Complimenten dag
-
Auto's van de Stad worden gerycleerd
Posted by Bertrand Demiddeleer · November 29, 2022 3:48 PM · 1 reaction
Voertuigen van de stad Halle die afgeschreven zijn voor de dienst worden voortaan gerecycleerd in plaats van verkocht.
-
Hasseltse jongeren krijgen gratis busabonnement
Posted by Vooruit Hasselt · November 29, 2022 3:48 PM · 1 reaction
Hasselts mobiliteitsschepen Marc Schepers voert een duidelijk mobiliteitsbeleid. “Een sturend beleid waarbij we aandacht hebben voor elke weggebruiker en sterk inzetten op de leefbaarheid en de bereikbaarheid van onze stad. Daarom maken we ook werk van duurzame alternatieven zoals de fiets, deelmobiliteit én het openbaar vervoer.”
Om zoveel mogelijk jongeren kennis te laten maken met dat openbaar vervoer, deelt de stad opnieuw gratis abonnementen uit aan jongeren van 6 tot 20 jaar. “Iedere jongere met een domicilie in Hasselt of die geregistreerd is in het co-ouderschapsregister krijgt een gratis Buzzy Pazz waarmee ze een jaar lang gratis de bus of de tram kunnen nemen. Niet enkel in Hasselt, maar in heel Vlaanderen.” Kinderen onder 6 jaar maken gratis gebruik van het openbaar vervoer.
Jongeren die zich vorig jaar registreerden voor zo’n Buzzy Pazz krijgen automatisch een verlening. Anderen kunnen zich inschrijven via https://www.hasselt.be/nl/buzzypazz
-
Huis van de Sint: Sinterklaas logeert een maand in de Hasseltse binnenstad
Posted by Vooruit Hasselt · November 29, 2022 3:36 PM · 1 reaction
Zaterdag 5 november staat de blijde intrede van de Sint gepland. “De goedheilige man meert die zaterdag samen met zijn Pieten en zijn paard aan in Hasselt. We verwachten dat de boot uit Spanje toekomt rond 13u30 aan de kanaalkom, nabij de ingang van de Blauwe Boulevard”, vertelt Schepen van evenementen Habib El Ouakili. Na de officiële ontvangst door de schepen, begeeft Sinterklaas en gevolg zich naar het Sintdorp (Groenplein) waar hij alle brave kinderen trakteert op wat lekkers.
Maar daar blijft het dit jaar niet bij. “We kunnen met heel veel trots vertellen dat Sinterklaas, Slecht-Weer-Vandaag en enkele Pieten na de intrede een hele maand in Hasselt zullen verblijven”, weet een enthousiaste El Ouakili. “Fantastisch natuurlijk om zo’n belangrijke gast zo lang op bezoek te hebben in Hasselt.” Voor zijn verblijf werden dan ook alle registers opengetrokken: in plaats van enkele kamers te boeken in een van de vele mooie hotels die Hasselt rijk is, werd er gekozen om een heel huis in te richten voor Sinterklaas. “Het leegstaande pand in de Maastrichterstraat, waar eerder een bakkerij gevestigd werd, wordt klaargemaakt: behalve een slaapkamer, zijn troon en een parkeerplaats voor zijn Schimmel wordt er ook een ruimte voorzien om pakjes in te pakken en een keukentje om speculaas te bakken. Ten slotte hangt er ook een Tuttertak, waar flinke kleuters hun tutje aan kunnen hangen. Opdat de Sint zich hier thuis zou voelen, speelt de naburige beiaardier regelmatig Sinterklaasliedjes.”
Op bezoek bij Sint & Piet
Als allemansvriend was het de wens van de Sint om zijn verblijfplaats ook open te stellen voor bezoek. “Iedereen die wil kan dus een praatje gaan maken met Sinterklaas. In de kamer zal een grote tafel staan waaraan hij iedereen kan ontvangen. Sinterklaas vroeg ook of we een leeshoek met leuke boeken konden installeren, zodat hij af en toe kan voorlezen aan zijn bezoekers.”
De goedheilige man is natuurlijk met zijn tijd mee en denkt duurzaam. De meubels van zijn huis worden daarom voorzien door de tweedehandswinkel Okazi, leerlingen van Hast voorzien de rest van de inrichting. “Dat duurzame gedachtengoed vind je ook terug in de leuke activiteiten die Sinterklaas bedacht heeft”, aldus El Ouakili. “Zo wil hij een wereldrecordpoging ‘Schoentje zetten’ organiseren: hij roept iedereen op om voor het weekend van 3/12 zoveel mogelijk schoenen binnen te brengen, die dan achteraf gedoneerd kunnen worden aan het goede doel. Ook wil hij zoveel mogelijk speelgoed verzamelen waar de kindjes vandaag niet meer mee spelen. Dat speelgoed kan hij dan gebruiken om andere kindjes heel gelukkig te maken.”
Lekkerbek
Naast gastvrij en ecologisch is Sinterklaas natuurlijk ook een Bourgondiër. Hij is vooral zot op de Hasseltse specialiteit Speculaas. “Onze kindervriend wil graag zelf ontdekken welke Hesselier of Hesselos de beste speculaas kan bakken. Iedereen kan zijn of haar baksels binnenbrengen tot en met 21/11. Daarna rest Sinterklaas de belangrijke taak om samen met de bakkers van de Hotelschool een selectie te maken. De 10 beste dingen op zaterdag 26 november mee voor de titel ‘Beste huisgemaakte speculaas’ van Hasselt. Kinderen van het 5de en 6de leerjaar die willen deelnemen aan deze wedstrijd, kunnen deelnemen aan een wekelijkse workshop van de ‘Orde van de Hasseltse Speculaas’ en de Hotelschool.”
Het huis van de Sint is geopend van zondag 6 november tot dinsdag 6 december (van 14u tot 18u), tijdens de openingsdagen van de winkels. Toegang is gratis, maar een vrije gift aan Bethanië wordt geapprecieerd.
Meer info:
Sinterklaas
Sinterklaas3500, p.a. ’t Scheep, Limburgplein 1, 3500 Hasselt
Tiktok: sinterklaas3500
-
Rudy Coddens ondertekent manifest Rainbow Ambassadors
Posted by Vooruit Lokaal · November 29, 2022 9:57 AM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, zal namens de Stad Gent het manifest van de ‘Rainbow Ambassadors’ ondertekenen. Dat heeft hij bekendgemaakt tijdens de gemeenteraad van 28 november 2022.
“De Rainbow Ambassadors ijveren voor het welzijn van LGBTQI+-senioren in alle mogelijke levensdomeinen. Stadsdiensten en OCMW waren aanwezig op de voorstelling van het manifest op 21 november, bij de start van de Seniorenweek. We werden ook gevraagd om daar de praktijkervaring uit onze lokale dienstencentra toe te lichten. We werken immers al sinds 2020 samen met de Rainbow Ambassadors.”
-
Gemeenteraad onthult coronamonument: ‘We zullen doorgaan tot we samen zijn’
Posted by Vooruit Lokaal · November 29, 2022 9:52 AM · 1 reaction
De Gentse gemeenteraad heeft op maandagavond 28 november 2022 een permanent coronamonument onthuld in het parkje onderaan de Stadshal op het Emile Braunplein. Op de cirkelvormige gedenksteen van de Gentse ‘letterkapper’ Filip Martin staat ‘We zullen doorgaan tot we samen zijn’, uit het gekende lied van Ramses Shaffy. Tijdens het ingetogen moment brachten kersvers stadscomponist Lara Rosseel en Mich Walschaerts het nummer als eerbetoon aan alle Gentenaars en organisaties die zich tijdens de coronaperiode solidair hebben getoond.
“Dat zijn er gelukkig héél veel”, weet Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid. “Ikzelf heb dat vooral gezien bij de organisatie van ons vaccinatiecentrum in Flanders Expo. Daar waren elke dag tientallen vrijwilligers in de weer om alles in goede banen te leiden. En dat is ook perfect gelukt. De commentaren op ons centrum waren unaniem positief.”
Ook Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie, is uiteraard blij met zo veel engagement. “Ik heb dat vooral gezien bij de organisatie van ‘Covitesse6’, de samenwerking tussen de Stad en de cultuursector in volle coronaperiode. Het Gents Kunstenoverleg en onze Dienst Ontmoeten en Verbinden sloegen de handen in elkaar om buurtinitiatieven en cultuur te verbinden. Daar kwamen prachtige dingen uit, zoals een artistiek belburo, interGenties van Genteniers, Covitrine, De Armste Week en nog veel meer. Allemaal om mensen een hart onder de riem te steken. Echt schoon.”
-
TIENEN | Tienenaar betaalt de factuur van de nieuwe meerjarenplanning
Posted by Kjell Coel · November 28, 2022 8:37 PM · 1 reaction
Met de aangepaste meerjarenplanning 2020-2026 schuift de huidige meerderheid de factuur van hogere kosten (omwille van de huidige kosten- en energiecrisis) regelrecht en volledig door naar de Tienenaar. Een deel van de gevraagde besparingen worden bovendien doorgeschoven naar de volgende legislatuur vanaf 2025.
-
Oostende. Oostendse begroting gaat diep in het rood.
Posted by Vooruit Oostende · November 28, 2022 8:36 PM · 1 reaction
We moeten er niet flauw over doen: het is in deze omstandigheden voor alle lokale besturen een moeilijke begrotingsoefening. Dat neemt niet weg dat er toch verschillende zaken zijn die ertoe bijdragen dat we er slechter voor staan in Oostende. En dit is een gevolg van slecht bestuur waar wij al meermaals voor gewaarschuwd hebben. Dat de begroting in het rood zou gaan was te verwachten. Maar we zijn inderdaad toch wel geschrokken van de omvang van de put. Een tekort van maar liefst 15 miljoen euro op het boekjaar 2022. En hoe wordt dit gat budgettair dichtgereden: door het opsouperen van de spaarrekening van de stad Oostende.
-
Al meer dan 70 'warme winterplekken' in Gent!
Posted by Vooruit Lokaal · November 28, 2022 3:14 PM · 1 reaction
Omdat de energiefactuur van veel mensen tegenwoordig onvoorstelbaar hoog oploopt, namen onze schepenen Astrid De Bruycker (Welzijn) en Rudy Coddens (Armoedebestrijding) een opvallend initiatief: al 70 buurtcentra, lokale dienstencentra, sociale restaurants en open huizen stellen tot eind februari 2023 hun ontmoetingsruimtes open als ‘warme winterplekken’ voor iedereen die zich wil opwarmen.
“Gent is een warme stad en moet dat ook blíjven, zeker nu”, zeggen ze. “Met dit aanbod willen we Gentenaars de weg tonen naar een warme ontmoetingsplek in hun buurt. Of het nu is om te telewerken, gezellig bij te praten of om gewoon de handen op te warmen, iedereen is welkom. Dit is een eerste stap die we zelf zetten. We roepen ook andere organisaties op om samen met ons zo veel mogelijk warme plekken te voorzien. Hoe meer hoe beter!”
-
Vooruit Mechelen zet met verkiezing nieuw bestuur vernieuwing en verbreding verder
Posted by Vooruit Mechelen · November 28, 2022 11:46 AM · 1 reaction
Op een druk bijgewoonde algemene ledenvergadering verkoos Vooruit Mechelen vandaag unaniem een nieuw afdelingsbestuur. Onder leiding van kersvers voorzitter Seppe Vriens gaat een vernieuwd en verjongd kernteam aan de slag: “Onze beweging groeit elke dag. Met dit nieuw bestuur zetten we de volgende stap in de vernieuwing en verbreding van onze beweging,” aldus Thijs Verbeurgt die het voorzitterstokje overdraagt en als fractieleider het mandaat kreeg om de verkiezingen in 2024 voor te bereiden.
-
Actie voor toegang tot veilige abortus voor alle vrouwen ✊ ♀️
Posted by Vooruit Zoersel · November 27, 2022 5:13 PM · 1 reaction
“Wereldwijd zien we dat in landen waar extreemrechts aan de macht is, vrouwenrechten, en in het bijzonder het recht op abortus, onder druk staan. Er bestaat geen voorbeeld van een land, waar extreemrechts bestuurt en de vrijheid en de welvaart van de vrouwen erop vooruitgaan”, zegt Els Opdenbergh, co-voorzitter.
“Door de abortuswetgeving te verstrengen, of de toegang ertoe te beperken, brengen zij vrouwenlevens in gevaar. Abortuszorg is gezondheidszorg. Die zorg niet aanbieden, maakt geweld op vrouwen uit”, zegt Kurt Van Mensel, secretaris.