en Antiracisme’. Het is zeer succesvol pionierswerk. In anderhalf uur kan iedereen leren hoe gepast te reageren op racisme, discriminatie, intimidatie en haatspraak. Want te vaak ligt de nadruk op wat het slachtoffer kan en zelfs ‘moet’ doen. Terwijl er ook heel veel mensen getuige zijn van ongepast gedrag. Ook die kunnen een belangrijke rol spelen.”
-
Zo maken we het verschil voor uw gezondheid en koopkracht
2 jaar VivaldiPosted by Ronny Wolfcarius · October 13, 2022 3:01 PM · 1 reaction
-
Hasselaren kunnen een maand lang kennismaken met zelfrijdende shuttle
Posted by Vooruit Hasselt · October 12, 2022 1:13 PM · 1 reaction
Hasselt is de tweede stad in Vlaanderen die een zelfrijdende shuttle test in een publieke omgeving. “Zo’n zelfrijdende shuttle is natuurlijk niet nieuw”, klinkt het bij Hasselts mobiliteitsschepen Marc Schepers, “Maar het is wel de eerste keer dat deze technologie getest wordt in een publieke omgeving, een omgeving met bijzonder veel interactie met andere weggebruikers en verkeersstromen. Het wordt een bijzonder leerrijk proefproject.” Hasselaren kunnen van 17 oktober tot en met 8 november het autonome busje zelf uittesten.
De stad Hasselt is natuurlijk niet aan zijn proefstuk toe als het gaat om vooruitstrevende technieken. “We willen meer dan ooit een proeftuin zijn voor die nieuwe technologieën”, aldus Schepers “Dit proefproject, dat kadert in het ‘EIT Urban Mobility Living LAPT project’ en dus gesteund wordt met Europese middelen, laat ons toe om te ontdekken hoe zo’n autonome bus opereert in een complexe omgeving. Via bevragingen krijgen we bovendien ook een duidelijk zicht op de vele ervaringen van de gebruikers van de shuttle.”
Er wordt natuurlijk niet zomaar getest, de schepen hoopt uiteraard om op termijn dit nieuwe vervoersmiddel in te zetten in zijn mobiliteitsbeleid. “Op basis van onze bevindingen willen we het beleid hieromtrent verder uitschrijven. We hopen deze zelfrijdende shuttle uiteindelijk ook te kunnen inzetten op verschillende plekken. Bijvoorbeeld als een bijkomende last-mile oplossing in onze mobipunten. Maar de technologie zou evenzeer gebruikt kunnen worden in ons stadscentrum om de minder mobiele mensen te vervoeren.” Maar eer het zover is, moeten natuurlijk zowel de technologie als de wetgeving nog een proces doorgelopen. “De wetgeving staat nog in de kinderschoenen, zo is het voorlopig nog steeds verplicht om een veiligheidssteward aan boord te hebben.”
Tussen Park H en de 11de linie
Zo’n veiligheidssteward zal daarom ook aanwezig in het Hasseltse busje, een voertuig van de firma Estste Auvetech. “Dat maakt dat er nog ruimte is voor 7 passagiers. Uiteraard is het ook toegankelijk voor rolstoelen.”
De shuttle zal beschikbaar zijn voor het publiek vanaf 17 oktober en zal een maand lang rijden tussen Park H en de 11de linie site volgens een vaste route. “Aandachtige Hasselaren hebben de shuttle misschien al zien voorbij komen. De afgelopen week werd het busje namelijk losgelaten om een 3D kaart van het traject te maken, het zogenaamde ‘mapping’. Dit is nodig om de shuttle autonoom te kunnen laten rijden.”
In de vastgelegde route zijn er haltes voorzien aan Park H, de 11de liniestraat en de Japanse tuin. De snelheid van het busje is in dit proefproject beperkt tot zo’n 10km/u, dus een enkele rit van 1,3km duurt zo’n 10 minuten. “Het routeschema wordt daarom ingedeeld in 3 vaste blokken van 2uur op weekdagen, tussen 8u en 10u, 12u en 14u en 16u en 18u. Extra momenten kunnen voorzien worden in functie van activiteiten of evenementen.”
Marc Schepers roept nu alle Hasselaren op om de nieuwe technologie zelf te testen en hun feedback achter te laten. “Na een leuke wandeling in Kapermolen Park of de Japanse tuin, kan je even kennis maken en meerijden met de shuttle.”
-
Een begroting voor u, niet de grote vermogens
Eerlijke belasting multinationals, 6% btw op energie permanent en meerPosted by Ronny Wolfcarius · October 11, 2022 4:16 PM · 1 reaction
Onze begroting helpt de lage en middeninkomens, niet de grote vermogens. Wij garanderen de automatische indexering, verlagen uw energiefactuur en investeren in betaalbare zorg. De grote vermogens en multinationals betalen een eerlijke bijdrage tijdens de grootste crisis in decennia.
-
Vooruit Bierbeek schenkt opbrengst eetfestijn aan Ten Desselaer
Posted by Ronny Wolfcarius · October 10, 2022 4:11 PM · 1 reaction
Afgelopen zondag organiseerde Vooruit Bierbeek haar jaarlijkse eetfeest en gratis tombola, met als hoofdprijs een mand vol producten uit de eerlijke handel.
-
Met deze 3 voorstellen redden we mensenlevens
Joris Vandenbroucke strijdt voor veilig verkeerPosted by Ronny Wolfcarius · October 10, 2022 2:00 AM · 1 reaction
Opinie
De bekentenis van Jan Jambon dat hij zijn eigen chauffeur al eens de opdracht geeft om sneller te rijden dan wettelijk toegestaan, deed terecht stof opwaaien. "In plaats van de zware voet van Jambon te vergoelijken met het argument dat iedereen wel eens te snel rijdt, zouden we beter maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat ons verkeer veiliger wordt", stelt Joris Vandenbroucke in dit opiniestuk. -
Wijk In de Kijker: Linkeroever 👀
Posted by Vooruit District Antwerpen · October 09, 2022 6:14 PM · 1 reaction
Het mooiste uitzicht op de skyline van 't Stad mag je dan wel vinden op Linkeroever, toch heeft dit stadsdeel nog zoveel méér te bieden.
Daarom organiseerde Vooruit district Antwerpen een fietstocht langs boeiende plekken op Linkeroever.
We trokken langs locaties en projecten die een maatschappelijke, sociale rol hebben of ... waar het gewoon lekker vertoeven is 😉
Lees meer 👇