Complimenten dag
-
Essense gemeenteraad keurt ambitieus klimaatplan goed
Posted by Helmut Jaspers · March 12, 2023 4:59 PM · 1 reaction
De Essense gemeenteraad keurde op voorstel van milieuschepen Helmut Jaspers (Vooruit) éénparig een ambitieus klimaatplan goed.
‘Het is een open deur intrappen als ik zeg dat de klimaatproblematiek alsmaar hoger op de politieke agenda staat. De recente overstromingen in de Ardennen, de droogte van afgelopen zomer, … De klimaatdoelstellingen zijn niet langer een ver-van-mijn-bed-show. Ook gemeenten hebben hierin als bestuur dat het dichtst bij de inwoners staat een belangrijke rol en verantwoordelijkheid op te nemen. Het feit dat dit plan door de voltallige gemeenteraad werd goedgekeurd is een krachtig signaal”, zegt Helmut Jaspers, schepen van leefmilieu, klimaat en duurzaamheid (Vooruit).
-
Vooruit Tienen vraagt naar huisdieren in woonzorgcentra
Posted by Kjell Coel · March 12, 2023 9:10 AM · 1 reaction
Vijf jaar geleden stelden we met Vooruit Tienen al een samenwerking met AAP vzw voor. Een voorstel dat toen een unanieme goedkeuring kreeg, AAP vzw gaat namelijk met huisdieren aan de slag tegen emotionele eenzaamheid bij senioren. En wie kan daar nu tegen zijn? Naar aanleiding van de samenwerking die de Stad Leuven nu aangaat herhaalde Bart Thomas nogmaals deze vraag in de gemeenteraad.
-
Actie voor betrouwbaar autodelen 🚗
Posted by Vooruit District Antwerpen · March 11, 2023 7:29 PM · 1 reaction
Sinds de invoer van het nieuwe autodeelreglement in Antwerpen afgelopen voorjaar, verloren gebruikers van deelauto’s hun vaste recht op een voorbehouden staanplaats bij hun gekende en vertrouwde aanbieder. Met alle gevolgen van dien: kopzorgen bij gezinnen die rekenen op hun deelwagen. Onze fractieleider Sascha vroeg tot tweemaal toe uitleg aan het districtsbestuur, zonder gevolg. De betaalbaarheid en leefbaarheid van ons district verdient beter. Daarom voerden wij actie aan de deelplaatsen op het Mechelseplein.
-
Vooruit dient klacht in tegen cadeau aan vastgoedontwikkelaar
Posted by Vooruit Ingelmunster · March 11, 2023 9:29 AM · 1 reaction
Vooruit dient een klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen de beslissing van de gemeenteraad van februari om een stuk bebouwbare grond van 40 m² gratis weg te geven aan een vastgoedontwikkelaar. Het bewuste stuk grond ligt in de Kortrijkstraat, waar ontwikkelaar Olin BV 21 luxeappartementen bouwt onder de naam Residentie Margaux. Toen Vooruit-fractieleider Enigo Vandendriessche op de gemeenteraad vroeg waarom het stuk grond gratis weggegeven wordt kon niemand hier een goed argument geven. Zowel Vooruit als CD&V stemden tegen. De partij van de burgemeester keurde het punt wel goed en dus wordt de vastgoedontwikkelaar gratis eigenaar van een cruciaal stukje bouwgrond.
“de facturen zijn voor de burger, de cadeaus voor de vastgoedontwikkelaars”
-
Astrid De Bruycker plant (opnieuw) ‘toekomstboom’
Posted by Vooruit Lokaal · March 10, 2023 3:45 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op vrijdagmiddag 10 maart 2023 opnieuw een ‘toekomstboom’ geplant samen met het Gents Milieu Front, in de groenzone in de Halvemaanstraat in Sint-Amandsberg. Dat zijn bomen die voldoende ruimte krijgen zodat ze minstens 100 jaar onbezorgd kunnen groeien. De tweede reeks toekomstbomen is daarmee klaar. Het afgelopen plantseizoen werden al 119 bomen geplant op 17 verschillende locaties, onder andere in het Cirkelspark (tussen Hoge Weg, Bernadettestraat en Scheeplosserstraat), dat nog verder wordt ingericht als wijkpark, mét centen uit het Wijkbudget.
Al 154.400 bomen extra!
“Het is altijd leuk om de handen uit de mouwen te steken en een boom te planten, een zwarte notelaar in dit geval. Ik ben trots op wat we samen realiseren. Begin 2019 wilden we 90 hectare bos bij planten tegen eind 2024. We zitten nú al aan meer dan 93 hectaren, het meeste in heel Vlaanderen. We hebben al meer dan 154.400 bomen gezet, samen met partners zoals GMF, én met de Gentenaars, zoals in onze geboortebossen.”
-
Vooruit eist maximumfactuur voor secundair onderwijs
Posted by Team Vooruit · March 09, 2023 9:07 AM · 1 reaction
Wie volgend jaar start in het secundair onderwijs, vergelijkt best even op voorhand de prijzen. Uit onderzoek van Vooruit blijkt dat er grote prijsverschillen zijn tussen dezelfde studierichtingen van verschillende scholen. Prijsverschillen die oplopen tot 500 euro. Vooruit legt daarom opnieuw haar eis voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs op tafel. “Je studiekeuze én schoolkeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”, zegt Hannelore Goeman, onze fractieleider in het Vlaams Parlement. “Het is maar logisch dat een school al de nodige handboeken en lesmateriaal voorziet voor leerlingen om de eindtermen te bereiken. En daarvoor moeten ze genoeg werkingsmiddelen krijgen van de Vlaamse Regering.”
-
Oudenburg verwelkomt nieuwe gf(t)-zak
Posted by Vooruit Oudenburg · March 08, 2023 3:48 PM · 2 reactions
Aardappelschillen, koffiefilters, broodresten, ... tot voor kort kwam dit afval voornamelijk in de restafvalzak terecht. Dit organische afval, dat tot 35% van de restafvalzak inneemt, wordt sinds januari 2023 selectief ingezameld in een nieuwe gf(t)-zak!
-
Tine Jans: "Dus aan alle vrouwen, maar eigenlijk gewoon aan iedereen die geïnteresseerd is in politiek, zou ik zeggen: Ga ervoor!"
Posted by Vooruit Hasselt · March 08, 2023 10:04 AM · 1 reaction
Vandaag is het 8 maart en die dag staat natuurlijk in het teken van ‘Internationale Vrouwendag’! Hét ideale moment voor ons om fractieleidster van de Limburgse provincieraad én vaste waarde van de Hasseltse Vooruit afdeling, Tine Jans (31), enkele vragen voor te schotelen.
Tine, iedereen die je kent zal het beamen: je bent een bezige bij!
“(lacht) Inderdaad! Tot vorig jaar speelde ik competitiebasketbal. Dat heb ik 22 jaar met heel veel liefde gedaan, vaak gecombineerd met het coachen van jeugdploegen. Helaas heb ik door tijdsgebrek mijn schoenen aan de haak moeten hangen. Vandaag blijf ik wel sportief bezig – vooral om de politieke drukte wat tegen te gaan- Ik probeer wekelijks te sporten en ik duik geregeld de zee in met mijn surfplank. Dé ultieme ontspanning.
Het meeste van mijn tijd spendeer ik aan politiek. In de eerste plaats via mijn job in het Federale parlement, waar ik onze Vooruit volksvertegenwoordigers ondersteun in hun dagelijkse werking. Maar ook buiten de kantooruren ben ik geëngageerd: zo ben ik sinds januari van dit jaar Fractieleider voor onze beweging in de provincieraad. Hier proberen we constructieve oppositie te voeren om ervoor te zorgen dat alle Limburgers een sterk beleid krijgen waarmee we Limburg op de kaart zetten. In de tijd die rest, zet ik mij uiteraard ook in voor onze Hasseltse afdeling.”
Dat is inderdaad een hele boterham. Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“In 2024 komen er belangrijke verkiezingen aan. De inzet is hoog. Weet je, veel mensen zijn boos of teleurgesteld in de politiek en dat kan ik begrijpen. Bij Vooruit kiezen we er net daarom voor om oplossingen aan te reiken én samen te werken. Ik geloof erin dat wij een dam kunnen bieden tegen de extremen en daar wil ik natuurlijk heel graag mee mijn schouders onder blijven zetten. Mijn plan is dus te blijven werken en strijden zodat de Hasselaren en Limburgers een warme, solidaire toekomst hebben.”
Tine, vandaag is het internationale vrouwendag. Is dat een belangrijke dag voor je?
"Ja! (fel) Je ziet vandaag overal ter wereld terug meer en meer extremen aan de macht komen. Vrouwen zijn hier meteen de dupe van. Recht op onderwijs, recht op abortus, stemrecht… Het wordt allemaal teruggedraaid. Maar het is jammer genoeg niet enkel een ver-van-ons-bed-show, ook hier beginnen zulke ideeën terug te leven. Verworven rechten worden terug in vraag gesteld. Dat mogen we nooit toelaten. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn ongeacht je gender of afkomst.”
Wie is voor jou de meest inspirerende vrouw?
“Dat vind ik altijd een heel moeilijke vraag want er zijn zoveel voorbeelden van vrouwen die ervoor zorgen dat de volgende generatie nog sterker in haar schoenen staat. Denk aan een Michelle Obama die op wereldvlak haar plaats durft innemen, of dichter bij huis sportvrouwen die het plafond doorbreken. Gezien mijn voorliefde voor het basketbal denk ik dan meteen aan Ann Wauters of Emma Meesseman, de eerste Belgische én tweede niet Amerikaanse speelster die MVP werd in de WNBA. (Crf. De vrouwelijke tegenhanger van de NBA) Al deze vrouwen geloven in zichzelf, durven vallen en weer opstaan. En dat zet het goede voorbeeld voor iedereen.
Rupi Kaur, een Indiaas-Canadese dichter, schreef pas volgend gedicht én dat vat het perfect voor mij samen:Our work should equip
The next generation of women
To outdo us in every field
This is the legacy we’ll leave behind. “
Er wordt wel eens gezegd dat vrouwen in de politiek een troef kunnen zijn voor de maatschappij. Kan je die stelling beamen?
“Uiteraard. Maar niet alleen vrouwen! Onze samenleving is zo divers. Hoe je bent opgegroeid bepaalt vaak je eerste indruk van de wereld. Daarna breidt je netwerk uit met vrienden, collega’s… Elke stap in je leven doet je inzien dat er altijd wat te leren valt van iemand anders. Net daarom moet ook de politiek die diversiteit weerspiegelen. Man, vrouw, jong, oud, rijk, arm, eender welke afkomst of invloeden van andere culturen, dát zou ook in de politiek allemaal samen moeten komen. Dus aan alle vrouwen, maar eigenlijk gewoon aan iedereen die geïnteresseerd is in politiek, zou ik zeggen: Ga ervoor. En dat moet niet perse groot zijn. Maar durf eens een mail sturen naar een lokaal raadslid, organiseer zelf een bijeenkomst en nodig politiekers uit én als je er echt door gebeten bent: sluit je aan bij een politieke organisatie. Bij voorkeur bij Vooruit (lacht)”
Dank je wel Tine, geniet van Vrouwendag!
-
Duiding bij koloniale standbeelden in Albertpark, maar niet verwijderd
Posted by Bertrand Demiddeleer · March 07, 2023 2:34 PM · 1 reaction
Het standbeeld van Leopold II staat aan de ingang van het Albertpark in Halle voortaan op de grond, naast zijn oorspronkelijke sokkel. Op het koloniale monument aan de overzijde werd klimop geplant, die binnenkort het omstreden standbeeld moet doen verdwijnen in het groen.
-
Superheld Five zorgt voor resultaat in Hasselt!
Posted by Vooruit Hasselt · March 06, 2023 5:35 PM · 1 reaction
4 basisscholen in Hasselt startte in september met het nieuwe project ‘High-Five’. “Een campagne die kinderen op een speelse manier motiveert om te stappen of fietsen naar school”, duidt schepen Marc Schepers bevoegd voor Mobiliteit. “Uit de tussentijdse resultaten blijkt de campagne nu al een succes! Niet alleen is het enthousiasme bij de deelnemende leerlingen bijzonder groot, we zien het auto gebruik aan de schoolpoort bij deze leerlingen afnemen met zo’n 24% en het fietsgebruik toenemen met maar liefst 20%.” Op korte tijd wisten de leerlingen zo’n 87.405 km te voet of met de fiets af te leggen. De schoolomgeving werd zo niet enkel verkeersveiliger, door deze gezamenlijke inspanning werd er maar liefst meer dan 6 ton CO2 uitgespaard.
Sinds zijn aantreden als schepen zet Marc Schepers, bevoegd voor mobiliteit en stadsontwikkeling, sterk in op veilige schoolomgevingen. “Het is onze prioriteit om alle kinderen veilig naar school te laten gaan. Deze bestuursperiode maken we daarom de directe omgeving van alle Hasseltse basisscholen verkeersveilig.” Zo wordt er in elke lagere school een mobiliteitsonderzoek gevoerd om te bepalen welke ingrepen nodig zijn om de leerlingen die laatste meters naar de schoolpoort in alle veiligheid en comfort te kunnen laten afleggen. “Belangrijk hierin is de rol van de auto. Want hoe minder autobewegingen kort aan de schoolpoort, hoe groter de verkeersveiligheid”, duidt Schepers, “We willen onze leerlingen dan ook zo veel mogelijk stimuleren om te voet of met de fiets naar school te komen.”
HIGH FIVE
Om dit te verwezenlijken startte stad Hasselt in november met ‘High Five’ project , een leuke campagne die leerlingen die te voet of met de fiets komen, beloont. Vier basisscholen tekenden in: SBS Kuringen, De Puzzel, Kindercampus De Hazelaar en Kindercampus Tuinwijk. Schepers: “De opzet van High Five is simpel: elk kind dat stapt of fietst krijgt een slim polsbandje. Hiermee kunnen ze, op weg naar school, ‘high fiven’ met de handjes bevestigd aan de verschillende gele palen die terug te vinden zijn in de buurt van de school.” Door hun polsbandje te scannen verzamelen ze digitale punten, die ze vervolgens kunnen inruilen tegen leuke beloning. Denk aan zwembadtickets, extra speeltijd of wat lekkers.
“Deze campagne stimuleert niet enkel duurzaam gedrag bij kinderen, we zorgen ook voor het verbeteren van hun verkeersvaardigheid”, duidt Schepers. “Het is namelijk belangrijk dat kinderen die basis goed beheersen alvorens ze naar de middelbare school trekken.” Mascotte Five, het gele mannetje met de blauwe helm, zal daarom regelmatig in de verschillende scholen opduiken waar hij de leerlingen op een spelende manier oefeningen geef om de verkeersvaardigheid te verbeteren.
Bijna 90.000 km te voet of met de fiets
De tussentijdse resultaten van het project zijn alvast bijzonder positief. “De deelnemende leerlingen – zo’n 75% van het totaal aantal leerlingen in de 4 scholen- is bijzonder positief en dat zie je aan de cijfers: er werden ondertussen 30.000 high fives uitgedeeld aan de verschillende gele palen”, weet Schepers. 90.000 km werd er al te voet of met de fiets afgelegd, waardoor er maar liefst meer dan 6 ton CO2 werd uitgespaard.
Op korte tijd is er ook al een gedragsverandering merkbaar. “Uit de resultaten blijft dat het autogebruik bij de deelnemers is afgenomen met 24% en er maar liefst 20% fietsers zijn bijgekomen. Ouders worden blijkbaar door hun kinderen gestimuleerd om ofwel met de fiets te komen ofwel hun auto verder te parkeren zodat die laatste meters te voet kunnen worden afgelegd.” Een positieve evolutie voor de schepen die sterk inzet op veilige schoolomgevingen. “De verkeersveiligheid aan de schoolpoort blijft onze prioriteit, het is dus heel goed nieuw om dit te mogen vaststellen.” De schepen hoopt met het project ook een domino effect te creëren en nog meer ouders te overtuigen om de fiets te nemen.”