Complimenten dag
-
Oostende. Terug naar school: inzamelen boekentassen & pennenzakken
Posted by Vooruit Oostende · August 10, 2022 3:29 PM · 1 reaction
De schoolfactuur blijft voor heel wat gezinnen een bijzonder zware last en dan is nieuw schoolgerief geen prioriteit.
Daarom zamelen we boekentassen & pennenzakken in: zo geven we kinderen de kans om goed voorbereid terug naar school te gaan en het nieuwe schooljaar op een leuke manier aan te vatten op 1 september. Vooruit Oostende werkt dit jaar samen met De Katrol vzw. Zij zullen zorgen dat het ingezamelde schoolgerief goed terecht komt. De inzamelactie loopt van woensdag 17 augustus tot en met zaterdag 20 augustus 2022. -
Oostende. Vooruit Oostende kiest opvolger BCSD onder haar leden
Posted by Vooruit Oostende · August 10, 2022 3:24 PM · 1 reaction
Raymonde Declercq neemt afscheid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst van Oostende. Ze maakt hiermee ook haar verkiezingsbelofte van 2018 waar. Het bestuur van Vooruit Oostende zette dit mandaat open voor al haar leden om zich kandidaat te stellen. Tijdens de besloten ledenvergadering van zondag 31 juli 2022 werd Nancy Moyaert uit 6 kandidaten tot opvolger gekozen. Zij zal eind augustus de gemeenteraad verlaten voor het Comité. Raymonde zal de fractie met raad en daad blijven bijstaan. “Nu Nancy doorschuift, kunnen we Vooruit verder vernieuwen en verjongen in de gemeenteraad. Daarvoor starten we de komende weken de gesprekken op”, aldus een gedreven Vooruit-voorzitter Björn Pannecoucke.
-
Maak van 30km/u de regel in bebouwde kom, tenzij er veilige voet- en fietspaden zijn
Posted by Vooruit Brugge · August 09, 2022 11:44 AM · 1 reaction
Snelheid is een zware killer in het verkeer. Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht heeft een voorstel klaar om van 30km/u de norm te maken in bebouwde kom, tenzij er veilige voet- en fietspaden aanwezig zijn.
Zo redden we levens in het verkeer.
-
Tiense gezinnen in moeilijkheden na afrekening gasfactuur
Posted by Kjell Coel · August 03, 2022 9:26 AM · 1 reaction
In de maand juni werd Vooruit Tienen in kennis gesteld dat de bewoners van het socialeappartementsblok in de Drie Molenstraat in Tienen extreem hoge afrekeningen van hun gasverbruik hadden ontvangen. Sommige bewoners kregen plots eindafrekeningen van meer dan 2500 euro, een veelvoud van het pensioenbedrag waar sommigen onder hen mee moeten rondkomen. Onbetaalbaar voor de meeste bewoners dus en voor velen een financieel drama met veel slapeloze nachten als gevolg.
-
"Voor Vooruit is de strijd tegen mensenhandel en economische uitbuiting een absolute prioriteit"
Posted by Ronny Wolfcarius · July 30, 2022 9:08 AM · 1 reaction
30 juli is de Internationale dag tegen de mensenhandel. De misdrijven op de Borealis bouwwerf maken duidelijk dat nog te veel bouwwerven dé plaats zijn voor mensenhandel en economische uitbuiting. Voor Vooruit is de strijd tegen mensenhandel en economische uitbuiting een absolute prioriteit. Federale parlementsleden Ben Segers en Anja Vanrobaeys hebben 3 concrete voorstellen en eisen dat de commissie Mensenhandel zo spoedig mogelijk samenkomt.
-
Kris: "Hoe zorgen we ervoor dat onze planeet leefbaar blijft?"
Posted by Kris Verduyckt · July 29, 2022 2:00 PM · 1 reaction
Opinie
"De klimaatopwarming slaat geleidelijk, maar steeds harder toe", stelt Kamerlid Kris Verduyckt in zijn opiniestuk. "We kunnen de verdere opwarming van de aarde en de ernstige gevolgen alleen aanpakken door een fundamenteel, sterk en doortastend klimaatbeleid. Een beleid dat de gevolgen samen en solidair aanpakt." -
Innovatieve technologie maakt binnenstad aangenamer en verkeersveiliger
Posted by Vooruit Hasselt · July 27, 2022 4:56 PM · 1 reaction
Hasselt werk hard aan de aantrekkelijkheid, de verkeersveiligheid en het comfort van haar binnenstad. “We willen ons stadscentrum doen bruisen. Straatjes waar auto’s bumper aan bumpers aanschuiven, worden vervangen door aantrekkelijke straten met meer groen en meer ruimte voor terrasjes. Om hiervoor te zorgen is het natuurlijk eerst en vooral belangrijk dat elke weggebruiker een duidelijke plek krijgt in die binnenstad”, vertelt Marc Schepers, schepen van Mobiliteit.
Hoe? De stad luisterde hiervoor naar inwoners, handelaars, zorgverleners, scholen en jeugdverenigingen en op basis van hun inbreng, inzichten en ervaringen werd een bereikbaarheidsplan opgesteld. “Het veelvuldig zoek- en doorgaand verkeer blijkt een van de grote knelpunten te zijn, hoog tijd om dit aan te passen.”
Doorgaand verkeer in het stadscentrum is niet meer van deze tijd. “Toch kan je vandaag met je auto een groot deel van de binnenstad doorkruisen. Om dat tegen te gaan, delen we de stad op in vier delen. Als je in een gedeelte binnenrijdt, rij je ook in dat deel weer naar buiten.” Enkel via de Kleine Ring kan men de andere delen bereiken, niet meer via de binnenstad. “Zo roepen we het sluipverkeer een halt toe. Om zoekverkeer te ontmoedigen, worden ook sommige rijrichtingen bijgestuurd en wordt de toegankelijkheid van bepaalde straten gereguleerd via vergunningen. Zo kan iedereen die met de wagen in de stad moet zijn, er ook nog steeds terecht.” Een bijkomend voordeel, doordat sommige straten ontlast worden, kunnen deze ook aangenamer en gezelliger ingericht worden, met groene pleintjes en gezellige terrasjes.
Smart City
Als echte ‘Smart City’ steunt de stad Hasselt nu ook weer op een innovatieve technologie om dit plan te realiseren. “Om de stad zichtbaar op te delen in deze 4 zones en straten enkel voor bepaalde doelgroepen toegankelijk te maken, worden er op verschillende plaatsten in de stad verzinkbare palen geplaatst. Palen die niet enkel bediend kunnen worden met een badge zoals dat vandaag gaat, maar ook via een code – in te geven op het klavier - en later zelfs via nummerplaatherkenning.”
Die nieuwe technologie heeft als doel het huidige proces te vereenvoudigen: “Nu wordt er enkel gewerkt met badges, waardoor bewoners vaak zelf fysiek aan de paal hun bezoek of de klusjesdienst zelf moeten binnenlaten. Via het nieuwe digitale systeem zullen die occasionele bezoekers kunnen worden ingeboekt waardoor ze een code krijgen om de paal zelf te bedienden, of waarbij ze door de nummerplaatherkenning voorbij de paal geraken.”
Fase 1
Op dit moment telt de binnenstad al 30 verzinkbare palen en daar komen er nu nog bij. “In de eerste fase, die start in augustus, komen er nog 7 palen bij. In fase 2, die start vanaf het najaar voorzien we de laatste 8 palen”, aldus Schepers. “Het nieuwe doorgangssysteem zal tegen het einde van het jaar operationeel zijn. Doorgangsbewijzen kunnen vanaf midden oktober worden aangevraagd. We willen dit najaar dan ook gebruiken om alle doelgroepen die er gebruik van maken voldoende te informeren en hen geruime tijd de kans te geven hun doorgangsvergunning of toegangsbadge te regelen.” De stad Hasselt wil ook nummerplaatherkenning toepassen: “We testen vanaf oktober ook het ANPR camera systeem in de Dorpstraat. Bij een gunstige evaluatie breiden we dit systeem uit naar zo’n 5 andere strategische locaties.”
Hasselt.be
Bewoners en bezoekers van de binnenstad zullen op de hoogte gehouden worden van de hinder die gepaard gaat met de plaatsing van de nieuwe verzinkbare palen. Uiteraard worden alle omleiding steeds duidelijk gesignaleerd op straat. “De planning is duidelijk, maar wegenwerken zijn natuurlijk weersafhankelijk. Voor een laatste stand van zaken kan je steeds terecht op onze website hasselt.be/bereikbarebinnenstad”, besluit Schepers.
Locatie 7 palen (Augustus 22)
Dokter Willemsstraat ter hoogte van de Diesterstraat
Capucienenstraat
Ridderstraat ter hoogte van Boes & Boes
Molenpoortplein ter hoogte van Demerstraat
Havermarkt ter hoogte van oude gerechtshof
Zuivelmarkt ter hoogte van Hemelrijk
Fruitmarkt ter hoogte van de kathedraal
-
Hasseltse binnenstad wordt ‘woonerf’: “Straten teruggeven aan voetgangers en spelende kinderen”
Posted by Vooruit Hasselt · July 27, 2022 4:53 PM · 1 reaction
Stad Hasselt wil haar binnenstad nog aantrekkelijker, verkeersveiliger en comfortabeler maken. Daarom is het belangrijk dat élke weggebruiker en élke doelgroep een duidelijke plaats krijgt. “Bij de uitwerking van ons plan gingen we niet over één nacht ijs. We luisterden eerst en vooral naar onze inwoners, handelaars, zorgverleners, scholen en jeugdverenigingen. Op basis van hun inbreng, inzichten en ervaringen stelden we ons bereikbaarheidsplan op,” legt schepen van Mobiliteit Marc Schepers uit. “Met dit plan willen we dus vooral het vele verkeer dat dagelijks afzakt naar onze binnenstad in goede banen leiden. We doen dit onder meer door het zoekverkeer te verminderen, het doorgaand verkeer te vermijden, het parkeeraanbod te optimaliseren én meer ruimte voor fietsers en voetgangers te creëren.”
Woonerf
Het omvormen van de binnenstad tot woonerf, is zo’n actie om meer ruimte te creëren. “In een woonerf gelden er specifieke verkeersregels”, duidt Schepers. “Zo mogen voetgangers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken. En zelfs spelen op straat is er toegelaten, zolang de mensen het verkeer niet nodeloos belemmeren.” Fietsers en auto’s zijn nog toegelaten in een woonerf, maar hun snelheid wordt beperkt tot 20km/u (ipv de huidige 30km/u). “Dit is nodig om mogelijke conflicten met de vele voetgangers in onze stad te vermijden. Verkeersveiligheid blijft onze prioriteit. Eigenlijk is het simpel: alle weggebruikers zijn dus nog altijd welkom in ons centrum, maar ze moeten rekening houden met elkaar, zodat iedereen met een gerust hart kan vertoeven in onze binnenstad.”
De stadsdiensten starten de eerste week van augustus met de plaatsing van de wettelijke verkeersborden, op het einde van de week (5/8) gaan de regels van het woonerf gaan in. “De verschillende acties van het bereikbaarheidsplan moeten niet enkel de verkeersveiligheid verhogen, maar stellen ons ook in staat het stadscentrum kwaliteitsvoller in te richten”, besluit Schepers. “De extra ruimte die we creëren, kunnen we invullen met extra groen en met leuke pleintjes vol terrasjes. Straten waar nu auto’s bumper aan bumper aanschuiven, worden omgevormd tot bruisende en gezellige straten.”
-
Hannes Anaf: “Tijd om onze kinderen de veilige kinderopvang te geven die ze verdienen”
Posted by Hannes Anaf · July 27, 2022 12:41 PM · 1 reaction
Opinie
De conclusies van de onderzoekscommissie naar de wantoestanden in de kinderopvang zijn glashelder. “Ex-minister Wouter Beke en zijn administratie faalden volledig in de bescherming van kinderen”, stelt Vlaams parlementslid Hannes Anaf in dit opiniestuk. “Tijd om onze kinderen de veilige kinderopvang te geven die ze verdienen. Met onze aanbevelingen gaan we dat ook doen.” -
De drie Hasseltse onderwijsnetten bundelen krachten voor de ‘Open Zomerschool’
Posted by Vooruit Hasselt · July 26, 2022 12:52 PM · 1 reaction
Maar liefst 60 leerlingen uit het eerste tot en met het zesde leerjaar starten vandaag in SBS Rapertingen aan hun zomerschool. Hasselts schepen van onderwijs Habib El Ouakili: “Zelfs een jaar na de Covid pandemie kampen er nog steeds leerlingen met een zekere leerachterstand, zeker de meest kwetsbare leerlingen. Ook zijn de Oekraïense kinderen die opgevangen worden in Hasselt natuurlijk nog niet ingewerkt in ons schoolsysteem. Om al deze kinderen voor te bereiden op het nieuwe schooljaar en ervoor te zorgen dat de startmeet in september zoveel mogelijk gelijk is voor iedereen, organiseren wij voor het derde jaar op rij een zomerschool voor de Hasseltse leerlingen.”
Open zomerschool
Nieuw dit jaar is de samenwerking tussen alle Hasseltse onderwijsnetten. “We spreken dit jaar van een open zomerschool, een school die openstaan voor leerlingen en leerkrachten van alle Hasseltse lagere scholen.” De schepen is enthousiast dat het vrije net én het Go-onderwijs nu samen met het stedelijke onderwijs aan de kar trekken. “Die samenwerking stelt ons in staat nog meer Hasseltse kinderen verder te helpen. De volgende jaren hopen we dan ook het aanbod enkel maar op te krikken.”
De formule van de zomerschool werd behouden. El Ouakili: ”We vinden het belangrijk dat de kinderen op een leuke manier kunnen leren, daarom werd er gezorgd voor de nodige afwisseling: voormiddag werd er ingezet op taal en rekenen en namiddag genieten de leerlingen van een rijkgevuld vrijetijdsaanbod voorzien door Villa Basta en PXL Stem Academy. Op vrijdagnamiddag staat er telkens een crea- en cultuuruitstap gepland naar KNST. Voor een initiatie beeld en podium.”
In trek
Leerlingen uit de 13 verschillende lagere scholen werden op het einde van het schooljaar, na de deliberaties, uitgenodigd om deel te nemen aan de zomerschool. “Van de 77 leerlingen die werden gevraagd, namen er 60 deel. Dat is ongeveer xx%, we kunnen dus spreken van een succes”, vertelt een trotse schepen. In totaal zijn er 20 begeleiders.