Complimenten dag
-
Valentijn: Vooruit Gent ziet de Gentenaars graag!
Posted by Vooruit Lokaal · February 14, 2023 2:07 PM · 1 reaction
14 februari is Valentijnsdag, hét moment voor Vooruit Gent om nog eens letterlijk te tonen hoe graag we de Gentenaars zien! Op de middag deelden we aan de Predikherenbrug (aan Predikherenlei & Ajuinlei) prachtige gratis hartjes uit die mensen kunnen doorgeven aan een geliefde.
-
Rudy’s liefdesbrief: ‘Samen zorgen voor kleine gelukjes’
Posted by Vooruit Lokaal · February 14, 2023 11:42 AM · 1 reaction
Op 14 februari is het niet alleen Valentijn, die dag is ook onze Rudy Coddens jarig. 63 is hij ondertussen. Sinds 2018 maakt hij er de fijne gewoonte van om een ‘liefdesbrief’ te schrijven die hij deelt met de stad en de wereld. “De lach van mijn moeder, een bundel zonlicht in de Bourgoyen, een goal van de Buffaloos, de onbetaalbare vreugde in het hart van een kleine jongen in de speeltuin: ze geven mij de kracht om door te gaan. Om samen voor zoveel mogelijk kleine gelukjes te helpen zorgen, voor zoveel mogelijk Gentenaars.”
Onder de foto vind je de volledige brief.
-
Gezondheid inwoners Stabroek absolute prioriteit ❗💯
Posted by Vooruit Stabroek · February 13, 2023 9:53 PM · 1 reaction
Het gekende schandaal rond 3M heeft aangetoond hoe onze inwoners, onze boeren, maar ook onze werknemers de dupe zijn van vervuiling.We weten intussen dat de afvalverbrandingsoven van Indaver vlakbij Stabroek het PFAS afval van 3M en anderen verbrandt.
Daarom volgt onze fractie Vooruit-Groen Stabroek het verhaal van Indaver en de vervuiling via PFAS dan ook op de voet.Als oppositiepartij hebben we al meerdere keren onze bezorgdheid aan het huidige bestuur geuit over de impact hiervan op de gezondheid van de Stabroekse inwoners. Zonder gehoor.
Voor ons is het nochtans duidelijk: zolang we geen zekerheid hebben over de gezondheid van onze inwoners, moet het PFAS-afval veilig worden gestockeerd.
Vooruit-Groen wil geen enkel risico nemen. We vragen daarom om een duidelijk signaal van de gemeente aan Indaver en minister Zuhal Demir. -
Districtsgedicht
Posted by Vooruit Hoboken · February 13, 2023 5:00 PM · 1 reaction
Hoboken heeft alles. Bijna alles ... alleen een gedicht ontbrak nog. Vooruit Hoboken bleef niet bij de pakken zitten en vroeg Yannick om een gedicht voor Hoboken te schrijven. Het eerste districtsgedicht is een feit!
-
Vooruit Diest zoekt Valentijnspartner voor leegstaande handelspanden in het centrum
Posted by Ronny Wolfcarius · February 13, 2023 4:21 PM · 1 reaction
Op maandag 13 februari voerden we met Vooruit actie tegen het hoge aantal leegstaande handelspanden in het centrum van Diest. Zo proberen we geïnteresseerde ondernemers aan te trekken om zich te vestigen in onze charmante stad. Voor 1 specifiek gebouw maakten we zelfs een 'Vinder-profiel' aan. Het pand 'De Roos' aan de Grote Markt te Diest willen we zo de aandacht en waardering geven die het verdient.
-
Schepers: “Uitgeput op een bergtop krijg je de meeste inspiratie.”
Posted by Vooruit Hasselt · February 13, 2023 1:58 PM · 1 reaction
Dat de Hasseltse schepen van mobiliteit en stadsontwikkeling sportief is, is een understatement. Na een jarenlange voetbal- en squash carrière, werd de schepen een fervent hardloper én hiker. Wij vroegen hem uit over zijn nieuwe hobby.
Marc, je hebt jarenlang in competitieverband gesport, nu kies je enkel voor het lopen. Waarom?
“Met een drukke job én een gezinsleven is hardlopen gewoonweg het makkelijkst te plannen. Je doet je schoenen en kledij aan en bent vertrokken. Ik doe het ook ontzettend graag. Wekelijks probeer ik zo’n 2 á 3 keer per week te gaan, en loop ik gemiddeld tussen de 20 en de 30km/week.”
Dan ben je een getraind loper! Ooit overwogen om wedstrijden te lopen?
Enkele jaren geleden heb ik mij gewaagd aan een kwarttriatlon. Not a walk in the park (lacht). Een marathon staat nog op mijn bucketlist en ik weet ook al welke ik wil doen: de marathon van Valencia.
Ik heb mij laten vertellen dat je sinds kort ook een nieuwe passie hebt, namelijk hiken (cfr.Lange en uitdagende wandeltochten in de ongerepte natuur). Doe je dat al lang?
“In het verleden waagde ik mij wel eens aan zo’n tocht, maar ik was er nooit intensief mee bezig. Tot zo’n drie jaar geleden. Nu stippel ik zelf mijn tochten van naaldje tot draadje uit. Die voorbereiding is voor mij zelfs een deel van het plezier (lacht).”
Je hebt een drukke job als eerste schepen van onze centrumstad, hoe krijg je dat gecombineerd met je passie?”
“Hiken is voor mij de ideale ontspanning. Het is dé manier om even afstand te nemen van het dagdagelijkse hectiek en het hoofd even leeg te maken. Wanneer ik kan, probeer ik er dus even tussenuit te trekken.
Er is ook niets mooier dan uitgeput op een bergtop staan na een lange wandeling en te kunnen genieten van de prachtige ongerepte natuur rondom je. Het ontspant niet alleen, dát zijn ook de momenten wanneer je ontzettend veel inspiratie krijgt!”
Je doet het romantisch klinken, maar hiken is toch wel een uitdaging, niet?
“Inderdaad (lacht), je doet vaak vele kilometer op een dag. Op zich al vermoeiend. Ik probeer in mijn tochten mezelf ook steeds sportief uit te dagen door er bijvoorbeeld een extra klim in te steken.
Daarnaast zijn ook de omstandigheden natuurlijk heel basic, alles wat je gebruikt en nodig hebt, hangt op je rug en sleep je kilometers mee. Geen frigo’s om gekoelde drank uit te nemen of geen warm bed, maar dat is net deel van de charme.”
Zijn je gezinsleden ook fervente hikers?
“Neen, ik heb hun helaas nog niet kunnen overtuigen van mijn passie. Maar ik ben er zeker van dat mijn zoon en dochter, wanneer ze wat ouder zijn, mij komen vergezellen. Ze zijn beide sportief en avontuurlijk aangelegd.
Een aarde naar zijn vaartje dus. Wie vergezelt je vandaag in je hiketochten?
“Soms ga ik alleen, maar vaak komt mijn broer mee. In hem heb ik de ideale partner in crime gevonden. Wij durven elkaar ook al eens sportief uit te dagen tijdens zo’n tocht (lacht).
Welke is de mooiste tocht die je al gedaan hebt?
“De GR54 door het Parc d’Ecrins in de Franse Alpen. Door de prachtige en grootse landschappen waan je je echt in het decor van een film. Sportief is de toer ook best een uitdaging. Een aanrader!”
Staan er dit jaar ook enkele mooie exemplaren op de planning?
Ruta Circular Picos de Europa. De Picos is een prachtig gebergte in het noorden van Spanje met pieken tot 2600 meter. Bedoeling is er in een week tijd door te trekken. De tour heb ik al helemaal uitgestippeld. In zeven etappes leggen we 125km af en doen we een kleine 9000 hoogtemeter. We slapen in ons tentje of in een refugio.
Dat klinkt weer als pittig! Veel plezier Marc.
-
Nieuwe carnavalsloods officieel ingehuldigd
Posted by Vooruit Hasselt · February 10, 2023 10:28 AM · 1 reaction
De Hasseltse carnavalsverenigingen hebben officieel hun intrek genomen in hun nieuw pand. Na jarenlang gebruik voldeed het huidige pand in Tuilt niet meer. Voor de komende 9 jaar ligt de nieuwe thuis van het Hasselts carnaval in Kiewit.
Lange tijd konden de Hasseltse carnavalisten terecht in de oude stadsmagazijnen in de Roverstraat (Tuilt-Kuirngen). “Het was de ruimte waarin onze carnavalsgroepen hun praalwagens konden bouwen en materiaal konden stockeren”, duidt schepen van Evenementen Habib El Ouakili. “Ook de traditionele doop van de wagens, voorafgaand aan de stoet, vond er steeds plaats.”
De gebouwen voldeden na dat jarenlang gebruik echter niet meer aan de noden en worden op termijn afgebroken. “De stadsmagazijnen in Tuilt zijn inderdaad compleet versleten. De kost om ze te renoveren zou veel te hoog oplopen”, aldus schepen van Gebouwen Laurence Libert. “Bovendien maken we op deze manier plaats voor de uitrol van de buurtontwikkelingsvisie in Tuilt”, vult El Ouakili verder aan. “Deze site kan nu verder ontwikkeld worden zodat zowel de school als de KSA er op termijn hun thuisbasis vinden.”
Voor de carnavalisten moest er dus op zoek gegaan worden naar een oplossing. “De kogel is eindelijk door de kerk”, klinkt het bij een enthousiaste El Ouakili. “We huren nu een loods aan Stadsheide 41 te Kiewit.” Een loods van bijna 1.600 m² die minimaal 9 jaar ter beschikking staat van de Hasseltse carnavalsgroepen. “Binnen ons eigen patrimonium vonden we geen geschikte locatie”, verklaart Libert, “Zo’n pand moet immers voldoen aan specifieke voorwaarden, zoals onder meer een voldoende brede poort en een dakhoogte van minstens 5 meter om de wagens binnen te rijden. In Kiewit vonden we het perfecte alternatief. Met een overeenkomst voor 9 jaar zorgen we meteen voor een langetermijnoplossing.”
De nieuwe locatie werd donderdag 9 februari alvast met de nodige toeters en bellen - én in aanwezigheid van schepenen, prinsen en prinses én de verschillende carnavalsgroepen ingehuldigd. Jan Marechal, woordvoerder van de verenigde Hasseltse Carnaval groepen, is tevreden: “Een werk van lange adem, maar we zijn blij dat we eindelijk een geschikte locatie hebben gevonden. Geen moment te vroeg ook, want wij zijn natuurlijk al in volle voorbereiding van het nieuwe carnavalsseizoen en hebben de ruimte nodig.”
Wie de praalwagens van de Hasseltse groepen wil bewonderen, stipt best 19 maart aan in de agenda, dan trekt de Halfvastenstoet weer door de straten van de Limburgse hoofdstad.
-
Stadsmakers
Posted by Vooruit Hoboken · February 10, 2023 10:00 AM · 1 reaction
Met toch een beetje trots lanceren we vandaag de nieuwe webstek van en met nieuwe initiatieven van stadsmakers. Districtsschepen Tom De Boeck: "De voorbij jaren was sociaal contact en samenzijn 'gene simpele'. Maar we zijn er helemaal terug klaar voor! Wil jij ook een gevelbank, geveltuin of een leuk straat/buurtfeest? Kijk dan snel op onderstaande webpagina


" -
Assistentiewoningen Hof Van Crequi….. langdurige leegstand is onaanvaardbaar!
Posted by Vooruit Rumst · February 09, 2023 11:16 AM · 1 reaction
Reeds in januari 2022 heeft de Vooruit en Groen fractie de leegstand op de agenda geplaatst. Ook daarvóór hadden we meermaals mondelinge vragen hierover gesteld maar deze werden blijkbaar genegeerd. De renovatie van de assistentiewoningen liep vertraging op door corona, het was immers moeilijk om aannemers te vinden. Dat was alvast het excuus van de huidige bestuurscoalitie.
-
Tweede ronde Wijkbudget Gent: bewoners leren ideeën kennen tijdens ‘wijkdialogen’
Posted by Vooruit Lokaal · February 08, 2023 8:25 PM · 1 reaction
In september 2022 startte de tweede ronde van het Wijkbudget. In 14 wijken is toen de oproep gelanceerd om ideeën te geven die de wijk beter kunnen maken. In het traject om tot projectvoorstellen te komen zit ook telkens een ‘wijkdialoog’ met de bewoners.
“Dat lijkt me een interessante periode om te kijken wat de wijk nodig heeft”, zegt ons gemeenteraadslid (en voormalig schepen van Stadsontwikkeling) Karin Temmerman. “De eerste ronde (in 11 wijken) vond plaats in volle corona, het was toen niet simpel om met elkaar in gesprek te gaan. Nu zijn er gelukkig geen coronamaatregelen meer. Daarom vroeg ik tijdens de gemeenteraadscommissie van 8 februari 2023 aan Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie, hoe de wijkdialogen zullen plaatsvinden in de tweede ronde. Kunnen mensen die geen idee indienden ook meedoen? Kan elk idee dat wordt uitgewerkt tot een project, ook effectief verwezenlijkt worden?”