Complimenten dag
-
Emilie Peeters over ‘Equaculture’: “Gelijke kansen bij sollicitaties via games”
Posted by Vooruit Lokaal · June 23, 2022 9:42 AM · 1 reaction
Nog veel te vaak worden werkzoekenden met een mogelijke discriminatiegrond (leeftijd, herkomst, genderidentiteit, gezondheidstoestand, arbeidsbeperking) minder vaak uitgenodigd voor een jobgesprek. Dat moét anders, zeker bij de Stad Gent. Ons gemeenteraadslid Emilie Peeters ontdekte in Nederland ‘Equaculture’, de ‘eerlijkste’ sollicitatieprocedure.
“In deze nieuwe procedure spelen leeftijd, geslacht en afkomst geen rol meer. Via games wordt gepeild naar cognitieve flexibiliteit en persoonlijkheid. Veel beter dan enkel afgaan op een CV, diploma en ervaring. Dat lijkt me zeer interessant voor de Stad. Ik heb daarom gevraagd aan de schepen van Onderwijs, tijdens de gemeenteraadscommissie van 21 juni 2022, hoe ze daar tegenover staat.”
-
UPDATE: Wat als het renovatieplan van Vooruit in 2020 al uitgerold was?
Posted by Ronny Wolfcarius · June 22, 2022 8:00 AM · 1 reaction
De klimaatcrisis is de grootste uitdaging van deze generatie. Daarom legde Vooruit al in februari 2019 het renovatieplan op tafel. Een plan om de warmtevoorziening van het volledig Vlaamse woningpark te renoveren en te vergroenen tegen 2035. Wat als de Vlaamse regering ons renovatieplan in 2020 wél had uitgerold? We maken de balans op.
-
Daniel Termont opent troostplek in Visserijpark
Posted by Vooruit Lokaal · June 21, 2022 4:40 PM · 1 reaction
Het ‘Huis van de Mens’, het vrijzinnig humanistisch huis in Gent, heeft op dinsdagochtend 21 juni 2022 een nieuwe troost- en verwijlplek geopend in het Visserijpark. Astrid De Bruycker, onze schepen van Openbaar groen, was gevraagd de genodigden toe te spreken, maar door een collegebespreking kon ze niet aanwezig zijn. Niet getreurd: ze werd meer dan waardig vervangen door onze ereburgemeester Daniel Termont.
“Het Huis van de Mens wou al lang zo’n plek maken, ergens in Gent, waar mensen naartoe kunnen komen om stil te staan bij het verlies van dierbaren. Geen stenen monument, maar iets waarin verbinding met de natuur zit. Vandaag is het zover, niet toevallig op Wereldhumanismedag. We hebben samen een ginkgoboom geplant. Dat is één van de oudste boomsoorten op de wereld, een symbool voor eenheid, voor hoop, voor tijdloosheid en een lang leven. Zo’n boom heeft zelfs de atoombom op Hiroshima overleefd. ’t Is een prachtig initiatief. Zeker in coronatijden hebben veel mensen geen afscheid kunnen nemen van dierbaren. Hier kunnen ze nu rouwen, rustig in het groen.”
-
‘Belevingspad’ maakt tuin Villa Voortman nog aantrekkelijker
Posted by Vooruit Lokaal · June 21, 2022 3:24 PM · 1 reaction
Een jaar geleden, op 25 juni 2021, kondigde onze schepen van Openbaar groen Astrid De Bruycker aan dat de 200 jaar oude tuin van Villa Voortman, grenzend aan het Vogelenzangpark, opengesteld werd voor het publiek. Nu is er ook een gloednieuw ‘belevingspad’ in de tuin. Een wát? Astrid legt met plezier uit.
“Dat pad bestaat uit vijf haltes met telkens een infobord over de rijke geschiedenis van de tuin. Sinds onze overeenkomst met vzw De Lieve is die geen verborgen parel meer, maar een oase van rust waar iedereen kan verpozen en ontsnappen aan de drukte. Op de infoborden vertellen we nu ook het boeiende verhaal van vroeger en vandaag. Dat begint bij het textielverleden, gaat door met het leven van kunstenares Clara Voortman en sluit af met het zorgen voor de gemeenschap door Psychiatrisch Centrum Gent-Sleidinge Villa Voortman. Het maakt een bezoekje aan de tuin meteen nog een pak interessanter.”
-
Anja: “Iedereen verdient een zorgeloze terugkeer op de werkvloer na ziekte”
Posted by Ronny Wolfcarius · June 21, 2022 12:00 PM · 1 reaction
Uit onderzoek van de UGent blijkt dat werkgevers vaak weigeren om mensen met een ziekteverleden aan te nemen, uit schrik dat ze zouden hervallen. Anja Vanrobaeys: “Wie ziek is geweest en terug aan het werk wil, moet daar alle kansen toe krijgen.”
-
5 oplossingen om het lerarentekort aan te pakken
Posted by Ronny Wolfcarius · June 17, 2022 12:00 PM · 1 reaction
Kinderen die sinds september geen leerkracht wiskunde of Nederlands hebben. Kinderen die uren in de studie zitten. Kinderen die al om 14u30 naar huis mogen omdat niemand voor de klas staat. De leerachterstand was nog nooit zo groot en de kwaliteit van ons onderwijs gaat steeds verder achteruit. De reden? Het lerarentekort dat al jaren aansleept. Op vraag van Vlaams fractieleidster Hannelore Goeman komt er een hoorzitting.
-
Melissa: “Iedereen moet de kans krijgen om te investeren in duurzame energie”
Posted by Ronny Wolfcarius · June 17, 2022 9:30 AM · 2 reactions
De klimaatcrisis is de grootste uitdaging van deze generatie. De overheid moedigt duurzame investeringen dan ook sterk aan. Voor het plaatsen van zonnepanelen of een warmtepomp kan je een lening krijgen. Alleen moet die lening vandaag snel terugbetaald worden. Melissa Depraetere: “Iedereen moet de kans krijgen om te investeren in duurzame energie. Dat is goed voor de portemonnee én voor de planeet.”
-
Rudy Coddens tevreden: ‘86% van bewoners woonzorgcentra en assistentiewoningen kreeg 4de prik’
Posted by Vooruit Lokaal · June 15, 2022 1:44 PM · 1 reaction
Sinds eind mei 2022 kunnen Gentse 80-plussers een vierde coronovaccinatieprik krijgen in het vaccinatiecentrum op Flanders Expo. Rudy Coddens, onze schepen van Gezondheid en Zorg, informeerde de gemeenteraadsleden over de huidige stand van zaken tijdens de commissie Welzijn van woensdag 15 juni. Hij had goed nieuws: “86% van de bewoners van de woonzorgcentra en assistentiewoningen kregen ondertussen al hun prik. Meer dan 5.700 mensen maakten een afspraak voor Flanders Expo of voor mobiele thuisvaccinatie, of zijn al gevaccineerd. Da’s 60%, een mooi cijfer, en we blijven mensen informeren.”
-
Astrid De Bruycker stelt Nestinvest voor: ‘Jongeren kwalitatieve start geven’
Posted by Vooruit Lokaal · June 15, 2022 12:14 PM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Welzijn, ging op woensdag 15 juni 2022 op bezoek bij Nestinvest, een unieke samenwerking tussen vzw’s uit de Jeugdhulp en private investeerders die zich inzet voor betaalbaar wonen voor jongvolwassen in de regio Gent die uit de jeugdzorg komen. Een schitterend sociaal project dat begin dit jaar kon starten dankzij 80.000 euro steun uit het stedelijke Sociaal Innovatiefonds (opgezet door Astrid voor initiatieven die maatschappelijke uitdagingen creatief aanpakken met inspraak van de doelgroep) en geld van de Koning Boudewijnstichting.
“Elk jaar zoeken 50 jongvolwassen die uitstromen uit de residentiële jeugdzorg een woning. Da’s een hele uitdaging: ze komen vaak terecht op de lange wachtlijst van de overbevraagde sociale huisvestingssector (gemiddelde wachttijd: 8 jaar!), terwijl privaat huren veel te duur is. Een kwaliteitsvolle en betaalbare woning vinden is nochtans essentieel om jongeren een kwalitatieve start te geven in het leven.”
-
Astrid De Bruycker over eenzaamheid: ‘Complex probleem samen aanpakken’
Posted by Vooruit Lokaal · June 14, 2022 11:18 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Welzijn, heeft op dinsdag 14 juni 2022 de ‘Inspiratiedag Eenzaamheid’ ingeleid, een infodag voor professionelen uit de zorgsector om van elkaar te leren; om pijnpunten te ontdekken en te zien wat daar kan aan gedaan worden. Die dag vond plaats in het SMAK, waar op dit moment de tentoonstelling ‘Splendid Isolation’ loopt, over de bijzondere omstandigheden van leven en werken in isolement.
“De coronapandemie heeft het thema ‘eenzaamheid’ plots heel actueel gemaakt, voor iedereen onder ons. Maar voor de helft van de Gentenaars is eenzaamheid een zorg van élke dag, corona of niet. Eenzaamheid is niét iets van alleen maar oude mensen of de onzichtbare anderen. Ook wie werkt, een sociaal leven en familie heeft, kan ontzettende eenzaamheid ervaren. Dat heeft een nefaste invloed op het mentale welzijn. Tegelijk tast het de hele gezondheid aan, en dus ook de veerkracht van onze samenleving, als té veel mensen zich eenzaam voelen. En dát resulteert dan weer in meer vraag naar zorg, en hogere kosten voor de gezondheidszorg, enzovoort.”