Complimenten dag
-
Stad Hasselt stelt plan voor een ‘future proof’ Runkst voor
Posted by Vooruit Hasselt · September 07, 2023 10:16 AM · 1 reaction
Stad Hasselt ontwikkelde de afgelopen maanden een toekomst visie voor Runkst. “Net zoals voor elke andere Hasseltse deelgemeente en wijk”, duidt Marc Schepers. Met zo’n 10.000 inwoners is Runkst een populaire wijk in Hasselt en de laatste jaren komen er steeds meer inwoners bij. “Dat stelt ons als stadsbestuur natuurlijk voor de nodige uitdagingen. Het is belangrijk dat we die bevolkingsgroei opvangen en er tegelijkertijd voor blijven zorgen dat Runkst die aantrekkelijke wijk blijft.” Er moet dus onder meer nagedacht worden over extra woonontwikkelingen, groen, extra voorzieningen zoals scholen, handel en sport. “Maar ook over de impact van dit alles op de mobiliteit.”
Op basis van tal van onderzoeken, metingen én natuurlijk de input van de Runksteraar zelf, werd er een toekomstplan ontwikkeld. “Een plan waarmee we de volgende 10 mee aan de slag gaan”, aldus Schepers.
-
Denderleeuw - 82 op 100 voor Dierenwelzijn
Posted by Vooruit Denderleeuw · September 05, 2023 5:37 PM · 1 reaction
We scoren hoog voor dierenwelzijn! Dierenwelzijnsorganisatie GAIA berekende op basis van een enquête dat Denderleeuw één van de meest diervriendelijke gemeenten van de Denderstreek is.
-
Stad Hasselt organiseert 13de Autoloze zondag
Posted by Vooruit Hasselt · September 05, 2023 4:58 PM · 1 reaction
De ‘Week van de Mobiliteit’ is al jaren hét moment om gewoontes te doorbreken en de voordelen van duurzame vervoersmiddelen te ervaren. Uiteraard zet stad Hasselt graag haar schouders onder deze boodschappen.
“Wij trappen in Hasselt deze ‘Week van de Mobiliteit’ echter een weekje vroeger op gang”, stelt schepen van Evenementen Habib El Ouakili. “Op zondag 10 september staat koning auto voor het 13de jaar op rij zijn troon af tijdens ‘Autoloze zondag’.”
De straten binnen de kleine ring én onze kleine ring worden omgetoverd tot een autovrij paradijs. “Ze worden exclusief voorbehouden voor fietsers, wandelaars en joggers. Jong en oud kunnen deze septemberzondag in onze binnenstad terecht voor tal van leuke animatie en evenementen.”
Fiets-wash, trampolines en muziek
De fiets staat op zo’n dag natuurlijk centraal. El Ouakili: ”Je kan die zondag niet enkel heerlijk fietsen in de stad, je kan ook je fiets laten graveren of ermee door de fiets-wash. Daarnaast kan je onder meer kennis maken met de nieuwste elektrische tweewielers, denk aan e-bikes en e-scooters en laat de Hasseltse preventiedienst je ervaren hoe het is om te fietsen wanneer je een glaasje te veel op hebt.”
Kinderen kunnen op hun beurt weer volop genieten van tal van leuke buitenactiviteiten. Denk aan een kinderparcours, trampolines en een leuke draaimolen. “Deze zonnige autoloze zondag wordt uiteraard opgefleurd met muziek, je kan genieten van verschillende muziekoptredens in samenwerking met knst., dansvoorstellingen én leuke straatartiesten”, aldus de schepen van evenementen.
Sportbeurs en kunstenmarkt
Met extra evenementen wil stad Hasselt de binnenstad helemaal doen bruisen. Zo werd de gekende Hasseltse sportbeurs, die in augustus helaas nog moest geannuleerd worden omwille van het slechte weer, aan het programma toegevoegd. “September is tenslotte onze gratis sportmaand”, duidt El Ouakili. “Een aantal sportclubs staan te popelen om op het evenementenplein (Kolonel Dusartplein) hun werking aan de bezoekers voor te stellen. Je kan er niet enkel terecht voor allerhande info, maar eveneens zelf deelnemen aan workshops en demonstraties.”
Ook de jaarlijkse kunstenmarkt Boulev’art werd verplaats naar Autoloze zondag. “Liefhebbers van lekker eten vinden tot slot hun gading op het foodfestival ‘De Culinaire ring’”
Tot slot organiseert UHasselt die dag tal van leuke activiteiten om haar 50 jarig bestaan in de verf te zetten én kan je naar aanleiding van Open Monumentendag en Dag van de Architectuur gratis prachtige locaties zoals de Sint-Quintinuskathedraal en het pas gerenoveerde Refugiehuis bezoeken.
Het volledige programma van deze 10de september kan je terugvinden op https://www.hasselt.be/nl/uitinhasselt/autolozezondag
-
Joris Vandenbroucke over KAA Gent: ‘Aandelengeld moet binnen de club blijven!’
Posted by Vooruit Gent · September 05, 2023 4:00 PM · 1 reaction
Enkele weken geleden ontstond commotie over de toekomst van KAA Gent. Na de overname door ondernemer Sam Baro en de omvorming van de cluborganisatie van een cvba met sociaal oogmerk naar een naamloze vennootschap, bleken vroegere ‘symbolische’ aandelen plots toch veel geld waard. Enkele clubbestuurders, die ooit gratis aandelen in handen kregen, zouden daar nu toch geld voor willen incasseren, tegen de afspraken in.
Ons gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke, ook hevig Buffalofan, sprak daarover zijn verontwaardiging uit tijdens de gemeenteraad op maandag 4 september 2023.
“Een kapitaalsverhoging, lokale verankering, de versterking van de sociale werking (de Foundation) en méér supportersparticipatie. Prachtig. Uniek zelfs, in het Belgische topvoetbal. Voor ons geen buitenlandse investeerder voor wie alleen geld telt. Maar: hoe onbegrijpelijk is het dan, dat 7,7 miljoen euro van het geld dat Sam Baro op tafel legt moet dienen om enkele topmannen uit te kopen?! Die eisen heel veel geld voor aandelen waarvoor ze zelf geen eurocent betaald hebben. Dat geld moet in de club blijven! Je kan er de financiering van de Foundation 15 jaar lang mee verdubbelen.”
Naar écht supportersparticipatie
De supporters zouden binnenkort meer betrokken worden bij de clubwerking en -leiding. Iets wat Joris vanzelfsprekend wél goedkeurt. Hij richtte zich tijdens de gemeenteraad tot de schepen van Sport.
“Ik reken er op dat de Stad Gent er mee op toeziet dat er echt werk gemaakt wordt van een nog grotere betrokkenheid van de Supportersraad bij de club, via een speciaal overlegplatform. Echte supportersparticipatie, met impact op het bestuur van de club, als volwaardige partner waaraan ook verantwoording moet worden afgelegd: ook op dat vlak kan KAA Gent pionierswerk doen!”
Onder de foto kan je de volledige tussenkomst van Joris lezen.
-
Sven Taeldeman: ‘Maak Gentse variant van jachthaven in Oude Dokken’
Posted by Vooruit Gent · September 05, 2023 3:25 PM · 1 reaction
Er is tegenwoordig heel wat te doen om de mogelijke komst van een jachthaven aan de Oude Dokken. Vooruit Gent pleit voor dialoog daarover. Fractieleider Sven Taeldeman bracht het standpunt van onze partij op de gemeenteraad van maandag 4 september 2023.
“Laat ons samen werk maken van een typisch Gentse variant van zo’n jachthaven. Laat ons kijken of er kan tegemoet gekomen worden aan de verwachtingen van de Gentenaars. Dat is met een visie, pragmatisch beleid voeren, samen met de mensen, zoals we altijd doen. Andere beleving op het water, zoals Dokkano, elektrische deelbootjes, aan meer en meer Gentenaars (zelfs collega-fractieleden) die met een simpel bootje op het water gaan: dat moet allemaal mogelijk blijven. Daarin vinden bewoners en anderen een medestander in Vooruit. Laat ons dus voor dit ‘jachthavengedeelte’ de professionaliteit van de Stad Gent samenleggen met de huidige vraag om dialoog; én, met het feit dat de Vlaamse Waterweg bereid is om in het openbaar domein van Gent te investeren.”
Onder de foto kan je de volledige tussenkomst van Sven lezen.
-
Blankenberge - Coalitie steunt goede doel van oppositie
Posted by Vooruit Lokaal · September 05, 2023 11:26 AM · 1 reaction
Zondag 3 september gaf een delegatie van Open Vld en Vooruit schoolmateriaal af voor de actie van N-VA gemeenteraadslid Dennis Monte. Ze willen hiermee de actie steunen die hij al enkele jaren op poten zet tijdens Uitkerke Kermesse, maar zijn daarbij ook kritisch.
-
Stad Hasselt verwelkomt 35ste cambio deelwagen
Posted by Vooruit Hasselt · September 04, 2023 12:24 PM · 1 reaction
Deelmobiliteit is dé toekomst, zeker in gebieden met veel verkeers- en parkeerdruk. In Hasselt breiden ze daarom alvast het aantal cambio wagens uit. Schepen van Mobiliteit Marc Schepers: “De gebruikerscijfers zitten in de lift en om het comfort van deze Hasseltse gebruikers te blijven garanderen worden er maar liefst 8 extra wagens ingezet vanaf nu.” Schepers is trots dat Hasselt ondertussen de 35ste cambio wagen mag verwelkomen. “Ook het aantal standplaatsen wordt verder uitgebreid, we keken hier naar de buitenwijken en enkele strategische belangrijke locaties zoals onder meer Hogeschool PXL.”
Stad Hasselt zet al enkele jaren sterk in op deelmobiliteit. Logische volgens schepen van mobiliteit Marc Schepers: “In een stad met bijna 80.000 inwoners en met nieuwe wijken die volop in ontwikkeling zijn, is er natuurlijk veel verkeers- en parkeerdruk met een grote impact op het stedelijk weefsel. Deelmobiliteit is hier een deel van de oplossing.” Uit cijfers blijkt dat per 29 cambio-bestuurders maar liefst 13 auto’s minder op straat staan. Bovendien rijden cambio-gebruikers minder kilometers dan voorheen en gebruiken ze vaker het openbaar vervoer en de fiets. Dat heeft dan weer een positieve impact op milieu. “Tot slot profiteren ook de gebruikers van de deelwagens: zij betalen namelijk enkel voor het gebruik van de wagen en niet voor het bezit”, aldus Schepers.
35ste Cambio deelwagen
Dat de Hasselaren meer en meer overtuigd geraken van de voordelen, valt op te maken uit de gebruikerscijfers van cambio, een professioneel autodeelsysteem. “Sinds onze komst naar Hasselt in 2015 zitten we in stijgende lijn”, laat Pieter Teirlinck van cambio weten. “In de eerste helft van dit jaar zagen we alleen al een stijging van 23%.” Momenteel telt Hasselt zo’n 600 gebruikers die goed zijn voor zo’n 11.500 ritten per jaar.
“Om het comfort van de gebruikers te blijven garanderen, wordt nu de vloot én het aantal standplaatsen uitgebreid”, aldus Schepers. Met zo’n 8 extra wagens springt de teller op 35. “Een ruim aanbod aan modellen; van breaks, minivans en stadswagens. De standplaatsen worden uitgebreid met enkele strategische locaties. Zo creëren we voor het eerst een aanbod buiten de Grote Ring met een standplaats in de Banneuxwijk en op de Corda site/station Kiewit. Daarnaast voorzien we Hogeschool PXL (Vildersstraat en Guffenslaan) van broodnodige deelmobiliteit.”
-
Astrid De Bruycker opent tweede editie van ‘Cinémalem’
Posted by Vooruit Gent · September 04, 2023 11:55 AM · 1 reaction
Astrid De Bruycker, onze schepen van Participatie en Buurtwerk, heeft op zaterdagavond 2 september 2023 de tweede editie van ‘CinéMalem’ ingeleid, op ’t Groot Plein in de Normandiëlaan.
“Ik kan het niet genoeg herhalen: wat een fijne bruisende buurt! Met een geweldig middenveld en veel creatieve mensen met hersens die nooit stil staan, die altijd broeden op ideeën om de wijk nog beter te maken; om het hier nóg plezanter te maken. En: ‘samen naar de cinema’, dat ís ook plezant natuurlijk. Ik ben blij dat we als stadsbestuur van alles mee mogelijk hebben gemaakt, met de steun van ons Wijkbudget. Circus met ‘Planeet Malem’, een nieuw amfitheater, moestuinbakken, enzovoort. ’t Blijkt ook een duurzame investering, want we hebben van alles mee in gang gezet, dat ook nadat het geld van het Wijkbudget is opgebruikt, zal blijven voortbestaan. Dat doet mij dan nog eens dúbbel plezier.”
-
Rudy Coddens opent 141 nieuwe assistentiewoningen in Dobbelhof
Posted by Vooruit Gent · September 04, 2023 11:26 AM · 1 reaction
Rudy Coddens, onze schepen van Seniorenbeleid, heeft op zonnige zaterdag 2 september 2023 ‘Dobbelhof’ mee geopend. Dat zijn de nieuwe assistentiewoningen van vzw Domino, als gekend van onder andere het Tichelhof in de Rodelijvekensstraat.
“Het is een hele eer om Dobbelhof mee te mogen openen. Want: wat een schoon project! Een echt huzarenstukje. 141 splinternieuwe assistentiewoningen, pal in ’t centrum, dicht bij alles. Veel ontmoetingsruimtes en een schitterend ‘Grand Café’ en restaurant. Zorg en assistentie op maat, door vriendelijk en gemotiveerd personeel. En vooral ook een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding.”
-
Creatieve Essenaren maken sculptuur voor eigen straat
Posted by Helmut Jaspers · September 03, 2023 5:53 PM · 1 reaction
Wijkbewoners van de Vossenboslaan Luc Van den Bulck en Willy Beyers bundelden hun creatieve krachten en maakten een stalen beeld van een vos voor hun wijk. “De vos kijkt richting de toegang tot onze straat en verwelkomt iedereen die hier moet zijn”, verklaart Luc.
Op zondag 3 september werd onder een stralende zon het standbeeld ‘La Vulpa Arbaro’ onthuld in het bijzijn van buurtbewoners, schepen van Cultuur Helmut Jaspers (Vooruit) en iedereen die mee heeft geholpen om de stalen sculptuur van de vos mogelijk te maken.