Complimenten dag
-
Sint-Niklaas Feestprogramma 1 MEI
Posted by Jasper D'Hooghe · April 19, 2023 7:51 PM · 1 reaction
1 MEI 2023 wordt een groot feest in Sint-Niklaas. Klik verder en ontdek het volledige programma. Schrijf je nog snel in voor de Grote Onderwijsdag, het seniorenbal, de QUIZ van de Arbeid, een ochtend met Tom Lanoye, een swingende avond met Sitting Duck, het eetfestijn op 1 mei,... en kom op de schoonste dag van het jaar om 10 uur naar Het Volkshuis. De muzikale rode optocht brengt ons naar Walburg, waar Conner, Paul en Miranda ons vurig zullen toespreken.
-
Rudy Coddens: “Tevredenheid in assistentiewoningen is hoog”
Posted by Vooruit Lokaal · April 19, 2023 11:36 AM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid en Zorg, liet recent een tevredenheidsbevraging houden geweest in de zes stedelijke voorzieningen met assistentiewoningen (Ter Pielvaecx, Antoniushof, Wibier, Botermarktpoort, Zonnetuin en Zonnewind) over de dienstverlening, de activiteiten, de gebruikersraad, de sociale contacten en het veiligheidsgevoel. De tevredenheid blijkt overwegend hoog.
“Er is overal veel energie gestoken in de betrokkenheid van bewoners en ondersteuning bij het invullen van de bevraging. Zo waren er op vier plekken onder andere focusgroepen waar alle bewoners aan konden deelnemen. De resultaten zijn op alle gebruikersraden toegelicht door de coördinator van de assistentiewoningen, behalve in Ter Pielvaecx en Botermarktpoort, daar gebeurt dat binnenkort.”
-
Vooruit - I Love Mortsel vernieuwt en verjongt
Posted by Vooruit Mortsel · April 18, 2023 9:57 PM · 1 reaction
Het Team van Vooruit-I Love Mortsel heeft een gloednieuw bestuur. Met fractieleider Amarildo Vllazeria verkozen de leden een nieuwe en jonge voorzitter. Amarildo is heel tevreden met de nieuwe ploeg. “Naast de ervaren sterkhouders mogen we ook heel wat nieuwe leden verwelkomen." " Met deze mix van jong en oud zijn we met ons divers team nog beter gewapend om op een positieve manier het verschil te maken in Mortsel.”
-
Schrijf je hier in voor de 1 mei-brunch!
Posted by Vooruit Mechelen · April 17, 2023 1:51 PM · 1 reaction
Op 1 mei kleuren we Mechelen opnieuw rood. Samen met het ABVV, Solidaris en het Socialistisch Fonds Spinoy organiseren opnieuw Mayday: ons traditionele 1 meifeest in een nieuw jasje.
-
Verlichting op Dieststeenweg definitief verdwenen?
Posted by Vooruit Tielt-Winge · April 17, 2023 11:54 AM · 1 reaction
Wat is er aan de hand met de verlichting op de Diestesteenweg?
-
Slechtste voetpad van Mortsel aangepakt
Posted by Vooruit Mortsel · April 16, 2023 2:35 PM · 1 reaction
Het slechtste voet- en fietspad van Mortsel werd eindelijk aangepakt. De voet- en fietspaden op het kruispunt van de Vredebaan en de Antwerpsestraat lagen er al jaren verschrikkelijk bij.
-
Joris Vandenbroucke: “Meer rolstoeltoegankelijke elektrische laadpalen nodig in Gent”
Posted by Vooruit Lokaal · April 14, 2023 3:57 PM · 1 reaction
Gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke stelt voor om werk te maken van meer rolstoeltoegankelijke laadpalen. In Gent komen er tegenwoordig in sneltempo laadpalen voor elektrische wagens bij. Op de website van de Stad Gent staat een handige kaart met alle locaties. Je kan bovendien ook zelf suggesties voor nieuwe palen doorsturen.
Een goeie zaak, vindt ons gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke. Al is hij ook bezorgd. “We moeten er ook voor zorgen dat er voldoende laadpalen zijn die ook toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. In Nederland, Zweden en Zwitserland maakt men daar werk van. Naast het design van de laadpaal zelf, is ook de plaatsing belangrijk. Je moet errond kunnen manoeuvreren met een rolstoel. Da’s niet haalbaar voor élke laadpaal, net daarom moet de Stad systematisch nagaan waar het wél kan. Op het kaartje op de website staat daar geen info over. Ik heb daarom aan de schepen van Mobiliteit gevraagd of het openbaar domein wel gescreend wordt op rolstoeltoegankelijkheid en hoeveel rolstoeltoegankelijke (publieke) laadpalen er ondertussen zijn in onze stad.”
-
Sven Taeldeman: ‘Hoe zullen de ‘verkeersknips’ er definitief uitzien?’
Posted by Vooruit Lokaal · April 14, 2023 12:23 PM · 1 reaction
Elke Gentenaar kent ze ondertussen: de ‘Duploblokken’ en de ‘Micadostrepen’ die sinds de invoering van het Circulatieplan op 3 april 2017 de ‘geknipte’ straten en toegangswegen tot het autovrij gebied sieren. Op sommige plekken werd de rijbaan ook versmald met zitelementen, bijvoorbeeld op de Bargiebrug in de Brugse Poort. In 2020 riskeerden nog ruim 55.000 passanten aan de knips een boete. Die hebben er dus alle baat bij dat het wegbeeld ‘voor zich spreekt’. Bovendien kan een val aan zo’n blok vervelende gevolgen hebben. Tijd voor evaluatie en vervolg dus.
Sven Taeldeman, onze fractieleider en mobiliteitsexpert, vraagt zich af hoe die knips er binnenkort gaan uitzien. “De huidige inrichting zou tijdelijk zijn, dus ik vroeg aan de schepen van Mobiliteit hoe die wordt geëvalueerd. Wordt er ondertussen ook werk gemaakt van een definitieve inrichting? Zo ja: welke zijn dan de ‘bouwstenen’ (inclusief belijning)? En: wanneer komt die nieuwe inrichting er dan?”
-
Sven Taeldeman: "‘Niet wild 'tegelwippen' op voetpaden aub!"
Posted by Vooruit Lokaal · April 14, 2023 12:09 PM · 1 reaction
‘Tegelwippen’: het is geen kinderspel (of erger), maar bittere ernst. De Vlaamse overheid organiseert een (sensibiliserende) stedencompetitie om zoveel mogelijk terrassen, opritten en publiek domein te ontharden. Een nobel doel, maar Sven Taeldeman, onze fractieleider in de gemeenteraad, maakt zich toch wat zorgen. Hij legt graag uit waarover.
“Ontharding (om het hitte-eilandeffect tegen te gaan en waterinsijpeling in de bodem mogelijk te maken) én toegankelijkheid van voetpaden zijn beide na te streven doelstellingen. Maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn de klimaatdoelstellingen te proberen halen met tegelwippen ten koste van toegankelijkheid van onze voetpaden en pleinen. Ook de Stad Gent doet mee aan de wedstrijd. Op de website van de Stad wordt vooral verwezen naar ontharding van tuinen en terrassen, maar ook voetpadacties komen nadrukkelijk in beeld, ook bij eenvoudig zoeken op internet. Ik ben beducht voor het ‘wild wippen’ van voetpadtegels en vroeg daarom aan de schepen van Stedenbouw of de Stad daar op toe ziet, en of er al klachten over zijn.”
-
Halle viert Feest van de Arbeid op 1 mei
Posted by Bertrand Demiddeleer · April 13, 2023 11:37 AM · 1 reaction
Op 1 mei viert Halle nog eens het Feest van de Arbeid.
Vanaf 12u30 is het Oudstrijdersplein de plaats van afspraak.Er staan heel wat artiesten, animatie en gezelligheid gepland.