Complimenten dag
-
Aftredend voorzitter Stefan Devoldere blikt tevreden terug op de eerste jaren Stadsatelier
Posted by Vooruit Hasselt · June 13, 2023 2:55 PM · 1 reaction
Sinds 2021 wordt stad Hasselt bijgestaan door Het Stadsatelier, een autonoom adviesorgaan dat waakt over de kwaliteit van ruimtelijke ontwikkelingen. Hasselts schepen van ruimtelijke ordening Marc Schepers stond aan de wieg van dit nieuwe orgaan. “Als stad staan we natuurlijk voor de nodige uitdagingen als het gaat om stadsontwikkeling: ons bevolkingsaantal neemt toe, maar de beschikbare oppervlakte niet. Als we onze woonkwaliteit en het broodnodige groen willen behouden, moeten we slim en creatief omgaan met de ruimte die we ter beschikking hebben. Het is belangrijk dat we meer en meer aandacht hebben voor de kwaliteit van onze woonomgeving: het groen, duurzame mobiliteit, duurzame energiebronnen, aandacht voor voorzieningen (zoals scholen en kinderopvang) winkelgelegenheid en diensten. Een orgaan van experten biedt hier de nodige ondersteuning.”
Het Stadsatelier bestaat vandaag uit 4 interne leden aangevuld met 4 externe onafhankelijke academische en praktijkgerichte experten. De leiding lag in handen van Stefan Devoldere, voormalig adjunct Vlaams Bouwmeester en huidig decaan van de faculteit Architectuur en Kunst aan de UHasselt. Hij neemt vandaag afscheid van het voorzitterschap. “Vroeger dan voorzien”, aldus Devoldere. Praktisch bleek het voorzitterschap helaas niet combineerbaar met zijn nieuwe functie als Decaan van de faculteit. “Maar ik vertrek na enkele jaren met een gerust hart.”
“In de eerste plaats was het natuurlijk bijzonder boeiend om na te denken hoe we in Hasselt dit nieuwe orgaan konden vormgeven en laten functioneren.” Want wat begon met een vaag idee over een kwaliteitskamer werd na diverse studies en workshops uiteindelijk omgedoopt tot een waardig stadsatelier. “Een orgaan dat het beleid wil ondersteunen en inspireren zonder haar belangrijkste focus, het waken over de kwaliteit, uit het oog te verliezen. De eerste vergadering ging zo’n twee jaar geleden van start en sindsdien hebben we toch wel wat verwezenlijkt.” Devoldere beseft dat die realisaties vaak weinig zichtbaar zijn. “Het gaat vooral om visievorming en om het begeleiden van strategische stadsontwikkelingsprojecten, dingen die niet dadelijk waarneembaar zijn. Maar vergis je niet, ze zijn wel essentieel!”
Die visievorming werd onder Devoldere en Schepers als snel de belangrijkste focus van het adviesorgaan. “Een goed uitgewerkte visie biedt antwoorden op diverse ruimtelijke en maatschappelijke uitdagingen. Daarenboven zorgt het voor een duidelijke kader dat onze stadsdiensten steeds kunnen hanteren om advies te geven over lopende projecten”, aldus Schepers. “Concreet gaan we samen met het beleid, met de stadsdiensten én met externe actoren die actief zijn in Hasselt nadenken over de ontwikkeling van bepaalde stadsdelen, wijken of sites”, vult Devoldere aan, “Nog voor er sprake is van concrete bouwprojecten.”
Via diverse workshops, interne sessies en werkbezoeken hield het atelier zich de afgelopen tijd onder meer bezig met verschillende Ruimtelijke uitvoeringsplannen (11de linie, station, Runkst,..) en de Astrid site. Ook de plannen voor oude administratieve centrum Dr. Willems werden besproken. “De Dr. Willemssite willen we een eigen karakter geven”, verklaart Schepers. “Het was dus belangrijke om die extra input te krijgen van mensen uit het vak.” Hetzelfde geldt voor de Quatier Canal site. “Hier willen we sterk inzetten op ondernemerschap, creativiteit, jeugd enzoverder. Het ruimtelijke uitvoeringsplan werd 10 jaar geleden al vastgelegd, maar Het Stadsatelier bracht de concretisering terug in een stroomversnelling.”
“We zijn in de eerste plaats een inspirerend orgaan. We willen dus vermijden dat er vastgehouden wordt aan bepaalde vastgeroeste ideeën.” Ook al lijkt The sky the limit, de voorzitter verliest de realiteit niet uit het oog. “We moeten niet enkel waken over onze ruimtelijke kwaliteit, we moeten er ook voor zorgen dat ontwikkelaars een goede gesprekspartner hebben om op een kwalitatieve manier zinvol te investeren in Hasselt” Die laatste doelstelling is tevens belangrijk voor Schepers. “In Hasselt moet het goed wonen, werken, ontspannen én ondernemen zijn. De ontwikkelaar is nog steeds meer dan welkom, maar als stadsbestuur was het nodig om de regie van Hasselt terug in handen te nemen.” Schepers refereert naar het hervormde vergunningenbeleid. “Een belangrijk instrument dat we hiervoor ontwikkeld hebben, onze kwaliteitsmeter, werd eerst uitvoerig besproken in het Stadsatelier.”
Een andere belangrijke taak van het atelier is het begeleiden en adviseren van belangrijke strategische bouwprojecten aan de hand van die kwaliteitsmeter. “Niet elk bouwdossier”, verklaart Schepers, “enkel deze met een belangrijke ruimtelijke en maatschappelijke impact. Het atelier wordt betrokken in de allereerste fase van deze projecten om over de kwaliteit van de aanvragen te waken. Dat is dus een andere rol dan onze stadsdiensten die vooral operationeel werken aan concrete projecten.” Het atelier boog zich onder meer over de Gelatine site. “Je kan ons hier best zien als een 3de partij in het gesprek tussen de stad en de ontwikkelaar”, gaat Devoldere verder. “Door middel van dialoog en workshopsessies kijken we steeds naar het grotere geheel. We willen komen tot een project dat stedenbouwkundige, architecturale én maatschappelijke meerwaarde biedt, zonder het financiële uit het oog te verliezen.” Devoldere geeft aan dat de ontwikkelaars graag ingaan op het aanbod van het stadsatelier. “Deze onafhankelijke 3de stem komt natuurlijk het project enkel maar ten goede. Maar meer dan advies geven in die eerste fase doen we niet. De uiteindelijke vergunningsbehandeling ligt in de handen van de Hasseltse stadsdiensten.”
Een laatste doelstelling van het atelier is kennisopbouw en synergie. “We brengen verschillende disciplines en invalshoeken samen. Via dialoog komen we tot kwaliteit en via een goede communicatie willen we de betrokkenheid van het beleid, de administratie en de bouwheren garanderen”, aldus de aftredend voorzitter. Volgens hem is het stadsatelier vooral uitgegroeid tot een plek waar een breed gesprek kan gevoerd worden over stadsontwikkeling en waar verschillende betrokkenen elkaar vinden.
“We zien Stefan natuurlijk niet graag vertrekken”, weet Schepers. “Zijn expertise en zijn drive zijn ongekend. Ik wil hem dan ook nog eens uitdrukkelijk bedanken, zonder Stefan stonden we nooit zo ver.” Schepers geeft aan dat er gezocht wordt naar een nieuwe voorzitter maar benadrukt dat Het Stadsatelier nu ook zonder voorzitter gewoon blijft functioneren. “De doelstelling is duidelijk. Bovendien kan met onze 3 overige experten– Jan Verheyen, Michael Stas en Peggy Totté - en onze interne mensen de werking vlot blijven verlopen.” Ook Devoldere is duidelijk: “Het Stadsatelier is nodig. We zijn goed vertrokken, maar het werk is natuurlijk nog niet gedaan. Als het orgaan wilt blijven inspireren is het bovendien belangrijk dat er steeds voldoende rotatie is bij de leden en dat de werking steeds geëvalueerd wordt. Een stadsatelier moet standvastig én flexibel zijn. Je weet nooit welke noden of aandachtspunten er in de toekomst zullen zijn.”
-
Astrid De Bruycker: ‘Goeie Gensche Fieste… ook voor mensen met een beperking!’
Posted by Vooruit Gent · June 12, 2023 2:41 PM · 1 reaction
Op 14 juli 2023 is het zover: dan barsten onze Gentse Feesten opnieuw in alle hevigheid los! Onze Feesten zijn er létterlijk voor iedereen… als is dat niet voor elkeen evident. Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen (en zelf niet vies van een stevig feestje, edoch dit terzijde). “De Gentse Feesten zijn een ongelofelijk cultureel volksfeest. Daar moeten ook mensen met een beperking kunnen bij zijn – en daar helpen wíj mee voor zorgen, op verschillende manieren. Het resultaat is dat we al voor het tweede jaar op rij het label van INTER, hét Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid, hebben gekregen. Daar ben ik best trots op. Maar we rusten niet op onze lauweren: het kan en moét nog beter!”
-
Astrid De Bruycker opent ‘Parkour’ onder E17 in Gentbrugge
Posted by Vooruit Gent · June 10, 2023 8:34 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie en Buurtwerk, mocht op zaterdag 10 juni 2023 de ‘parkour’-installatie door Flow de Gand inhuldigen, bij Corrid’or onder het E17-viaduct in Gentbrugge. ‘Parkour’ is een in Frankrijk ontstane bewegingsdiscipline waarbij vooral jonge mensen zich met sprongen, klimwerk en rollen door de stad bewegen.
“De Stad heeft dit mee mogelijk met een restbedrag uit het Wijkbudget. Maar wát hier gebeurt is uiteraard helemaal de verdienste van de mensen van Corrid’or zélf: een geweldige mix van toekomstige marktjes, sport, spel en nog veel meer wijze dingen. Een ‘hangplek’ noemen ze ’t ook, in de goede zin van dat woord, voor jong en oud. Groen, inclusief, speels en creatief. De graffitiwerken op de pijlers van het viaduct hebben de boel hier al serieus opgevrolijkt. Op Paaszondag was er al de paaseierenraap door de buurtkinderen. Niet zo lang geleden zijn er ook bloemen gezaaid samen met de volkstuiners en buurtbewoners.”
-
Vooruit Gent goed vertegenwoordigd in nationaal partijbureau
Posted by Vooruit Gent · June 09, 2023 11:29 AM · 1 reaction
Tijdens het ledencongres van Vooruit op 4 juni 2023 in Plopsaland De Panne werden ook een aantal leden van het nationale partijbureau (her)verkozen. Onder hen ook twee Gentenaars.
Onze schepen Astrid De Bruycker was al lid van het nationale partijbureau. Ze werd herverkozen en dat doet haar uiteraard plezier. “Ik ben de leden dankbaar voor hun vertrouwen. ’t Blijft een goeie zaak dat elke week mandatarissen en andere partijgenoten samenkomen, dat er een continue open dialoog is tussen de mensen die op nationaal niveau werken en diegenen die dat op lokaal niveau doen. Wij laten in elk geval luid en duidelijk de stem van Gent als centrumstad horen. Met één gemeenschappelijk doel voor ogen: samen hard werken om in 2024 nationaal én lokaal met Vooruit verkiezingen te winnen.”
Ook Clara Calis (afdeling Gent-Oost) zat al in het partijbureau en werd herverkozen. “Ook ik ben fier en vooral dankbaar dat ik opnieuw verkozen ben. Het blijft belangrijk om ook in het partijbureau de lokale afdelingen en leden een stem te geven. Intern discussiëren om zo eendrachtig met een duidelijk standpunt naar buiten te komen. We gaan verder op het elan van de afgelopen jaren met de focus op het winnen van de verkiezingen in 2024. Graag wil ik iedereen bedanken voor de steun. Samen sterk en voorwaarts! We maken er werk van.”
Ministers en parlementsleden zijn automatisch lid van het partijbureau. Gent heeft dus nóg twee vertegenwoordigers: Freya Van den Bossche (Vlaams parlementslid) en Joris Vandenbroucke (federaal parlementslid).
-
High-Five campagne motiveerde zo’n 1000 Hasseltse leerlingen om al fietsend of wandelend naar school te gaan
Posted by Vooruit Hasselt · June 07, 2023 4:51 PM · 1 reaction
Nu het schooljaar ten einde loopt maakt stad Hasselt de evaluatie op van haar project ‘High-Five’. “Een campagne die kinderen op een speelse manier motiveert om te stappen of fietsen naar school”, duidt schepen Marc Schepers bevoegd voor Mobiliteit. “De 4 Hasseltse scholen die deelnamen kenden dit jaar een fantastisch resultaat. Niet alleen was het enthousiasme bij de deelnemende leerlingen bijzonder groot, ze hebben dit jaar samen maar liefst zo’n 130.000 km al fietsend of te voet afgelegd naar school.” Deze gezamenlijke inspanning spaarde bovendien 15 ton CO2 uit. “Gezien dit succes, zetten we het project volgend schooljaar verder in 4 andere Hasseltse scholen”, aldus Schepers.
Veilige schoolomgevingen zijn een prioriteit voor Hasselts schepen Marc Schepers, bevoegd voor mobiliteit en stadsontwikkeling. Deze bestuursperiode wordt er ook sterk op ingezet: in elke lagere school worden na een mobiliteitsonderzoek de nodige ingrepen doorgevoerd om leerlingen die laatste meters naar de schoolpoort in alle veiligheid en in alle comfort te laten afleggen.
Een belangrijke factor in zo’n veilige schoolomgeving is de auto, want hoe minder autobewegingen kort aan de schoolpoort, hoe groter de verkeersveiligheid. Om de leerlingen dus zo veel mogelijk te stimuleren om te voet of met de fiets naar school te komen werd begin dit school gestart met het project High-Five. “4 Hasseltse basisscholen tekenden in op deze campagne’, duidt Schepers. “De opzet is simpel: elk kind dat stapt of fietst krijgt een slim polsbandje. Hiermee kunnen ze, op weg naar school, ‘high fiven’ met de handjes bevestigd aan de verschillende gele palen die terug te vinden zijn in de buurt van de school.” Door hun polsbandje te scannen verzamelen ze digitale punten, die ze vervolgens kunnen inruilen tegen leuke beloning. Denk aan zwembadtickets, extra speeltijd of wat lekkers. “De campagne stimuleert niet enkel duurzaam gedrag, Mascotte Five zorgt op een spelende manier ook voor de verbetering van hun verkeersvaardigheid.
Duidelijke gedragsverandering
Nu het schooljaar ten einde loopt, maakt Schepers de evaluatie van dat eerste (proef)jaar High-Five. “In SBS Kuringen, De Puzzel, Kindercampus De Hazelaar en Kindercampus Tuinwijk wisten we maar liefst 1000 leerlingen te bereiken. Dat is 72% van het totaal aantal leerlingen.” Dat het enthousiasme onder die leerlingen groot was, merken ze in ’t Scheep duidelijk aan de resultaten. “Maar liefst 45.000 high fives werden uitgedeeld aan de verschillende gele palen”, weet Schepers. “In totaal werd er dan ook zo’n 130.000 km met de fiets of te voet afgelegd naar school. Hiermee wisten onze 4 basisscholen zo’n 15 ton CO2 uit te sparen.” De populairste beloningen in Hasselt waren tickets voor Jumpsquare en het stedelijke zwembad Kapermolen.
Basisschool De Puzzel in Runkst kijkt ook tevreden terug op dit jaar. “Elk schooljaar besteden wij natuurlijk de nodige aandacht aan verkeersveiligheid en aan fietsen”, vertellen de medewerksters van het secretariaat. “Met de komst van High-Five besloten we om hier ons jaarthema van te maken.” De Puzzel wist een heel aantal leerlingen motiveren om te kiezen voor de fiets of al stappend naar school te gaan. “Uiteraard waren de vele leuke prijzen een fantastische motivatie, maar onze leerlingen waren heel enthousiast om mee te werken.”
Blijven motiveren
Volgend schooljaar zet Stad Hasselt het project High-Five alvast verder in 4 andere basisscholen. “Via High-Five wilden we in de eerste plaats mensen in beweging krijgen en dat is duidelijk gelukt”, verklaart Schepers. “Natuurlijk willen we alle Hasseltse schoolomgevingen zo veilig mogelijk en daarom moeten we zoveel mogelijk leerlingen en ouders overtuigen om te kiezen voor de fiets. Vanaf september gaan we alvast aan de slag in 4 nieuwe scholen. De schepen wil ook kijken hoe ze de hele campagne kan verduurzamen. “Samen met de organisatie High-Five bekijken we niet enkel hoe we zoveel mogelijk leerlingen kunnen bereiken, maar ook hoe we steeds de vinger op de pols kunnen houden in de scholen waar het project is afgelopen.”
-
Blik op de gemeenteraad van 1/06/2023
Posted by Luc Proot · June 07, 2023 12:20 PM · 1 reaction
Op de gemeenteraad van 1 juni werd door het raadslid Ann Deseintebein vragen gesteld over het opstarten van onderhandelingen met Batopin, een project van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Daarnaast stelde Ann ook een vraag over de aankoop van het bedrijventerrein Fabriekweg voor het uitbouwen van een energiepark.
-
Blankenberge - Motortreffen schenkt cheque aan ’t Kinderpaleis
Posted by Vooruit Lokaal · June 06, 2023 8:00 PM
Op 01 mei 2023 vond de Coast Tour van Foekes Motorvrienden Blankenberge plaats. Het is een jaarlijks motortreffen waarbij een toeristische motorrit van ruim 160 kilometer wordt gereden. De opbrengst gaat naar een goed doel.
Het event lokte meer dan 300 motards, ze zamelden dit jaar maar liefst € 1.250 in ten voordele van ’t Kinderpaleis.
-
Bruno Matthys: ‘Provincie moet jeugdbewegingen helpen kampplekken te vinden’
Posted by Vooruit Gent · June 06, 2023 3:11 PM · 1 reaction
Bruno Matthys, onze fractieleider in de provincieraad, maakt zich zorgen over de zomerkampen van onze jongeren.
“Jeugdbewegingen krijgen het steeds moeilijker om nog geschikte plekken te vinden voor die zomerkampen. Ook deze zomer dreigen er weer jeugdbewegingen in de problemen te komen. Het verkorten van de zomervakantie in Wallonië heeft de druk nog verhoogd. Ik heb daarom aan de Bestendige Deputatie voorgesteld om scholen, gebouwen en recreatiedomeinen ter beschikking te stellen van jeugdbewegingen tijdens de vakantie.”
-
Rudy Coddens opent ‘Vlinder Me’
Posted by Vooruit Gent · June 05, 2023 2:44 PM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, heeft op maandag 5 juni 2023 de tentoonstelling ‘Vlinder me’ geopend, in woonzorgcentrum De Liberteyt in Wondelgem.
“Het team van De Liberteyt heeft het schitterende initiatief genomen om een eigen ‘Studio X-pressief’ op te richten, een creatieve werking voor en door de bewoners. Samen met Creato ex Anima (een jong kunstenaarscollectief opgericht begin 2022), BAJOAT (schrootsculpteur Gillian Temmerman) en kunstenaar Soner Cetin hebben de bewoners nu een reeks prachtige kunstwerken gemaakt die ze exposeren in het woonzorgcentrum. Het hele opzet doet mij denken aan De Vooruit, waar boven ‘t podium in de theaterzaal ‘Kunst Veredelt’ staat. Dat is hier ook het geval: kunst als middel om een beter mens te worden, als zingeving. Een mens kan niet zonder, onze samenleving kan niet zonder. Want een samenleving zonder kunst, dat is geen maatschappij maar barbarij.”
-
Essen lanceert unieke draagtassen gemaakt van oude spandoeken
Posted by Helmut Jaspers · June 05, 2023 9:50 AM · 1 reaction
Op Wereldmilieudag, 5 juni, lanceert Gemeente Essen unieke draagtassen gemaakt van oude spandoeken. De spandoeken worden gebruikt als de grondstof voor de tassen, een circulair proces. De gemeente slaat hiervoor de handen in elkaar met HOOS, deel van maatwerkbedrijf Weerwerk vzw, en laat zijn sociale gelaat zien. Doe mee aan de Gerinkel naar de Winkel-actie en maak kans op zo’n unieke draagtas!
Tijdens de coronapandemie hing de gemeente heel wat spandoeken in het Essense straatbeeld om de bevolking te informeren. Sindsdien zie je regelmatig spandoeken in de straten van Essen, om promotie te maken voor evenementen of nieuws te delen met de Essenaren.
Schepen van leefmilieu Helmut Jaspers (Vooruit) vertelt: “Tot enkele maanden geleden lagen de oude spandoeken opgeslagen in de gemeentelijke loods en werd er niets mee gedaan. Daarom gingen we op zoek naar duurzame oplossingen. We kwamen al snel uit bij de circulaire economie.”