Complimenten dag
-
Nieuw bestuur
Posted by Vooruit Oudenburg · February 06, 2023 10:21 AM
De leden van Vooruit verkozen zaterdag een nieuw bestuur voor de komende twee jaar.
Pascal Garmyn blijft voorzitter en omringt zich met een mix van nieuwe en ervaren mensen.
"De campagne naar de verkiezingen van 2024 start vandaag. De lokale verkiezingen in 2024 worden belangrijker dan ooit. Het worden de eerste verkiezingen zonder opkomstplicht! Het is zeer belangrijk voor onze democratie dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen en uiteraard liefst voor Vooruit.
De inzet is hoog: In welk Oudenburg wil jij leven?
Met het goede werk van onze schepenen Gino Dumon en Tahira Malik en de nieuwe frisse wind die Conner Rousseau teweegbrengt zit onze beweging in de lift. We willen dat het gezond en aangenaam leven is in onze stad. Dat vraagt visie en daadkracht. We kunnen daarin niet genoeg ambitie hebben en geloven we in een vooruitgang bij de verkiezingen in 2024."
-
Is er nog plaats voor sociaal beleid in Tienen
Posted by Kjell Coel · February 05, 2023 2:19 PM · 1 reaction
Niet alleen investeren in stenen en be- ton, maar ook in mensen. Het hart van de stad, de wortels van onze stad, dat zijn de mensen zelf, oud en jong, meer en min- der gegoeden, de verenigingen, iedereen. Mensen maken onze stad.
-
Een nieuw gebouw voor de hondenclub en een nieuw jeugdhuis!
Posted by Ronny Wolfcarius · February 03, 2023 3:14 PM · 1 reaction
Weldra start de bouw van het nieuwe gebouw voor de hondenclub en het jeugdhuis. Het gebouw wordt enerzijds gefinancierd door de verenigingen zelf, anderzijds krijgen zij op basis van het gemeentelijk investeringssubsidiereglement de nodige ondersteuning.
-
Rudy Coddens over 25 jaar wzc De Vijvers: ‘Baanbrekend werk’
Posted by Vooruit Lokaal · February 02, 2023 4:19 PM · 1 reaction
Woonzorgcentrum De Vijvers in Ledeberg vierde op donderdag 2 februari 2023 uitbundig zijn 25ste verjaardag. Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, mocht op dat feest uiteraard niet ontbreken. Hij sprak er de bewoners, de personeelsleden en de genodigden toe. “Als ’t een huwelijk zou zijn, het zou een ‘zilveren bruiloft’ zijn. 25 jaar iets op een goeie manier gaande houden, dat is hard werken. Dat vraagt onderhoud en vernieuwing. Dat is: vooruit kijken, anticiperen op wat gaat komen, en pionieren. Als eerste durven werk maken van een goed idee, om morgen minstens even goed te zijn als vandaag. Dat is wat hier in De Vijvers altijd al is gebeurd.”
-
Astrid De Bruycker: ‘Blij met extra volkstuintjes in Slotenkouter!’
Posted by Vooruit Lokaal · February 02, 2023 10:05 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, heeft op 20 december 2022 een akkoord bereikt met de vzw Volkstuinen Slotenkouter over de uitbreiding van het aantal volkstuintjes aan de Hogeweg in Sint-Amandsberg.
“Zowel Koen Lebegge, voorzitter van de vzw, als ikzelf is daar uiteraard zeer blij mee. Op korte termijn wordt een serieuze uitbreiding mogelijk van 36 of 37 extra tuinen. Zeer welgekomen, want de interesse voor volkstuinen is groot. Die ondersteunen we graag: voor een bescheiden prijs krijgen Gentenaars zo immers de kans om op een plezante, gezonde en zinvolle manier de handen uit de mouwen te steken in het groen, terwijl je je eigen groenten, fruit en kruiden teelt. En je bent er nooit alleen: je hebt er vrienden om je heen voor een praatje, het uitwisselen van ideeën, praktische hulp. Niks dan voordelen dus!”
-
Sven Taeldeman ‘ontvangt ten stadhuize’
Posted by Vooruit Lokaal · February 01, 2023 9:44 AM · 1 reaction
Elke maand komen de 53 gemeenteraadsleden samen in het Gentse stadhuis om beleidszaken te bespreken. Iedereen kan de zitting bijwonen, maar als ‘gast van de gemeenteraad’ krijg je – gratis, vanaf 18 uur - ook een broodje, een introductiefilmpje, een rondleiding door het stadhuis én uitleg door enkele raadsleden.
Op maandag 30 januari was het de beurt aan onze fractieleider Sven Taeldeman om de gasten te ontvangen. “Het blijft een zeer fijn initiatief om de Gentenaars meer inzicht te geven in het lokale politieke werk. Veel mensen weten daar nog te weinig over, bijvoorbeeld over de commissies in de weken vóór de gemeenteraad. Niemand beter om daarover uitleg te geven dan de raadsleden zélf natuurlijk. Er hadden zo’n 25 mensen ingeschreven, een vrij diverse groep – beetje ouder wel, iets meer vrouwen dan mannen, mensen uit alle hoeken van Gent.”
-
Astrid en Rudy ondertekenen manifest Rainbow Ambassadors
Posted by Vooruit Lokaal · February 01, 2023 8:22 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Gelijke Kansen, en Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, hebben op dinsdag 31 januari 2023 het manifest van de ‘Rainbow Ambassadors’ ondertekend in het Gentse stadhuis.
“Dat manifest is er vooral om de rechten van LGBTQIA+-senioren te beschermen. Gent is de eerste stad die het ondertekent – meer zelfs: Gent is de eerste stad die álle punten afvinkt die in het manifest staan. Dat is het resultaat van een beleid van gelijke kansen waarin we diversiteit omarmen – een beleid waar de regenbooggemeenschap trouwens rechtstreeks bij betrokken is. Zij zijn immers de experten, de getuigen, de ervaringsdeskundigen. Iedereen moet altijd en overal zichzelf kunnen zijn, ook onze senioren, de bezoekers van de lokale dienstencentra en de bewoners van onze woonzorgcentra. Iedereen anders, allemaal Gent!”
-
Hasselt voorziet 5 nieuwe betaalapps vanaf april 2023
Posted by Vooruit Hasselt · January 31, 2023 10:09 AM · 1 reaction
Wil je op straat parkeren in Hasselt, dan kan je je parkeersessie invoeren via de betaalautomaten en 4411. Vanaf april komen hier maar liefst 5 mogelijkheden bij in de vorm van apps. “Door een groter aanbod van parkeerapplicaties te voorzien, maken we het mobiel betalen nog toegankelijker en gebruiksvriendelijker”, aldus Hasselt schepen van Mobiliteit, Marc Schepers.
Op elke betalende parkeerplaats die zich bevindt op de straat, kan je steeds een half uur parkeren. Marc Schepers, bevoegd voor mobiliteit: “Ideaal indien je iemand moet ophalen of een snelle boodschap moet doen. Natuurlijk kan je ook langer op straat parkeren, maar betalen doe je pas na 30 minuten.” De enige voorwaarden voor dat gratis half uur gratis is een registratie. “In Hasselt moet je steeds je parkeersessie ingeven: of je nu slechts een half uurtje nodig hebt, of je wil langer parkeren.” De enige uitzondering op deze regel zijn de Shop&Run plekken, hier volstaat een blauwe schijf.
Toegankelijker mobiel betalen
Om vandaag je parkeersessie in te voeren, kan je terecht bij één van de 115 parkeerautomaten of gebruik maken van de applicatie 4411. “Apps zijn natuurlijk bijzonder flexibel, daarom hebben we de afgelopen maanden gewerkt aan een multiprovider platform dat meerdere betaalapps aanbiedt”, verduidelijk Schepers. Het resultaat? Vanaf april kan je naast de 4411 app ook gebruik maken van EasyPark, Indigo Neo, Yellowbrick, Parkmobile en ParkD. “Door een groot aanbod van deze parkeerapps te voorzien in onze stad, willen we vooral het mobiel betalen nog toegankelijker en gebruikersvriendelijker maken. Je kies namelijk de app die voor jou het gemakkelijkst is, of die je reeds hebt geïnstalleerd tijdens je bezoek aan een andere stad.” Het aantal apps kan in de loop van de volgende jaren nog uitbreiden.
De registratie van het gratis half uurtje is via elke applicatie volledig gratis. “Er moet uiteraard geen parkeergeld betaald worden en er zullen ook geen transactiekosten worden aangerekend door de provider” (Let op, registreer je je sessie via sms, dan zijn hier steeds kosten van de telecomoperatoren aan verbonden.).” Voor een betalende sessie worden wel -zoals steeds- transactiekosten in acht genomen, deze kan je raadplegen in de applicatie zelf of via de website van de provider. “Doordat er concurrentie heerst tussen de apps zullen de verschillende providers niet enkel steeds zorgen voor de beste kwaliteit maar ook voor een scherpe transactieprijs voor het betalend parkeren”, besluit Schepers.
-
Stad Hasselt en Handelaarscollectief bevraagt gebruikers over ervaringen Shop&Run
Posted by Vooruit Hasselt · January 31, 2023 10:02 AM · 1 reaction
Eind 2021 zagen de eerste ‘Shop&Run’ parkeerplaatsen het levenslicht in Hasselt. “Het zijn parkeerplekken waar je gratis maximum 30 minuten kan parkeren. Ideaal dus voor een snelle boodschap bij onze handelaars”, verklaart Marc Schepers, bevoegd voor mobiliteit. “Doordat de parkeerbeurt er beperkt wordt in tijd, kunnen er natuurlijk meerdere mensen per dag gebruik maken van deze plekken. Per shop&run plek zijn dat maar liefst 24 parkeersessies per dag.”
Uit een eerste evaluatie blijken de plekken in trek. “Natuurlijk is het gebruik nog niet helemaal ingeburgerd waardoor er soms wel oneigenlijk gebruik optreedt”, verklaart Schepers. “ Ook de handelaars erkennen het nut van deze parkeerplaatsen. “We zien een positief effectief”, verklaart Raf Donvil van het Handelaarscollectief. “Maar toch zijn sommige handelaars bezorgt dat de parkeertijd van een half uur te nipt is.”
Stad Hasselt en Handelaarscollectief slaan daarom de handen in elkaar en organiseren een grote bevraging bij de gebruikers van de shop&run plaatsen. “Via deze enquête peilen naar de bekendheid en het gebruik van deze parkeerplekken. Ook de duurtijd wordt geëvalueerd”, klinkt het. De bevraging loopt van 21 januari tot en met 12 februari. “We willen natuurlijk vooral onze gebruikers bevragen naar hun ervaring, daarom liggen er bij de verschillende handelaars flyers met een QR code naar de vragenlijst op de toonbank. Op bepaalde dagen zullen er enquêteurs op pad gaan in de binnenstad.” Na afloop worden de resultaten geanalyseerd en besproken.
-
Vanaf nu een betalende fietsparking aan het station van Kapellen
Posted by Bart Baart · January 30, 2023 8:57 PM · 1 reaction