Complimenten dag
-
Steeds meer samentuinen in Antwerpen: “Via deze weg geven we gronden terug aan de gemeenschap”
Posted by · September 29, 2023 12:34 PM
Zelfs als je in Antwerpen woont zonder een eigen tuin, kan de Antwerpenaar toch zijn groene vingers de vrije loop laten gaan. Het principe van volkstuinen zijn al bekend, waarbij volkstuinders elk hun eigen stukje grond hebben binnen een grotere volkstuinsite, waar ze planten en oogsten voor persoonlijk gebruik. Daarnaast zijn er ook de 'samentuinen', hier verbouwen tuinliefhebbers samen groenten, fruit, kruiden, bloemen of noten. Er worden onderlinge afspraken gemaakt over het beheer en de tuin is in eerste instantie een ontmoetingsplek. In Antwerpen zijn er al meer dan zestig actieve gemeenschappelijke tuinen, en volgens onze schepen van Samenlevingsopbouw Karim Bachar zal dit aantal alleen maar groeien.
Onder de foto lees je het volledige artikel gepubliceerd in 'Gazet van Antwerpen.'
-
Vier bruisende Buurtspeelpleintjes in Gemeente Essen krijgen nieuw elan!
Posted by Helmut Jaspers · September 29, 2023 11:29 AM · 1 reaction
Vier speelplekken in de gemeente Essen krijgen een frisse make-over. Schepen voor jeugd, Arno Aerden (Vooruit), is enthousiast over de aankomende herinrichting van vier buurtspeelpleintjes, waarvoor een budget van 150.000 euro is vrijgemaakt. Het streven is om deze terreinen om te toveren tot bruisende ontmoetingsplaatsen waar zowel jong als oud plezier kan beleven.
-
Rudy Coddens maakt… fruitbrochetten voor kindjes
Posted by Vooruit Lokaal · September 29, 2023 9:45 AM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid, heeft op vrijdagochtend 29 september 2023… brochetten gemaakt. Niet zomaar brochetten, maar gezonde fruitbrochetten, voor bij het ontbijt van de kindjes van de stedelijke basisschool De Triangel. Hij maakte er razendsnel niet minder dan 44!
“Met het project Gezonde School Gent ondersteunen de Stad Gent en Logo Gezond+ vzw alle Gentse scholen die willen werken aan een gezondheidsbeleid. We begeleiden hen, om van al hun acties één geheel te maken. Sinds de start van bereikten we een 40- tal Gentse scholen. Leerkrachten, zorgcoördinatoren, brugfiguren, CLB-medewerkers, beleidsondersteuners, … ze doen allemaal mee. De scholen kiezen zelf waarop ze willen focussen - thema’s zoals mentale gezondheid, beweging, mediawijsheid, enzovoort. En dus óók gezonde voeding. Mooi zo!”
-
Blankenberge - Werken aan nieuwe westelijke strekdam starten binnenkort
Posted by Vooruit Lokaal · September 28, 2023 3:44 PM · 1 reaction
De werken voor de bouw van een nieuwe westelijke strekdam in Blankenberge starten op 02 oktober 2023. In een eerste fase wordt het betonnen westerstaketsel afgebroken. Het puin van de afbraak wordt grotendeels hergebruikt voor de nieuwe constructie. Een duurzame oplossing, want hierdoor kan het wegtransport doorheen Blankenberge en Wenduine beperkt worden. De werken zullen duren tot het voorjaar 2026.
-
Blankenberge - Fatima zet zich in voor slachtoffers aardbeving Marokko
Posted by Vooruit Lokaal · September 28, 2023 3:37 PM · 1 reaction
Ons gemeenteraadslid Fatima Oumimoun en haar man Rachid Yousfi, de uitbaters van restaurant Medina op het Manitobaplein in Blankenberge, organiseren een inzamelactie ten voordele van de slachtoffers van de aardbeving in Marokko. De opbrengst is bestemd voor de heropbouw van een school in het getroffen gebied.
-
Beveren - Vooruit Beveren zegt resoluut nee tegen verhuis gokkantoor.
Posted by Saartje Delclef · September 27, 2023 9:04 PM · 1 reaction
Toch gokkantoor in Beveren ondanks eerdere weigering: “Wereld op zijn kop”
-
Vooruit strijdt voor een eerlijke bijdrage van de banken
Posted by Team Vooruit · September 27, 2023 5:09 PM · 1 reaction
Zeven miljard euro: zoveel winst zullen de vier grootbanken in ons land dit jaar maken. Werkende mensen staan zwaar onder druk. Terwijl maken de grootbanken gigantische winsten en bouwen ze de dienstverlening steeds verder af. Hoeveel bankautomaten zijn er bijvoorbeeld nog in jouw buurt? Onze federale fractieleider Melissa Depraetere strijdt voor een eerlijke bijdrage van banken die recordwinsten maken.
-
Rudy Coddens opent ‘troostplek’ in Zwijnaarde
Posted by Vooruit Lokaal · September 27, 2023 1:34 PM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Sociaal Beleid, heeft op woensdag 27 september 2023 opnieuw een ‘troostplek’ ingehuldigd in onze stad – dit keer aan het woonzorgcentrum De Zonnebloem en de assistentiewoningen De Zonnetuin in de Hutsepotstraat in Zwijnaarde.
“Ik vind dit uiteraard een prachtig initiatief vind. Ik heb vorig jaar ook de eer gehad een troostplek te mogen inhuldigen, toen in het park De Vijvers in Ledeberg, ook bij het woonzorgcentrum daar. Hier heeft De Zonnebloem zélf in de troostplek geïnvesteerd, niet alleen met centen, maar óók met de medewerkers en de bewoners die letterlijk ‘hun steentje hebben bijgedragen’. Schitterend.”
-
Joris Vandenbroucke: ‘Geen excuus voor illegaal kraken van sociale woningen’
Posted by Vooruit Lokaal · September 27, 2023 12:17 PM · 1 reaction
Joris Vandenbroucke, gemeenteraadslid maar ook federaal parlementslid, heeft tijdens de gemeenteraad van 25 september 2023 gepleit om strenger op te treden tegen de golf van illegale bezettingen van sociale woningen in onze stad.
“Dat is onaanvaardbaar. Kwetsbare gezinnen die wachten op een betaalbare woning, de omwonenden én de huisvestingsmaatschappij (die inspanningen levert om zoveel mogelijk sociale woningen ter beschikking te stellen) zijn daar het slachtoffer van. Die krakers verpesten het voor iedereen, er zijn geen excuses voor hun daden. Het is onze plicht om op alle niveaus onze verantwoordelijkheid te nemen om dit fenomeen aan te (laten) pakken.”
-
Oud Administratief Centrum Dokter Willems weldra te koop “onder voorwaarden”
Posted by Vooruit Hasselt · September 26, 2023 3:36 PM · 1 reaction
Marc Schepers, Hasselts schepen van ruimtelijk ordening, heeft al geruime tijd de ambitie om het Willemskwartier, het stadsdeel gelegen tussen de Thonissenlaan en het Groenplein, nieuw leven in te blazen. “Deze wijk, waar onder meer twee voormalige administratieve centra, een oude politierechtbank en de voormalige provincieraadszaal zijn gelegen, moet terug een bruisend stadsdeel worden met een eigen en unieke karakter”, klonk het eerder bij Schepers. Creativiteit moet centraal gezet worden in deze nieuwe wijk. “In het Oud Administratieve Centrum Groenplein willen we een echte kunst- en cultuurtempel onderbrengen. Maar het Willemskwartier moet veel meer worden dan deze kunstenwerkplaats. De wijk moet bol staan van leuke, karaktervolle winkels, horeca en ateliers. Denk bijvoorbeeld aan een hippe ginbar, een pianoherstelplek of een galerij.”
Naast creativiteit wil de schepen in de te ontwikkelen wijk inzetten op kleinstedelijk en betaalbaar wonen. “Geheel volgens het nieuwe vergunningenbeleid”, klinkt het. “Denk aan nieuwe huisvestingsvormen, met veel groen, met hier en daar een collectieve ruimte en met een focus op duurzame mobiliteit.” Om zoveel mogelijk jongeren, starters en jonge gezinnen een kans te geven naar de stad te trekken, wil Schepers er ook een aanzienlijk aanbod van betaalbare wooneenheden voorzien.
Regisseursrol
Vandaag zet het stadsbestuur de eerste duidelijke stap in de ontwikkeling van dit stadsdeel: Het Dokter Willemsgebouw, in een ver verleden thuisbasis van de Hasseltse stadsdiensten en lokale politie, wordt binnenkort op de markt gebracht. “Het wordt geen naakte verkoop, maar een verkoop onder voorwaarden. Doel is dat het gebouw in haar functioneren uitdrukkelijk zal bijdragen aan de ontwikkelde wijkvisie”, klinkt het bij Schepers. “Wij hebben die visie doorvertaald en duidelijk neergeschreven in onze verkoopsleidraad waarmee we de regie houden over de bestemming en invulling van het gebouw.”
Betaalbaar wonen
Het Dokter Willemsgebouw zal hoofdzakelijk een woonfunctie krijgen. “Meer nog, het moet een voorbeeldproject worden van innovatieve en betaalbare woonvormen’, aldus Schepers. Hij heeft in de eerste plaats de wens om een aanzienlijk deel van de woningen financieel toegankelijk te maken voor jonge gezinnen en starters. “Dit is noodzakelijk om de te voorkomen dat jonge mensen onze stad verlaten omdat ze geen betaalbaar aanbod meer vinden. Met de groei van onze onderwijsinstellingen en Hasselt als studentenstad, moeten wij ons voorbereiden op financieel toegankelijke huisvestingen voor de pas afgestudeerden en dus de economische actieven van morgen.” Van de ontwikkelaar wordt dus verwacht dat hij, naast het meestappen in alternatieve financieringsmodellen, inzet op nieuwe concepten inzake klein stedelijk wonen. “Denk aan een kleinere footprint door er bijvoorbeeld een mezzanine in te voorzien en/of door het delen van bepaalde ruimtes tussen bewoners.”
Eveneens wordt verwacht dat het project sterk inzet op groen. “We zien de binnenkoer graag omgevormd tot gezellige, semi- private tuin met daarmee verbonden een nieuwe groene publieke doorsteek voor fietsers en voetgangers vanaf de Thonissenlaan tot aan de Dokter Willemstraat. Deze doorsteek moet het begin zijn van een groene passage die doorheen de gehele wijk loopt.”
Op het vlak van mobiliteit moet er dan weer werk gemaakt worden van deelmobiliteit, elektrische wagens én fietsparkeren.
Tot slot vindt Schepers het belangrijk dat de toekomstige ontwikkelaar de markante gevel aan de zijde van de Thonissenlaan maximaal behoudt. “Panden zoals het Dokter Willemsgebouw hebben een sterk beeldbepalende rol in onze stad. Het nieuwe gebouw moet daarom een duidelijke arcireferentie bevatten naar het oorspronkelijke Dokter Willemsgebouw.”
Vandaag wordt op de gemeenteraad een eerste stap genomen in de procedure tot verkoop van het Dokter Willemsgebouw: de selectieleidraad wordt voorgelegd voor goedkeuring. “We willen zo eerst de kandidaat-kopers met de beste referenties en mogelijkheden selecteren.”, aldus Schepers. De schepen hoop uiterlijk voorjaar 2024 de beste kandidaat selecteren. Schepers: “ We hopen natuurlijk zoveel mogelijk kwaliteitsvolle voorstellen te ontvangen van sterke kandidaat-kopers. Het Dokter Willemsgebouw is immers niet zomaar een gebouw, het is een baken in onze stad en moet dat voor de toekomst blijven!”