Complimenten dag
-
Geen belastingverhoging in Zemst.
Posted by Bertrand Demiddeleer · January 26, 2023 3:10 PM · 1 reaction
De jaarlijkse aanpassing van het gemeentelijke meerjarenplan (“de begroting”) was voor heel wat
steden en gemeenten een enorme uitdaging. -
Groene elektrische Hoppy fietsen kleuren binnenkort het Hasseltse straatbeeld
Posted by Vooruit Hasselt · January 26, 2023 12:56 PM · 1 reaction
In december 2022 liep het proefproject met de elektrische fietsen en steps van leverancier DOTT af. “Het project kon op veel bijval -én gebruikers- rekenen, een meerwaarde voor onze stad dus. Omdat we deze elektrische deelmobiliteit willen blijven aanbieden, werd er vorig najaar al op zoek gegaan naar een nieuwe leverancier”, verduidelijkt Marc Schepers, schepen van Mobiliteit. Zoals dat hoort voor een openbaar bestuur werd er een nieuwe vraag in de markt gezet, de keuze viel uiteindelijk op Hoppy. Het Oost Vlaamse bedrijf is al langer actief in Mechelen en Blankenberge en bedient nu voor de eerste keer de Limburgse markt.
“We hebben opnieuw gekozen voor een flexibel deelsysteem dat helemaal past in een moderne centrumstad als de onze”, aldus Schepers. “We starten begin februari al met de vervanging van de huidige elektrische fietsen van DOTT, op die manier houden we de continuïteit. Vanaf 1 april voorzien we een grote uitrol waarin we stelselmatig in totaal zo’n 200 elektrische fietsen zullen voorzien. Dat aantal willen we uiteindelijke nog verder uitbouwen.” Het nieuwe systeem zal daarom vanaf de opstart van kort bij gemonitord worden. “We gaan voortdurend evalueren op enkele belangrijke parameters zoals onder meer kwaliteit, gebruik, gebruikerscomfort en locatie. Op die manier kan er niet enkel steeds bijgestuurd worden, zo kunnen we ook op basis van de behoeftes van de gebruikers verder uitrollen.”
In het nieuwe systeem is er in de eerste fase geen sprake van elektrische steps. “We hebben inderdaad gekozen om de steps voorlopig achterwegen te laten. Niet enkel zijn ongevallen met steps vaak ernstiger dan met fietsen, de wetgeving om een veilig gebruik af te dwingen, kan volgens ons ook nog beter.” Het stadsbestuur vindt bovendien dat ze, voor het type verplaatsingen waarvoor ze vaak worden ingezet, geen toegevoegde waarden bieden op de het huidige aanbod van gewone deelfietsen (Mobit) en de nieuwe elektrische fietsen.
Parkeerhubs
Het nieuwe systeem van de elektrische fietsen is gelijkaardig aan dat van DOTT. “Ook Hoppy werkt met een gebruiksvriendelijke app, waar je onder meer de beschikbaarheid, de locaties en de prijzen kan raadplegen.” Er wordt eveneens vastgehouden aan het idee van de vaste stations, de zogenaamde ‘parkeerhubs’. “We kiezen opnieuw bewust voor vaste plekken waar mensen terecht kunnen om hun fiets te ontlenen en achter te laten. We zagen in ons proefproject dat dit niet enkel een stuk duidelijker is voor de gebruikers, we konden op deze manier ook komaf maken met de rondslingerende fietsen.” Anders dan bij DOTT is echter het aantal parkeerhubs. “In het proefproject werkten we binnen een afgebakende regio, nu trekken we alle registers op.” In de opstartfase werden zo’n 100 locaties vastgelegd, binnen en net buiten de kleine ring, in de buurt van alle hotspots. “Een fijnmazig netwerk dus, dat we vanaf april stelselmatig gaan introduceren. Op basis van onze evaluatie kunnen we later stations bij creëren of verplaatsen. “
Hoppy CEO Kenny Vercruysse heeft er alvast het volste vertrouwen in dat de elektrische deelfietsen een succes zullen worden in Hasselt. “Vanaf 1 april zullen er uiteindelijk meer dan 100 parkeerzones gecreëerd worden waartussen gebruikers hun routes kunnen plannen. Door de spreiding van de verschillende parkeerzones over de hele stad wil Hoppy niet enkel de toeristen, maar ook de lokale bevolking aanspreken”, aldus Hoppy-founder Kenny Vercruysse. “Onze parkeerzones zijn zichtbaar in de applicatie maar worden ook visueel kenbaar gemaakt in het straatbeeld. Dit door een duidelijke markering of door het plaatsen van speciale rekken. Door gebruik te maken van de vaste parkeerzones willen we de overlast veroorzaakt door onze elektrische voertuigen reduceren tot nul en ons onderscheiden van de concurrentie.”
Naast orde en netheid zet HOPPY maximaal in op veiligheid. Zo worden Hoppy gebruikers zullen via diverse kanalen gesensibiliseerd over wegcode, helmgebruik, veiligheid en hoffelijkheid. Een ritje met een elektrische Hoppy fiets kost zo’n 0,2 euro per minuut, na een eenmalige activeringskost van 1 euro. “Uiteraard bieden wij ook de nodige abonnementsformules aan”, aldus Vercruysse. Meer informatie op www.behoppy.eu
De deelmobiliteit van DOTT verdwijnt dus in februari maar zal al opgevangen door hoppy fietsen. “De huidige gebruikers worden ook persoonlijk verwittigd door deze leverancier”, besluit Schepers
-
Ontbinding van de sportraad in Diest, begin van afschaffing adviesraden?
Posted by Vooruit Lokaal · January 25, 2023 12:22 PM · 1 reaction
Het stadsbestuur (Open Diest en DDS) heeft de sportraad opgedoekt. Dat gebeurde tijdens de gemeenteraad van 23 januari. Vooruit Diest vindt deze beslissing onbegrijpelijk en spreekt van een afrekening.
-
Update mobiliteitsplan Kuringen
Posted by Vooruit Hasselt · January 25, 2023 9:58 AM · 1 reaction
Begin maart wordt de trajectcontrole In Kuringen-Centrum ingevoerd. “Op die manier beperken we de snelheid van het vele doorgaande verkeer en maken we deze dorpskern weer verkeersveiliger”, verklaart schepen van Mobiliteit Marc Schepers. Met de komst van de trajectcontrole, verdwijnen de tijdelijke verkeersremmers in de Overdemerstraat en kan het verkeer er weer vlotter verlopen.
Over de veiligheid van onze kinderen in het verkeer wordt niet gediscussieerd, het is één van de uitgangspunten van schepen van mobiliteit Marc Schepers. Om die reden werden er de afgelopen jaren in Kuringen-Centrum dan ook maatregelen getroffen rond de schoolomgeving. “Kuringen heeft een fijn centrum. Helaas heeft deze dorpskern te kampen met veel doorgaand verkeer, dat vaak aan te hoge snelheid door de straten rijdt”, weet Schepers. “Via ons bereikbaarheidsplan voor Kuringen willen we deze dorpskern niet enkel groener en gezelliger maken, maar vooral de verkeersveiligheid verhogen en meer ruimte maken voor de vele, vaak jonge fietsers en voetgangers die er dagelijks passeren.”
Een schoolwijk en een fietsstraat zagen daarom het levenslicht, bovendien kregen verschillende straten broodnodige verkeersremmers en nieuwe, veilige oversteekplaatsen. “Een aantal maatregelen zijn tijdelijk en werden genomen in afwachting van een definitieve oplossing”, aldus Schepers. Zo worden deze bestuursperiode bijvoorbeeld nog de Diepstraat en Crutzenstraat helemaal heraangelegd om er de verkeersveiligheid te verhogen. “Met en duidelijke plek voor fietsers en voetgangers. Een andere definitieve invoering is de trajectcontrole.”
Trajectcontrole
Vanaf 1 maart wordt de trajectcontrole in de Overdemerstraat en Diepstraat dus actief. “Beide straten worden geteisterd door sluipverkeer dat zich helaas vaak niet aan de snelheidsnorm van 50km/u houdt”, aldus Schepers. “De tijdelijke verkeersremmers die instonden voor de veiligheid van onze fietsers en voetgangers – vaak schoolgaande jeugd- worden nu vervangen door een trajectcontrole die werkt in beide richtingen. Zo zal het verkeer er vlotter verlopen.”
Het traject zal lopen vanaf de Joris Van Oostenrijkstraat tot de rotonde . “Zo’n traject moet voldoen aan verschillende technische voorwaarden. Het werd dan ook in samenspraak met zowel de Federale als de lokale Politie opgezet. Zij zijn ook degene die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de controle en de inning van de boetes”, verklaart Schepers. De overbevraging van de politie en enkele technische problemen met hun server blijken de redenen te zijn waarom de ANPR camera’s, nodig voor zulke controles, nog niet actief waren. “Maar momenteel zijn we de software uiteindelijk aan het testen en vanaf 1 maart zal de controle effectief van start gaan.”
Vrachtverkeer
De camera’s handhaven in eerste instantie de snelheid van de voertuigen, maar krijgen er later nog een tweede functie bij. “Zo’n 10% van het verkeer dat in deze dorpskern – en dus langs de school- rijdt, is doorgaand vrachtverkeer. Om de veiligheid in Kuringen-centrum te verhogen werken we momenteel aan een alternatieve aanpak én route voor dat vrachtverkeer. Eens die route gefinaliseerd is, zullen onze camera’s naast het sluipverkeer dus ook het zware vrachtverkeer kunnen detecteren, zodat we dit zoveel mogelijk kunnen weren”, besluit Scheper
Fotocredit: Radio 2
-
Vooruit-voorstel voor mindervalidenparkeerplaatsen aan inrit centrumparking wordt uitgevoerd
Posted by Vooruit Ingelmunster · January 25, 2023 8:28 AM · 1 reaction
Op de gemeenteraad van 23 november 2021 diende Vooruit-gemeenteraadslid Kurt Soenens een voorstel in om ook aan de inrit van de centrumparking een aantal parkeerplaatsen te voorzien voor mensen met een beperking. De voltallige gemeenteraad keurde het punt toen goed, maar voegde er aan toe te wachten tot de plannen voor het nieuwe Cultuurhuis klaar waren. Aangezien de bouw van het cultuurhuis nu on hold is gezet, stemde de gemeenteraad dinsdagavond over het aanvullend verkeersreglement dat nodig is om de nieuwe mindervalidenparkeerplaatsen te realiseren.
-
𝙑𝙤𝙤𝙧𝙪𝙞𝙩 𝘽𝙤𝙪𝙩𝙚𝙧𝙨𝙚𝙢 𝙨𝙩𝙚𝙡𝙩 𝙡𝙞𝙟𝙨𝙩𝙩𝙧𝙚𝙠𝙠𝙚𝙧 𝟮𝟬𝟮𝟰 𝙫𝙤𝙤𝙧
Posted by Vooruit Boutersem · January 24, 2023 10:17 PM · 1 reaction
Onlangs hebben we op onze jaarlijkse algemene vergadering onze 𝗹𝗶𝗷𝘀𝘁𝘁𝗿𝗲𝗸𝗸𝗲𝗿 voor de verkiezingen van 2024 voorgesteld.Onze huidige voorzitter, Glenn Van Rillaer, zeker geen onbekende, zal de uitdaging met veel overtuiging opnemen.Glenn is geboren en getogen in Boutersem en woont samen met zijn vrouw Liesbeth en 2 dochtertjes van 4 en 8 jaar oud. Hij is al jaren actief in het lokale verenigingsleven, o.a. als bestuurslid bij voetbalclub Boutersem United. Op professioneel vlak is hij op 18-jarige leeftijd gestart als arbeider in een productieomgeving en heeft hij over de jaren heen de ladder stilaan beklommen. Intussen werkt hij al 7 jaar als Risk Manager voor een wereldspeler in IT-toepassingen en beheert hij teams en budgetten op internationaal niveau. Dat persoonlijk groeitraject maakt dat hij 𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻𝗲𝗹𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗹𝗶𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻 kan nemen zonder het 𝗺𝗲𝗻𝘀𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗮𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁 uit het oog te verliezen.In het politieke landschap is Glenn na grootvader Camiel en moeder Mia Smets de 𝟯𝗲 𝗴𝗲𝗻𝗲𝗿𝗮𝘁𝗶𝗲 van zijn familie die zetelt in de gemeenteraad. De lokale politiek en socialistische waarden heeft hij dus met de paplepel meegekregen. Zijn eigen politieke verhaal begon op zijn 33e. In 2018 stelde hij zich voor de eerste keer verkiesbaar en vandaag bekleedt hij naast zijn functie als 𝗹𝗼𝗸𝗮𝗹𝗲 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶𝗷𝘃𝗼𝗼𝗿𝘇𝗶𝘁𝘁𝗲𝗿 ook zijn ambt als 𝗴𝗲𝗺𝗲𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗮𝗮𝗱𝘀𝗹𝗶𝗱 met veel passie.Bestuursmatig liggen er veel uitdagingen op de plank. Eén van de focuspunten voor Glenn is het bevorderen van 𝗯𝗲𝘁𝗿𝗼𝗸𝗸𝗲𝗻𝗵𝗲𝗶𝗱 𝘁𝘂𝘀𝘀𝗲𝗻 𝗯𝘂𝗿𝗴𝗲𝗿 𝗲𝗻 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿.𝗣𝗮𝗿𝘁𝗶𝗰𝗶𝗽𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗲𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝗲𝗻𝗶𝗴𝗶𝗻𝗴𝘀𝗹𝗲𝘃𝗲𝗻 zijn daar belangrijke factoren in. “Hoewel we vandaag niet mee besturen, hameren we op de gemeenteraad al lange tijd op het maximaal gebruik maken van de verschillende 𝗮𝗱𝘃𝗶𝗲𝘀𝗿𝗮𝗱𝗲𝗻, want die blijven een goed platform om geëngageerde inwoners te betrekken bij het beleid” licht Van Rillaer toe. “Daarnaast is het belangrijk om de 𝘃𝗲𝗿𝗲𝗻𝗶𝗴𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻, 𝗷𝗲𝘂𝗴𝗱- 𝗲𝗻 𝘀𝗲𝗻𝗶𝗼𝗿𝗲𝗻𝘄𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻, 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗲𝘃𝗲𝗻 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝗻𝗲𝗺𝗲𝗿𝘀 die iets willen organiseren, zo goed mogelijk te ondersteunen, want zij zijn van fundamenteel belang om de 𝗴𝗲𝗺𝗲𝗲𝗻𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽 binnen de gemeente levend en gezond te houden. Juist daarom besteden we bij Vooruit veel aandacht aan de eigen beweging, maar ook aan de nevenorganisaties S-Plus, Rebelle en de Jong-Socialisten.”Onder dezelfde visie heeft Vooruit Boutersem de laatste 2 jaar succesvol opgebouwd naar 20 bestuursleden en dus een degelijke basis gelegd om richting verkiezingen 2024 te trekken. Ook het aantal leden is het laatste jaar met 30% gestegen en bereikte het hoogste aantal sinds 2010.Op de laatste restaurantdagen werd zelfs de kaap van 300 bezoekers overschreden. “Dat toont aan dat mensen 𝘃𝗲𝗿𝘁𝗿𝗼𝘂𝘄𝗲𝗻 hebben in wat we doen. Dat doet deugd en geeft energie om nog zoveel meer te betekenen voor de inwoners van Boutersem,” aldus Glenn.Ons doel is om deze visie uit te breiden naar zoveel mogelijk inwoners, want de 𝗮𝗳𝘀𝘁𝗮𝗻𝗱 tussen het huidige gemeentebestuur en de Boutersemenaar is vandaag veel te groot. Beslissingen vereisen een bepaalde rationaliteit, maar de 𝗯𝗮𝗹𝗮𝗻𝘀 𝘁𝘂𝘀𝘀𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘄𝗼𝗻𝗲𝗿𝘀, 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗶𝗻𝗳𝗿𝗮𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝘂𝘂𝗿 moet in evenwicht zijn. Dat missen we vandaag. De realisatie van het hoge aantal bouwprojecten is daar een goed voorbeeld van.Verder zal 𝗰𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻𝗶𝗰𝗮𝘁𝗶𝗲 onder het motto doe wat je zegt en zeg wat je doet een belangrijke rol spelen in ons verkiezingsprogramma van 2024. Met maar liefst 130 posts in 2022 op sociale media, zowel informatief, politiek, als bestuursmatig weet iedereen die onze sociale media volgt dat we hier enorm op inzetten. We streven ernaar dat te blijven doen.Wij blijven alvast met veel goesting en doorzettingsvermogen verder werken op dit elan en hopen dat jullie ons massaal zullen blijven ondersteunen om onze draagkracht verder te laten groeien!
Terug naar de homepagina -
Joris Vandenbroucke: ‘Vlaamse regering, stop afbraak openbaar vervoer in Gent’
Posted by Vooruit Lokaal · January 24, 2023 4:53 PM · 1 reaction
De afgelopen weken regende het klachten in Gent van mensen die het busaanbod in hun wijk zien verminderen. In het beste geval gaat het over omleidingen door werkzaamheden. Maar heel vaak worden haltes gewoon geschrapt zoals aan de Watersportbaan, het kerkhof in Drongen of zelfs in hele buurten in Oostakker en Sint-Amandsberg.
Gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke is verbolgen over hoe de Vlaamse regering (N-VA, OpenVLD, CD&V) blijft besparen op De Lijn en de Gentenaars steeds vaker in de kou laat. “Omleidingen, buslijnen en bushaltes die verdwijnen in verschillende wijken… En daar bovenop: géén communicatie ín de bussen, amper info aan haltes, géén bruikbare verwijzingsinfo. Het is meer dan genoeg geweest. We hebben in onze stad net méér openbaar vervoer nodig, niet minder. Bus en tram kunnen een goed(koop) alternatief zijn voor de auto, maar dan moet het aanbod omhoog in alle Gentse wijken. We hebben meer openbaar vervoer nodig als we de files, uitstoot, verkeersonveiligheid en vervoersarmoede in onze stad willen aanpakken.”
-
Zo zorgt Frank opnieuw voor uw gezondheid én uw koopkracht
Posted by Ronny Wolfcarius · January 24, 2023 3:26 PM · 2 reactions
In tijden waarin de facturen blijven stijgen, moeten we alles op alles zetten voor betaalbare en toegankelijke gezondheidszorg. “De rekeningen worden voor iedereen steeds duurder. Zorgverleners die vasthouden aan de vastgelegde zorgtarieven - en dus stijgende kosten niet doorrekenen aan hun patiënten - verdienen extra steun.” Daarom zal onze minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke in 2023 honderd miljoen euro investeren in de ondersteuning van geconventioneerde zorgverleners. Zo strijdt Frank voor uw gezondheid én uw koopkracht.
-
Elke Hallenaar welkom op onze nieuwjaarsdrink
Posted by Bertrand Demiddeleer · January 24, 2023 2:26 PM · 1 reaction
Op zondag 5 februari van 14u tot 16u is elke Hallenaar hartelijk welkom op onze nieuwjaarsreceptie op het Claesplein.
-
Vooruit Halle wil jouw mening weten
Posted by Bertrand Demiddeleer · January 24, 2023 2:19 PM · 1 reaction
Vooruit Halle is een partij die veel de baan opgaat, maar bij iedereen langsgaan is een bijna onmogelijke opdracht. Daarom organiseert Vooruit buurtbabbels, waarbij de mandatarissen naar jouw mening over de stad vragen, om daarmee aan de slag te gaan in het beleid.
De komende weken organiseert de afdeling uit Halle 2 keer een buurtbabbel.